Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Udvikling i hustands vindmøller.

Spørgsmål vedr. miljøvenlig energi generelt
Rapsolie, jordvarme, Vindmøller, Varmepumper & alternative brændsler
Besvar
Brugeravatar
Jan_Al
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 486
Tilmeldt: 09 okt 2008 19:54
Mit fyr: KSM 175-13
Areal: 154
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 6430
Dagligt forbrug: ca. 20Kg.
Årligt forbrug: Sæson 09/10= 6,4T
Geografisk sted: Als, Sønderjylland
Givet likes: 16 gange
Modtaget likes: 7 gange

Re: Udvikling i hustands vindmøller.

Indlæg af Jan_Al » 11 jun 2010 21:52



Rosendal
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 17
Tilmeldt: 30 jun 2010 08:56
Fremviser gerne i postnummer: 6740
Geografisk sted: Esbjerg

Re: Udvikling i hustands vindmøller.

Indlæg af Rosendal » 01 jul 2010 23:22

Rigtig interssant tråd. :D

Jeg har selv lavet en mølle af opskårende plastikrør (Dem man får gulvtæpper hjem på). De er sat på to skriver jeg har lavet af alu. og så med en lodret aksel igennem ned i kassen under med en 70amp generator 12v. Den lader så på mine 6 - 8 1150amp batterier. Mener de er på 130 eller 170amp timer hver. Og så videre til en omformer. Alt er næsten klar, jeg skal bare lige have fundet på en god bremse og automatisk udløser til den. Planen er i første omgang at give strøm til værkstedet, virker det godt kan jeg koble den ind over husholdningen.

Jeg var også til noget Boligmesse i Herning sidste år hvor jeg kiggede på en 1kw. Men det ville tage ca. 8år før den var tjent hjem. Og så kommer service ved siden af.

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9827
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Re: Udvikling i hustands vindmøller.

Indlæg af pille bruger » 02 jul 2010 08:15

Rosendal skrev:Rigtig interssant tråd. :D

Jeg har selv lavet en mølle af opskårende plastikrør (Dem man får gulvtæpper hjem på). De er sat på to skriver jeg har lavet af alu. og så med en lodret aksel igennem ned i kassen under med en 70amp generator 12v. Den lader så på mine 6 - 8 1150amp batterier. Mener de er på 130 eller 170amp timer hver. Og så videre til en omformer. Alt er næsten klar, jeg skal bare lige have fundet på en god bremse og automatisk udløser til den. Planen er i første omgang at give strøm til værkstedet, virker det godt kan jeg koble den ind over husholdningen.

Jeg var også til noget Boligmesse i Herning sidste år hvor jeg kiggede på en 1kw. Men det ville tage ca. 8år før den var tjent hjem. Og så kommer service ved siden af.
Rigtig spændende projekt :great:
Kunne du lokkes til at tage et par fotos af herligheden ?
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Brugeravatar
claus1972
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 173
Tilmeldt: 27 aug 2009 01:34
Mit fyr: Ecotech HR 100
Brændsel: Pillebruger
Geografisk sted: djursland

Re: Udvikling i hustands vindmøller.

Indlæg af claus1972 » 04 jul 2010 02:44

ja kom endeligt med nogle billeder af den mølle, er selv meget opsat på at lave noget selv new24 så alle indspark er meget velkommen :great: syntes at alle " godkendte" er total opskruet i pris og har besluttet at jeg vil lave en selv :great: så må regler være regler icon_cheesygrin.gif
Livet leves forlæns, og forstås baglæns icon_cheesygrin.gif

Rosendal
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 17
Tilmeldt: 30 jun 2010 08:56
Fremviser gerne i postnummer: 6740
Geografisk sted: Esbjerg

Re: Udvikling i hustands vindmøller.

Indlæg af Rosendal » 04 jul 2010 23:04

Jeg må lige se om jeg kan få taget nogle billeder, er lidt presset næste uge mht. arbejde. Men jeg får dem op hurtigst muligt - så kan det være en af jer lige har den rigtige idé til en bremse og styring af bremsen.


vagi
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 1
Tilmeldt: 05 jul 2010 13:59

Re: Udvikling i hustands vindmøller.

Indlæg af vagi » 05 jul 2010 15:30

Har læst jeres debat og mange interessante spørgsmål og svar. Jeg kan da fornemme at der er nogen uenighed om hvor vidt det er rentabelt at investere i husstandsmøller.

Pr. 1 juni med effekt pr. 1 juli 2010 har regeringen vedtaget at elmåleren kan løbe baglæns ved møller på 6kW og der under.

Der findes flere møller derude med 6kW, bl.a. Proven (den mest solgte husstandsmølle på verdensplan) og den italianske Evance Iskra (som i en engelsk undersøgelse levere bedre produktionstal end Proven møllen). Evance møllen er for ikke længe siden blevet godkendt i DK. Derudover er der også den større Gaia 11 kW mølle, hvor elmåleren endnu ikke kan løbe baglæns på, dog er den billigere pr. kWh produceret + at du har mulighed for at køre den som erhverv, hvilket giver dig skatte fordele i form af afskrivning på møllen (ligesom på en erhvervsbil) og du også får fuldt fradrag for alle drifts og vedligeholdelses omk. Kører man møllen som erhverv skal man blot købe strømmen fra egen virksomhed til eget forbrug.

De fleste 6kW møller som er holdbar (man skal holde sig fra billige møller, da de for det første ikke kan producere hvad de lover og derudover har en tildens til ikke at holde, hvilket også er en af årsagerne til at de ikke er godkendte i DK.) koster mellem 40.000 - 50.000 kr. pr. kW inkl. levering, installation, net tilslutning og moms. Man skal derudover regne med ca. 2.000 i service omk. pr. år for en 6kW mølle. Gaia møllen er billigere pr. kW men har ca. en omk. på 4-5.000 kr. i vedligeholdelses omk. pr. år.

Hvis man går ud fra at en 6kw mølle på en middel god lokation kan producere 11.000 kWh pr. år så er det en besparelse på ca. 22.000 kr. (da 1 kWh ca. koster 2 kr.) og en gaia 11kW kan producere mellem 25-30.000 kWh årligt.
Med en 6kW mølle som har kostet dig 340.000 kr. inkl. alt og inkl. service og vedligeholdelse i 20 år har du en tilbagebetalingperiode på ca. 15 år. Kvalitetsmøllerne som jeg har nævnt her har nemt en levetid på 20-30 år. Efter mine udregninger er dette en ret god investering.

I første omgang er det bare vigtigt at man får opført husstandsmøllen hvor der er en gennemsnits vind på ca. 5,5 m/s og beliggenheden er på fritområde uden høje elementer og ikke i en dal.

Brugeravatar
claus1972
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 173
Tilmeldt: 27 aug 2009 01:34
Mit fyr: Ecotech HR 100
Brændsel: Pillebruger
Geografisk sted: djursland

Re: Udvikling i hustands vindmøller.

Indlæg af claus1972 » 08 jul 2010 00:23

som jeg ser det er det stadigtvæk en risikabel investering med en mølle der kun kan give 6kw i bedste fald ! med en beregnet tilbagebetalingstid på 15 år, når møllen koster 340.000,- kr :wink: det kan satens være at møllen ikke giver optimal virkningsgrad pga. vejrforhold hvor man bor, og sådan en mølle kan jo også gå i stykker og arbejder selv med service så jeg ved godt hvad det koster at få en service tekniker ud :roll:
Livet leves forlæns, og forstås baglæns icon_cheesygrin.gif

Landbo
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1429
Tilmeldt: 20 nov 2008 20:55
Mit fyr: SK-STOKER 16 Kw med TM-3006
Areal: 170
Brændsel: Flis og andet brændbart.
Årligt forbrug: ????
Geografisk sted: Thy (Vest for Thisted)

Re: Udvikling i hustands vindmøller.

Indlæg af Landbo » 08 jul 2010 12:30

Hej.

Enig Claus. Æ tøvs sælgere af møller, burde arbejde på at ramme en pris på 50.000 + opsætning for en 6 kW. Før kan de ikke overtale mig. icon_cheesygrin.gif
Mvh. Leif.
Selvgjort er absolut velgjort - når det virker efter hensigten !
Motto: Forsøg altid at lave tingene så enkelt det er muligt.

Brugeravatar
claus1972
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 173
Tilmeldt: 27 aug 2009 01:34
Mit fyr: Ecotech HR 100
Brændsel: Pillebruger
Geografisk sted: djursland

Re: Udvikling i hustands vindmøller.

Indlæg af claus1972 » 10 jul 2010 10:41

ja der er vi total enige :great: icon_cheesygrin.gif
Livet leves forlæns, og forstås baglæns icon_cheesygrin.gif

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3399
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 295 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Udvikling i hustands vindmøller.

Indlæg af pelle » 12 sep 2010 11:25

Hej
Det med at måler render baglæns og forlæns. Og laver man mere strøm end man bruger får man 60 øre pr. kw.
De 60 øre er de skattefrie. Og, ang. elregning, skal man overhovedet ingen afgifter betale, eller kan man helt sløjfe den post der hedder elregning fra budgettet.
Hvad med elværket, skal de ikke have nogen penge får at man kan bruge deres net ?

Ja.. der er lidt spørgsmål. Men, er der nogen der kan forklare det helt enkelt. :)


Jeg bor rimeligt godt for sådan en vindmølle. 6 m/s som middelvind, 40 meter over hav, åben terræn, marker, ingen træer.
Smider lidt link, jeg har kikket på.


http://www.skat.dk/skat.aspx?oId=189700 ... ed¤for¤små
http://www.kva-diesel.dk/index.php?id=52&sp=
http://www.dmi.dk/dmi/index/danmark/bor ... param=wind

mvh
Pelle
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.


Besvar