Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Gørdet selv piller

Spørgsmål vedr. miljøvenlig energi generelt
Rapsolie, jordvarme, Vindmøller, Varmepumper & alternative brændsler
Brugeravatar
KarMa
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 90
Tilmeldt: 24 jan 2007 14:58
Mit fyr: Liagro R15 TSS-tornado
Areal: 160 + 50 værksted
Brændsel: Hvede/byg blandet
Dagligt forbrug: 30-35kg
Årligt forbrug: 9,4 ton i 2007
Geografisk sted: Slagelse

Gørdet selv piller

Indlæg af KarMa » 26 jan 2007 11:01

Jeg har gået og tænkt på at finde et alternativ til træpiller, Feks. noget der kunne gro som landbrugs afgrøde.
Jeg startede med at tænke på at høste energipil i frostvejr i febuar med en snitter som man bruger til bla majs, så er det delt i små stykker som træpiller og frosten burde have tørret det en del men jeg ved ikke om det er til at brænde , jeg har også tænkt på at pressse raps (halm + frø = helsæd) til piller.
Er der nogen der ved noget om noget eller har nogle bedre ideer :idea: end mig :?:


Brugeravatar
multimek
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 492
Tilmeldt: 22 dec 2006 19:37
Mit fyr: Multi
Areal: 170
Brændsel: Piller + Div
Dagligt forbrug: 12-15
Årligt forbrug: 5,5 - 6
Geografisk sted: vestjylland nord for varde

Indlæg af multimek » 26 jan 2007 17:54

Hejsa karMa

Om det kan lade sig gøre at høste pil på den måde og på den årstid, ved jeg ikke, men jeg ved dog at det vil kræve et temmeligt dyrt maskineri for at kunne bevæge sig rundt der hvor du skal høste (enten er det frossen eller også vil det være herre-smadret og blødt på den årstid)
Maskinen skal bruge enten el eller andet brændstof og der vil være slidtage/vedligeholdelse på mask. og den skal du jo også regne på eller trække fra dit høstudbytte, så det er noget du skal sidde og regne lidt på om det er kosteffektivt- op imod indkøbsprisen !

Med hensyn til at presse piller selv så er jeg sikker på at der vil være en del penge at tjene hvis man kan få det stillet ordentligt an
Jeg går selv og leger lidt med en ide om at lave en pillepresser, hvor jeg vil lave en pille der er blandet af træ, raps og korn (45/25/30) da jeg har en teori om at det vil være nogenlunde den bedste blanding, da man vil kunne bruge olien fra rapsen som bindemiddel mellem træet og kornet og så har rapsen jo også en temmelig høj brændværdi
Mvh. Per A. Buch
Certificeret tekniker og supporter
Ved Asaa-Multi-Service.

co-Admin på Asaa Multi Services Forum
Hjemmeside: http://www.asaa-multi-service.dk/

Brugeravatar
RasmusP
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 119
Tilmeldt: 09 jan 2007 09:10
Mit fyr: Benekov vl 25
Areal: 150
Brændsel: Træpiller
Geografisk sted: Bukkerup, Sjælland

Indlæg af RasmusP » 27 jan 2007 08:42

Det du skriver om findes allerrede - sidste år var jeg i Sverige for blandt andet at se hvordan de dyrker energipil. Det foregik på en mark på 80 ha tilplantet med gråpil, som blev drevet i 3årige omdrift, hvorefter det blev høstet og hakket til flis.
Så det du efterspørge kunne være en Claas Jaguar wood chopper så jeg vil tro koster mellem 2 og 3 mil
[img]http://img2.freeimagehosting.net/upload ... 60636b.jpg[/img]
Rasmus

Flexsnegl - Kridtdossere - Trækstabilisator

"Livet er som et varmt karbad - Jo længere man bliver i det, des mere rynket bliver man!" Garfield

Brugeravatar
soc
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1158
Tilmeldt: 23 dec 2006 16:27
Mit fyr: Benekov vl 50
Areal: 120
Brændsel: gratis solsikkepiller samt smuld
Dagligt forbrug: rigeligt
Årligt forbrug: alt det det kræver
Geografisk sted: Nordjylland

Indlæg af soc » 27 jan 2007 08:55

Ny Vraa, ved Tylstrup (Nordjylland) har gjort en del i energi pil. Hvor langt de er kommet med energipil og biovarme aner jeg ikke. Men de har vist leveret noget varme til større anlæg i form af flis.
---- soc, også kaldet Stumpen. Nu ved i hvorfor c004.gif

nissen
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 120
Tilmeldt: 26 dec 2006 19:21
Mit fyr: Ikke udfyldt
Geografisk sted: Gludsted, Midtjylland

Indlæg af nissen » 27 jan 2007 09:18

Energipil til flis er rigtig god bioenergi - man skal bare håndtere det rigtig mht. svampesporer -svenskerne havde lidt bøvl med det tilbage i tiden.

Jeg er ved at etablere pilerensning, og skal da helt sikkert fyre med pilen - regner dog med at lave det i brænde, og smide det i multien.
Overvejede at lave det i miniflis, men vurderer at der er for meget arbejde i det.
All the best
/Nissen


Brugeravatar
carsten8310
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 94
Tilmeldt: 08 jan 2007 15:41
Mit fyr: L25 Silver
Areal: 2x116 + det løse
Brændsel: træpiller
Årligt forbrug: 7 Tons
Geografisk sted: Horsens

Indlæg af carsten8310 » 27 jan 2007 09:32

Ville lige tilføje en side som jeg fik af en kunde via arbejdet, http://www.swea.dk
Han skulle lave nogle gode rapspresser, jeg så den desværre ikke i drift, da han ikke havde mere rapsfrø , men den skulle kunne lave 7 kg i timen og op til 7-8 liter rapsolie "Hvis jeg husker rigtigt" , men til en pris på 25 af de store skal man nok tænke på at lave en selv.

dangman
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 45
Tilmeldt: 10 jan 2007 22:33

Indlæg af dangman » 27 jan 2007 10:38

RasmusP skrev:Det du skriver om findes allerrede - sidste år var jeg i Sverige for blandt andet at se hvordan de dyrker energipil. Det foregik på en mark på 80 ha tilplantet med gråpil, som blev drevet i 3årige omdrift, hvorefter det blev høstet og hakket til flis.
Så det du efterspørge kunne være en Claas Jaguar wood chopper så jeg vil tro koster mellem 2 og 3 mil
[img]http://img2.freeimagehosting.net/upload ... 60636b.jpg[/img]
Man behøver vel ikke absolut at købe en, der findes sikkert en maskin station som kan klare det grove arbejde :twisted:

Brugeravatar
multimek
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 492
Tilmeldt: 22 dec 2006 19:37
Mit fyr: Multi
Areal: 170
Brændsel: Piller + Div
Dagligt forbrug: 12-15
Årligt forbrug: 5,5 - 6
Geografisk sted: vestjylland nord for varde

Indlæg af multimek » 27 jan 2007 13:48

Hej dangman
problemet med maskin stationer er bare at de koster en formue i time (maskine + mandetime ) men ja det er da en mulighed hvis man kan få det "orange" :)
Mvh. Per A. Buch
Certificeret tekniker og supporter
Ved Asaa-Multi-Service.

co-Admin på Asaa Multi Services Forum
Hjemmeside: http://www.asaa-multi-service.dk/

Brugeravatar
RasmusP
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 119
Tilmeldt: 09 jan 2007 09:10
Mit fyr: Benekov vl 25
Areal: 150
Brændsel: Træpiller
Geografisk sted: Bukkerup, Sjælland

Indlæg af RasmusP » 29 jan 2007 09:08

dangman skrev:Man behøver vel ikke absolut at købe en, der findes sikkert en maskin station som kan klare det grove arbejde :twisted:
Sandt nok - det var også mere for at fortælle hvordan det foregik ude i virkeligheden.
Men omkring maskinen siger min forbindelse at ikke findes nogen i DK, men at der køre en omkring Malmø som før har været på sjælland.
Rasmus

Flexsnegl - Kridtdossere - Trækstabilisator

"Livet er som et varmt karbad - Jo længere man bliver i det, des mere rynket bliver man!" Garfield

dangman
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 45
Tilmeldt: 10 jan 2007 22:33

Indlæg af dangman » 29 jan 2007 22:06

Kan man så ikke bare leje en MOFU flis hugger og gå amok en weekend, lidt mere arbejde mennok en del billigere !


Besvar