Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Nitro X Kul

Spørgsmål vedr. miljøvenlig energi generelt
Rapsolie, jordvarme, Vindmøller, Varmepumper & alternative brændsler
Per Krarup Olesen
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 161
Tilmeldt: 07 apr 2007 09:35
Kontakt:

Nitro X Kul

Indlæg af Per Krarup Olesen » 28 apr 2007 22:17

NITRO-X-ULTRA er ikke et biobrændsel, og så vidt jeg har kunnet konstatere et sammensat produkt af flere typer kul-affaldsprodukter bundet sammen af vand.
Dette indebærer indhold af både svovl (0,48%), Hydrogen (5,03%), Vand (4,4%) og små mængder forskellige salte. Mange salte har et indhold af klorforbindelser.
Under forbrænding frigøres visse salte og forandres til kloridioner og hydrogenioner.
Hydrogenioner tilført brint fra vanddampe bliver til hydrogenklorid, der er det samme som Saltsyre. Denne proces kan ydermere udmunde i dannelsen af Saltpetersyre.
Saltpetersyres tilstedeværelse kan ganske enkelt konstateres ved at køre en finger hen over overfladen af ætsningen. Hvis fingeren smager salt kan man være ganske sikker på saltpetersyres tilstedeværelse.
Hele denne proces kan også opstå med svovl som hovedfaktor.
Begge resultater med ætsninger til følge.
Den eneste måde disse processer kan undgås er en optimal forbrænding, hvor ingen vanddampe er tilbage.
Hvis der tales fejlbehæftelser er den størst sandsynlige for stort vandindhold i brændslet og ikke fejl i stålet.
Det ses ofte i kulprodukter at der tilføres ekstra vand. Vand er jo som sagt billigere end kul. Jo højere vandindhold, jo større risiko for ætsning.
Håber ikke dette blev til for meget kemi.
Med venlig hilsen

Asaa-Multi-Service
Per Krarup Olesen
Certificeret supporter
Teknisk udvikler
http://www.asaa-multi-service.dk


Brugeravatar
Momme
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 318
Tilmeldt: 07 jan 2007 14:01
Mit fyr: Benekov 27PL silver
Areal: 260
Brændsel: Kirsbærsten
Dagligt forbrug: slukket pt.
Årligt forbrug: 10-15 ton.
Geografisk sted: Sydsjælland, Faxe, Orup

Indlæg af Momme » 28 apr 2007 23:10

Per Krarup Olesen skrev:Et lille PS til redaktøren

Kul og koks hører slet ikke ind under kategorien biobrændsel og burde
derfor flyttes andetsteds.
Løsning kunne være at omdøbe kategorien til "stokerbrændsel" eller bare "brændsel" så burte alle være glade 8)
Du får HØJST de du betaler får (tit mindre)

Brugeravatar
Smedstoker
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 216
Tilmeldt: 29 dec 2006 09:14
Mit fyr: Benekov VL25 m. Iltstyring
Areal: 250m²
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9500
Geografisk sted: Rebild Syd
Kontakt:

Indlæg af Smedstoker » 28 apr 2007 23:17

Der skal ikke herske nogen tvivl, det er Nitro X kul der er fyret med, han har selv fyret med petro koks i 3 år i en støbejerns kedel, inden han gik over til at fyre Nitro X i en Benekov VL25, han købte for 5 mdr. siden 20 Ton sammen med en aden stoker ejer og jeg har selv set de sække som han har stående, var for øvrigt der jeg fik dem jeg selv prøvede med. Du skal være velkommen Peter, han vil med glæde tale med dig og vise det frem for interesserede hvis i har lyst, han har for øvrigt fået det sidste pillet ud så flere billeder følger.
Peter=> Jeg kunne aldrig finde på at skrive at vi har vores tvivl ang. NitroX, hvis ikke det var det som var brændt af i omtalte stoker, hvad ville vi få ud af at fyre med petrokoks i en stoker og så give NitroX KUL skylden????
Desuden siger den lokale brændselshandler i Hobro at han udmærket kender dig og din forretning og at det du har solgt til omtalte stokerejer er kul.
Mvh Gert

Drift og installation for VL25/50, stokerdagbog,
teknisk og servicemanual til TM3006 kan ses på
http://www.familien-smed.dk

Per Krarup Olesen
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 161
Tilmeldt: 07 apr 2007 09:35
Kontakt:

Indlæg af Per Krarup Olesen » 28 apr 2007 23:20

Hej Momme
Der kunne jo være brugere der tænkte på den globale opvarmning, og
derved blev misinformeret.
Med venlig hilsen

Asaa-Multi-Service
Per Krarup Olesen
Certificeret supporter
Teknisk udvikler
http://www.asaa-multi-service.dk

Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Indlæg af Ulrik » 29 apr 2007 02:28

Biobrændsel, hvad snakker I 2 om?
Denne kategori hedder Alternativ Stokerbrændsel. :D

Den er lige blevet omdøbt. En fejl fra vores side at den ikke hed det fra starten.
I bund og grund handler denne kategori om alt hvad der kan spare forbrugerne for lidt kroner.
MvH Ulrik©


Brugeravatar
Smedstoker
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 216
Tilmeldt: 29 dec 2006 09:14
Mit fyr: Benekov VL25 m. Iltstyring
Areal: 250m²
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9500
Geografisk sted: Rebild Syd
Kontakt:

Indlæg af Smedstoker » 29 apr 2007 07:46

Per Krarup Olesen skrev:NITRO-X-ULTRA er ikke et biobrændsel, og så vidt jeg har kunnet konstatere et sammensat produkt af flere typer kul-affaldsprodukter bundet sammen af vand.
Dette indebærer indhold af både svovl (0,48%), Hydrogen (5,03%), Vand (4,4%) og små mængder forskellige salte. Mange salte har et indhold af klorforbindelser.
Under forbrænding frigøres visse salte og forandres til kloridioner og hydrogenioner.
Hydrogenioner tilført brint fra vanddampe bliver til hydrogenklorid, der er det samme som Saltsyre. Denne proces kan ydermere udmunde i dannelsen af Saltpetersyre.
Saltpetersyres tilstedeværelse kan ganske enkelt konstateres ved at køre en finger hen over overfladen af ætsningen. Hvis fingeren smager salt kan man være ganske sikker på saltpetersyres tilstedeværelse.
Hele denne proces kan også opstå med svovl som hovedfaktor.
Begge resultater med ætsninger til følge.
Den eneste måde disse processer kan undgås er en optimal forbrænding, hvor ingen vanddampe er tilbage.
Hvis der tales fejlbehæftelser er den størst sandsynlige for stort vandindhold i brændslet og ikke fejl i stålet.
Det ses ofte i kulprodukter at der tilføres ekstra vand. Vand er jo som sagt billigere end kul. Jo højere vandindhold, jo større risiko for ætsning.
Håber ikke dette blev til for meget kemi.
Peter prøv nu lige at læse dette igen, det er jo netop det der er sket i denne stoker bl.a. er der så meget vand i nitroX kullene at det løber ud af magasinet, og ved en muldvarpe stoker som en Benekov kan det vand ikke komme ud eller fordampe da det står i sneglerørret. Jeg kan da også se i dit indlæg at det lyder mere og mere som om det er kul der er i sækkene, jeg er ikke kyndig i kul men det er da mulig man kan finde træ der er 8000kcal i men jeg tvivler.
Mvh Gert

Drift og installation for VL25/50, stokerdagbog,
teknisk og servicemanual til TM3006 kan ses på
http://www.familien-smed.dk

Nitro-x Ultra
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 23
Tilmeldt: 21 feb 2007 11:41
Mit fyr: Ikke udfyldt
Geografisk sted: sønderjylland
Kontakt:

Indlæg af Nitro-x Ultra » 29 apr 2007 13:02

Kære Gert.

Jeg tvivler på at du kan finde træ med 8000 kcal men kul er jo presset sammen gennem mange millioner år eks er der 50% kulstof i træpiller der er ca. 90-92 % i Nitro-X Ultra.......regnestykket er som følger træ har ca. 4300 kcal divideret med 50 x 92=7912 kcal hvis det bliver presset under endnu mere tryk får du diamanter.

Gasserne som Nitro-X brænder på er kondenseret træ safter, der for er der også et naturligt vandindhold i Nitro-X, det skal det være….


Vedr. tæring af magasinet skal det ingen hemmelighed være at vand tære og at det kan give rust i magasinet en løsning på det kunne være at man gav det en gang hammer lak inden brug eller gav magasinet en tur af det i sommer. Mange stoker producenter har mere travlt med at male ude på magasinet end inden i. Jeg vil jeg tro at de fleste stoker ville kunne holde til 10 års fyring med Nitro-X inden der dissideret vil tære hul på magasinet uden behandling.
Et nyt magasin koster 3000 kr. til en Benekov det vil sige det er en udgift på 300 kr. pr år ved fyring med Nitro-X Ultra denne udgift vil være til at overse set i forhold til besparelsen man har haft, hvis problemet ikke vil kunne løses med lidt plade arbejde.
Det samme problem har man jo også ved andre brændsler bla. Træflis Jeg har lige talt med en af mine Liagro kunder Henrik Sielemann som har fyret 9 ton Nitro-X Ultra i sin Benekov 25 han har let rust i magasinet og vil afhjælpe det med Hammer lak til sommer men ingen problemer med sneglen eller andet i herden… han lovede at tage nogle billeder af magasin osv. når den er kørt tom som jeg gerne vil dele med stoker forum det samme får jeg en KL kunde til Mogens Nielsen der lige ledes har fyret 8-9 ton i en KL stoker til uden problemer han tager også billeder som vi sætter ind på forumet på et sener tidspunkt.

Så til sneglen og snegle spidsen som er smeltet væk, det nægter jeg stadig at tro at det er fremkommet ved afbrænding af Nitro-X forbrændings temperaturen på Nitro-X er designet til at ligge på 50-75 grader højre end træpiller dette kan du ringe og høre Steen Frandsen på Teknologisk institut om dets rigtig hed ( Steen kan ud fra parameteren beregne varmeudviklingen på alle materialer ) han er bekendt med Nitro-X tlf 72201303
Fidusen ved Nitro-X er jo at det ikke brænder meget hårdere end træpiller for IKKE at skade stokeren men at afgive varmen langsomt, til forskelle til Energikoks/ Petrokoks hvor du kan få temperaturen op på svimlende grader med div skader til følge. Der for måske også din tvivl til rigtig heden om kcal indholdet i Nitro-X ud fra dine bekendtes oplevelse med henholdsvis afbrænding af Nirto-X kontra Energikoks da vil petroen frigive varmen hurtigere end Nitroen næsten som at sammenligne at du kommer henholdsvis benzin eller diesel på et bål benzinen vil give en hurtig og høj varme hvor i mod dieselen vil brænde langsommer men i sidste ende vil begge ha afgivet den samme varme…..sådan ca.

Men som sagt vil jeg gerne komme og kigge på den famøse stoker også gerne med Karsten fra Liagro da hen sikkert også er interesseret i at se på det da det jo hvis den er smeltet pga Nitro-X må handle om en produktions fejl i sneglen.
Som rosinen i pølseenden står jeg lidt spørgende over for at du ikke har valgt denne løsning fra starten at kontakte mig på tlf mail fax eller kontakte Karsten fra Liagro så vi kunne få løst mysteriet, det ville det jo nok havde været mere plan i end at lægge det ud i dette forum som et faktum inden de implicerede har haft en chance til at kigge på sagen….. min tlf er åben 70208241

Hilsen

Peter

Per Krarup Olesen
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 161
Tilmeldt: 07 apr 2007 09:35
Kontakt:

Indlæg af Per Krarup Olesen » 29 apr 2007 20:43

I prøvningsrapporten for NITRO-X er der oplyst 31,44 MJ/kg.
Dette giver omregnet 7514 Kcal.
I prøvningsrapporten er oplyst 7509 Kcal og ikke som påstået 7912 Kcal.
Træpiller indeholder i gennemsnit 52 % kulstof.
Kulstof-indholdet (Carbon) i prøvningsrapporten for NITRO-X er ikke opgivet.
I prøvningsrapporten er der henvist til forskellige DIN-normer og ASTM standard tests af kul for henholdsvis Kulstof (carbon), Nitrogen, Klor og Fluor.
For saglighedens skyld ville det være en god ide at oplyse mængderne af disse fire stoffer.
Med venlig hilsen

Asaa-Multi-Service
Per Krarup Olesen
Certificeret supporter
Teknisk udvikler
http://www.asaa-multi-service.dk

Brugeravatar
Smedstoker
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 216
Tilmeldt: 29 dec 2006 09:14
Mit fyr: Benekov VL25 m. Iltstyring
Areal: 250m²
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9500
Geografisk sted: Rebild Syd
Kontakt:

Indlæg af Smedstoker » 29 apr 2007 20:49

Per Krarup Olesen skriver:
NITRO-X-ULTRA er ikke et biobrændsel, og så vidt jeg har kunnet konstatere et sammensat produkt af flere typer kul-affaldsprodukter bundet sammen af vand.
Dette indebærer indhold af både svovl (0,48%), Hydrogen (5,03%), Vand (4,4%) og små mængder forskellige salte. Mange salte har et indhold af klorforbindelser.
Under forbrænding frigøres visse salte og forandres til kloridioner og hydrogenioner.
Hydrogenioner tilført brint fra vanddampe bliver til hydrogenklorid, der er det samme som Saltsyre. Denne proces kan ydermere udmunde i dannelsen af Saltpetersyre.
Peter=> Vil du ikke komentere dette? Spørg Karsten fra Liagro hvem stoker ejeren er.
Mvh Gert

Drift og installation for VL25/50, stokerdagbog,
teknisk og servicemanual til TM3006 kan ses på
http://www.familien-smed.dk

liagro
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 126
Tilmeldt: 25 feb 2007 12:04
Mit fyr: MGM Comfort
Areal: 160
Brændsel: Diverse piller
Fremviser gerne i postnummer: 7480
Geografisk sted: Vildbjerg
Kontakt:

Indlæg af liagro » 30 apr 2007 13:48

Hej Smed stoker og andre interesserede
De skader der ses på billederne under dette emne er ikke noget vi normalt ser, skaden er dækket af Benekovs fabriksgarati, når jeg får de beskadige dele hjem på firmaet vil disse blive undersøgt og sansynlig vis sendt ned til fabrikken der har stor erfaring med alle mulige typer af kul da ca 80% af deres kedler på hjemmemarkedet kører på kul.
På det danske marked anvendes en snegl med dobbelt godstykkelse i forhold til den kul snegl der anvendes i Tjekiet. Det er indtil videre mit gæt at det er lokale forhold, måske røgnedslag i skorsten der har sendt røggasser ned i sneglen som så har kondenseret der hvor sneglen er kold 10 cm væk fra kedlen.
Hilsen Karsten


Besvar