Halløj i forum,
Raps fungerer rigtigt fint i en Baxi, men der er ca 46% ren olie i raps, og er derfor det rene krudt at fyre med, så jeg brugte 1/4 raps til 3/4 træpiller, primært for at begrænse brændværdien.
Sekundært fordi raps indeholder så meget olie, så kan olien 'smelte' ud af frøene når de kommer tæt på varmen i brændkammeret, så derfor valgte jeg at have træpiller i, som kunne opsuge olien, og ikke risikere at snegle kanalen pludselig begyndte at lække olie, eller give tilbagebrand.
Stokere har generel store langsomtgående snegle til at trække brændselt ind i brændkammeret, men meget olieholdig brændsel håndteres bedst af små hurtigtgående snegle, netop fordi f.eks raps kan 'svede' ren olie.
Det er ikke utænkeligt man kan have mere raps end 1/4 i træpillerne, men jeg løb selv tør for ren raps, inden jeg fik afprøvet højere blandigsforhold.
Til den pris ville jeg uden betænkning hente det hele, og bruge åndedrætsværn ved håndteringen, aht. svampesporerne.