Reka 30-48 Fastbrænder eller halmfyr ?

Spørgsmål vedr. miljøvenlig energi generelt
Rapsolie, jordvarme, Vindmøller, Varmepumper & alternative brændsler
Brugeravatar
Brian B
Stoker XV
Stoker XV
17
Indlæg: 1051
Tilmeldt: 23 dec 2006 09:12
Mit fyr: Alcon 3A Pellx P21
Areal: 150
Brændsel: RW
Årligt forbrug: 8 ton
Geografisk sted: Aabybro

Reka 30-48 Fastbrænder eller halmfyr ?

Indlæg af Brian B »

Hej
Jeg har fået tilbudt denne lille kedel, en reka 30-48 til en meget fornuftig pris, men er der har en ide om det vil blive kaldt et halmfyr eller en trækedel ?
http://www.reka.com/Engelsk/Startside%20dansk.htm
Kan ikke linke direkte til den men det er en 55 kw med et lille brændekammer på 800*600*1250 hehe den kan tage hele euro paller.... der står på siden den kan tage 3 små halmballer eller træ.
Hvis den vil blive kaldt halmfyr vil jeg ikke røre den med en fjernstyret ildtang, pga brandregler osv, men hvis den kan gå som fastbrænder kunne den være hyggelig at have til at fyre med lidt små træer og sådan uden at skulle save og kløve en helt masse :great:
Ps den skal selvfølgelig have en lille akku tank på 2-3000 liter
Mvh Brian
26 stk himin HG-250S og kostal piko 7.0
Nu med renseblæs på pellx

levi

Re: Reka 30-48 Fastbrænder eller halmfyr ?

Indlæg af levi »

Skal den varme alle dine 100 m2 op ?
levi

Re: Reka 30-48 Fastbrænder eller halmfyr ?

Indlæg af levi »

Hov du fik lige tilføjet en akkutank - ikke pænt gjort :0)

Kedlen er al al al al al al al al for stor - den kan snildt opvarme 700 m2...
Brugeravatar
Brian B
Stoker XV
Stoker XV
17
Indlæg: 1051
Tilmeldt: 23 dec 2006 09:12
Mit fyr: Alcon 3A Pellx P21
Areal: 150
Brændsel: RW
Årligt forbrug: 8 ton
Geografisk sted: Aabybro

Re: Reka 30-48 Fastbrænder eller halmfyr ?

Indlæg af Brian B »

Hehe Ja alle 100 m2 plus 140m2 værksted om vinteren, men størrelsen har vel ikke så meget at sige hvis der er akku tank på eller har den ?
Den er jo bare på 55 kw, jeg har set et sted med 80 kw halmfyr til 200 m2 med 3000 liter akku, og her stod der et 44 kw halm fyr, da vi flyttede ind uden akku, af den gode passat hvor røgen gik lige fra brændkammeret og i skorstenen.. frygtlig fyr...
Mvh Brian
26 stk himin HG-250S og kostal piko 7.0
Nu med renseblæs på pellx
levi

Re: Reka 30-48 Fastbrænder eller halmfyr ?

Indlæg af levi »

Brian B skrev:Hehe Ja alle 100 m2 plus 140m2 værksted om vinteren, men størrelsen har vel ikke så meget at sige hvis der er akku tank på eller har den ?
Den er jo bare på 55 kw, jeg har set et sted med 80 kw halmfyr til 200 m2 med 3000 liter akku, og her stod der et 44 kw halm fyr, da vi flyttede ind uden akku, af den gode passat hvor røgen gik lige fra brændkammeret og i skorstenen.. frygtlig fyr...
Den er alt for stor selvom du har akkutank på anlægget - find du dig en anden kedel :0)

Brugeravatar
Brian B
Stoker XV
Stoker XV
17
Indlæg: 1051
Tilmeldt: 23 dec 2006 09:12
Mit fyr: Alcon 3A Pellx P21
Areal: 150
Brændsel: RW
Årligt forbrug: 8 ton
Geografisk sted: Aabybro

Re: Reka 30-48 Fastbrænder eller halmfyr ?

Indlæg af Brian B »

Æv kunne ellers godt li den dejlige store kedel, men du har nok ret.. jeg må nøjes med den lille alcon.
Mvh Brian
26 stk himin HG-250S og kostal piko 7.0
Nu med renseblæs på pellx
Jens
Stoker XV
Stoker XV
17
Indlæg: 1078
Tilmeldt: 15 jan 2007 23:26
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Har takket: 75 gange
Blevet takket: 60 gange

Re: Reka 30-48 Fastbrænder eller halmfyr ?

Indlæg af Jens »

Kan bare ikke se hvorfor den er alt for stor!!

Formålet med en fastbrændselskedel med akkutank, er da netop at få fyret akkutanken op med mindst mulig arbejdsindsats, - altså så hurtigt som muligt og med færrest mulige påfyldninger af brænde.

Man går jo ikke og småfyrer i sådan en kedel efter varmeforbruget i huset, - der skal bare fuld knald på, så den brænder rent !! ......... og så når tanken er varmet op, så lader man den bare brænde ud (er selvfølgelig afstemt i påfyldningen af brænde, så det cirka passer sammen).

Voila, - og så gentager man det hele 2-3 dage senere, når der ikke er mere varme i tanken.
Den er først for stor hvis den overskrider de 60 KW, for så er der andre regler til fyrrummet, som man i hvertfald skal være opmærksom på.

Men om netop en Reka 30-48 er et godt valg, vil jeg ikke kloge mig i ........ hælder generelt mest til forgasningskedler a'la Atmos, meeeen er måske lidt præget af, at der står en sådan i fyrrummet :oops:
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !
Brugeravatar
Brian B
Stoker XV
Stoker XV
17
Indlæg: 1051
Tilmeldt: 23 dec 2006 09:12
Mit fyr: Alcon 3A Pellx P21
Areal: 150
Brændsel: RW
Årligt forbrug: 8 ton
Geografisk sted: Aabybro

Re: Reka 30-48 Fastbrænder eller halmfyr ?

Indlæg af Brian B »

Grunden til jeg kunne tænke mig den er at den tager hele euro paller og pind i meters stykker jeg gider ikke save og kløve og stable i evigheder.
Mvh Brian
26 stk himin HG-250S og kostal piko 7.0
Nu med renseblæs på pellx
Jens
Stoker XV
Stoker XV
17
Indlæg: 1078
Tilmeldt: 15 jan 2007 23:26
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Har takket: 75 gange
Blevet takket: 60 gange

Re: Reka 30-48 Fastbrænder eller halmfyr ?

Indlæg af Jens »

Ville nok vælge en 3000 l akkutank, hvis du har pladsen. ........... Og så lige checke med forsikringen/skorstensfejeren om de kunne finde på at dømme den til halmfyr, selvom du ikke vil bruge halm.

Jeg tror dog ikke at virkningsgraden er særlig høj i sådan en kedel, der skal i hvertfald blus på, for at få forbrændt alle røggasserne. Så store rør mellem kedel og tank, og en cirk.pumpe i shuntkredsen som virkelig kan flytte noget vand. Meen så lyder det også som nem og billig varme :great:
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !
Brugeravatar
Brian B
Stoker XV
Stoker XV
17
Indlæg: 1051
Tilmeldt: 23 dec 2006 09:12
Mit fyr: Alcon 3A Pellx P21
Areal: 150
Brændsel: RW
Årligt forbrug: 8 ton
Geografisk sted: Aabybro

Re: Reka 30-48 Fastbrænder eller halmfyr ?

Indlæg af Brian B »

Det er lige det og det var osse det med om det var en halm eller en træ kedel jeg var på jagt efter, men jeg tror jeg står over denne gang, men hvis det bliver for dyrt med stoker vil jeg kigge efter noget der virkelig kan spise noget pind i meters stykker.
Med dyrt mener jeg træpiller det er for dyrt at brænde til hverdag, det er kun til fest :lol:
Mvh Brian
26 stk himin HG-250S og kostal piko 7.0
Nu med renseblæs på pellx

Besvar