Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Turbine generator

Spørgsmål vedr. miljøvenlig energi generelt
Rapsolie, jordvarme, Vindmøller, Varmepumper & alternative brændsler
Besvar
Knud E.
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 14
Tilmeldt: 23 jul 2009 21:11

Turbine generator

Indlæg af Knud E. » 23 jul 2009 21:46

Hejsa.

Jeg går med en tanke om, at få mit stokker anlæg til at lave strøm via en damp turbine.
Det jeg havde i tankerne var, at lave en lukket kreds ved siden af eks. og bruge solfanger som hjælp til at få det op i temperatur til at generere damp.
Jeg skulle gerne genere 26.000 kW om året.
Er der nogen som kender til hvordan det kan strikkes sammen?

Mvh Knud


Brugeravatar
Julehund
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2192
Tilmeldt: 12 mar 2007 07:14
Mit fyr: ivt jordvarme m. 300m turboflex slange
Areal: 145
Brændsel: EL
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Dagligt forbrug: 16 kWh I nov.
Geografisk sted: Staby
Kontakt:

Re: Turbine generator

Indlæg af Julehund » 23 jul 2009 22:37

fed ide!! men om det er økonomisk rentabelt, tvivler jeg på!!
kan ikke lige komme i tanke om hvor jeg har set det henne, mener nogle tysker har lavet en generator/turbine til skorstenen... men det er nok en anden snak! :)

hvis du opfinder noget brugbart, er vi en del brugere her inde der vil se billeder :great:

Knud E.
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 14
Tilmeldt: 23 jul 2009 21:11

Re: Turbine generator

Indlæg af Knud E. » 23 jul 2009 22:40

Ja noget af det havde jeg også i tankerne.
Der ryger meget tabt energi den vej ud, det skal bare samles op, måske igennem en røg varme veksler.
Mvh Knud

Brugeravatar
Jan_Al
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 486
Tilmeldt: 09 okt 2008 19:54
Mit fyr: KSM 175-13
Areal: 154
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 6430
Dagligt forbrug: ca. 20Kg.
Årligt forbrug: Sæson 09/10= 6,4T
Geografisk sted: Als, Sønderjylland
Givet likes: 16 gange
Modtaget likes: 7 gange

Re: Turbine generator

Indlæg af Jan_Al » 23 jul 2009 23:40

Den inverstering får du nok aldrig hjem igen, da det vil være både dyrt om omstændigt. Se nu f.eks på http://www.69pace.com/bwsc.htm bagerst ude på det nederste billede sidder der to store kedler som bruger motorernes udstødning som varmekilde. Når begge motorer kører bruger anlægget ca. 20Ton Heavy Fuel i timen. Når egetforbruget er trukket fra, til opvarmning af fuel mm., så kan dampturbinen afgive ca 3800Kw. Så kan du selv begynde med lidt forholdsregning og se hvor du ender :wink:

Knud E.
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 14
Tilmeldt: 23 jul 2009 21:11

Re: Turbine generator

Indlæg af Knud E. » 24 jul 2009 10:31

Hej Jan.

Nu snakker vi om et anlæg der kan lave 26000kW om året eller rund regnet, 3kW i timen. Der er tale om en 3-6kW generator.
Der er kommet noget som man kalder en mini turbine, det er en generator som man bygger ind på en gaskedel, altså på gastilførsel og der ved bruger gastrykket til at drive en generator.
Det var sådan et eller andet jeg havde tænkt mig, blot at udnytte damptryk som drivværk.

Mvh Knud


Brugeravatar
Jan_Al
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 486
Tilmeldt: 09 okt 2008 19:54
Mit fyr: KSM 175-13
Areal: 154
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 6430
Dagligt forbrug: ca. 20Kg.
Årligt forbrug: Sæson 09/10= 6,4T
Geografisk sted: Als, Sønderjylland
Givet likes: 16 gange
Modtaget likes: 7 gange

Re: Turbine generator

Indlæg af Jan_Al » 24 jul 2009 12:26

Jeg har hørt/set lidt angående de nye generator typer som du omtaler, men de firmaer som eksperimenterer med dem, holder desværre detaljerne ganske tæt ind til kroppen. At lave damp til at drive en turbine ville indebære alt for meget til at det vil være rentabelt. Havde det været så nemt/rentabelt, så var der mange fjernvarme selskaber som havde gjort det samme som det du tænker på. I firserne og halvfemserne blev der jo installeret en del kraftvarmeværker rundt omkring hvor man brugte en gas-motor til at producere el/varme. For at have damp til en lavtryksturbine skal du op på ca. 10bar. Din damptemperatur vil ligge på ca. 160C, hvilket vil sige at din røgtemperatur skal væsentligt højere op, typisk 250 - 300C, og så snakker vi om en meget dårlig virkningsgrad på din kedel.

Så hellere investere i en vindmølle og/eller solvarme. :great:

Knud E.
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 14
Tilmeldt: 23 jul 2009 21:11

Re: Turbine generator

Indlæg af Knud E. » 24 jul 2009 13:40

Hej Jan.
Tak for svaret, ja vindmølle har jeg kigget på, har selv tegnet en rigtig god og prisbillig en.
Problemet er bare at de skal være type godkendt for opsætning, samt at de ikke må yde mere ind 6kW for at koble den til nettet, med det princip at måler løber baglæns.
Mvh Knud

Knud E.
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 14
Tilmeldt: 23 jul 2009 21:11

Re: Turbine generator

Indlæg af Knud E. » 10 aug 2009 18:26

Jan_Al skrev:Jeg har hørt/set lidt angående de nye generator typer som du omtaler, men de firmaer som eksperimenterer med dem, holder desværre detaljerne ganske tæt ind til kroppen. At lave damp til at drive en turbine ville indebære alt for meget til at det vil være rentabelt. Havde det været så nemt/rentabelt, så var der mange fjernvarme selskaber som havde gjort det samme som det du tænker på. I firserne og halvfemserne blev der jo installeret en del kraftvarmeværker rundt omkring hvor man brugte en gas-motor til at producere el/varme. For at have damp til en lavtryksturbine skal du op på ca. 10bar. Din damptemperatur vil ligge på ca. 160C, hvilket vil sige at din røgtemperatur skal væsentligt højere op, typisk 250 - 300C, og så snakker vi om en meget dårlig virkningsgrad på din kedel.

Så hellere investere i en vindmølle og/eller solvarme. :great:
Så fandt jeg udaf en løsning.: Stirling motor kan gøre trikket.

http://www.youtube.com/watch?v=gW7j3ioLQEw

Jeg har købe sådan en 2 cylinderet fætter som vi er i fuld gang med at ombygge.

Nu må vi se om det dur.

stokerbent
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 865
Tilmeldt: 30 apr 2008 08:08
Mit fyr: Viadrus 22 m. Multi 22
Areal: 196m2
Brændsel: Piller/fastbrænsel/solvarme
Dagligt forbrug: 18-20
Årligt forbrug: 6

Re: Turbine generator

Indlæg af stokerbent » 10 aug 2009 19:04

Prøv og hør Ernst dragstrup han har gjort en del i sterling motorer mener han lige har givet en til teknologisk institut der skulle køre på brint

Knud E.
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 14
Tilmeldt: 23 jul 2009 21:11

Re: Turbine generator

Indlæg af Knud E. » 10 aug 2009 19:07

Jaså, det lyder spændene må jeg sige, jeg snakker lige med ham.


Besvar