Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Nitro x købt i Danmark

Spørgsmål vedr. miljøvenlig energi generelt
Rapsolie, jordvarme, Vindmøller, Varmepumper & alternative brændsler
Brugeravatar
Claus
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
Indlæg: 240
Tilmeldt: 12 jan 2007 20:58
Mit fyr: KSM 275-18-i
Areal: 300
Brændsel: Kirsebærsten, kornafrensning, træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5750
Årligt forbrug: regner med 15 t
Geografisk sted: Midtfyn ( Heden )
Kontakt:

Nitro x købt i Danmark

Indlæg af Claus » 24 apr 2007 00:39

Nu vil jeg lige sige at mit indtryk er at Nitro- X lever op til deklarationen,
men jeg kan da tage fejl, Men jeg sponsorerer gerne en sæk eller to til en test.
Det ville forresten klæde Peter fra Nitro- X at kaste et par ord ind i denne tråd
Claus Bendixen
27 x 300 w Growatt paneler monteret mod syd-vest med 35 graders hældning, 3 x 2000 w Growat invertere
20 andele i Rynkebygård møllelaug


Brugeravatar
Smedstoker
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 216
Tilmeldt: 29 dec 2006 09:14
Mit fyr: Benekov VL25 m. Iltstyring
Areal: 250m²
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9500
Geografisk sted: Rebild Syd
Kontakt:

Indlæg af Smedstoker » 24 apr 2007 16:38

Ja man skal da se sig for. Claus-> Er der meget at spare i forhold til træpiller er det jo helt fint :?: . Jeg snakker jo heller ikke ud fra erfaring med at brænde det for jeg har kun kørt 3 sække af det og det er helt sikkert for kort tid til at kunne udtale sig om det, men jeg har snakket med de to som har købt de 20t og de siger begge at der ikke er meget krudt i det i forhold til petrokoks.
Jeg syntes da også Peter skulle kommentere det, det kunne jo også være han så ville fortælle hvor han køber det.
Mvh Gert

Drift og installation for VL25/50, stokerdagbog,
teknisk og servicemanual til TM3006 kan ses på
http://www.familien-smed.dk

Nitro-x Ultra
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 23
Tilmeldt: 21 feb 2007 11:41
Mit fyr: Ikke udfyldt
Geografisk sted: sønderjylland
Kontakt:

Indlæg af Nitro-x Ultra » 28 apr 2007 21:05

Hej med jer....


Ja undskyld, jeg var vist gået på sommer blus for tidligt og har ikke lige været med fra starten på dette, men svare da gerne på spørgsmålene, det blev en lille novelle men håber i vil læse den…….

Mvh

Peter

1. kul som Nitro-X jo er er en videnskab for sig selv....der findes ca. 1000 miner i hele verdenen og lige så mange miner der er lige så mange forskellige kvaliteter er der både på brændværdi og på aske samt svovl og ikke mindst flygtige stoffer..... forklaringen er ganske simpel at grundmaterialet som kul ar lavet af nemlig træ og vegetation jo oprindeligt har haft en forskellig brændværdi. Dvs. hvis det oprindelig var en granskov/ jungle så er brændværdien lav og har der i mod været eg eller mammut træer ja så er brandværdien støre......så når en kul handler tager en håndfuld kul op i hånden og der igennem fastslår hvor meget brandværdi der er i tja.......................hvad skal jeg sige " boller fra kohberg......så har han ikke meget forstand på kul.
2.
3. Der kan endda være forskel i den enkelte mine hvor i minen man bore. Kul er en meget indviklet verden at komme ind i, jeg har den store fordel at jeg bor i Aabenraa hvor vi har ( vel nok ) Danmarks største kul havn, alt kul kommer her til da Aabenraa fjord re 36 meter dyb og der for kan tage de største skibe. Der efter bliver de ladet om i mindre pramme og distribueret ud til de mindre værker, det gør at der er en kæmpe no how her i byen omkring kul og da jeg udviklede Nitro-X øsede jeg af alt den ekspertise til mit forehavende.
4.
5. Hvor vidt man føler at man får 1.8 gange mere ud af Nitro-X Ultra kommer selvfølgelig også an på hvor godt man har fået fyret indstillet og hvor godt fyret er egnet til at forbrænde materialet. De stoker der bedst egnede er hvor luften tilføres i bunden af materialet som Benekov. Kl. Hef. Reka. Passat osv……gør man over i en Baxi så bliver det straks lidt være da luften kommer ind fra siden, hvilket man kan afhjælpe ved at lægge et vinkeljern ind i stokern på langs på 6x6 cm ………………….puha det var en lang smøre men jeg håber jeg fik svarede på det meste…….ups nej det kunne jeg se det havde jeg ikke……
6.
7. PETRO KOKS/ energikoks kontra stoker fyr……Jeg har også et mærke der heder KALORIERBOMBER det er petro/energikoks koks til fastbrændsels fyr, petro koks er et rest produkt fra olie raffinering. Dvs forstil dig du tager rå olie og koger den, så forsvinder alle de let flygtige stoffer som benzin, diesel osv til sidst er der en hård klump tilbage, det er Petro koks, den som man kender fra grænsebutikkerne og som anvendes i fastbrændsels kedlerne kommer fra nogle raffinaderier i syd USA Texas og Florida område det er forskel på hvordan man raffinere det dels pga gamle raffinaderier og dels hvad man vil have ud af olien. Dem fra det område er gamle raffinaderier, eks så fremkommer der næsten ingen energikoks når Shell i Fredericia processer deres olie og det der gør bruger de selv i produktionen.
8. Jeg nævnte tidligere noget om svovl og aske og ikke mindst flygtige stoffer i forbindelse med Nitro-X…….. og når vi taler PETRO koks/energikoks har det efter min overbevisning intet at gøre i et stoker fyr 1 så er det så svovlholdigt at det æder stokeren dvs magasinet sneglen og evt kedlen væk, der er i de fleste tilfælde 2 % svovl i det og desuden bliver alle tungmetallerne bundet i restproduktet derfor anses det også i USA som et affalds produkt som sælges billigt, det er det man bruger hvis man ser film der over fra til at afbrænde i olie tromler eller der til indrettede afbrændings riste som man har stående på gaden om vinteren så man kan varme fingerende på. Der hvor det bliver dyrt er når det kommer til Belgien hvor grossisterne har indgået en aftale om hvad det skal koste til grænsemarked på den Dansk/Tyske grænse. Udover de skader det kan lave ved tæring og den det miljø mæssige så er det meget hårdt for kedlen pga. varmeudviklingen. Grunden er den at energikoks KUN har 8 % flygtige stoffet i forhold til Nitro-X der har 35 % flygtige stoffer er den mængde gasser det afgiver, det vil sige at energikoks varmer primært ved gløder og Nitro-X primært med en flamme, alle kan vel huske fra kemi timen at gløder bliver varmer end flammer. Det vil sige kommer man Petro/energikoks i stokeren risikere man at herden og snegl hoved smelter ja evt. kedlen tager skade. Nu kommer det smarte ved Nitro-X da det primært brænder med en flamme, bliver det ikke mere end 50-75 grader varmer end træpiller det tager bare det brænder bare de ca. 1.8 gange længere, er drøjer i brug og derfor er det ikke skadelig for stokeren selv om den er af pladejern. Nu kommer jeg lige i tanken om en anden lille ting der også er med virkende til at kul ikke bare er kul og det er smeltningspunktet på asken, den er nemlig også forskellig fra mine til mine, smeltnings punktet finder man ved at man tager noget aske og kommer det ned i en konisk form, derefter bliver den presset til en kegle så stiller man keglen med den spidse ende ned og varmer den op i intervaller hvor graderne hæves stødt, der hvor spidsen begynder at smelte er det smeltningspunktet er så er det også noget der heder halvmåne temperaturen, det er der hvor keglen er smeltet halvvejs så spidsen ligner en halvmåne. Man kunne så spørge ” hvad kan man bruge det til” smeltnings punktet er vigtig at den er rimelig høj så kullet ikke smelter for meget da det så brænder sammen i en kage og stopper herden…….. Nogle bruger kan opleve at Nitro-X laver små klumper, det er ikke uforbrændt materiale men asken der er smeltet, dette sker oftest hvor stokeren skal yde meget, men sammensætningen af Nitro-X gør at det gerne kun skulle ske i mindre klumper så det ikke forstopper herden så den eneste forskelle er at man har asken i klumper i stedet for i pulverform.
9. Så giver der ikke mere for den 25 øre…..jeg håber i er blevet lidt klogere og at jeg har fået alt med….God sommer….

Brugeravatar
Klaus
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 3772
Tilmeldt: 27 dec 2006 06:36
Mit fyr: MGM Comfort 15KW
Areal: 185kvm
Brændsel: De billigste træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Dagligt forbrug: 10-16kg
Årligt forbrug: Forventet 4 ton
Geografisk sted: Vestjylland ved siden af Ringkøbing fjord.
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 2 gange

Indlæg af Klaus » 29 apr 2007 06:59

Den tror jeg lige jeg tager igen når jeg er blevet lidt mere vågen :)


Besvar