Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Godkendelse af trykexp.

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Brugeravatar
Fer
Supporter
Supporter
Indlæg: 1019
Tilmeldt: 25 maj 2010 21:22
Mit fyr: Biotech Top Light
Areal: 237 + 25
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4684
Årligt forbrug: Forventet 8 tons.
Geografisk sted: Nr. Tvede
Modtaget likes: 1 gang

Re: Godkendelse af trykexp.

Indlæg af Fer » 13 apr 2011 19:49

levi » 12 Apr 2011, 22:29 skrev: Jeg kan lige se om jeg kan få fat i noget "lovstof" på skrift imorgen, - som kan smides online :)

Jeg er 99 procent sikker på at tanke til trykekspansion MIN. skal være godkendt til 4 bars tryk, - og helst 6 bars tryk (Ifølge den producent jeg får tanke fra).

Jeg vender tilbage imorgen med et svar :)
Normalt skal tryktanke trykprøves med 1,6 gange normal trykket. 4 bar = 1,6x2,5bar. Hvis du har en sikkerhedsventil på 1,5 bar er prøvetrykket 2,4 bar.

Proceduren er den samme på f.eks. dampkedler. Der hvor jeg arbejder pt har vi 52 bars sikkerhedsventiler og vi trykker op til 84 bar (Med sikkerhedsventilerne blændet af)

Jeg er sikker på at producenten meget hellere vil sælge en 6 bars tank end en til 4.... :evil:

Jeg kan ikke se hvorfor en 3 bars tank er dårligere end en 6 bars tank... hvis altså man har 1,5bar på sikkerheds ventilen.

Sjovt nok kan jeg kun finde en lavere trykprøvnings koefficient (1,43) http://www.at.dk/REGLER/At-vejledninger ... ykket.aspx

Kan være det er livrem og seler metoden vi har brugt på jobbet :)
--
Mvh Tommy Fer
Biotech Top Light


levi

Re: Godkendelse af trykexp.

Indlæg af levi » 13 apr 2011 20:27

Producenten er på messe i Odense i denne uge, - så vi må lige vente på svar :)

levi

Re: Godkendelse af trykexp.

Indlæg af levi » 13 apr 2011 20:46

Fer » 13 Apr 2011, 19:49 skrev: Normalt skal tryktanke trykprøves med 1,6 gange normal trykket. 4 bar = 1,6x2,5bar. Hvis du har en sikkerhedsventil på 1,5 bar er prøvetrykket 2,4 bar.

Proceduren er den samme på f.eks. dampkedler. Der hvor jeg arbejder pt har vi 52 bars sikkerhedsventiler og vi trykker op til 84 bar (Med sikkerhedsventilerne blændet af)

Jeg er sikker på at producenten meget hellere vil sælge en 6 bars tank end en til 4.... :evil:

Jeg kan ikke se hvorfor en 3 bars tank er dårligere end en 6 bars tank... hvis altså man har 1,5bar på sikkerheds ventilen.

Sjovt nok kan jeg kun finde en lavere trykprøvnings koefficient (1,43) http://www.at.dk/REGLER/At-vejledninger ... ykket.aspx

Kan være det er livrem og seler metoden vi har brugt på jobbet :)
Jeg er helt enig i at hvis man sætter en mindre sikkerhedsventil på anlægget, - f.eks en 1,5 bars sikkerhedsventil, - så kan man bruge en akkutank der er godkendt til et mindre tryk - det er jo logik :great:

Men en "trykløs" tank er stadig en tank der ikke må bruges til trykanlæg!

Brugeravatar
Fer
Supporter
Supporter
Indlæg: 1019
Tilmeldt: 25 maj 2010 21:22
Mit fyr: Biotech Top Light
Areal: 237 + 25
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4684
Årligt forbrug: Forventet 8 tons.
Geografisk sted: Nr. Tvede
Modtaget likes: 1 gang

Re: Godkendelse af trykexp.

Indlæg af Fer » 14 apr 2011 20:48

Det er klart :)
--
Mvh Tommy Fer
Biotech Top Light

levi

Re: Godkendelse af trykexp.

Indlæg af levi » 19 apr 2011 22:23

Nå nu har jeg snakket med en ingeniør, - der har med trykanlæg at gøre, - han vil vende tilbage med mere uddybende materiale til dette fora.

Men han kunne fortælle at trykket på anlægget skal ganges med ca. 1,6 - dvs. har man et trykanlæg på 2,5 bar, - skal man gange dette tal med 1,6 = 4 bars tryk (Det anlæggets komponenter som min. skal være godkendt til).

Man KAN kompensere med en mindre sikkerhedsventil på 1,5 bar, - men det er ikke sikkert skorstensfejer/forsikringsforhold vil dække en sådan løsning, - da en 1,5 bars sikkerhedsventil sætter sig fast som alle andre sikkerhedsventiler gør med tiden.

Derfor var hans bedste anbefaling at bruge tanke på trykanlæg der som MIN. er godkendt til 4 bars tryk (Netop af den årsag at en 2,5 bars sikkerhedsventil OGSÅ sætter sig fast med tiden)!.

Ummidelbart er alle tanke under 4 bar som tryktrin ikke velegnet til trykekspansion.

Pointen er, - hellere gå med livrem og seler på trykanlæg, - end at gå på kompromis med komponenter der ikke kan klare mosten ved en evt. fejl på en sikkerhedsventil etc.!
Last edited by 1 on levi; edited 19 times in total


Brugeravatar
Fer
Supporter
Supporter
Indlæg: 1019
Tilmeldt: 25 maj 2010 21:22
Mit fyr: Biotech Top Light
Areal: 237 + 25
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4684
Årligt forbrug: Forventet 8 tons.
Geografisk sted: Nr. Tvede
Modtaget likes: 1 gang

Re: Godkendelse af trykexp.

Indlæg af Fer » 19 apr 2011 22:24

Sagt på en anden måde.. Man burde checke sin sikkerheds ventil engang imellem :)
--
Mvh Tommy Fer
Biotech Top Light

levi

Re: Godkendelse af trykexp.

Indlæg af levi » 19 apr 2011 22:27

Fer » 19 Apr 2011, 22:24 skrev:Sagt på en anden måde.. Man burde checke sin sikkerheds ventil engang imellem :)
Helt enig, - det skal man jo gøre min. 1 gang om året, - og gerne 2 gange :)

Men jeg vil stadig til hver en tid anbefale en 6 bars tank til trykanlæg, - så meget dyrere er den jo slet ikke, - og så er man 100 procent sikker på skidtet kan holde til max. belastning :great:

levi

Re: Godkendelse af trykexp.

Indlæg af levi » 19 apr 2011 22:31

mejeristen » 12 Apr 2011, 22:10 skrev:Levi, er du inde i lovgivningen omkring tanke til trykeksp. og anlæg der er mont. med tryk eksp.??

Hvis ja må du meget gerne dele ud af din viden!!


Har selv et anlæg med trykeksp. min sikkerhedsventil åbner ved 1,5 bar og akku.tank er trykprøver til 3 bar er det mon lovligt?
Nok ikke ulovligt, - men efter min bedste vurdering ikke optimalt!, - husk kontroller din sikkerhedsventil 1-2 gange om året, - der er ikke meget "snor" at give af hvis sikkerhedsventilen svigter (Ikke at tanken springer fordi den kommer over 3 bars tryk, - men ingen ved hvor meget den kan holde til UDOVER 3 bars tryk)...

Igen, - det er en vurderingssag om forsikringen/skorstensfejeren vil acceptere en 1,5 bars sikkerhedsventil på et trykanlæg (Fordi akkutanken ikke er godkendt til højere tryk) - jeg tror ikke man finder mange vvs-folk der vil gå på kompromis på dette område ihvertfald!

NU ved du at der max. må sidde en 1,5 bars sikkehedsventil på dit anlæg, - men husk at orienter en evt. ny ejer af huset om at der ikke må sættes en større på, - hvis nu han en dag får service på anlægget, - så vil enhver normal vvs-mand sætte en standard 2,5 bars sikkerhedsventil på anlægget igen, - og så kan det gå galt.

Hvis tanken springer læk eller der sker endnu større skade, - så bliver det en lang sej kamp, - da vvs-manden vil forholde sig til at trykanlæg i DK normalt kører på 2,5 bars sikkerhedsventiler, - og IKKE 1,5 bars sikkerhedsventiler.

Vvs-manden har jo ikke en jordisk chance for at vide at tanken ikke kan klare højere tryk!

Det kan blive en ret sjov debat/problemstilling...


Besvar