Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hvordan jeg opbevarer flis ?

Spørgsmål vedr. miljøvenlig energi generelt
Rapsolie, jordvarme, Vindmøller, Varmepumper & alternative brændsler
nordvestjyden
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 96
Tilmeldt: 07 jan 2009 19:43
Mit fyr: Baxi 2,5F 600L
Areal: 160m3+ 200m3værksted
Brændsel: Skovflis
Dagligt forbrug: 40-50kg
Årligt forbrug: 40-50m3
Geografisk sted: Vestjylland

Re: Hvordan jeg opbevarer flis ?

Indlæg af nordvestjyden » 16 okt 2009 00:01

Kan kun bakke op om det der skrevet indtil nu.. tørretid inden flisning 3-4 måneder så var mit med 20-25% procent vand.. Opbevaringen er inde under et halvtag...


nordvestjyden
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 96
Tilmeldt: 07 jan 2009 19:43
Mit fyr: Baxi 2,5F 600L
Areal: 160m3+ 200m3værksted
Brændsel: Skovflis
Dagligt forbrug: 40-50kg
Årligt forbrug: 40-50m3
Geografisk sted: Vestjylland

Re: Hvordan jeg opbevarer flis ?

Indlæg af nordvestjyden » 01 jan 2010 23:32

Har i mellemtiden hørt at de i sverige ligger presning over med hul i toppen.. Så det damper dejligt!!

Brugeravatar
soren dy
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 02 jan 2010 21:02
Mit fyr: KV multiheat
Areal: 208
Brændsel: flis/piller
Fremviser gerne i postnummer: 9240
Dagligt forbrug: 150 kg miniflis

Re: Hvordan jeg opbevarer flis ?

Indlæg af soren dy » 02 jan 2010 21:48

Smarteste anlæg jeg har hørt om men ikke set endnu er en aflæssevogn med høje sider hvor bagenden er erstattet med en fast væg med sneglrende i bunden.

Bundtrækket drives af en gearmotor.

Sneglen går til fyrets magasin og så er det bare et tryk på knappen så er der fyret, uden omgang med sneglesporer eller andet uvæsen.

Jeg skal helt klart have lavet samme opsætning, har scoret aflæsservognen.

Forestiller mig en hævet pressing over vognen så restfugt kan slippe væk.

Vedr. tørring i dynge på en mark vil jeg anbefale en eller anden form for underlag idet jeg har oplevet jord i noget flis jeg fik læsset med frontlæsser og det er altså nedtur at få i fyret.

Fortsættelse følger.

Mvh.Søren

børresen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 20 dec 2008 20:13
Mit fyr: Twinheat M20i
Areal: 180 m2
Brændsel: Flis
Fremviser gerne i postnummer: 9541
Årligt forbrug: 50-60 m2
Geografisk sted: Sønderup

Re: Hvordan jeg opbevarer flis ?

Indlæg af børresen » 02 jan 2010 23:07

Hej Jeg har fyret med flis i seks år. Jeg laver selv flisen i løbet af vinteren, når jeg kommer hjem med det bliver det læsset af på en beton plads uden for. Her ligger det 4-8 uger og tager varme, herefter køres det ind i laden og er klar til at fyre med. Min erfaring er at man skal helst undgå blade og nåle fra grantræer, det kan godt lade sig gøre at flise lige efter man har fældet træet, men det er selvfølgelig bedst hvis det kan ligge nogle måneder. Mit fyr er en Twinheat MI 20, med et 2 m2 magasin udvendigt, som kan fyldes med frontlæsser :lol:. Mit årlige forbrug er 50-60 m2, så det kræver noget plads.

Mvh Casper

stinus
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 25
Tilmeldt: 18 okt 2007 22:00
Mit fyr: mgm
Areal: 200
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 20 kg
Årligt forbrug: 5
Geografisk sted: solbjerg nordjylland

Re: Hvordan jeg opbevarer flis ?

Indlæg af stinus » 12 mar 2010 21:40

har en del tomme bigbags nu hvis der er nogen der mangler er jeg klar på en hurtig handel


danielsen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 7
Tilmeldt: 13 nov 2008 14:23
Mit fyr: C.N. 15
Areal: 292
Brændsel: Træ Piller Snart mini flis
Fremviser gerne i postnummer: 6100
Dagligt forbrug: 40
Årligt forbrug: 10 Ton
Geografisk sted: Haderslev

Re: Hvordan jeg opbevarer flis ?

Indlæg af danielsen » 16 apr 2011 23:54

Nu kan de pille sælgere beholde deres dyre piller. nu skal der skiftes til flis. jeg skal bruge lidt gode ider til opbevaring / Tøring. der må være nogen der har lavet det jeg tænker på. en stor kasse 2,5 x 3,5 x 2 høj med skrå bund og en snegl i midten, der cirkulerer flisen så den tører og ikke mugner (svampehaløj ) kassen skal stå i kældren ( Fyrrum ) jeg henter flisen i big bags på en trailer og vælter den og fejer flisen ned i kassen gennem et kælder vindue. = meget lidt håndtering af flisen. men hvor skaffer jeg en snegl på ca 2,5 m. der kan køre så stille ( Skal gerne blive i kassen.. og ikke støve for meget ! ) forestiller mig at den skulle køre konstant når jeg fyldte ny flis i, til det var tørt.der er jo varme i fyrrum ca. 25/28´ altså hvordan laves kassen bedst og hvor skaffer jeg en egnet snegl billig ( med flisen skulle jeg gerne halvere mit varme budget så det må jo også gerne koste noget for det skal være tip top, gider ikke sådan noget klyt løsninger i længden. har kørt på mini flis i 5 dage uden problemer, kun lidt bro i magasin har heller ikke omrører endnu. er lidt bange for fugtig flis :| også Pga.tæring det er en plade kedel jeg har (CN 15 Unit ) det må altså betyde noget i længden. på forhånd tak .

snubbi
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 29 nov 2010 22:02
Mit fyr: hkrst 10 fsk 500
Areal: 147m2+180m2værksted
Brændsel: flis - piller.
Fremviser gerne i postnummer: 4400
Dagligt forbrug: 40 -60 kg flis
Årligt forbrug: 7t piller/40 m3 flis
Geografisk sted: kalundborg
Modtaget likes: 1 gang

Re: Hvordan jeg opbevarer flis ?

Indlæg af snubbi » 17 apr 2011 02:53

hej
jeg fyre selv med flis .det ligger på fjern lager ind til ca august månde så bliver det kørt ind under et halv tag der kan være til ca et 1/2 vinters( ca20m3) for brug og resten bliver kørt ind omkring nytår
vedr. flis gælder det om at det bliver lavet så ens arte som mulig uden al for mange stikker i.
lagering 3-4 månder det skal have så meget luft som mulig
snegl er der en maskinefabrik der hedder arni der laver snegle i alle størrelser der til skal du bruger en gear motor der ikke løber for stærkt 15-30 omdr pr.min og ca 1kw for at have kræfter nok.
prøv at gå ind på http://www.ksm.dk hjemme side og se ders silo løsninger det kan koges ned til den størrelse du skal bruge

Landbo
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1429
Tilmeldt: 20 nov 2008 20:55
Mit fyr: SK-STOKER 16 Kw med TM-3006
Areal: 170
Brændsel: Flis og andet brændbart.
Årligt forbrug: ????
Geografisk sted: Thy (Vest for Thisted)

Re: Hvordan jeg opbevarer flis ?

Indlæg af Landbo » 17 apr 2011 07:50

Hej.

Ikke for at være lysseslukker, men hvis du vil opbevare flisen i fyrrummet er der visse begrænsninger for, hvor stor en mængden du lovligt må have oplagret. Reglerne finder du i BDV 32 som du kan finde et link til på portalen. Læs den for din egen skyld, før du hiver 'harmonikaen' frem fra lommens beskyttende mørke. :wink:

Et andet problem med et indendørs tørreanlæg vil uden tvivl være mængden af vand, et sådanne anlæg i den størrelse du omtaler, vil afgive. Som jeg ser det bliver du nok nødt til til at køre det som et lukket anlæg/kasse med direkte aftræk til det fri hvis fugten ikke skal drive fra vægge og loft. Det vil i prakcis sige du skal flytte luften med en blæser af en vis størrelse.

En bemærkning omkring logistikken med med at læsse flisen i bigbags. Det vil uden tvivl være betydeligt nemmere at lade flisen gå direkte på traileren fra huggeren og så skovle det af igen. En kornskovl er i den forbindelse slet ikke en dårlig investering.

Hvordan forestiller du dig at flisen skal flyttes fra tørreanlæget til stokeren ?
Mvh. Leif.
Selvgjort er absolut velgjort - når det virker efter hensigten !
Motto: Forsøg altid at lave tingene så enkelt det er muligt.

Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

Re: Hvordan jeg opbevarer flis ?

Indlæg af Landlyst » 17 apr 2011 14:41

Altså en flis dynge tørre af sig selv som nævnt, men den ka altså godt selvantænde, ligesom hø og halm kan...

Og en silo er en dårlig ide til flis, har været med til at fyre med flis hvor vi dyngede det op i omkring 6-7meters højde... Når vi tog af den så var der som splash siger en skal der er våd og så er det knastørt inde under igen... Men siderne står lodrette eller længst uden i toppen, til sidst ligner sådan en dynge en forstørret bautasten ala obelix...

danielsen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 7
Tilmeldt: 13 nov 2008 14:23
Mit fyr: C.N. 15
Areal: 292
Brændsel: Træ Piller Snart mini flis
Fremviser gerne i postnummer: 6100
Dagligt forbrug: 40
Årligt forbrug: 10 Ton
Geografisk sted: Haderslev

Re: Hvordan jeg opbevarer flis ?

Indlæg af danielsen » 17 apr 2011 19:07

den flytter jeg med en spand. den kasse jeg snakker om at lave kommer til at stå 1 m. fra fyret. så det er ikke noget problem


Besvar