Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Erfaringer med rapspresser??

Spørgsmål vedr. miljøvenlig energi generelt
Rapsolie, jordvarme, Vindmøller, Varmepumper & alternative brændsler
Anonymous

Erfaringer med rapspresser??

Indlæg af Anonymous » 27 mar 2007 14:59

Jeg har søgt lidt på emnet, men ikke rigtig fundet noget om det herinde.
(For øvrigt et genialt forum, tak :) )

Jeg går og overvejer et stoker fyr til mit nye gamle hus, men da jeg kører ca. 1000km om ugen (pendler), har jeg også overvejet at investere i en rapspresse, så jeg både har rapspiller til fyret, og billigt brændstof til bilen 8)

Er der nogen som har erfaring med rapspressere, hvor meget arbejde og vedligeholdelse der er, og hvordan holdbarheden er.
Kan det betale sig at investere i anlæg som kan rense og opvarme rapsen før pressen og fyret (BT Bio Presser), og hvor meget larmer en rapspresse. (Den vil komme til at stå i vores kælder under soveværelset!).

Med venlig hilsen
Ole Hoffmeyer Lund
(nyt medlem :wink: )


Brugeravatar
carsten8310
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 94
Tilmeldt: 08 jan 2007 15:41
Mit fyr: L25 Silver
Areal: 2x116 + det løse
Brændsel: træpiller
Årligt forbrug: 7 Tons
Geografisk sted: Horsens

Indlæg af carsten8310 » 27 mar 2007 15:30

Nu ved jeg ikke så meget om det, men har en kunde som forhandler sin egen lavet rapspresser prøv kik forbi http://www.swea.dk

Lige det med at den kommer til at stå i huset, kom jeg til at tænke på man nok også lige skal tænke på lugten ?

Håber du får hjælp og svar på dit spørgsmål..
Why Me !!

Anonymous

Indlæg af Anonymous » 27 mar 2007 16:39

Hej Carsten8310.

Tak for dit svar.
Hvad hentyder du til med lugten?
Er den slem, eller meget slem :?:

Der er "heldigvis" ikke direkte adgang fra vores kælder til beboelsen. Al adgang sker udefra, så det vil nok begrænse genen noget, men selvfølgelig er etageadskillelsen nok ikke gas og lugttæt :)

Med venlig hilsen
Ole Hoffmeyer Lund

Brugeravatar
Klaus
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 3772
Tilmeldt: 27 dec 2006 06:36
Mit fyr: MGM Comfort 15KW
Areal: 185kvm
Brændsel: De billigste træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Dagligt forbrug: 10-16kg
Årligt forbrug: Forventet 4 ton
Geografisk sted: Vestjylland ved siden af Ringkøbing fjord.
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 2 gange

Indlæg af Klaus » 27 mar 2007 16:40

Jeg har ikke en presse selv, men kan da fortælle at en svea model larmer en smule mere end stoker motoren/gear..
Duften fra raps er en smule sødlig, det dufter lidt af stald på den gode måde :) Jeg har rapssmuld i kælderen og kan lugte det mindre end korn og piller !

Anonymous

Indlæg af Anonymous » 27 mar 2007 16:54

Hej Klaus.

Også tak til dig for dit svar :)
Klaus skrev:Jeg har ikke en presse selv, men kan da fortælle at en svea model larmer en smule mere end stoker motoren/gear..
Det lyder så ikke så slemt, måske nok fordi jeg aldrig har hørt en stoker før :lol:
Er det meget da :?:

Den vil heller ikke komme til at køre hele tiden (i mine tanker i hvert fald), da jeg har tænkt mig at den skal lave piller til en mindre buffersilo. En styring vil så kunne forhindre den i at køre om natten, men primært kun når vi er på arbejde :!: :idea:
Klaus skrev:Duften fra raps er en smule sødlig, det dufter lidt af stald på den gode måde :) Jeg har rapssmuld i kælderen og kan lugte det mindre end korn og piller !
Så kan duften måske blive kamufleret, da jeg bor på landet :wink:
Korn ved jeg hvor meget, og hvordan, dufter, og det er da til at leve med.

Med venlig hilsen
Ole Hoffmeyer Lund


Brugeravatar
Klaus
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 3772
Tilmeldt: 27 dec 2006 06:36
Mit fyr: MGM Comfort 15KW
Areal: 185kvm
Brændsel: De billigste træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Dagligt forbrug: 10-16kg
Årligt forbrug: Forventet 4 ton
Geografisk sted: Vestjylland ved siden af Ringkøbing fjord.
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 2 gange

Indlæg af Klaus » 27 mar 2007 17:02

Hvor meget larmer en stoker ???
Min larmer ikke mere end, jeg ikke kan høre den og den står i kælderen..
Men den larmer ikke mere end jeg ikke vil kalde det larm.. Det er jo kun lyden fra en lille elmotor, gear og snegl..

Anonymous

Indlæg af Anonymous » 28 mar 2007 09:51

Hej igen Klaus.

Tak for svaret :)

Så er det altså kun lugten som er tilbage til at genere.

Så er spørgsmålet så bare hvad der genererer mest lugt/duft.
Presseprocessen/olien eller pillerne :?:
Det kan være at jeg finder ud af det når/hvis det bliver sådan en løsning :wink:

Med venlig hilsen
Ole Hoffmeyer Lund

Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Indlæg af Ulrik » 28 mar 2007 10:22

Nu ved jeg ikke hvordan reglerne er i Sverige, men i DK skal man betale afgift af der rapsolie man selv producerer og putter i bilen.
Det er selvfølgelig ikke noget jeg skal blande mig i - blot info :)

Har du nogen som helst mulighed for at placere pressen i et lille skur lige uden for huset?
Det er meget raps der skal slæbes ned i kælderen.
Jeg forestiller mig pressen uden for og en sliske ned i kælderen således at pillerne kan glide ubesværet ned?
MvH Ulrik©

Anonymous

Indlæg af Anonymous » 28 mar 2007 10:53

Hej Ulrik.
Ulrik skrev:Nu ved jeg ikke hvordan reglerne er i Sverige, men i DK skal man betale afgift af der rapsolie man selv producerer og putter i bilen.
Det er selvfølgelig ikke noget jeg skal blande mig i - blot info :)
Meget relevant,
men heldigvis er indstillingen til CO2 neutrale energikilder anderledes i Sverige end i Danmark.
Rapsolie som bruges til brændstof i køretøjer er ikke blot fritaget for CO2 afgift, men også for energibeskatning, dog indtil videre kun frem til 2008 :
http://www.rapsolja.se/senaste_nytt.htm
Ulrik skrev:Har du nogen som helst mulighed for at placere pressen i et lille skur lige uden for huset?
Det er meget raps der skal slæbes ned i kælderen.
Jeg forestiller mig pressen uden for og en sliske ned i kælderen således at pillerne kan glide ubesværet ned?
Godt indput.
Min kælder er så viseligt indrettet at der er rigeligt med plads til et par store siloer, så jeg kan købe større mængder (læs: billigere :wink: ), som hver har et lille vindue i loftshøjde ud til indkørslen, hvor jeg har forestillet mig at raps og andre brændselstyper (pellets/korn/flis) kan hældes ned fra.
Dette rum ligger lige ved siden af rummet med skorstensadgang, hvor fyret skal stå :wink:

Et skur udenfor vil kræve lidt forhandling med overmyndigheden :lol:

Brugeravatar
ktm
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 335
Tilmeldt: 10 jan 2007 10:29
Mit fyr: Luft-Vand varmepumpe. Thermia Atec
Areal: 300
Brændsel: El
Geografisk sted: Nordvestsjælland
Modtaget likes: 4 gange

Indlæg af ktm » 28 mar 2007 19:36

Nu vi har en svensker på forummet, kunne det da være svært interessant at vide, hvad man giver for piller i Sverige, f.eks. Noeva.
Det er ikke til at få oplyst når man skriver fra en dansk e-mail.

Glæder mig voldsomt at høre, at svensken ser så fornuftigt på det CO2- neutrale brændstof.
Det er fantastisk at lægge øren til danske politikeres tåbesnak om at nedbringe CO2-udledningen, samtidig man forhindrer folk i, lovligt, at eksperimentere med f.eks. rapsolie. Moral er godt, men dobbeltmoral er dobbelt så godt.

mvh
ktm
mvh
ktm


Besvar