Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Ind justering af flow på Danfoss RA-N Ventil

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
jorgenboesgaard
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 14
Tilmeldt: 23 mar 2009 01:13
Mit fyr: Knudsen ovn Vulkano m.Gris + Roca P30-7
Areal: 208
Brændsel: Brænde + koks + olie som back up
Fremviser gerne i postnummer: 4952
Årligt forbrug: 750kg koks 100l olie
Geografisk sted: 4952 Stokkemarke, Lolland

Ind justering af flow på Danfoss RA-N Ventil

Indlæg af jorgenboesgaard » 07 mar 2011 04:23

Hej til jer, der ude.

Jeg har i løbet af vinteren puslet lidt med, at justere flowet på Danfoss RA-N. 1/2" radiator ventilerne i huset, da jeg ønsker en så lav en retur temp som muligt, samt at mindske retur flowet til mine akku tanke. Og samtidig undgå, at radiatorene ikke går amok, når døre og vinduer bliver lukket op.

Jeg har har andvendt skemaet fra Danfoss "fjernvarme" der i, ligger værdierne lidt lavere end på "kedelanlæg" til, at justere ventilerne efter, det virker tilsyndeladende fint, men ville lige høre om I der ude, har gjordt jer nogle erfarringer, vdr. justering af flow på radiator ventilerne, uden at miste evnen til, at opvarme.

Hilsen Jørgen


sologbrænde
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 347
Tilmeldt: 01 nov 2010 08:07
Mit fyr: BAXI BONUS 30
Areal: 230 + 80
Brændsel: TRÆ MM
Fremviser gerne i postnummer: 4653
Geografisk sted: 4653
Modtaget likes: 6 gange

Re: Ind justering af flow på Danfoss RA-N Ventil

Indlæg af sologbrænde » 08 mar 2011 00:58

Hej, var det ikke nemmere at justere flow på pumpe samt køre med så lav fremløbstemp så muligt?

jorgenboesgaard
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 14
Tilmeldt: 23 mar 2009 01:13
Mit fyr: Knudsen ovn Vulkano m.Gris + Roca P30-7
Areal: 208
Brændsel: Brænde + koks + olie som back up
Fremviser gerne i postnummer: 4952
Årligt forbrug: 750kg koks 100l olie
Geografisk sted: 4952 Stokkemarke, Lolland

Re: Ind justering af flow på Danfoss RA-N Ventil

Indlæg af jorgenboesgaard » 08 mar 2011 08:32

Hmm, jo på en måde, men så udnytter du ikke dine radiatore 100%, det bedste resultat opnås ved at have en temperatur forskæl på min. 10 gr fra toppen af radiator til bunden af radiator (uden termostat mont)

Jeg har efter endt trimning af RA-N radiator ventilerne en fremløbs temperatur på 45-50 gr og en retur temperatur på ca. 25-28gr, Grundfoss pumpen viser 7-10 watt i forbrug på indstilling auto, alt efter ude temperatur

Jeg bruger en ESBE 50gr VTC termisk ladeventil, som shuntventil, fordelen ved at andvende denne (udover den er billig og dritsikker) er den holder en konstant fremløbs temperatur og udnytter den oplagrede varme/energi fuldt ud i akku tankene, ved at trimme RA-N ventilerne opnås et mindre flow, retur til Akku tankene og dermed mindre "rod" i lagdelingen på Akku tankene = bedre udnyttelse af den oplagrede varme/energi i Akku tankene

Jørgen


Besvar