Termostatventiler hamrer og banker

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 370 gange

Re: Termostatventiler hamrer og banker

Indlæg af pelle »

Hej
Har snakket med min vvs søn om det.
Det første han nævnte var en dif. tryk. regulator. Men, det udelukkede han hurtigt da dit ikke er fjernvarme , hvor der sagtens kan være 2-3 bars forskel på frem og retur. Så kom han ind på om ventilerne vendte rigtig. Tjek tallene i enden af termostat. Fra 1 til 5 er det fremløbs og ventilen skal sidde på fremløb med pil mod radiator. Returventil er med tallene 1-8 og skal sidde på returen med pilen væk fra radiator. Det kunne jo være det var en retur ventil der sad på fremløbet. Så kunne pilen jo gode vende rigtig, men det ville alligevel være galt. Han beskrev lydene fra anlæg, hvis ventiler vendte forkert, som høje metalliske dunk. Ved små hurtige klik lyde var det turbulens i rør. Han mente ikke dit problem var str. på din trykeks. beholder. Han var også inde på om din pumpe stod for højt. Den skal så langt ned som muligt. Er der blandesløjfe på anlægget ? Diff.tryk på ventiler skulle være mellem 0.1 og 0.3.
Du skulle også helst have ventiler du kunne indstille åbningen på.
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Centrifugal
Stoker IV
Stoker IV
5
Indlæg: 129
Tilmeldt: 16 jan 2019 18:16
Mit fyr: Se signatur
Har takket: 17 gange
Blevet takket: 25 gange

Re: Termostatventiler hamrer og banker

Indlæg af Centrifugal »

Mange tak fordi du har vendt problemet med din søn.

Ventilerne er af den rigtige type og vender rigtigt. Der er et nummer på dem som kan googles.

Jeg har været inde i servicemenuen, men kan ikke finde et sted hvor man kan regulere pumpen.

Vi befinder os i afdelingen for hurtige kliklyde - nogle gange så hurtige at de danner en bastone.

Der er ikke blandesløjfe uden for fyret - jeg tror heller ikke der er i fyret, fordi det styrer driften over og under 47 grader (kondens), ved at slukke og tænde for pumpen.

Med en større ekspansionsbeholder kan jeg få trykket ned og dermed også reducere risikoen for turbulens. Eftersom anlægget starter og slutter med to tommer rør og har 10 mm kobberrør i yderkanten 5-8 m. væk, må der ske et eller andet ude i systemet. Det er sjovt nok de to radiatorer der bliver forsynet med 10 mm kobberrør som klikker. Hvad den klikkende gulvarmekreds bliver forsynet med har jeg ikke kunnet gennemskue, da det hele er skjult - undtagen et 15 mm pexrør som må føre frem til fremløbet - men om der sidder noget imellem eller hvordan returen ved termostaten er lavet er indtil videre en gåde.
Pilleovn med vand Louisa, selvbygget masseovn, Baxi oliefyr, Bekasin brændeovn, Aduro 12 brændeovn, Morsø brændeovne, Fagerholdt pejs, IVT/Bosh luft/luft varmepumpe og Copmax luft/vand varmepumpe.
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 370 gange

Re: Termostatventiler hamrer og banker

Indlæg af pelle »

Hej.. Jeg tror det med blande sløjfen var for så vil pumpen jo også tabe noget af trykket og mixe noget varme over i returen. Knægten var også inde på om temp. forskellen mellem frem og retur var for høj. Vand udvider sig ved varme. Så stiger trykket jo. Er det en Alpfa lavenergi pumpe du har? Den kan da godt stilles noget ned. Ja der er mange ting.. :)
Mit anlæg er med åben eks.. Sådan en åben beholder skal sidde mellem kedel og pumpe, hvis pumpen er på fremløb og så bunden af beholder er over øverste radiator.. Så, meget lidt tryk i mine rør her og der er ro på. :)
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.
uffev
Stoker III
Stoker III
12
Indlæg: 97
Tilmeldt: 05 feb 2012 20:35
Mit fyr: OPOP BS20 16KW woody
Areal: 147
Brændsel: træpiller
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: himmerland
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 3 gange

Re: Termostatventiler hamrer og banker

Indlæg af uffev »

hej
har du også skiftet ventiler til gulvvarmen
eller kun på radiatorene.
var larmen der også før du fik monteret pilleovnen

Mvh uffe
16 kw OPOP BS20. nu med komp. rens :great: :great:

http://stokercloud.dk/dev/showmain.php? ... nshjem1912#
pso
Stoker XIV
Stoker XIV
12
Indlæg: 835
Tilmeldt: 07 nov 2011 23:11
Mit fyr: Woody Mini 2011 model
Areal: 150+30
Brændsel: Fågelfors/Varga/Bella 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 2770
Dagligt forbrug: 18,6 for november
Årligt forbrug: ca 5200kg
Geografisk sted: 2770 Kastrup
Blevet takket: 5 gange

Re: Termostatventiler hamrer og banker

Indlæg af pso »

tryk ændring fra 1 bar til over 2 som følge af termperatur ændringer er efter min mening alt for meget, men anbefaler en eskpansionsbeholder på 8% af vandmændden i systemet med store rør har du en del vand. Jeg har 30+50L ekpansion dan jeg har 800L akkutank med radiator vand, ved ikke om det fjernere klikkene, jeg har selv problem med kliklyd i min lille gulvfarme shunt, når temperatur regulatoren er i regulerings området hvor den blander retur vand med varmt fremløb. Frequens på lyden ændre sig når jeg skruer op og ned for pumpen, men forsvinder kun når enten lukker eller åbner helt for varmt fremløb. Resten af anlægget har ikke problem med lyde og heldigvis sidder min gulvarme shunt i kælderen.

Centrifugal
Stoker IV
Stoker IV
5
Indlæg: 129
Tilmeldt: 16 jan 2019 18:16
Mit fyr: Se signatur
Har takket: 17 gange
Blevet takket: 25 gange

Re: Termostatventiler hamrer og banker

Indlæg af Centrifugal »

uffev skrev: 03 feb 2019 20:52 hej
har du også skiftet ventiler til gulvvarmen
eller kun på radiatorene.
var larmen der også før du fik monteret pilleovnen

Mvh uffe
Det hele er skiftet, da ventiler og termostater lå i huset da jeg overtog det. Der stod en oliefyrsunit fra 1977, men olietanken var gravet op. Helt ærligt turde jeg ikke forsøge at starte oliefyret med olie fra en dunk, da fruen er meget sart når det angår duften af diesel 8) , så jeg ved ikke om de tidligere ejere havde problemet. Den ejer som havde købt ventiler og termostater, var ikke begyndt at bruge huset, da jeg købte det, da det var et multihåndværkertilbud icon_cheesygrin.gif . Jeg skriver tilbage når jeg har monteret en ekstra ekspansionsbeholder.
Pilleovn med vand Louisa, selvbygget masseovn, Baxi oliefyr, Bekasin brændeovn, Aduro 12 brændeovn, Morsø brændeovne, Fagerholdt pejs, IVT/Bosh luft/luft varmepumpe og Copmax luft/vand varmepumpe.
Centrifugal
Stoker IV
Stoker IV
5
Indlæg: 129
Tilmeldt: 16 jan 2019 18:16
Mit fyr: Se signatur
Har takket: 17 gange
Blevet takket: 25 gange

Re: Termostatventiler hamrer og banker

Indlæg af Centrifugal »

Så kom den store eftermiddag, hvor den nye 8 l. ekspansionsbeholder blev monteret skjult bag fyret - og miraklet skete - ingen hamren og banken fra termostatventilerne. Trykstigningen fra kold til arbejdstemperatur er mere end halveret og den trykstigning pumpen bidrager med er også reduceret væsentligt. Tak til Pendec, som kom med de vise sten icon_cheesygrin.gif
Pilleovn med vand Louisa, selvbygget masseovn, Baxi oliefyr, Bekasin brændeovn, Aduro 12 brændeovn, Morsø brændeovne, Fagerholdt pejs, IVT/Bosh luft/luft varmepumpe og Copmax luft/vand varmepumpe.
bennylar
Stoker XI
Stoker XI
9
Indlæg: 587
Tilmeldt: 09 dec 2014 19:11
Mit fyr: scotte 16kw 2004, v4.99
Areal: opvarmer 240kvm.
Brændsel: piller
Årligt forbrug: ca 5 ton.
Geografisk sted: sønderjylland
Har takket: 104 gange
Blevet takket: 42 gange

Re: Termostatventiler hamrer og banker

Indlæg af bennylar »

pendec skrev: 01 feb 2019 20:13 At der er indbygget ekspansion, ja, og det kan være det det samme, indstillinger, og hus og så meget andet kan påvirke udfaldet, lidt mere end at den er indbygget og gør det dårligere end udenfor pillefyret.
nu var det størrelsen jeg skrev var problemet, intet med at det var pga. den sidder indbygget i fyret…
intet er umuligt for den der ikke skal lave det selv... spar på strømmen, kør en rigtig (4.2 td diesel) bil.. icon_cheesygrin.gif
bennylar
Stoker XI
Stoker XI
9
Indlæg: 587
Tilmeldt: 09 dec 2014 19:11
Mit fyr: scotte 16kw 2004, v4.99
Areal: opvarmer 240kvm.
Brændsel: piller
Årligt forbrug: ca 5 ton.
Geografisk sted: sønderjylland
Har takket: 104 gange
Blevet takket: 42 gange

Re: Termostatventiler hamrer og banker

Indlæg af bennylar »

BWJ skrev: 01 feb 2019 16:32 At skifte ekspandtionsbeholder fordi radiatorventilerne banker, svarer til at skifte en baglygtepære på bilen, hvis den løber tør for benzin.
tjaaa i det her tilfælde hjalp det åbenbart (også)... så nu ved du hva du skal gøre når du kører tør.. men jeg tvivler så på det hjælper på benzin problemet.. :wink:
intet er umuligt for den der ikke skal lave det selv... spar på strømmen, kør en rigtig (4.2 td diesel) bil.. icon_cheesygrin.gif

Besvar