Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Billede af rørføring ved keddel, er det ok?

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
levi

Re: Billede af rørføring ved keddel, er det ok?

Indlæg af levi » 29 mar 2011 21:53

Hvorfor vælger du ikke en 3 vejsmotorventil og en elektronisk termostat istedet for det fiks faks der ?

Så kan du også nøjes med en ekspansion, - og 1 sikkerhedssæt... - Det er lige før jeg tror den løsning vil være billigere, - og uden tvivl langt bedre...

Jeg er ikke tryg ved de kuglehaner der :(


Miccim
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 156
Tilmeldt: 22 mar 2010 16:01
Mit fyr: Scotte 16kw, blackstar
Areal: 100
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5600

Re: Billede af rørføring ved keddel, er det ok?

Indlæg af Miccim » 29 mar 2011 22:09

fordi det jo kun er til nødstilfælde hvis pillefyret går i stykker. Så kan jeg skifte over på olie fyret den tid det tager at få det op og køre igen.

Nu har jeg handlet så jeg skal bruge dem.... Man ville det være okay at samle det sådan her Levi? Så jeg godt klar over at det koster en sikkerhedsventil når oliefyret skal på senere hen....

levi

Re: Billede af rørføring ved keddel, er det ok?

Indlæg af levi » 29 mar 2011 22:17

Miccim » 29 Mar 2011, 22:09 skrev:fordi det jo kun er til nødstilfælde hvis pillefyret går i stykker. Så kan jeg skifte over på olie fyret den tid det tager at få det op og køre igen.

Nu har jeg handlet så jeg skal bruge dem.... Man ville det være okay at samle det sådan her Levi? Så jeg godt klar over at det koster en sikkerhedsventil når oliefyret skal på senere hen....
Ja det er ok lovlighedsmæssigt, men det er noget klyt, - og det kræver du har en ekstra ekspansion og en ekstra sikkerhedsventil, - OG så skal du jo også bruge en ekstra pumpe på strengene hvor de 2 lodrette kuglehaner sidder - da pumpen ved pillefyret jo OGSÅ bliver blændet af når du lukker for de 2 vandrette kuglehaner!

Jeg er dog stadig ikke tilfreds med din løsning, - du kan vel returnere de kuglehaner og få pengene tilbage ?

Jeg laver gerne en tegning til dig så anlægget virker, - og bliver FULDAUTOMATISK istedet, - (Oliefyret starter automatisk når pillefyret går ud, - eller løber tør for piller)...

Du kan stadig nå at lave det ordentligt....

Hvis du absolut vil lave det på denne "mik mak" måde som du er igang med, - så skal du som MIN. afmontere grebene på kuglehanerne så ingen kommer til at lukke dem ved et uheld!

Miccim
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 156
Tilmeldt: 22 mar 2010 16:01
Mit fyr: Scotte 16kw, blackstar
Areal: 100
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5600

Re: Billede af rørføring ved keddel, er det ok?

Indlæg af Miccim » 30 mar 2011 13:48

Hej Levi... Kunne faktisk godt være du måtte lave en simpel tegning og så sætte priserne på automatisk start af oliefyret. Hvis du siger det ikke bliver alt for meget dyrere på den måde. Ville være ret lækkert med suto start jo :)

kan godt se det er forkert som det er nu.. pumpen skal hen efter ventilerne og derfor skal shunten også foran pumpen. Så ville det være ok.

Takker for det.

Miccim
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 156
Tilmeldt: 22 mar 2010 16:01
Mit fyr: Scotte 16kw, blackstar
Areal: 100
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5600

Re: Billede af rørføring ved keddel, er det ok?

Indlæg af Miccim » 30 mar 2011 13:58

Hvis jeg sætter den ekspansionsbeholder på den nuværende sikkerhedsventil.

Så er det vel korrekt.

Så kan vi kun diskutere at det ville kræve endnu en sikkerhedsventil og en ekspansionsbeholder mere for at være ok.

Men jeg venter som sagt lige og ser hvad du kan tilbyde mig Levi. :)
Vedhæftede filer
wwwwwwwwwwwwwwwwwwww.jpg


Brugeravatar
Emborg41
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 355
Tilmeldt: 29 apr 2008 13:56
Mit fyr: Scotte på Opop kedel + Solvarme
Areal: 230 + kælder
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 9300
Årligt forbrug: ca. 7 Tons
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Billede af rørføring ved keddel, er det ok?

Indlæg af Emborg41 » 30 mar 2011 15:20

Hej Miccim

Du kan også bare fjerne de to haner på fremløb, så er det hele sikkerhedsmæssigt i orden. Ved skift mellem to kedler behøver du ikke haner på både frem og returløb. Men jeg ville også foretrække at lave automatisk opstart af oliekedel.



Peter

Miccim
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 156
Tilmeldt: 22 mar 2010 16:01
Mit fyr: Scotte 16kw, blackstar
Areal: 100
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5600

Re: Billede af rørføring ved keddel, er det ok?

Indlæg af Miccim » 30 mar 2011 21:15

hej Emborg. Jo det kræver da to ekstra haner hvis en af kedlerne skal pilles helt fra, ikke?

Aussieboy
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 333
Tilmeldt: 03 feb 2010 13:03
Mit fyr: atmos dc 32s, oliefyr backup
Areal: 200
Brændsel: brænde
Geografisk sted: Falster
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 4 gange

Re: Billede af rørføring ved keddel, er det ok?

Indlæg af Aussieboy » 30 mar 2011 23:32

Miccim » 30 Mar 2011, 21:15 skrev:hej Emborg. Jo det kræver da to ekstra haner hvis en af kedlerne skal pilles helt fra, ikke?
hvis du f eks lukker returen på oliefyret kan vandet ik cirkulere i det, så derfor kan du nøjes med en hane.

Brugeravatar
Emborg41
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 355
Tilmeldt: 29 apr 2008 13:56
Mit fyr: Scotte på Opop kedel + Solvarme
Areal: 230 + kælder
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 9300
Årligt forbrug: ca. 7 Tons
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Billede af rørføring ved keddel, er det ok?

Indlæg af Emborg41 » 31 mar 2011 07:30

Hej Miccim

Så tager du de to haner på fremløbet og placerer allerforest på frem og retur ved shunten.


Peter


Besvar