Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Opstart af halmpille fabrik

Spørgsmål vedr. miljøvenlig energi generelt
Rapsolie, jordvarme, Vindmøller, Varmepumper & alternative brændsler
Hr.Hansen
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 421
Tilmeldt: 27 feb 2009 14:28
Mit fyr: Opop/scotte 16kw.
Areal: 170m2 + 250 l. vvb.
Brændsel: 6 mm. piller
Fremviser gerne i postnummer: 6230
Årligt forbrug: 5-6 ton.
Geografisk sted: 6230 Rødekro

Re: Opstart af halmpille fabrik

Indlæg af Hr.Hansen » 04 apr 2010 17:24

Jeg kender en som har prøvet det, han syntes ikke det var besværet værd, da priserne ikke er ret høje.

Han vil nu sælge anlæget for 150.000 kr. Inkl fin snitte osv. Ny pris da han købte det 800.000 kr.

Jeg vil sige det er "no go" :wink:
Mvh Thomas Hansen


Landbo
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1429
Tilmeldt: 20 nov 2008 20:55
Mit fyr: SK-STOKER 16 Kw med TM-3006
Areal: 170
Brændsel: Flis og andet brændbart.
Årligt forbrug: ????
Geografisk sted: Thy (Vest for Thisted)

Re: Opstart af halmpille fabrik

Indlæg af Landbo » 04 apr 2010 18:37

AndersHR skrev:Hvor meget kan man ca. sælge sådan noget skidt til?

Tja, de 2 ton 'rapshalmsskidt' jeg brændte af her i vinters, gav jeg 1250 pr ton for alt ink. Hvis prisen bliver meget højere, vil jeg mene det ikke kan betale sig som bruger. Pillerne afgav 4-6 gange så meget aske i forhold til flis, som jeg normalt fyrer med. Kedlens hedeflader skulle renses hver anden dag, pg af den ufattelige mængde fint støv pillerne afgiver. Røgrør er ligeledes blevet renset hver 4 uge, da det så var fyldt halvt op med støv. Der er en del arbejde forbundet med halmpiller. Dertil kommer at halmpiller giver del mere tæring i kedlen end eks. korn !

Vil der være et marked for at folk kan hente i løs vægt på en trailer evt.? selvfølgelig billigere end når det er puttet i poser :wink:

Tja, hentede selv i bigbags med traktor og vogn. Det var nu mest på grund af sne/isbelagte veje. Hvis jeg skulle fyre med det til dagligt ville jeg nok hente det i bigbags, med 'tømmehul' i bunden, på traileren. I løs vægt tror jeg ikke der er et særligt stort marked, undtagen hvis pillerne bliver blæst i silo.

Ligeledes hvis man, læs jeg, nu pakker det i poser, vil der så være et marked for at folk selv kommer og henter det, eller skal det leveres?

Tror nok de fleste vil foretrække at få leveret. Hvis folk skulle hente i en normal bette trailer, der typisk må laste 350 kg, kan det ikke svare sig at køre ret mange km.

Jeg bor forresten i Sorø på Midtsjælland, det betyder måske nok lidt for responsen :P

Prisen på træpiller ligger pt på 1750 pr ton i Thy, afhentet i bigbags. Her er 'udvalget' af lokale forhandlere nu heller ikke ret stort. Så har du lidt at sammenligne med.

På forhånd tak!

Mvh. Anders
I øvrigt, velkommen til Anders.
Mvh. Leif.
Selvgjort er absolut velgjort - når det virker efter hensigten !
Motto: Forsøg altid at lave tingene så enkelt det er muligt.

AndersHR
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 03 apr 2010 22:32

Re: Opstart af halmpille fabrik

Indlæg af AndersHR » 04 apr 2010 21:24

Hr.Hansen » 04 Apr 2010, 17:24 skrev:Jeg kender en som har prøvet det, han syntes ikke det var besværet værd, da priserne ikke er ret høje.

Han vil nu sælge anlæget for 150.000 kr. Inkl fin snitte osv. Ny pris da han købte det 800.000 kr.

Jeg vil sige det er "no go" :wink:
Har du noget kontakt info på ham der vil sælge anlægget? og ved du hvad det er for et? og om man evt. kan fylde savsmuld på det istedet og lave træpiller hvis man kan få fingrene i noget billigt savsmuld :P

Mange tak for svarene, har regnet efter og fundet ud af at halmpiller måske ikke lige er sagen, men har regnet lidt på træpiller istedet, det ser faktisk ok fornuftigt ud hvis jeg regner med en salgspris på de færdige piller på 1200 + moms og levering hvad siger i til den pris?

paw
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 951
Tilmeldt: 18 sep 2009 20:26
Mit fyr: woody 16 kw V10
Areal: 80
Brændsel: Træ-piller
Fremviser gerne i postnummer: 9600
Givet likes: 21 gange
Modtaget likes: 10 gange

Re: Opstart af halmpille fabrik

Indlæg af paw » 04 apr 2010 21:29

:great: :great: :great:

Brugeravatar
claus1972
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 173
Tilmeldt: 27 aug 2009 01:34
Mit fyr: Ecotech HR 100
Brændsel: Pillebruger
Geografisk sted: djursland

Re: Opstart af halmpille fabrik

Indlæg af claus1972 » 07 apr 2010 00:09

til den pris party0023.gif er jeg også klar drinking25.gif :great:
Livet leves forlæns, og forstås baglæns icon_cheesygrin.gif


AndersHR
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 03 apr 2010 22:32

Re: Opstart af halmpille fabrik

Indlæg af AndersHR » 07 apr 2010 11:42

Har fået en pris på at importere piller fra Letland også, det er så træpiller, men som jeg ligesom har fornemmet er der bedre brandværdi og mindre aske i dem end i halmpiller :)

Jeg har fået en pris der hedder 205 Euro pr ton til Jylland og 225 Eurp pr ton til Sjælland, det er inkl. moms, excl. transport, og data på pillerne er som følger:

8 mm Bio-træpiller i 16 kg sække på paller á 960 kg. Brændværdi 4,8 kwh/kg. Aske 0,4-0,5. Vand 6-8 %.

Brugeravatar
Flunk
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 5377
Tilmeldt: 02 jan 2007 10:20
Mit fyr: Scotte 16 kW med Blackstar BS1016 kedel
Areal: 186 + 160 l VVB
Brændsel: 8 mm Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3660
Geografisk sted: Sjælland N / Slagslunde
Modtaget likes: 1 gang

Re: Opstart af halmpille fabrik

Indlæg af Flunk » 07 apr 2010 14:34

Her er lidt interessant læsning om producenter, marked o.s.v. for bl. a. halmpiller:

http://pelletsatlas.info/pelletsatlas_d ... c&pdf=true
__________________________________________________________

Flunk ( Claus )

Online: http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/d ... ?mac=Flunk

Brugeravatar
claus1972
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 173
Tilmeldt: 27 aug 2009 01:34
Mit fyr: Ecotech HR 100
Brændsel: Pillebruger
Geografisk sted: djursland

Re: Opstart af halmpille fabrik

Indlæg af claus1972 » 16 apr 2010 20:37

AndersHR » 07 Apr 2010, 11:42 skrev:Har fået en pris på at importere piller fra Letland også, det er så træpiller, men som jeg ligesom har fornemmet er der bedre brandværdi og mindre aske i dem end i halmpiller :)

Jeg har fået en pris der hedder 205 Euro pr ton til Jylland og 225 Eurp pr ton til Sjælland, det er inkl. moms, excl. transport, og data på pillerne er som følger:

8 mm Bio-træpiller i 16 kg sække på paller á 960 kg. Brændværdi 4,8 kwh/kg. Aske 0,4-0,5. Vand 6-8 %.
'lyder ikke helt vildt billigt med mindere at det er prima piller, hvad mærke er det og hvor mange ton skal du aftage til den pris, og hvad ville de koste leveret ? 205 eur= ca 1537 kr + levering , har hørt om prima piller leveret til 1650 inc moms på adr i jylland :wink: ved 24 ton
Livet leves forlæns, og forstås baglæns icon_cheesygrin.gif

Brugeravatar
Oldgaard
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 25 aug 2007 12:29
Mit fyr: Scotte 16kw Blackstar 1016 V7 :)
Areal: 250
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 4173
Dagligt forbrug: hmm aner der ikke
Årligt forbrug: nu må vi se ;)
Geografisk sted: Sorø
Givet likes: 34 gange
Modtaget likes: 27 gange
Kontakt:

Re: Opstart af halmpille fabrik

Indlæg af Oldgaard » 17 apr 2010 00:28

AndersHR » 04 Apr 2010, 21:24 skrev: Har du noget kontakt info på ham der vil sælge anlægget? og ved du hvad det er for et? og om man evt. kan fylde savsmuld på det istedet og lave træpiller hvis man kan få fingrene i noget billigt savsmuld :P

Mange tak for svarene, har regnet efter og fundet ud af at halmpiller måske ikke lige er sagen, men har regnet lidt på træpiller istedet, det ser faktisk ok fornuftigt ud hvis jeg regner med en salgspris på de færdige piller på 1200 + moms og levering hvad siger i til den pris?
Nu har du husket at snakke med kommunen ang. produktion af halm/træpiller ?
jeg har hørt en lille fugl synge om at hende som står for godkendelser kan være lidt tung at danse med ;)

men hvis det lykkes at komme igang med projektet, så er jeg gladelig test bruger :D bor trods alt også i Sorø så transporten mellem os er jo nok begrænset ;)
Som Aaen sagde : ok, det er osse bare for at have sagerne. hvis nu at der skulle komme en landmand op i mig

Bor du på Midtsjælland og står en aften og mangler fotoføler eller eltænder til scotte/woody så giv mig en pm

Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 136 gange

Re: Opstart af halmpille fabrik

Indlæg af Brandsen » 17 apr 2010 20:13

Hej Oldgaard,
Jeg købte en palle rapshalmpiller fra Ringsted, med 65% rapshalmpiller og 35% korn, og dem gider jeg simpelthen ikke fyre med pga askemængden :evil:
Det er denne vare : http://halmpiller.dk/Stoker_Pro.aspx
Du er velkommen til at hente 50 - 100 kg hvis du vil teste dem i din stoker, det skal koste gratis 8)
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )


Besvar