Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

CE mærket stålskorsten

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
ARas
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 69
Tilmeldt: 10 dec 2008 21:59
Mit fyr: Baxi 2,5 m. ilt-styring
Areal: 230
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: 30-35
Årligt forbrug: ?? (8)
Geografisk sted: Syd-Sjælland

CE mærket stålskorsten

Indlæg af ARas » 18 apr 2011 21:46

Hej

Min far har fået opsat en nyt oliefyr, om det er fornuftigt eller ej, kan diskuteres, men nu er det altså installeret!!!
Montørerne tilsluttede selvfølgelig bare det nye fyr til den eksisterede stålskorsten.

Herefter har han haft besøg af skorstensfejer, som "kasserede" skorstenen. Begrundelsen herfor var at en sådan stålskorsten skulle være CE-mærket. Dette er den gamle skorsten jo helt sikkert ikke, den er fra før den tid!

Men kan det være rigtigt at skorstensfejeren kan forlange at skorstene bliver skiftet pga. der er installeret nyt oliefyr?
Sjovt nok giver skorstensfejeren også tilbud på at opsætte en ny godkendt skorsten.!

Mvh. Allan


Brugeravatar
Allan M
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 169
Tilmeldt: 16 apr 2008 00:19
Mit fyr: Scotte 30 KW
Areal: 600 m2
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: 12 ton
Geografisk sted: Vildbjerg
Modtaget likes: 7 gange

Re: CE mærket stålskorsten

Indlæg af Allan M » 18 apr 2011 21:54

Ja, desværre, det mener jeg faktisk godt han kan forlange, da det er en ny installation og ny kedel.

Jeg siger ikke, at jeg mener det er rigtigt eller retfærdigt at forlange, men er næsten sikker på at han kan forlange det hvis han vil.

Mvh Allan
Hedestoker.dk

ARas » 18 Apr 2011, 21:46 skrev:Hej

Min far har fået opsat en nyt oliefyr, om det er fornuftigt eller ej, kan diskuteres, men nu er det altså installeret!!!
Montørerne tilsluttede selvfølgelig bare det nye fyr til den eksisterede stålskorsten.

Herefter har han haft besøg af skorstensfejer, som "kasserede" skorstenen. Begrundelsen herfor var at en sådan stålskorsten skulle være CE-mærket. Dette er den gamle skorsten jo helt sikkert ikke, den er fra før den tid!

Men kan det være rigtigt at skorstensfejeren kan forlange at skorstene bliver skiftet pga. der er installeret nyt oliefyr?
Sjovt nok giver skorstensfejeren også tilbud på at opsætte en ny godkendt skorsten.!

Mvh. Allan

Brugeravatar
themasterdk
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 725
Tilmeldt: 21 maj 2010 21:53
Mit fyr: KSM-Multistorker 275-18i
Areal: 225 + værksted
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4450
Dagligt forbrug: ca. 20-25 kg piller
Årligt forbrug: 6 Tons
Geografisk sted: Vestsjælland, Jyderup 4450

Re: CE mærket stålskorsten

Indlæg af themasterdk » 19 apr 2011 00:58

Det kan han godt desværre
--------- ;-) ---------------

Bri_Jac
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 813
Tilmeldt: 02 jun 2010 10:36
Mit fyr: pt i lejet rækkehus med gasfyr :-(
Areal: 110
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Geografisk sted: Pedersborg, Sjælland
Givet likes: 322 gange
Modtaget likes: 42 gange

Re: CE mærket stålskorsten

Indlæg af Bri_Jac » 19 apr 2011 03:16

Sidste gang jeg havde besøg af min skorstensfejer, var jeg inde på om jeg evt ville skifte fra oliefyr til et andet oliefyr. Han fortalte da jeg havde stålskorsten skulle den også skiftes til en CE godkendt. Så ja jeg lod da bare den gamle lort blive stående (Altså mit gamle oliefyr og skorsten).
PS. Jeg bruger ca 650 liter olie om året, så nærmest ingen investeringer kan give en fornuftig tilbagebetaling. Bruger min brændeovn som primær varmekilde


Besvar