Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Problemer med fyring med træmel/piller i Goliath KL

Spørgsmål vedr. miljøvenlig energi generelt
Rapsolie, jordvarme, Vindmøller, Varmepumper & alternative brændsler
Besvar
Munk4U
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 05 sep 2007 10:24
Mit fyr: Ikke udfyldt
Geografisk sted: Bramming

Problemer med fyring med træmel/piller i Goliath KL

Indlæg af Munk4U » 22 sep 2007 21:10

En af grundene til at vi købte et stokerfyr... var at vi så kunne afbrænde det tons træmel vi årligt bruger til tromling af vores mink i pelstid. Hvis i ikke ved hvad det vil sige... så forklarer jeg kort: Når minkene aflives, tromles de i 20-30 min i 100% rent bøge-træmel, det tager så det smuds der evt. var i pelsen efter aflivning. Den brugte træmel opsamles i sække og indeholder desuden en dels løse hår.
Dette affaldsprodukt bruger de fleste minkfarmere i deres pillefyr.

Dette vil jeg også gøre.... fik at vide at hvis jeg ingen omrører har i tanken, skal jeg blande mindst 1/3 piller i... dette har jeg så gjort.

Jeg synes bare ikke det kører ordentligt.

Det vil klumpe sig i midten.... dvs at rundt i ringen hvor luften blæses op, er der helt frit, og træmelen/pillerne skuppes op i midten, men kan ikke blive ordentlig brændt af.
Når klumpen bliver høj nok, og den langsomt brænder sig ind udefra... knækker den sammen, og det ikke 100% afbrændte falder ned i bunden.

se billede

Hvis jeg prikker i klumpen med ildrageren, mens det brænder... kan jeg se klumpen næsten virker fedtet... og der er helt ubrændt træmel i midten.

Har prøvet med mere luft... men så blæser den bare ubrændt træmel rundt i hele kammeret.
Har prøvet med mindre luft... men så bliver klumpen bredere og kommer slet ikke op i temperatur.

Hvem kan lige komme med lidt hjælp til indstillinger... der får det til at køre bedre... hvem har prøvet træmel?? [img]http://www.imageshock.eu/img_small/964103,tr.jpg[/img]


Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Indlæg af Ulrik » 22 sep 2007 23:33

Når du nu kun har 1 ton træmel kunne du jo nøjes med 25% træmel og resten træpiller.
Det er nok den bedste løsning.
Måske brænder det bedre når der er mere blus på - altså om vinteren når der er et højere forbrug?

Istedet for at stille på luften kunne du måske give den mindre puls?
MvH Ulrik©

Munk4U
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 05 sep 2007 10:24
Mit fyr: Ikke udfyldt
Geografisk sted: Bramming

Indlæg af Munk4U » 23 sep 2007 07:36

Nu er det sådan.. at jeg har det træmel stående fra sidste pelssæson.. da havde vi ingen stoker... nu kommer vi snart ind i næste sæson... og gider ikke have sække stående overalt, derfor ville jeg have det brugt nu.

Mht. til luft/puls...

Så er det ikke kun luften jeg har leget med, men også fremdriften.

Giver jeg den mere.... ryger der mere over kanten, da den så slet ikke når og afbrænde det.

Giver jeg mindre... brænder den alt for langt ned i siderne.

Brugeravatar
Smedstoker
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 216
Tilmeldt: 29 dec 2006 09:14
Mit fyr: Benekov VL25 m. Iltstyring
Areal: 250m²
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9500
Geografisk sted: Rebild Syd
Kontakt:

Indlæg af Smedstoker » 23 sep 2007 10:26

Jeg har lidt samme problem med biobrændsel som jeg ikke kan brænde rent og dårligt sammen med træpiller, da min også er en muldvarp, men jeg er begyndt med miniflis blandet med biobrændsel det lader til at virke, jeg tror det er fordi brændværdien er så forskellig mellem flis og træpiller, som hvis jeg blander træpiller og korn har jeg kornbuen i (uden kornbuen får jeg mange klumper i asken) og har derfor en meget høj forbrænding temp og træpillerne begynder at forkulde inden de kommer op og brænder derfor dårligere, men det er helt mine egne erfaringer som der sikkert er både for og imod, men brug det af det du kan og held og lykke med forsøget. Kan du sænke den plade der sidder over herden ville det nok også hjælpe lidt så du kan holde en højere temp nede i herden.
Mvh Gert

Drift og installation for VL25/50, stokerdagbog,
teknisk og servicemanual til TM3006 kan ses på
http://www.familien-smed.dk

Brugeravatar
Klaus
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 3772
Tilmeldt: 27 dec 2006 06:36
Mit fyr: MGM Comfort 15KW
Areal: 185kvm
Brændsel: De billigste træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Dagligt forbrug: 10-16kg
Årligt forbrug: Forventet 4 ton
Geografisk sted: Vestjylland ved siden af Ringkøbing fjord.
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 2 gange

Indlæg af Klaus » 24 sep 2007 09:47

Tror vist det er en knap så heldig stoker du har fået købt dig til træmel.. Især hvis du ikke har iltstyring på så er der jo nok kun fuld knald eller pause og derfor har du problemerne med at den blæser melet væk..
En af de stokere der er god til mel er TwinHeat..
Har VVS-E lovet dig den kan fyre med mel ?


Besvar