Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

opsætning sammenkobling af mit pillefyr & solvarme

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Re: opsætning sammenkobling af mit pillefyr & solvarme

Indlæg af Zarge » 14 maj 2011 18:09

Ja, jeg vil da mene at hvis vandet i beholderen er varm skal det jo også holde den øverste spiral og dermed fyret varm, så jeg kan ikke se nogen grund til at fyret tænder, altså med mindre at der ikke er cirkularing på vandet fra fyret til spiralen når fyret er slukket, så vil fyret jo langsomt blive kølet af, selvom tanken er varm...


Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: opsætning sammenkobling af mit pillefyr & solvarme

Indlæg af Lintz » 21 maj 2011 19:36

Hej Rustica, Har selv lige fået installeret Scotte 16 kw med NBE Vakuum solvarme med 300 l beholder med 2 spiraler. Må siges at det er en lidt omstændigt omgang og lidt af en Storm P indretning, men det virker. Jeg ville aldrig selv indlade mig på forsøget med rørføringen, 3 vejs ventiler, omkøring og hvad der eller må være. Jeg fik en "Pro" til at installerer det hele ud fra devisen " jeg har min force - han har sin" Istedet for at stå ude i fyrrummet aften efter aften så tag et par timers overarbejde så er hans løn betalt og hvis der er problemer med tilslutningen - ja hvem har så "skylden"
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Brugeravatar
majland
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 596
Tilmeldt: 24 jan 2007 11:25
Mit fyr: Twinheat M20, 1998 - Skrottet
Areal: 218m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9632
Dagligt forbrug: 16-48
Årligt forbrug: 4-5.5 ton
Geografisk sted: Bjerregrav [9632]
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 11 gange

Re: opsætning sammenkobling af mit pillefyr & solvarme

Indlæg af majland » 23 maj 2011 14:13

Jeg fik en "Pro" til at installerer det hele ud fra devisen " jeg har min force - han har sin" Istedet for at stå ude i fyrrummet aften efter aften så tag et par timers overarbejde så er hans løn betalt og hvis der er problemer med tilslutningen - ja hvem har så "skylden"
Det er jo det håndværkerne skal leve af.

Men da beskatningen på arbejde her i landet er høj (og specielt beskatningen på den sidst tjente krone) så skal der mere end et par timer ... En uges overarbejde giver vel råd til at en håndværker 1 til 1,5 dag.

Mit fag ligger ret langt fra rørtænger og gevindskærere, men jeg gav mig alligevel i kast med det sidste år - og er der noget der ikke virker ja så ved jeg også hvem der har skylden.

Så selvom jeg sikkert har brugt mindst dobbelt så lang tid på det som en pro finder jeg stadigt at tiden var givet godt ud. Og jeg ved hvordan det er skruet sammen og hvordan det virker.
1998 Twinheat M20 - Skrottet :-(
2010 10m2 Solvarme http://mariendalvej.dk/tag/solvarme
2012 6.9Kwp Solceller http://mariendalvej.dk/tag/solceller
2021 13kW Bosch Varmepumpe

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: opsætning sammenkobling af mit pillefyr & solvarme

Indlæg af Lintz » 23 maj 2011 19:07

Jeg kan da kun sige tillykke med det.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Vaskebjørn
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 27
Tilmeldt: 29 aug 2010 06:30
Mit fyr: Blackstar S m. 16 kW Scotte.
Areal: 320
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 5970
Dagligt forbrug: 30-40
Årligt forbrug: 7 tons
Geografisk sted: Ærø

Re: opsætning sammenkobling af mit pillefyr & solvarme

Indlæg af Vaskebjørn » 24 maj 2011 06:45

Hej
Nu er det jo altid farligt når man vil forsøge at forklare det som andre mener....
Men sådan som jeg læser Rusticas indlæg, så tror jeg egentlig at hans anlæg er skruet rigtig sammen. Jeg læser det sådan her: På en sommerdag varmer solfangeranlægget VVB til en ønsket temperatur - huset kalder ikke på varme og VVB kalder heller ikke på varme via "centralvarmespiral", hvorfor termostaten er lukket - derfor slukker pillefyret da der ikke er noget der kalder på varme. Eftet et stykke tid falder temperaturen i pillekedlen, hvorfor pillefyret starter selvom der egentlig stadig ikke er noget der kalder på varme - med andre ord "for at holde sig selv varm" som Rustica kalder det.

På mit eget anlæg med Scotte pillefyr og 12 m2 solfanger til en 500 VVB er der lavet en bypass med en motorventil rundt om termostaten på VVB på "centralvarmesiden". Solstyringen kan styre denne motorventil således at den åbner ved 65g og aflader på centralvarmespiralen i VVB indtil vandet i toppen er nede på 60g. Derved holdes pillekedlen varm og jeg undgår en del starter på pillefyret. Men kun en del af dem.

Som Rustica har jeg lidt samme problem. Der er jo situationer som bekrevet øverst, hvor pillefyret fyrer i tomgang bare for at "holde sig selv varm" - i mit tilfælde, når solen ikke kan få temp på VVB helt op - eksempevis 55g og bypassen ikke åbner. Eller om morgenen hvor der har været stort forbrug, og solen egentlig har resten af dagen til at få temperaturen op igen.

Så det jeg efterlyser - og jeg også fornemmer at Rustica gør (håber jeg har ret :wink: ) - er en løsning, hvor en føler i toppen af VVB fortæller pillefyret, at det ikke er nødvendigt at starte, selvom kedeltemp er langt nede - altså "overruler" i en slags sommerstyring. Men til gengæld tillader fyret at starte når VVB er nede i temp. Vel og mærke stopper fyret rigtigt med rensning af herden - ikke bare en funktion der cutter strømmen.

Kan i andre tråde læse om kombineret urstyring og sommerstyring - tror det er vejen jeg personligt skal gå - men måske kunne nogel af eksperterne komme med en god og logisk forklaring.
Mvh.


Besvar