Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Savsmuld/udsug fra møbelfabrik

Spørgsmål vedr. miljøvenlig energi generelt
Rapsolie, jordvarme, Vindmøller, Varmepumper & alternative brændsler
Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Savsmuld/udsug fra møbelfabrik

Indlæg af Ulrik » 05 jan 2007 09:54

Flunk skrev:Hej Ulrik

Jeg kender en der har en Benekov L 25 Silver.
Han har også energimåler på.
Han kunne i starten kun opnå en virkningsgrad ved 50 last om vinteren på ca. 70 %
Karsten fra Liagro har vist været og se på den, men jeg kender ikke resultatet.
Han havde ikke selv regnet på virkningsgraden da han anvendte energimåleren til afregning med naboen der også aftog varme.
Ved et besøg regnede jeg virkningsgraden ud, og han blev meget forbavset.
Han kunne have kørt i mange år med den overbevisning af hans anlæg kørte godt!!!
Jeg tror at hvis man skal optimere sit anlæg, skal der en energimåler på.
Med en forskel i virkningsgrad på om mod 20 % er den jo også hurtigt tjent hjem.

Flunk
Jo, men det er jo ikke Karsten der regner vrikningsgraden ud. Det er Teknologisk og jeg er ret overbevist om at de gør det korrekt.

Derudover skal du både have en ordentlig skorsten der kan klare en lav røggastemp. samt de rette indstillinger i styringen.

Bemærk den røg temp. Teknologisk oplyser:
68 - 138 gr
Det er altså med den anlægget er testet til en virkningsgrad op til 91.

Kan skorstenen ikke klare dette, er det skorstenens skyld og ikke anlæggets.
http://www.biomasse.teknologisk.dk/kedl ... m#Skorsten
MvH Ulrik©


Brugeravatar
Flunk
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 5377
Tilmeldt: 02 jan 2007 10:20
Mit fyr: Scotte 16 kW med Blackstar BS1016 kedel
Areal: 186 + 160 l VVB
Brændsel: 8 mm Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3660
Geografisk sted: Sjælland N / Slagslunde
Modtaget likes: 1 gang

Indlæg af Flunk » 05 jan 2007 10:19

Hej Ulrik

TI´s test er ved fuldlast: Virkningsgrad 91 med en røggastemp på 138 C
Det kan vel ikke være noget problem med en muret skorsten med isokern ?
Ham med L 25 eren havde en virkningsgrad forår og efterår på ca. 35 %
Han troede at alt gik godt. Hvad fejlen var, ved jeg ikke, men måske utætheder der medfører fejlmåling af O2 %, og for stor køling. fejlvisning af røgtemp. o.s.v.
Jeg er ikke ude efter Karsten fra Liagro, jeg syntes han gør et godt arbejde, og jeg har jo selv købt af ham.
Jeg siger blot at man skal være opmærksom på at det kan være meget svær at vurdere sin virkningsgrad, hvis man f.eks som en anden har fortalt om ( var det ikke dig ulrik ) har et digital termometer der viser forkert ?
Når man installerer sit anlæg bør man montere rigeligt med manuelle temp og trykmålere så man har mulighed for senere at fejlfinde og justere.

Flunk
__________________________________________________________

Flunk ( Claus )

Online: http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/d ... ?mac=Flunk

Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Indlæg af Ulrik » 05 jan 2007 11:39

Hej Flunk

Vi er helt enige :)
Jo, jeg har problemer med fejlvisning af det digitale... og jeg går bestemt også ind for at tjekke at alt er som det skal være.
Den måler du nævner synes jeg bestemt også er en god idé, da den er et kanon hjælpeværktøj til at opnå den optimale virkningsgrad.

Mine udtalelser har ikke noget med LiagroKarsten at gøre specielt. Jeg ønsker bare at gøre opmærksom på at de høje virkningsgrader som der opgives fra producenternes side, er virkningsgrader som er opnået i et OPTIMALT testmiljø.
Her tænker jeg både på skorstenens isoleringsgrad samt træk osv.

Som alm. forbruger kan vi ikke forvente at kunne levere et 100% optimalt miljø til vores anlæg. Derfor vil vi få svært ved at opnå den optimale virkningsgrad.


Jeg vil give dig ret i at 35% er meget lavt, men jeg vil gætte på at en højere virkningsgrad vil kunne opnås ved kun at have fyret tændt når der er brug for det - f.eks. 1 time om dagen til varmt vand.
MvH Ulrik©

Michael K
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
Indlæg: 73
Tilmeldt: 04 jan 2007 21:01
Mit fyr: Ikke udfyldt
Geografisk sted: Nordjylland

Indlæg af Michael K » 05 jan 2007 12:31

Flunk skrev:Hej Ulrik

TI´s test er ved fuldlast: Virkningsgrad 91 med en røggastemp på 138 C
Det kan vel ikke være noget problem med en muret skorsten med isokern ?
Ham med L 25 eren havde en virkningsgrad forår og efterår på ca. 35 %
Han troede at alt gik godt. Hvad fejlen var, ved jeg ikke, men måske utætheder der medfører fejlmåling af O2 %, og for stor køling. fejlvisning af røgtemp. o.s.v.
Jeg er ikke ude efter Karsten fra Liagro, jeg syntes han gør et godt arbejde, og jeg har jo selv købt af ham.
Jeg siger blot at man skal være opmærksom på at det kan være meget svær at vurdere sin virkningsgrad, hvis man f.eks som en anden har fortalt om ( var det ikke dig ulrik ) har et digital termometer der viser forkert ?
Når man installerer sit anlæg bør man montere rigeligt med manuelle temp og trykmålere så man har mulighed for senere at fejlfinde og justere.

Flunk
Hej.

Vær lige opmærksom på, at L 25 modellen rent faktisk ikke er testet ved DTI, og at det kun er Silver-udgaven af PL 27 der er testet. R 15 er også testet ved DTI, men bemærk også at de udgaver der er testet, kun er testet med træpiller, fyrer man med korn er virkningsgraden sikkert en anden, men det ved man ikke, da det jo ikke er testet. DTI tester også ved lavlast, det er derfor virkningsgraden er nævnt med to %-tal. For PL 27 Silver står der 89 - 89% og for R 15 står der 87 - 91%. Det første tal er ved lavlast, det sidste ved fuldlast.
Med venlig hilsen
Michael K
(Kommende stokerfyrsejer, måske Liagros Benekov R 15).
(Det blev så ikke stokerfyr alligevel, men jordvarme).

Brugeravatar
soc
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1158
Tilmeldt: 23 dec 2006 16:27
Mit fyr: Benekov vl 50
Areal: 120
Brændsel: gratis solsikkepiller samt smuld
Dagligt forbrug: rigeligt
Årligt forbrug: alt det det kræver
Geografisk sted: Nordjylland

Indlæg af soc » 05 jan 2007 12:33

Spændende at følge jeres debat vedr. virkningsgrad. Mere af det.

Når man har en lille virkningsgrad, vil man så ikke opleve et højt forbrug.
---- soc, også kaldet Stumpen. Nu ved i hvorfor c004.gif


Brugeravatar
ErnstM
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 160
Tilmeldt: 02 jan 2007 19:09
Mit fyr: Black Star Scotte 10kw
Areal: 210 + 70garage
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7160
Dagligt forbrug: vinter op til 40kg
Årligt forbrug: Ca. 8T
Geografisk sted: Hedenstedkommune

Indlæg af ErnstM » 05 jan 2007 12:51

Jo, lille virkningsgrad giver højt forbrug. Har ikke et nøjagtig billed af hvad savsmuld der kommer i mit fyr vejer, regner med at der skal bruges ca. 1 kg til 3,8KW med en virkningsgrad i mit nuværende UB12 på 90%(4,2*0,9). Træpiller skal give ca. 4,8 KW ninus tab. Tal fra div værditabeller. Evt. denne http://www.linka.dk/PDF/braendevaerdier.pdf
VH
ErnstM

søren ø
Supporter
Supporter
Indlæg: 1018
Tilmeldt: 01 jan 2007 21:06
Mit fyr: Benekov pl27
Areal: 180
Brændsel: piller
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: midtfyn
Kontakt:

Indlæg af søren ø » 05 jan 2007 16:27

jeg ved fra pålidelig kilde :wink: at r15 er netop blevet testet med korn til en (hvis jeg husker korrekt) virkningsgrad på 89,? ved dti. Ydermere var den meget energivenlig, men mon ikke det kommer til at ligge på producentens hjemmeside på et tidspunkt.

Brugeravatar
ErnstM
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 160
Tilmeldt: 02 jan 2007 19:09
Mit fyr: Black Star Scotte 10kw
Areal: 210 + 70garage
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7160
Dagligt forbrug: vinter op til 40kg
Årligt forbrug: Ca. 8T
Geografisk sted: Hedenstedkommune

Indlæg af ErnstM » 05 jan 2007 16:47

Hej Flunk. Hvad mener du med kvs værdi, fordi den kommer fra et varmeværk? Troede alt var på det rene når den nu netop kommer der fra, der sættes nok ikke noget op ved fru Jensen. som ikke måler korrekt vand flow samt frem og retur temp.
Last edited by 1 on ErnstM; edited 5 times in total

Michael K
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
Indlæg: 73
Tilmeldt: 04 jan 2007 21:01
Mit fyr: Ikke udfyldt
Geografisk sted: Nordjylland

Indlæg af Michael K » 05 jan 2007 17:22

søren ø skrev:jeg ved fra pålidelig kilde :wink: at r15 er netop blevet testet med korn til en (hvis jeg husker korrekt) virkningsgrad på 89,? ved dti. Ydermere var den meget energivenlig, men mon ikke det kommer til at ligge på producentens hjemmeside på et tidspunkt.
Hej.

Det vidste jeg ikke, det står ikke på DTI´s side endnu, men det kan også tage en rum tid inden det sker. Når du skriver energivenlig, mener du så miljøvenlig?. Der har den nemlig kun scoret et C i miljøpåvirkning ved træpillefyring, og det undrer mig egentlig lidt meget. En ny stokermodel burde kunne præstere et A-mærke. Det gør mange ældre modeller jo.
Med venlig hilsen
Michael K
(Kommende stokerfyrsejer, måske Liagros Benekov R 15).
(Det blev så ikke stokerfyr alligevel, men jordvarme).

Brugeravatar
Klaus
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 3772
Tilmeldt: 27 dec 2006 06:36
Mit fyr: MGM Comfort 15KW
Areal: 185kvm
Brændsel: De billigste træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Dagligt forbrug: 10-16kg
Årligt forbrug: Forventet 4 ton
Geografisk sted: Vestjylland ved siden af Ringkøbing fjord.
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 2 gange

Indlæg af Klaus » 05 jan 2007 18:02

Michael K skrev: Hej.

Det vidste jeg ikke, det står ikke på DTI´s side endnu, men det kan også tage en rum tid inden det sker. Når du skriver energivenlig, mener du så miljøvenlig?. Der har den nemlig kun scoret et C i miljøpåvirkning ved træpillefyring, og det undrer mig egentlig lidt meget. En ny stokermodel burde kunne præstere et A-mærke. Det gør mange ældre modeller jo.
Ikan jo lige vente til Agromek, der kommer lidt flere overraskelser ang korn og energimærkning på Liagros stand Drogar-Shock(LBG).gif
Og 27 eren yder 89%-89% ved 27%drift og 100%drift lige som en oplysning..


Besvar