Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Størrelse på trykekspansion

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Martin2
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 62
Tilmeldt: 28 jan 2011 09:40
Mit fyr: Scotte 10 kw
Areal: 189+70
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 5631

Størrelse på trykekspansion

Indlæg af Martin2 » 10 maj 2011 19:01

Hvilken størrelse trykekspansion bør jeg vælge til en scotte 10 kw der er koblet sammen med en 1500 l akkumuleringstank?


Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

Re: Størrelse på trykekspansion

Indlæg af Landlyst » 10 maj 2011 19:11

Æh hvorfor vil du koble en pillebrænder på en akkumuleringstank???? :shock:

Martin2
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 62
Tilmeldt: 28 jan 2011 09:40
Mit fyr: Scotte 10 kw
Areal: 189+70
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 5631

Re: Størrelse på trykekspansion

Indlæg af Martin2 » 10 maj 2011 19:17

Akkumuleringstanken skal bruges til to formål. Det ene er, at den skal tage overskudsvarme fra en solfanger. Det andet er, at den om sommeren skal levere varme til gulvvarme i badeværelse. Det vil sige at når solvarmen ikke slår til bruger jeg pillebrænderen til at varme tanken op med. Når tanken er fx 80 grader slukker jeg fyret helt og lader tanken varme gulvet i badeværelset en lille uges tid.

Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

Re: Størrelse på trykekspansion

Indlæg af Landlyst » 10 maj 2011 19:30

Tror skisme godt nok jeg ville vælge at lave lidt rørføring og styrring således at når solvarmen ikke levere nok, så lukkes der for tanken og så køre fyret kun på lille kreds.... Det andet lyder som gråspurve med haubitzere icon_cheesygrin.gif Tror nok der er fler her der har solvarme på den måde og mon ikke de lige kommer og smider en forklaring til en opbygning/styrring der spare dig for så meget vand. En tryktank i den størrelse er jo ikke just billig.... icon_cheesygrin.gif

hudle
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 662
Tilmeldt: 17 feb 2009 21:28
Mit fyr: Scotte 20 KW+ 45 rør solvarme
Areal: 320
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6950
Dagligt forbrug: ???
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: Vestjylland
Modtaget likes: 2 gange

Re: Størrelse på trykekspansion

Indlæg af hudle » 11 maj 2011 08:38

vil lige sige atjeg skal til at installere pillefyr, en scotte, og jeg har solvarme i forvejen... jeg fjerner min akkutank ofr den æder alt for meget... kun et kredsløb med VVB og radiator og gulvvarme skulle være rigelig.. jeg sætter min veksler på returen, således at alt returvand render derigennem og når der så er overskudsvarme fra solvarmen så skyder den det i gulvvarmen i badeværelset, da det er den eneste ventil der står åben.. det andet med akkutank øger dit forbrug voldsomt.. og hvad skal det bruges til???? når man kan lave det lidt mere snedigt...
Ejer af www.Klostermultiservice.dk - Salg af minilæssere samt fliserensning og algebehandling. Rodfræsning Klarer vi også :-)


Landbo
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1429
Tilmeldt: 20 nov 2008 20:55
Mit fyr: SK-STOKER 16 Kw med TM-3006
Areal: 170
Brændsel: Flis og andet brændbart.
Årligt forbrug: ????
Geografisk sted: Thy (Vest for Thisted)

Re: Størrelse på trykekspansion

Indlæg af Landbo » 11 maj 2011 10:26

Hej.

Nu søgte Martin jo ikke råd om sit setop. :wink:

Lovgivningen siger at expangtionsbeholderen skal kunne indeholde mindst 4% af anlægets samlede vandindhold. Eneste undtagelse er manuelt indfyrede anlæg (fastbrændselsfyr, brændeovn med gris og halmfyr), hvor indholdet skal hæves til 8%.
Mvh. Leif.
Selvgjort er absolut velgjort - når det virker efter hensigten !
Motto: Forsøg altid at lave tingene så enkelt det er muligt.

Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Modtaget likes: 7 gange
Kontakt:

Re: Størrelse på trykekspansion

Indlæg af Ernst Drastrup » 11 maj 2011 15:34

Hej Martin 2.
Jeg er heller ikke tilhænger af, at scotten skal opvarme din akkumuleringstank.

For i den uges tid, hvor den er opvarmet, da vil solvarmen have vanskeligheder med at starte, eftersom temperaturen i fangerne altid skal være mindst fire grader over bunden af akkumuleringstanken.

Du kan købe en bog om solvarme hos mig, der er en hel del diagrammer, og en hel del tekst om varmeanlæg.

Den koster kun 149,00 kr. + 46,00 kr. i porto inden for dk.

Hvis du overfører 195,00 kr. til Andelskassen Merkur Aalborg afd. Så skipper jeg en bog afsted til dig, når jeg kan se på kontoudtoget, at du har overført beløbet.
Reg. nr. 8401 Konto nr. 1061 789.
Men send venligst en mail til mig med din adresse, så jeg kan se, hvortil bogen skal sendes.

Med solvarm hilsen fra Ernst.
Min mailadresse er.:
mailernst@mail.dk.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --

Martin2
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 62
Tilmeldt: 28 jan 2011 09:40
Mit fyr: Scotte 10 kw
Areal: 189+70
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 5631

Re: Størrelse på trykekspansion

Indlæg af Martin2 » 13 maj 2011 22:56

Grunden til at jeg vil bruge en 1500 liters akkumuleringstank til overskudsvarme fra solfangeren er, at jeg istedet skulle lede overskudsvarmen fra 36 rør ind i et 14 m2 betongulv, hvilket måske vil betyde en for høj fremløbstemperatur på gulvkredsen. Overskudsvarmen tager jeg fra veksler - ikke fra den øverste spiral i vvb.
Min tanke er, at når vvb er 55 grader, skal solvarmevæsken veksle varme med det koldste vand i systemet, hvilket er oplagt at tage fra bunden af en akkumuleringstank. På denne måde bliver fremløbstemperaturen i gulvkredsen sænket uden brug af gulvvarmeshunt. Derfor vil jeg gerne bruge akkumuleringstank.
Men som jeg ser det afhænger spørgsmålet om at "akkutanken æder for meget", af om 36 vakumrør vil hæve fremløbstemperaturen i gulvkredsen for meget?

Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Modtaget likes: 7 gange
Kontakt:

Re: Størrelse på trykekspansion

Indlæg af Ernst Drastrup » 14 maj 2011 10:21

Hej Martin.
Hvor mange vacuumrør har du ialt.??
Vil du dele vacuumrørene op i to forskellige systemer, så du kun kører med 36 rør i den ene kreds og resten i en anden kreds.??

Temperaturen på fremløbet til gulvvarmen er fuldstændigt afhængig af, i hvilken højde på akkutanken du montere udtaget.
Jeg synes, at al overskudsvarmen fra solfangerne skal køres i en stor akkutank, og så kan du shunte udtaget til gulvvarmen, når du monterer udtaget til gulvvarmen fra toppen af akkutanken.

Det tror jeg vil virke allerbedst og mest optimalt.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --

Martin2
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 62
Tilmeldt: 28 jan 2011 09:40
Mit fyr: Scotte 10 kw
Areal: 189+70
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 5631

Re: Størrelse på trykekspansion

Indlæg af Martin2 » 14 maj 2011 13:43

Hej Ernst
Jeg har ialt 36 vacuumrør, som kører i een kreds.
Hvis jeg shunter udtaget fra akkutanken vil jeg begynde at arbejde på en god lagdeling. Overskudsvarmen fra solfangeren tages gennem en pladeveksler, og dermed pumpes vandet ind i tanken, hvilket måske spolerer lagdelingen. Måske jeg kunne lave noget med naturlig cirkulation og evt mere end een indgang. Akkutanken er på loftet, og er cylinderformet og ligger ned (ikke optimalt).


Besvar