Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Laddomat

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Flemmingth
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1034
Tilmeldt: 20 mar 2010 20:25
Mit fyr: MGM Comfort 15 + Passat Ventum VG-40
Areal: 210
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Roust, 6818 Årre
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 34 gange

Laddomat

Indlæg af Flemmingth » 28 jul 2011 22:58

Hej Skovløber,
Hyggeligt at tale med dig.
Du er hurtig på tegnebrættet - lidt for hurtig icon_cheesygrin.gif

Vedhæftede hurtige håndskitse viser hvordan kedelshunten skal laves for at virke som en Laddomat.
Det er returen til kedlen der skal holdes over 60 gr. Følgelig skal føleren sidde på den.
Du skal have omløbet med kontraventilen med, i tilfælde af strømsvigt eller pumpen stoppes af røgtemp. før kedlen er brændt helt ud. Det skal være en kontraklapventil. Den kan åbnes af naturlig cirkulation. Det kan dem med fjedre ikke.
3-vejs-ventilen skal have en passende høj kws værdi (udtryk for gennemstrømningsmængde/tid ved et givet tryk).
Uden at være i stand til at regne det ud, vil jeg skyde på 8-10, måske mere.
Skitse - shunt.pdf
(105.75 KiB) Downloadet 126 gange
Med varm hilsen
Flemming Thomsen
Hvad kan udskydes til imorgen, skal ikke laves idag - thi imorgen er det måske overflødigt


Flemmingth
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1034
Tilmeldt: 20 mar 2010 20:25
Mit fyr: MGM Comfort 15 + Passat Ventum VG-40
Areal: 210
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Roust, 6818 Årre
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 34 gange

Laddomat

Indlæg af Flemmingth » 29 jul 2011 00:13

Ku' ik' dy mig for at checke lidt op på kvs-værdi, og mit første bud er nok i overkanten :oops:
Atmos 22 = 22 kW = 18.920 kcal/h (860 kcal/kWh)
Kedeltemp. fremløb = 80 gr.C, retur = 65 gr.C
Flow gennem kedel = 1.261 l/h [18.920/(80-65)]
En Grundfos Alpha2 25-40 på trin III flytter ca. 1.300 l/h med et diff. tryk på ca. 2,2 m VS (0,22 bar).
Har fundet et kvs diagram i Danfoss litteratur.
1,3 m3 ved 0,22 bar kræver en kvs på ca. 3 (teoretisk).

Når alt det er sagt, skal det tilføjes, at trykfaldet (pumpens diff. tryk) gennem et system er meget afhængigt af rørdim., vinkler, ventiler og hvad vandet ellers møder af modstand på sin vej.

Jeg vil nok mene at kvs = 5 skulle være OK. Hvis jeg er fejl på'n, trækkes enhver garanti omgående frivilligt tilbage :lol:
Danfoss-Grundfos diagrammer.pdf
(221.09 KiB) Downloadet 70 gange
Med varm hilsen
Flemming Thomsen
Hvad kan udskydes til imorgen, skal ikke laves idag - thi imorgen er det måske overflødigt

Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Laddomat

Indlæg af Zarge » 29 jul 2011 15:41

Ok jeg var bare af den opfattelse at man ikke kunne køre med kedelshunt og naturlig cirkulation... Så læste jeg også lidt idag...:-)

Brugeravatar
Skovløber
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1141
Tilmeldt: 24 jul 2011 20:54
Mit fyr: Atmos dc25, Valliant gasfyr, solceller
Areal: 176
Brændsel: Brænde, Gas
Fremviser gerne i postnummer: 8600
Årligt forbrug: 30 Rummeter
Geografisk sted: Silkeborg
Givet likes: 8 gange
Modtaget likes: 3 gange

Laddomat

Indlæg af Skovløber » 29 jul 2011 16:17

Flemmingth » 29 Jul 2011, 00:13 skrev:Ku' ik' dy mig for at checke lidt op på kvs-værdi, og mit første bud er nok i overkanten :oops:
Atmos 22 = 22 kW = 18.920 kcal/h (860 kcal/kWh)
Kedeltemp. fremløb = 80 gr.C, retur = 65 gr.C
Flow gennem kedel = 1.261 l/h [18.920/(80-65)]
En Grundfos Alpha2 25-40 på trin III flytter ca. 1.300 l/h med et diff. tryk på ca. 2,2 m VS (0,22 bar).
Har fundet et kvs diagram i Danfoss litteratur.
1,3 m3 ved 0,22 bar kræver en kvs på ca. 3 (teoretisk).

Når alt det er sagt, skal det tilføjes, at trykfaldet (pumpens diff. tryk) gennem et system er meget afhængigt af rørdim., vinkler, ventiler og hvad vandet ellers møder af modstand på sin vej.

Jeg vil nok mene at kvs = 5 skulle være OK. Hvis jeg er fejl på'n, trækkes enhver garanti omgående frivilligt tilbage :lol:
Den vedhæftede fil Danfoss-Grundfos diagrammer.pdf er ikke længere tilgængelig

Så skulle den være der med klapventil og 3-vejs ventil. Jeg tillod mig at bytte om på klapventil og 3-vejs, så der ikke er så mange bøjninger- ved selvcirkulation :wink:
De 1261 l/h, er det jeg skal dimmensionere pumpen efter...
Du foreslår : En Grundfos Alpha2 25-40 på trin III . Er det ca den pumpekarekteristik jeg skal gå efter...
Mange tak for feedback ellers :great:
Vedhæftede filer
Træfyr_ny.doc
(67.5 KiB) Downloadet 77 gange
Nyt er dejligt, men gammelt er bedst...!
Solceller SMA2100+SMA3000, med 24 Stk 260W, Sydøst

Flemmingth
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1034
Tilmeldt: 20 mar 2010 20:25
Mit fyr: MGM Comfort 15 + Passat Ventum VG-40
Areal: 210
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Roust, 6818 Årre
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 34 gange

Laddomat

Indlæg af Flemmingth » 29 jul 2011 20:38

Min Esbe ladeunit (~Laddomat) er oprindelig forsynet med en Wilo 25/4 med 3 trin. Den er karakteristik- og ydelsesmæssigt stort set identisk med Grundfos UPS 25-40. Den havde svært ved at følge med fordi jeg har trimmet min 25 kW Vigas kedel, så den med god pasning og godt brænde sagtens kan yde >30 kW, så jeg udskiftede den med en Wilo 25/6 (~UPS 25-60).
De fleste mener nok at jeg burde have skiftet til en energisparepumpe, men den var ca. 3 gange dyrere (25/6 var på tilbud), og den kører kun 5-6 timer hver 7.-10. dag her om sommeren, og hver anden dag om vinteren, så det ville tage alt for lang tid at tjene merprisen hjem - om overhovedet.
Jeg vil tro en 25-40 kan gøre det, men jeg kan ikke vurdere tryktabet i dit system, såeh . ? . ? . ?
En 25-60 kan ihvertfald klare det, og man kan jo altid skrue ned, og den er ikke så meget dyrere end 25-40.
Men hvis du dimensionerer ud fra 1,5 m3/h og pumpe diff. tryk på 3 m VS (0,3 bar) vil jeg mene du er på den sikre side.

Apropos - skrue ned.
Styringen på min Vigas er brændt af, så blæseren kun kan køre 100%. Det er sådan set ikke noget problem for en gasogen brændekedel fungerer bedst når der er fuld knald på. Det giver den bedste forbrænding med optimal udnyttelse af brændet og minimal tilsmudsning af hedefladerne.
Men - pumpen yder for lidt på trin 2 (= for høj kedeltemp.) og for meget på trin 3 (= for lav kedeltemp.)
Jeg har derfor forsynet pumpen med en trinløs regulator (spændingsregulering) fra et skrottet ventilationsanlæg, og på trin 3 med ca. 45-65% på regulatoren holder den nogenlunde setpunkt = 80 gr.C.
Det svinger dog en hel del, afhængigt af brændets beskaffenhed og kedlens renhed. Derudover er der også forskel på kedlens effekt om den er i optændingsfasen, om den er i fuldforbrændingsfasen eller den er i udbrændingsfasen.
Det ideelle vil være hvis man kan få kedeltemp. til at regulere pumpen, så den kører langsommere når kedelen er under setpunkt og hurtigere hvis kedlen er over setpunkt.
Jeg har desværre ikke detailkendskab nok til reguleringskomponenter til, at jeg har fået stykket noget sammen endnu.
Med den faglige baggrund du har Skovløber, tror jeg du kan gennemskue, om det er noget der kan strikkes sammen for rimelige penge - eller hva' . . . . .

Når man bygger hastighedsregulator på pumpen, skal det nok ikke være en sparepumpe, for de er jo udstyret med elektronik, som måske ikke kan tåle spændingsændringer, afklippede faser eller hvad princip der nu bruges.
Med varm hilsen
Flemming Thomsen
Hvad kan udskydes til imorgen, skal ikke laves idag - thi imorgen er det måske overflødigt


Brugeravatar
Skovløber
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1141
Tilmeldt: 24 jul 2011 20:54
Mit fyr: Atmos dc25, Valliant gasfyr, solceller
Areal: 176
Brændsel: Brænde, Gas
Fremviser gerne i postnummer: 8600
Årligt forbrug: 30 Rummeter
Geografisk sted: Silkeborg
Givet likes: 8 gange
Modtaget likes: 3 gange

Laddomat

Indlæg af Skovløber » 29 jul 2011 21:02

Flemmingth » 29 Jul 2011, 20:38 skrev:Apropos - skrue ned.
Jeg har derfor forsynet pumpen med en trinløs regulator (spændingsregulering) fra et skrottet ventilationsanlæg, og på trin 3 med ca. 45-65% på regulatoren holder den nogenlunde setpunkt = 80 gr.C.
Det svinger dog en hel del, afhængigt af brændets beskaffenhed og kedlens renhed. Derudover er der også forskel på kedlens effekt om den er i optændingsfasen, om den er i fuldforbrændingsfasen eller den er i udbrændingsfasen.
Det ideelle vil være hvis man kan få kedeltemp. til at regulere pumpen, så den kører langsommere når kedelen er under setpunkt og hurtigere hvis kedlen er over setpunkt.
Jeg har desværre ikke detailkendskab nok til reguleringskomponenter til, at jeg har fået stykket noget sammen endnu.
Med den faglige baggrund du har Skovløber, tror jeg du kan gennemskue, om det er noget der kan strikkes sammen for rimelige penge - eller hva' . . . . .

Når man bygger hastighedsregulator på pumpen, skal det nok ikke være en sparepumpe, for de er jo udstyret med elektronik, som måske ikke kan tåle spændingsændringer, afklippede faser eller hvad princip der nu bruges.
Det var sjovt, har tænkt den samme tanke, med at styrre pumpen i hastighed.
Den styrring fra et ventilationsanlæg, som du har brugt. Har den ikke en indgang 0-10v, som blev brugt i ventilationsanlægget.
Hvis den har, så er det "bare en regulator og en føler" du skal bruge. Så kan jeg evt finde noget til dig, men tjek lige først det med 0-10v indgang.
Men man kan jo også købe en pumpe med 0-10v indgang, til styrring af hastighed. Så er det nemmere, så skal der bare bruges en regulator.
Når jeg kommer på jobben igen, så skal jeg lige undersøge hvor jeg finder den billigste regulator med føler. Og ikke bare en printplade man selv lodder sammen icon_cheesygrin.gif
Nyt er dejligt, men gammelt er bedst...!
Solceller SMA2100+SMA3000, med 24 Stk 260W, Sydøst

Flemmingth
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1034
Tilmeldt: 20 mar 2010 20:25
Mit fyr: MGM Comfort 15 + Passat Ventum VG-40
Areal: 210
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Roust, 6818 Årre
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 34 gange

Laddomat

Indlæg af Flemmingth » 29 jul 2011 21:27

Har lige googlet lidt.
Den regulator jeg har brugt er en Maico ST1 som vist på vedhæftede.
Jeg er rimelig overbevist om at den regulerer spændingen i området 70-230 V - så vidt jeg husker.
Maico.doc
(60 KiB) Downloadet 56 gange
Styring2.JPG
Med varm hilsen
Flemming Thomsen
Hvad kan udskydes til imorgen, skal ikke laves idag - thi imorgen er det måske overflødigt

Brugeravatar
Skovløber
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1141
Tilmeldt: 24 jul 2011 20:54
Mit fyr: Atmos dc25, Valliant gasfyr, solceller
Areal: 176
Brændsel: Brænde, Gas
Fremviser gerne i postnummer: 8600
Årligt forbrug: 30 Rummeter
Geografisk sted: Silkeborg
Givet likes: 8 gange
Modtaget likes: 3 gange

Laddomat

Indlæg af Skovløber » 29 jul 2011 22:44

Det var en fiks lille fyr, men nej den har ikke 0-10v indgang. Hvis du vil se om du alligevel kan bruge den kan du prøve at måle med et voltmeter på din drejeknap, det er vel en trinløs drejeknap og ikke en der går i "hakker"....
Hvis den er trinløs, skal du måle dc-spænding, på din drejeknap. Der er nok 3 ledninger til knappen, prøv dig frem, mål to steder, drej på knappen og se hvilken spænding du aflæser. Hvis den ikke ændre sig prøv at flytte ledningerne...
Hvis du er heldig, måler du en spænding mellem 0-10v, feks 2,5-8v. Hvis du gør det kan den bruges ellers skal der en ny til.
Nyt er dejligt, men gammelt er bedst...!
Solceller SMA2100+SMA3000, med 24 Stk 260W, Sydøst

Brugeravatar
Skovløber
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1141
Tilmeldt: 24 jul 2011 20:54
Mit fyr: Atmos dc25, Valliant gasfyr, solceller
Areal: 176
Brændsel: Brænde, Gas
Fremviser gerne i postnummer: 8600
Årligt forbrug: 30 Rummeter
Geografisk sted: Silkeborg
Givet likes: 8 gange
Modtaget likes: 3 gange

Laddomat

Indlæg af Skovløber » 29 jul 2011 22:52

Denne har en 0-10v indgang, men du skal stadig have en føler og styrreenhed:
http://www.lscontrol.dk/LS_pdf/Es603.pdf

De har også en der kan det hele, bare stil ønsket setpunkt og den regulere pumpen derefter :
http://www.lscontrol.dk/LS_pdf/es133.pdf
Nyt er dejligt, men gammelt er bedst...!
Solceller SMA2100+SMA3000, med 24 Stk 260W, Sydøst

Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Laddomat

Indlæg af Zarge » 30 jul 2011 01:28

Humm, jeg kan godt følge det med hastighedsregulering i forhold til fyrings fasen, men jeg har i min orlan (jeg ved godt at det ikke er den emnet går på, men bare så folk er opmærksom på forskellen...) observeret at hvis jeg ikke lader laddomaten køre på trin 3 under opstarten så pletkoger den hurtigt..


Besvar