Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Reka 30-48 Fastbrænder eller halmfyr ?

Spørgsmål vedr. miljøvenlig energi generelt
Rapsolie, jordvarme, Vindmøller, Varmepumper & alternative brændsler
Brugeravatar
Lau
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 794
Tilmeldt: 16 sep 2007 16:39
Mit fyr: MGM Junior
Areal: 135 rimelig iso.
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6621
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Vejen (",)
Givet likes: 23 gange
Modtaget likes: 14 gange

Re: Reka 30-48 Fastbrænder eller halmfyr ?

Indlæg af Lau » 11 mar 2008 19:17

En af mine kammerater har et fyr der svarer til sådan en Reka..
Han får en masse affaldstræ (gratis) fra byggepladser o.lign.
Det virker fint - han varmer vel cirka 165 m2.


Paddy_dk

Re: Reka 30-48 Fastbrænder eller halmfyr ?

Indlæg af Paddy_dk » 12 mar 2008 10:11

Med en stor akkutank er det ikke et problem. Fyr en dag og der er varmt vand i 2-3 dage. Billigt nemt bekvemt. Med den kedel kan du fyre med alt det der ikke følger olieprisen, affaldstræ og halm.
Og det er i nogle store stykker så der ikke er besvær med at skære pallerne ud.


Køb køb

Nicolai Kamper

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3399
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 295 gange
Modtaget likes: 367 gange

Re: Reka 30-48 Fastbrænder eller halmfyr ?

Indlæg af pelle » 13 mar 2008 00:09

min nabo har en sådan kedel. Han har monteret en economiser/røgkøler på røgrøret. Hans tank er placeret ovenover. Og røgkøler selvcirkulerer op i bunden af tanken. der kommer ingen kondens i den da den er øvers på systemet. Han mener at det har sparet ham 20 procent i brændsel. Jeg syntes det er en kanon ide Brian B. :great: du får det ikke nemmere. og meget af det brændsel kan du få gratis. Paller og alt sådan noget.
Med venlig hilsen
Pelle
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4672
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: Reka 30-48 Fastbrænder eller halmfyr ?

Indlæg af MichaelK » 13 mar 2008 22:29

Hej

Levi har helt ret! Det fyr er alt for stort. Selv med værksted på 140m2, ville jeg se mig om efter et fyringanlæg
på maks. 25-30 KW. Alt efter isoleringsgraden på dine bygninger ville et 15 KW måske endda være nok?

Et fyr der køre for fuld skrue har da en højere virkningsgrad, og dermed en bedre udnyttelse af brændslet, end
et fyr, der køre meget i pause.

Jeg kan næsten ikke tro at man med en akkutank, stadig kan forsvare at anvende et anlæg på 55 KW til et
varmebehov af den omtalte størrelse. Og hvad med varmt brugsvand? Kan det trækkes ud af anlæg med
akkumuleringstank?

Mit eget anlæg kører, med den lune vinter vi har, næsten lige så ofte for det varme brugsvand, som for
boligopvarmningen. Af den åbenlyse årsag, at vandet i VVB'en skal have en vis temperatur for, at undgå
legionellabakterier.

Skal varme til fremstilling af varmt brugsvand trækkes ud af en akkumuleringstank, kan temperaturen i denne
jo aldrig komme under 55-60 grader. Alternativt skal man jo så have en ren elvandvarmer, eller en VVB med elpatron.
Jeg acceptere for mit eget vedkomne, at have en VVB med elpatron for opvarmning af brugsvandet om sommeren,
da mit fyr er slukket i den periode.
Men jeg spare da strøm til VVB'en i fyringssæsonen. Skal man bruge strøm til VVB'en hele året, går en del af
besparelsen på el-/varmeregnskabet jo tabt.

Er mine tanker ang. anlæg med akkumuleringstanke helt hen i vejret, og har jeg misforstået det hele?

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3399
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 295 gange
Modtaget likes: 367 gange

Re: Reka 30-48 Fastbrænder eller halmfyr ?

Indlæg af pelle » 14 mar 2008 00:18

Hej
Når det er husets str. og man kører på uden akku. Har du og levi ret. Så skal kedlen have en str. der svarer til huset. Et hus på 130m2 kan på en bidendekold vinterdag med 12 minusgrader, og 22 gr. indvendig rent faktisk nøjes med en kedelstr. på 10-12 kw.
Men det er en træfyr der tales om. Og i en sådan, skal træet bare fyres af med fuld luft og skrue. Da det er røggasserne der giver energien. Da er det knageme godt at have noget der kan opsamle varmen. Og endnu flere kw endnu større buffer (lagertank). Men jeg mener afgjort at en sådan lagertank skal isoleres rigtigt godt. For at give det bedste resultat. Og allerbedst er det hvis den placeres ovenover kedel evt. på et stativ med stærke ben. Så undgår man unødig varmetab i rørføringer ,da varmen vil komme neden fra og op. Varmen kan jo ikke finde ud af at gå ned.
En varmtvandsbeh. Placeres jo på centralvarmestrengen præcis som en radiator. og spiralen i en sådan bør være placeret i bunden. ligesom en hundelort. Så køler returen ikke på det vand der er over spiralen. Og da varmen trækkes ud øverst af en lagertank. Vil lagertanken via lagdelingen, altid give det varmeste vand til centralvarmeanlægget.
Legionæla bakterier tror jeg ikke der behøves at frygte. hvis der fyres hver 2 eller 3 dag. De skal have længere tid til at formere sig.
De er faktisk en langt større fare for dem der aldrig lægger brugseren på gulvet efter brug. Mange har gulvvarme i bade værelset og tit er temp. oppe på 30 gr. sådan et sted. Og den smule vand der er i brugserslangen, der hænger på væggen er en langt større bakterie samler. End det de er i v.v.beholder. Legionællabakterier får man ikke ved at drikke af vandet. Men via aerosoldampe når man er i bad. Det angriber lungerne Via ondedrættet. legionella giver lungesygdom, man kan dø af. Men det er via luftvejene.
Nå , det var et sidespring. Men en stor akkutank til en stor kedel. Så passer forholdet. Det eneste jeg har imod de store kedler , er at de ikke er underforbrændingskedler eller har omvendt forbrænding.
Hold da kæft, en lang smøre jeg fik skrevet.
Med venlig hilsen
Pelle
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.


Paddy_dk

Re: Reka 30-48 Fastbrænder eller halmfyr ?

Indlæg af Paddy_dk » 14 mar 2008 13:43

Jeg er på Pelle's hold. Gør det.

Til MikaelK,
Som Pelle skrev, her er ingen pause fyring, når kedlen kører er der fuld blus på. En lille kedel er hvis det er en proces der skal holdes kørende hele tiden. Og det gælder ikke her, for det vil kræve, at man hele tiden skal fylde brænde på, hvilket ikke er at ønske.
Men man må jo sige dette er noget modsat dit fyr. Her er det stort, manuelt og groft. Hvor dit er noget af det ypperste man kan få i pillebrænder, fint, elegant og automatisk (lækkert fyr).

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4672
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: Reka 30-48 Fastbrænder eller halmfyr ?

Indlæg af MichaelK » 14 mar 2008 16:14

Hej Pelle og Paddy_dk

Jeg er klar over at man tilføjer en akkumuleringstank for, at undgå at skulle fodre dyret hele tiden.

Men det må da stadig være noget af et arbejde. Min bror har netop købt en træpilleovn som erstatning
for hans gamle brændeovn, som varmer hele huset op. Begrundelsen for skiftet var netop mindre
arbejde med at holde varme på huset.

Jeg er også klar over, at omtalte Reka fyr, forholdsvis hurtigt kan opvarme en akkumuleringstank på f.eks.
3000 liter. Men hver anden eller tredie dag skal man jo ud og tænde op, dertil alt arbejdet med fremskaffelse
af brændsel og oplagring af det, samt rengøring af fyret. Rensning, oplagring, anskaffelse af brændsel gælder
jo også mindre anlæg. Jeg anfægter bare tankegangen omkring det ekstra arbejde et så stort anlæg kræver.

At fyre med affaldstræ og lign, giver jo mere aske og må da svine noget mere i forhold til fyring med træpiller,
og/eller rent træ.

Jeg synes man må blive træt af alt det arbejde, der trods alt må være, selvom der er installeret
akkumuleringstank. Kunne anlægsprisen være en motivationsfaktor?

Her tænker jeg på om Reka er så meget billigere i forhold til andre, mindre, og mere brugervenlige anlæg,
at man kan forsvare at investere det arbejde der må være i at køre med så stort et anlæg?



Mvh

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

Brugeravatar
Brian B
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1051
Tilmeldt: 23 dec 2006 09:12
Mit fyr: Alcon 3A Pellx P21
Areal: 150
Brændsel: RW
Årligt forbrug: 8 ton
Geografisk sted: Aabybro

Re: Reka 30-48 Fastbrænder eller halmfyr ?

Indlæg af Brian B » 14 mar 2008 19:05

Hej michaelk
min ide med den reka var den kan æde næsten alt uden det skal kløves til tændstikker, og det vigtigste er det den skal fodres med er gratis, jeg vil godt lave lidt i en time om ugen for gratis varme..( det kan måske være der for jeg altid har så travlt )
Jeg har fra nytår 07 til nu kun købt et ton tørve piller og brændt af resten af vores varme har været gratis, på nær 3 sække træpiller som røg i for 14 dage siden pga jeg forstuede hånden.
Jeg er alt alt for nærrig til at brænde træpiller til 1800-2200 pr ton det gør næsten ondt når jeg kan høre stokeren tager noget ind..
Rekaen skulle så supplere stokeren for så kan jeg brænde alt. Det kan jeg dog osse nu men alconen tager kun 30 cm stykker.
Men som før sagt så står jeg over i denne omgang, jeg har vist fundet en der mangler den mere end mig, hans halm fyr er 30 år gammel.. og ligner noget der kan springe læk hvornår det skal være
Mvh Brian
26 stk himin HG-250S og kostal piko 7.0
Nu med renseblæs på pellx

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4672
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: Reka 30-48 Fastbrænder eller halmfyr ?

Indlæg af MichaelK » 14 mar 2008 22:17

Hej Brian B.

Det er jo dit helt eget valg, om du vil køre med så stort et anlæg. Det valgte du så alligevel ikke, men af en anden årsag.
Hatten af for det. Men da det ikke lader til, at du har skudt tanken ud af hovedet. Så kan jeg kun ønske dig held og lykke
med projektet. Det er jo dig, der skal gøre arbejdet, og ikke os andre.


Mvh

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

Paddy_dk

Re: Reka 30-48 Fastbrænder eller halmfyr ?

Indlæg af Paddy_dk » 15 mar 2008 07:27

Til Brian,

Det var ærgeligt, men der kommer jo nok et godt tilbud en anden dag.
Jeg har på samme måde som dig, gratis brændsel er dejligt (har ikke købe brænde i 3 år). Jeg har en oliekedel som backup for min baxi solo brændekedel (med buffertank). Men oliekedlen er helt slukket og tanken er tom, for det gør OOONDT når jeg hører dyret køre, jeg kan næsten høre sedlerne flyve ud gennem skorstenen.

Nicolai


Besvar