Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hvordan jeg opbevarer flis ?

Spørgsmål vedr. miljøvenlig energi generelt
Rapsolie, jordvarme, Vindmøller, Varmepumper & alternative brændsler
Steffeno
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 348
Tilmeldt: 29 apr 2008 21:40
Mit fyr: RTB 10kw, 320kg silo
Areal: 150
Brændsel: 8mm fra Danish Agro
Fremviser gerne i postnummer: 4660
Geografisk sted: Frøslev pr. 4660 Store Heddinge
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 3 gange

Hvordan jeg opbevarer flis ?

Indlæg af Steffeno » 01 okt 2009 22:33

Min kammerat har et træfældningsfirma, og har meget arbejde, men han gider kun at topkappe, fælde og rodfræse træerne, han lader kunderne selv tage sig af grene og brænde.

Nu overvejer han så at købe en flishugger (efter opfordring :wink: ) og tilbyde at hakke grenene for kunderne.

Så er det jo at jeg tænker på billigt flis til mit fyr.. og det giver en masse prørgsmål:

Hvilken størrelse er bedst ? Jeg tænker at små stykker giver størst massefylde, med henblilk på opbevaring.
Hvor længe skal det tørre, hvilken vandprocent ?
gør det noget der er blade, bark og andet guf med, når bare det er hakket fint og er tørt ?

Man burde kunne lave en silo af armeringsnet med en slags dug i, som man også bruger til piller, og sætte en stor blæser i bunden til at ventilere og udtørre.

Kan det overhovedet betale sig ifht. korn ? der skal jo slæbes nogen flere gange og tankes op oftere, og prisen vil være den samme = 0.-
Mvh/
Steffen Olesen
Frøslev, Stevns
http://stokercloud.dk/dev/showmain.php?mac=bechmanns


vyff13
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 26
Tilmeldt: 23 mar 2009 01:00
Geografisk sted: sønderjyllan

Re: Hvordan jeg opbevarer flis ?

Indlæg af vyff13 » 01 okt 2009 23:09

hej har en pc fliser træet skal tøre i minst 3 4måneder før de flises og oktoper november december dur ikke fæl trær med blade og lad dem ligge blade er med til at trække vand og saft ud bliver træ fliset frisk er der 40 50 % vand bliver det ikke tøret hurtig ned danner det skimmel er giftig .Træ som har tøret har 3 4måneder har en vand % fra16 26% efter vor tykke stammerne er top træ små grene giver megen bark Flis lavet af kerne træ løv vejer 325 375 kg pr m3 gran 225 piller 650 700kg pr m3 korn 600 725 kg pr m3
Johannes Christian Vyff

Forhandler af træ og flis.
http://www.123hjemmeside.dk/wwwjvtrae-pilleflisdk

Landbo
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1429
Tilmeldt: 20 nov 2008 20:55
Mit fyr: SK-STOKER 16 Kw med TM-3006
Areal: 170
Brændsel: Flis og andet brændbart.
Årligt forbrug: ????
Geografisk sted: Thy (Vest for Thisted)

Re: Hvordan jeg opbevarer flis ?

Indlæg af Landbo » 04 okt 2009 16:58

Hej Steffeno.

Fyrer selv med hjemmegjort flis.
Steffeno skrev:Min kammerat har et træfældningsfirma, og har meget arbejde, men han gider kun at topkappe, fælde og rodfræse træerne, han lader kunderne selv tage sig af grene og brænde.

Nu overvejer han så at købe en flishugger (efter opfordring :wink: ) og tilbyde at hakke grenene for kunderne.

Så er det jo at jeg tænker på billigt flis til mit fyr.. og det giver en masse prørgsmål:

Hvilken størrelse er bedst ? Jeg tænker at små stykker giver størst massefylde, med henblilk på opbevaring.

Stykkerne skal selvsagt ikke være større end din stoker kan 'æde' dem :D Små stykker giver ikke nødvendigvis den største vægtfylde. Har på fornemmelsen at det man kalder G3 flis rystet godt sammen fylder mindst men der er sikkert andre der har en anden mening herom.

Hvor længe skal det tørre, hvilken vandprocent ?
gør det noget der er blade, bark og andet guf med, når bare det er hakket fint og er tørt ?

Tørretiden afhænger dels af trætypen og hvor 'vådt' flisen var da den blev fliset. Jo tørre din flis er jo større er brændværdien sååå........... men en vandprocent under 20 vil være at foretrække. Øh, undgå blade, både tørre og våde. Tørret bladsmuld hæmmer bare luftgennemstrømningen i bunken og grønne blade vil starte stakkens formuldningsproces. Der er absolut ingen brændværdi i blade. Barken kan du ikke undgå og gør ingen skade.

Man burde kunne lave en silo af armeringsnet med en slags dug i, som man også bruger til piller, og sætte en stor blæser i bunden til at ventilere og udtørre.

Tror ikke den opstilling kan betale sig. Bare strømmen til blæseren, hvis du vil tørre, kommer sikkert til at koste mere end tabet ved at brænde flisen af lidt vådere. Du kan sagtens opbevare flis i en bunke på jorden, som jeg gør. Om sommeren (de tørre måneder) uden pressending og vinter (de våde måneder) under pressending. Der er to slags fugt i træ. Saften som det tager relativ lang tid at fordampe og alm regnvand der hurtigt fordamper. Ideelt vil være at opbevare flisen i en staklade med betongulv.

Kan det overhovedet betale sig ifht. korn ? der skal jo slæbes nogen flere gange og tankes op oftere, og prisen vil være den samme = 0.-

Øh, Betaler du ikke for dit korn ?????? Hvis ikke kan det naturligvis ikke svare sig rent tidsmæssigt vel ? Det er min erfaring at 1m3 blandet løvtræsflis vejer mellem 220 og 250 kg når det er fint og fyringsklart.
Vil du vide mere så spørg bare.
Mvh. Leif.
Selvgjort er absolut velgjort - når det virker efter hensigten !
Motto: Forsøg altid at lave tingene så enkelt det er muligt.

Steffeno
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 348
Tilmeldt: 29 apr 2008 21:40
Mit fyr: RTB 10kw, 320kg silo
Areal: 150
Brændsel: 8mm fra Danish Agro
Fremviser gerne i postnummer: 4660
Geografisk sted: Frøslev pr. 4660 Store Heddinge
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 3 gange

Re: Hvordan jeg opbevarer flis ?

Indlæg af Steffeno » 05 okt 2009 00:05

Super med et uddybende svar, godt at høre at der ER nogen der selv leger med det.

Min største hurdle tror jeg er at jeg ikke har ret meget plads til at opbevare det og tørre det, ellers er der vist ingen ting i vejen.

Men korn kan jeg bytte mig lidt til mod vennetjenester, det er jo også nemt.
Mvh/
Steffen Olesen
Frøslev, Stevns
http://stokercloud.dk/dev/showmain.php?mac=bechmanns

Landbo
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1429
Tilmeldt: 20 nov 2008 20:55
Mit fyr: SK-STOKER 16 Kw med TM-3006
Areal: 170
Brændsel: Flis og andet brændbart.
Årligt forbrug: ????
Geografisk sted: Thy (Vest for Thisted)

Re: Hvordan jeg opbevarer flis ?

Indlæg af Landbo » 05 okt 2009 12:54

Hej.

Ja ok. Med opbevaring i en silo er det mest i højden 'flisbunken' fylder. :) Efter nærmere overvejelser tror jeg desværre også, at flisen bliver så fast/kompakt (tæt) i bunden af siloen, at det vil knibe gevaldigt med at få en fornuftig luftgennemstrømning. Ligeså vil det formodentelig knibe med at få den tømt fra bunden på normal vis både uden eller med snegl. Flis ER generelt noget 'djævelskab' at få til og skride på naturlig vis, især hvis det er fyldt med stikkere.
Mvh. Leif.
Selvgjort er absolut velgjort - når det virker efter hensigten !
Motto: Forsøg altid at lave tingene så enkelt det er muligt.


stinus
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 25
Tilmeldt: 18 okt 2007 22:00
Mit fyr: mgm
Areal: 200
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 20 kg
Årligt forbrug: 5
Geografisk sted: solbjerg nordjylland

Re: Hvordan jeg opbevarer flis ?

Indlæg af stinus » 05 okt 2009 20:45

hej jeg opbevarer mit flis i pallerammer, hvor jeg har lagt et stykke rundballenet i bunden. så er det nemt at køre en palle ind i fyrrummet, jeg fik 10 m3 leveret men jeg havde ikke rammer nok, så jeg lavede nogen paller med fire kæpstokke på, og så viklede jeg wrap folie rundt om.
men ja det tar 4 måneder før det er tørt, men når først der er gået vame i dyngen er det på vej. det er som om alt vandet stiger op i de øverste 20 cm, men det fordamper os.

Steffeno
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 348
Tilmeldt: 29 apr 2008 21:40
Mit fyr: RTB 10kw, 320kg silo
Areal: 150
Brændsel: 8mm fra Danish Agro
Fremviser gerne i postnummer: 4660
Geografisk sted: Frøslev pr. 4660 Store Heddinge
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 3 gange

Re: Hvordan jeg opbevarer flis ?

Indlæg af Steffeno » 05 okt 2009 21:46

stinus skrev:men når først der er gået vame i dyngen er det på vej. det er som om alt vandet stiger op i de øverste 20 cm, men det fordamper os.
Dvs det "brænder sammen" ? og derved tørrer ?

Jeg er netop bekymret for at det ville selvantænde hvis det bare ligger..
Mvh/
Steffen Olesen
Frøslev, Stevns
http://stokercloud.dk/dev/showmain.php?mac=bechmanns

Splas
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 8
Tilmeldt: 15 jan 2009 14:01
Mit fyr: Benekov kedel/Maximat stoker
Areal: 180m2
Brændsel: Flis
Geografisk sted: Vesthimmerland

Re: Hvordan jeg opbevarer flis ?

Indlæg af Splas » 08 okt 2009 15:32

Du skal nu ikke være så nervøs for at det brænder sammen, vi har haft en 500 meter til at ligge i stak på en mark siden jan-feb måned og det var rigtig rigtig vådt og det har tørret fint og nu har vi kørt det ind i en lade og det er lige til at fyre med nu.

Steffeno
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 348
Tilmeldt: 29 apr 2008 21:40
Mit fyr: RTB 10kw, 320kg silo
Areal: 150
Brændsel: 8mm fra Danish Agro
Fremviser gerne i postnummer: 4660
Geografisk sted: Frøslev pr. 4660 Store Heddinge
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 3 gange

Re: Hvordan jeg opbevarer flis ?

Indlæg af Steffeno » 08 okt 2009 18:59

Splas skrev:Du skal nu ikke være så nervøs for at det brænder sammen, vi har haft en 500 meter til at ligge i stak på en mark siden jan-feb måned og det var rigtig rigtig vådt og det har tørret fint og nu har vi kørt det ind i en lade og det er lige til at fyre med nu.

Lægger i så noget under, eller er der bare lidt spild ?
I har vel en pressening over ?

Det lyder jo nemt... 8)
Mvh/
Steffen Olesen
Frøslev, Stevns
http://stokercloud.dk/dev/showmain.php?mac=bechmanns

Splas
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 8
Tilmeldt: 15 jan 2009 14:01
Mit fyr: Benekov kedel/Maximat stoker
Areal: 180m2
Brændsel: Flis
Geografisk sted: Vesthimmerland

Re: Hvordan jeg opbevarer flis ?

Indlæg af Splas » 09 okt 2009 09:53

Det blev lagt direkte på jorden uden presenning over og blev så kørt i en lade her for en 3 uger siden. Hvad jeg sådan udmiddelbart kan vurdere så var der på vores stak, en ca. 40 cm tyk "skal" som var meget våd. Denne skal lå ca. 25 cm. nede under overfladen. Jeg tror umiddelbart at det er damp fra indefra og regn udefra men alt i alt var det fint tørt.


Besvar