Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Raps piller

Spørgsmål vedr. miljøvenlig energi generelt
Rapsolie, jordvarme, Vindmøller, Varmepumper & alternative brændsler
Besvar
ksp
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 17
Tilmeldt: 21 jan 2007 21:22
Mit fyr: Ikke udfyldt
Geografisk sted: Ringe

Raps piller

Indlæg af ksp » 04 feb 2007 16:04

Hej, jeg har lige købt 400kg rapspiller for at prøve hvordan det er at fyre med. Fyret er et multistoker400 21kw. kan ellers fyre med alt lige fra gamle træsko til bløddelene fra en gammel ferguson :D MEN rapspillerne er jeg ikke ret begejstret for, de bliver blandet 50-50% med træpiller men morgen og aften rager jeg en kæmpe klump smeltet stenslagge ud af herden, kører med 3006tm iltstyring! er der andre der har prøvet at fyre med det, vil jeg gerne høre om deres erfaringer med det!!!!!! Pris forskellen træpiller/rapspiller er ikke så stor at jeg gider have det bøvl med at rense ekstra ud! mvh. Kenneth


Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Indlæg af Ulrik » 04 feb 2007 16:07

Du kan prøve at blande lidt foderkridt i rapspillerne.

Ellers er jeg helt enig med dig i at prisen på rapspiller efterhånden er så høj at det er uinteressant at fyre med.
MvH Ulrik©

nissen
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 120
Tilmeldt: 26 dec 2006 19:21
Mit fyr: Ikke udfyldt
Geografisk sted: Gludsted, Midtjylland

Indlæg af nissen » 04 feb 2007 16:08

Hej- ja du er vidst kommet til den samme konklusion som de fleste - rapspiller er bare for bøvlede...
Jeg har desværre ikke de vise sten om hvordan man får det til at køre rimeligt.
All the best
/Nissen

Brugeravatar
soc
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1158
Tilmeldt: 23 dec 2006 16:27
Mit fyr: Benekov vl 50
Areal: 120
Brændsel: gratis solsikkepiller samt smuld
Dagligt forbrug: rigeligt
Årligt forbrug: alt det det kræver
Geografisk sted: Nordjylland

Indlæg af soc » 04 feb 2007 16:20

Rapspillerne er i dag for dyre i forhold til træpillerne og alternativer til træpillerne generelt. Bøvlet og alt andet taget i betragtning. Med en pris på ca. 1800 pr tons så er det ikke døjet værd. I nogle stokere kan det køre udemærket og i andre lignende anlæg kan det ikke køre....

Foderkrit er en god ting. Dog ikke løsningen på alle problemer.

Rapspiller, er for mig et af mange alternativer, og ikke andet.
---- soc, også kaldet Stumpen. Nu ved i hvorfor c004.gif

Brugeravatar
multimek
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 492
Tilmeldt: 22 dec 2006 19:37
Mit fyr: Multi
Areal: 170
Brændsel: Piller + Div
Dagligt forbrug: 12-15
Årligt forbrug: 5,5 - 6
Geografisk sted: vestjylland nord for varde

Indlæg af multimek » 04 feb 2007 17:11

Hej
Jeg har også leget med raps piller (ren)
Og jeg kom også til den samme konklusion som de fleste andre, hvis pillen består af ren raps så er det for bøvlet = slakker og meget aske
jeg leger lidt med majpiller i stedet for (50/50 ) de brænder ok (dufter lidt af popkorn) og giver ikke nær så meget aske og slakker som raps gør,
Mvh. Per A. Buch
Certificeret tekniker og supporter
Ved Asaa-Multi-Service.

co-Admin på Asaa Multi Services Forum
Hjemmeside: http://www.asaa-multi-service.dk/


Brugeravatar
Klaus
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 3772
Tilmeldt: 27 dec 2006 06:36
Mit fyr: MGM Comfort 15KW
Areal: 185kvm
Brændsel: De billigste træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Dagligt forbrug: 10-16kg
Årligt forbrug: Forventet 4 ton
Geografisk sted: Vestjylland ved siden af Ringkøbing fjord.
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 2 gange

Indlæg af Klaus » 05 feb 2007 06:34

Jeg har leget lidt med rapssmuld, som de andre siger lidt kridt og lidt mere luft..

Drifter
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 12 jan 2007 13:16
Mit fyr: Ikke udfyldt
Geografisk sted: midtfyn

Indlæg af Drifter » 06 feb 2007 16:18

Klaus skrev:Jeg har leget lidt med rapssmuld, som de andre siger lidt kridt og lidt mere luft..
Ja og så er prisen også en anden end rapspiller.... 900 kr/tons +moms

Men det er rigtigt.... det giver sådan nogle hårde hvide klumper..... :roll: det kan da godt være man skulle forsøge at komme lidt kridt i

ksp
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 17
Tilmeldt: 21 jan 2007 21:22
Mit fyr: Ikke udfyldt
Geografisk sted: Ringe

Indlæg af ksp » 06 feb 2007 20:13

Drifter skrev: Ja og så er prisen også en anden end rapspiller.... 900 kr/tons +moms

Men det er rigtigt.... det giver sådan nogle hårde hvide klumper..... :roll: det kan da godt være man skulle forsøge at komme lidt kridt i
Hej, ja det er muligt at det hjælper med kridt, men: 1- det koster vel også penge?- 2- det skal også hentes!, men stadig giver det meget aske på kedelvæggen som ofte skal skrabes af fordi det virker isolerende!!
Jeg skal til at prøve med peanuts, kender en der har 5-6t. liggende,de har også et stort olie/fedt inhold! Drogar-Laugh(LBG).gif Hilsen Kenneth

Brugeravatar
multimek
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 492
Tilmeldt: 22 dec 2006 19:37
Mit fyr: Multi
Areal: 170
Brændsel: Piller + Div
Dagligt forbrug: 12-15
Årligt forbrug: 5,5 - 6
Geografisk sted: vestjylland nord for varde

Indlæg af multimek » 06 feb 2007 20:16

husk at drysse salt på,så kan du jo altid spise varme peanuts hvis de ikke kan brænde ordentligt :)
Mvh. Per A. Buch
Certificeret tekniker og supporter
Ved Asaa-Multi-Service.

co-Admin på Asaa Multi Services Forum
Hjemmeside: http://www.asaa-multi-service.dk/

steffenm
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 9
Tilmeldt: 18 jan 2007 17:13
Mit fyr: Ikke udfyldt
Geografisk sted: Stevns

Indlæg af steffenm » 07 feb 2007 15:12

Jeg har fyret med rapspiller siden jeg installerede min KL25 i september. Nu har jeg fyret med træpiller i to uger. (Jeg løb tør)

Jeg syntes rapspillerne er lettere at bruge. KL stokeren fødes nedefra, og det gør nok en stor forskel ift andres betragtninger. Der er ingen løs aske og kedlens sider holder sig renere. Jeg har i løbet af sæsonen børstet 10-15 liter sod ud af røgkanalerne om måneden. Men med træpillerne kommer jeg nok til at rense lidt hyppigere.

KL fyrets herd skubber selv slaggen ud over kanten efterhånden som nyt brændsel tilføres. Eftersom al asken er smeltet sammen til små koralrev lignende klumper er det meget let at rense ud -det støver slet ikke.

Den eneste ulempe jeg har ved rapspillerne ift træ er at det er lidt sværere at tænde op. Derudover har jeg en formodning, som jeg dog ikke har kunnet bekræfte: at rapspillerne brænder lidt langsommere og derfor ikke kan producere lige så meget varme.

For mig er den megen opmærksomhed pilleproduktionen kræver, den største gene ved at fyre med raps. Ift træpiller er frøene ca 20% billigere, men halvdelen af brændværdien ligger i olien. For at det kan svare sig skal man også finde en fornuftig anvendelse til olien også. Jeg overvejer en Kroll-brænder, el.lign.

Jeg vil tro at man kan blande rapsfrøene op med noget til at suge olien: savsmuld/høvlspån. Jeg har selv blandet lidt frasorteret rapsfrø fra pilleproduktionen i pillerne, uden at det resulterede i at stokeren satte til med olie. Det kan være at herdens mulvarpe-konstruktion igen viser sin fordel da olien formodentlig smelter ned over pillerne og bringes op til bålet ad den vej. Brændhastigheden nedsættes hvis der er for store mængder frø med, for olien er længere om at brænde. (Jeg har ikke iltstyring, så fyret kan gå ud når jeg hælder for meget frø i)


Besvar