2100 liter pillesilo :)

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Brugeravatar
Fer
Supporter
Supporter
13
Indlæg: 1019
Tilmeldt: 25 maj 2010 21:22
Mit fyr: Biotech Top Light
Areal: 237 + 25
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4684
Årligt forbrug: Forventet 8 tons.
Geografisk sted: Nr. Tvede
Blevet takket: 1 gang

2100 liter pillesilo :)

Indlæg af Fer »

Hej

Jeg har et Biotech Top Light pillefyr, der har pillesug. Da jeg købte huset havde jeg en tåbelig løsning med en plastic affaldscontainer på 600liter. Ret tosset da den reelt kun kunne benyttes til omkring 250kg da den var fladbundet.

Jeg har her i foråret bygget mig et nyt skur (med 2,5m frihøjde) Så jeg kunne få pillerne kørt ind i skuret :) Ikke tosset at få 9 paller ind på 20 minutter :) Det er jo oplagt at have sin silo tæt på ens piller. Som det var før skulle jeg gå 10 meter med hver sæk :roll:

Siloen er 118x118cm indenvendigt, den er 2,5 meter høj. Nederst er der 2 sider der skråner ind til selve suget. (Mine evner er ikke til at lave 4 skrå sider :)
IMG_0623 (Medium).JPG
IMG_0628 (Medium).JPG
IMG_0630 (Medium).JPG
IMG_0639 (Medium).JPG


Jeg var ret spændt på om jeg kunne lave suget i afløbsrør... Jeg har haft et stykke siddende de sidste 5-6 tons, uden synligt slid. Dog kun med en 45 graders vinkel, så var ret spændt om det ville gå med 90 (87) graders.

Før kunne den fylde cyklonen på ca 12 sekunder, nu tager det 24 sekunder, men den suger også 8-9 meter nu, istedet for 2.

Jeg var lidt nervøs for statiskelektricitet. (orignal slangerne er armeret med en kobbertråd der skal jordes.) Derfor har jeg i frem røret trukket en usioleret kobbertråd der er jordet.

Årsagen til jeg laver det i PP rør er at slangen koster 200!!!kr pr meter... eller rettere jeg ville være blevet sat 3000kr tilbage for det stykke jeg havde brug for :evil: nu har jeg vist brugt 500kr eller deromkring

Jeg har lavet fronten 3 delt, så man kan fylde tragten op i ca 1 meters højde, næste trin er 1,45 meter oppe, så der skal man bruge en skammel. Det er lidt surt man skal stå på en skammel for at at fylde de sidste 700kg på... Jeg overvejer at finde en eller anden kornsnegl og så lave et fyldetrug i fornuftig højde. Så vil jeg også kunne hælde 1700kg i den. Derudover skal man også hjælpe det lidt bagud da den jo er 1,18m dyb...

Jeg har brugt 5 gulvplader krydsfiner. 15mm tykke. Derudover har jeg brugt 18 2,5meters skillerumslægter og en 2-300 skruer :) Til suget har jeg 6 2meters stykker, 2 1,5meters stykker. 2 0,5 meters stykker. Dertil 6 87 graders buk.

Når men alt i alt... så skal jeg vist ikke hælde piller på før november nu :) 1476kg træpiller er det smidt i svinet :)
--
Mvh Tommy Fer
Biotech Top Light

Brugeravatar
Oldgaard
Stoker XVII
Stoker XVII
16
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 25 aug 2007 12:29
Mit fyr: Scotte 16kw Blackstar 1016 V7 :)
Areal: 250
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 4173
Dagligt forbrug: hmm aner der ikke
Årligt forbrug: nu må vi se ;)
Geografisk sted: Sorø
Har takket: 34 gange
Blevet takket: 27 gange
Kontakt:

Re: 2100 liter pillesilo :)

Indlæg af Oldgaard »

Det ser sku godt ud Tommy :great:
Dovenskab har skabt mange gode løsninger :lol:

At få lave de sidste 2 sider skrå, er nu ikke det helt store problem, men så må det vente til du har fået brugt de piller du har smidt i, så kommer jeg da gerne forbi og hjælper :wink:
Som Aaen sagde : ok, det er osse bare for at have sagerne. hvis nu at der skulle komme en landmand op i mig

Bor du på Midtsjælland og står en aften og mangler fotoføler eller eltænder til scotte/woody så giv mig en pm
Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
14
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Har takket: 22 gange
Blevet takket: 12 gange

Re: 2100 liter pillesilo :)

Indlæg af Landlyst »

:great: :great: Ser godt ud, men jeg tror jeg ville have brugt 2x45 graders bøjninger i stedet for 88graders..... Det giver bedre flow og mindre modstand.... :)
Brugeravatar
Fer
Supporter
Supporter
13
Indlæg: 1019
Tilmeldt: 25 maj 2010 21:22
Mit fyr: Biotech Top Light
Areal: 237 + 25
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4684
Årligt forbrug: Forventet 8 tons.
Geografisk sted: Nr. Tvede
Blevet takket: 1 gang

Re: 2100 liter pillesilo :)

Indlæg af Fer »

Ja, det tror jeg faktisk også jeg vil gøre... Det var vist lidt en tanke torsk :)

Så jeg må ud og købe mi 12 45 graders :)

Rethink... returen er det jo kun luft, det kan sq godt hive sig igennem 90 graders... man kunne også bruge 3 x 30 graders pr buk...
--
Mvh Tommy Fer
Biotech Top Light
Brugeravatar
TaagMan
Stoker XVI
Stoker XVI
13
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 22 sep 2010 19:16
Mit fyr: Woody 10kW, BlackStar 20, V10 styring
Areal: 135
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8850
Dagligt forbrug: 15-20
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Bjerringbro

Re: 2100 liter pillesilo :)

Indlæg af TaagMan »

Fer » 12 Jun 2011, 22:46 skrev:Siloen er 118x118cm indenvendigt, den er 2,5 meter høj. Nederst er der 2 sider der skråner ind til selve suget. (Mine evner er ikke til at lave 4 skrå sider :)
Spændende projekt! Kan du ikke snyde lidt, hvis du vil have 4 sider der skråner? Nu har du lavet de to... så kan du bare skrue lægter på der skråner ind den anden vej, og så skære en plade til? Så får du selvfølgelig en smule luft bagved, men så er det da luft, og ikke piller. Det må da være et plus...?

Jeg skal nok lade være med at stille spørgsmål til hvorfor du hiver sække af paller, og fylder dem over i en silo, lige som man gør med en Scotte/Woody... :toofunny:
Aka. Martin Pedersen/Falkeøje
Online fyrdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Brugeravatar
Fer
Supporter
Supporter
13
Indlæg: 1019
Tilmeldt: 25 maj 2010 21:22
Mit fyr: Biotech Top Light
Areal: 237 + 25
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4684
Årligt forbrug: Forventet 8 tons.
Geografisk sted: Nr. Tvede
Blevet takket: 1 gang

Re: 2100 liter pillesilo :)

Indlæg af Fer »

Det er rigtigt, det havde ikke været så galt at gøre det sådan, men på den anden side, nu ligger der vel 50kg piller.. de er inaktive

Ja, ja den er god med dig... :P Men det er nu et bevist valg, da jeg ikke syntes at markedet for at få blæst piller ind er så stort, og frygten for at stå med 8 tons piller i en silo der er dårlige.... 1400kg er trods alt til at håndtere...
--
Mvh Tommy Fer
Biotech Top Light
Brugeravatar
TaagMan
Stoker XVI
Stoker XVI
13
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 22 sep 2010 19:16
Mit fyr: Woody 10kW, BlackStar 20, V10 styring
Areal: 135
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8850
Dagligt forbrug: 15-20
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Bjerringbro

Re: 2100 liter pillesilo :)

Indlæg af TaagMan »

Fer » 13 Jun 2011, 15:48 skrev:Ja, ja den er god med dig... :P Men det er nu et bevist valg, da jeg ikke syntes at markedet for at få blæst piller ind er så stort, og frygten for at stå med 8 tons piller i en silo der er dårlige.... 1400kg er trods alt til at håndtere...
Det siger jeg jo også... men det er jo lidt som at gå over åen efter vand... det du gør... og ja ja, jeg ved godt der er en grund, men derfor kan man jo godt grine og pege :P
Aka. Martin Pedersen/Falkeøje
Online fyrdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html
Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
14
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 47 gange

Re: 2100 liter pillesilo :)

Indlæg af Tom_AT »

Men hvis nu der løber ferskvand i åen, og man skal bruge saltvand??.. eller noget.. :-D
Brugeravatar
Fer
Supporter
Supporter
13
Indlæg: 1019
Tilmeldt: 25 maj 2010 21:22
Mit fyr: Biotech Top Light
Areal: 237 + 25
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4684
Årligt forbrug: Forventet 8 tons.
Geografisk sted: Nr. Tvede
Blevet takket: 1 gang

Re: 2100 liter pillesilo :)

Indlæg af Fer »

Mjae.. det kan man da kalde det.. men jeg har et fyr jeg ikke skal bruge tid på, derfor syntes jeg det var tosset jeg skulle smide piller på hver 5-6 dag om vinteren.. Nu kan jeg klarer 6 uger uden at rode med fyret :) Så passer det meget godt med at man tømmer askeskuffen og fylder piller på, så er der brugt 1 times penge...

Derudover er det hele en del af en plan der flytter fyret ud af bryggerset og ud i garagen (Der stod den gamle pille silo). Fruen er lidt træt af at høre på "føntørren" der starter fyret... (Det giver heller ikke mening at fyret står i bryggerset... slet ikke)
--
Mvh Tommy Fer
Biotech Top Light
Brugeravatar
TaagMan
Stoker XVI
Stoker XVI
13
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 22 sep 2010 19:16
Mit fyr: Woody 10kW, BlackStar 20, V10 styring
Areal: 135
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8850
Dagligt forbrug: 15-20
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Bjerringbro

Re: 2100 liter pillesilo :)

Indlæg af TaagMan »

Fer » 13 Jun 2011, 18:16 skrev:Mjae.. det kan man da kalde det.. men jeg har et fyr jeg ikke skal bruge tid på, derfor syntes jeg det var tosset jeg skulle smide piller på hver 5-6 dag om vinteren.. Nu kan jeg klarer 6 uger uden at rode med fyret :) Så passer det meget godt med at man tømmer askeskuffen og fylder piller på, så er der brugt 1 times penge...
Det er godt workout. Men altså... går du ikke ud og klapper fyret mindst engang i døgnet alligevel... selvom der ikke rigtig er nogen grund til det, altså? Eller er det bare mig?
Derudover er det hele en del af en plan der flytter fyret ud af bryggerset og ud i garagen (Der stod den gamle pille silo). Fruen er lidt træt af at høre på "føntørren" der starter fyret... (Det giver heller ikke mening at fyret står i bryggerset... slet ikke)
Det kan jeg sgu godt forstå du vil. Sådan noget egner sig ikke til at stå i et bryggers :(
Har du overvejet at få din piller hjem i bigbags? Kan sådan et suge system der ikke æde af en stor pose...?
Hvad vejer sådan et fyr der egentlig?
Aka. Martin Pedersen/Falkeøje
Online fyrdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Besvar