Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Gener som nabo til en 6 kW husstandsvindmølle ?

Spørgsmål vedr. miljøvenlig energi generelt
Rapsolie, jordvarme, Vindmøller, Varmepumper & alternative brændsler
Brugeravatar
Egede
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 28
Tilmeldt: 13 sep 2012 10:25
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 265 m2
Brændsel: Boforssjö 8 mm svenske piller
Fremviser gerne i postnummer: 9870
Årligt forbrug: Forventet 8 ton
Geografisk sted: Tolne Kirkeby, 9870 Sindal

Gener som nabo til en 6 kW husstandsvindmølle ?

Indlæg af Egede » 26 okt 2012 00:13

Køn kan man i al fald ikke beskylde sådan en mølle på gittermast for at være.

Effektmæssigt/produktionsmæssigt og prismæssigt er det billigere at sætte 3 * 6 kW solceller op og så skræmmer det ikke i et Natura 2000 område med fredede arealer med fortidsminder og naboerne skal ikke diskutere mulighederne for støj, lysglimt og ændre gener.


Brugeravatar
KristianVilhelm
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 480
Tilmeldt: 07 jun 2011 21:44
Mit fyr: Benekov S25
Areal: 120
Brændsel: Flis
Årligt forbrug: Ca. 50m3
Geografisk sted: Nordvestsj (Odsherred)
Modtaget likes: 4 gange

Gener som nabo til en 6 kW husstandsvindmølle ?

Indlæg af KristianVilhelm » 26 okt 2012 07:24

Du kan have helt ret i den ikke er flot sådanne en mølle, det er min Fiat panda nu heller ikke.
Det er vel som sådanne heller ikke det i skal tage stilling til. - Har også svært ved at forstå nogle vil bruge i nærheden af 300k på at sætte en mølle op, når de nu engang snakker om at begrænse netto ordningen.

Jeg tror ikke du kommer til at mærke noget til at bo op mod sådanne en lille mølle. Hverken med støj, lysglimt eller andre gener. Tag ud og kig på en 6kw mølle et sted, så vil du sikkert give mig ret.

PS. Jeg har ikke aktier i småmøller. - Ser bare ingen grund til at male fanden på væggen, for noget så småt.

Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

Gener som nabo til en 6 kW husstandsvindmølle ?

Indlæg af Landlyst » 26 okt 2012 09:38

Hmm ja som det ser ud hos Pelles venner, ka jeg godt forstå de ikke ku leve med det og latterlige erstatning.... Men det er altså noget helt andet med det små møller...
At den er på gittermast er kun en fordel hvad støj angår, det giver nemlig ikke samme støj når vingerne går forbi en gittermast som et rørtårn....

Men ned og snak med naboen og find ud af hvad det er han vil, det ka jo være du ender med selv at få en icon_cheesygrin.gif

Og jeg tror da klart jeg ville vælge en mølle frem for solceller, for hvis de begrænser de fordele der er ved det i dag. så må det jo altid være en fordel at producere sin strøm når det blæser, da man så ville kunne tjene langt mere ved det hvis man bruger det til opvarmning...

Brugeravatar
Egede
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 28
Tilmeldt: 13 sep 2012 10:25
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 265 m2
Brændsel: Boforssjö 8 mm svenske piller
Fremviser gerne i postnummer: 9870
Årligt forbrug: Forventet 8 ton
Geografisk sted: Tolne Kirkeby, 9870 Sindal

Gener som nabo til en 6 kW husstandsvindmølle ?

Indlæg af Egede » 23 dec 2012 20:47

Fik skrevet en 3 sider lang indsigelse som blev sendt til teknisk forvirring ved kommunen og sideløbende til Danmarks Naturfredningsforening og sørme om ikke det gav pote med afslag til ansøger som i et velargumentetet svar fik et klart afslag hvilket vi jo ikke er kede af .... det ville være trist med sådan et piskeris som meget nær nabo...

Har i øvrigt selv fået bestilt solceller på den gamle ordning idet jeg under mine undersøgelser om husstandsmøller og alternativer herfor fandt det lukrativt selv at investere i "grøn energi". Så i skrivende stund venter vi på et 6kw solcelleanlæg.....og jeg håber da naboen også har investeret i sådan et anlæg så de får noget ud af det alligevel...

Flammen
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1520
Tilmeldt: 02 feb 2012 02:07
Mit fyr: Woody 20kw 6.69 m. iltstyring og komp re
Areal: 170
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Geografisk sted: vestjylland, Ulfborg
Givet likes: 15 gange
Modtaget likes: 52 gange

Gener som nabo til en 6 kW husstandsvindmølle ?

Indlæg af Flammen » 23 dec 2012 22:44

håber ikke det er gået ud over naboskabet.
naboer er noget man har, og ikke noget som man vælger. måske i skal være naboer de næste 50år, så derfor håber jeg i har snakket fornuftigt om det, og de også kan se det fra jeres side.


Brugeravatar
KristianVilhelm
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 480
Tilmeldt: 07 jun 2011 21:44
Mit fyr: Benekov S25
Areal: 120
Brændsel: Flis
Årligt forbrug: Ca. 50m3
Geografisk sted: Nordvestsj (Odsherred)
Modtaget likes: 4 gange

Gener som nabo til en 6 kW husstandsvindmølle ?

Indlæg af KristianVilhelm » 24 dec 2012 08:28

Nu måtte jeg lige ind på et kort og måle. Jeg ligger 120 meter fra min nabo' mølle. Den genere ikke mig det fjerneste.

Billede

Det var da heldigt dig og naturfredningsforeningen fik stoppet det piskeris, og du så i øvrigt endda fik solceller. Se der er noget der forskønner hverdagen, ikke som sådanne et grimt piskeris. (Bemærk: Ironi)
Du må bare håbe du har en venlig nabo næste gang du skal søge om noget på dit hus. Ellers kommer han og naturfredningsforeningen bare efter dig.

Ps. Selvom jeg aldrig kunne finde på at sætte en mølle op, er jeg glad for jeg ikke er din nabo.

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Gener som nabo til en 6 kW husstandsvindmølle ?

Indlæg af John Skov Jensen » 24 dec 2012 08:58

KristianVilhelm skrev:Nu måtte jeg lige ind på et kort og måle. Jeg ligger 120 meter fra min nabo' mølle. Den genere ikke mig det fjerneste.

Billede

Det var da heldigt dig og naturfredningsforeningen fik stoppet det piskeris, og du så i øvrigt endda fik solceller. Se der er noget der forskønner hverdagen, ikke som sådanne et grimt piskeris. (Bemærk: Ironi)
Du må bare håbe du har en venlig nabo næste gang du skal søge om noget på dit hus. Ellers kommer han og naturfredningsforeningen bare efter dig.

Ps. Selvom jeg aldrig kunne finde på at sætte en mølle op, er jeg glad for jeg ikke er din nabo.
Jeg syntes din ironi er lidt fejlplaceret
Jeg kan selv se 12 store møller fra mit stuevindue. De generer mig ikke det fjerneste, af to væsentlige grunde
Jeg kan ikke høre dem
Solen går aldrig ned eller står op bag dem med skygge blinkeri til følge.
Min kamerat havde en mindre mølle. Størrelsen kender jeg ikke men med vinger på godt et par meter, og den støjede som ind i helvede, den ville jeg s.. Nødig have haft som nabo, ej heller selv have ejet den.
At sammenligne et støjende bæst med solceller er måske ikke helt fair

EKP
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 676
Tilmeldt: 27 okt 2008 18:29
Mit fyr: Atmos DC50+Scotte Black Star 16Kw.
Areal: 240+ 10 i fyrrum
Brændsel: En pind her og en sæk der
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: Svært at sige
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Hjørring
Modtaget likes: 1 gang

Gener som nabo til en 6 kW husstandsvindmølle ?

Indlæg af EKP » 24 dec 2012 16:01

John Skov Jensen skrev:
Jeg syntes din ironi er lidt fejlplaceret
Jeg kan selv se 12 store møller fra mit stuevindue. De generer mig ikke det fjerneste, af to væsentlige grunde
Jeg kan ikke høre dem
Solen går aldrig ned eller står op bag dem med skygge blinkeri til følge.
Min kamerat havde en mindre mølle. Størrelsen kender jeg ikke men med vinger på godt et par meter, og den støjede som ind i helvede, den ville jeg s.. Nødig have haft som nabo, ej heller selv have ejet den.
At sammenligne et støjende bæst med solceller er måske ikke helt fair
Jeg synes der er mange ting der skal med i betragtningerne. Hvis nu Kristians nabo havde valgt at placere hans mølle nede ved vejen hvor den står tæt på de to ande naboer så havde jeg absolut også brokket mig. Nu har han valgt at placere den ovre på den anden side af huset hvor den er til mindst mulig gene for naboerne - og det er i hvert fald ret sikkert at ejeren vil få problemerne gange 20. I sådan et tilfælde ville jeg også undlade at brokke mig for at bevare det gode naboskab.

Man kan også finde rigtig mange ting en nabo kan lave som generer. Det kan være en grim tilbygning til huset, et solcelleanlæg, glaseret tegl, fodersilo, gylletank, en stor stald, et trælst læhegn, en vold, et træ der taber bladene ind på ens græsplæne osv. Jeg har selv en nabo der syntes det var nogle grimme hegnspæle jeg satte op og gjorde hvad han kunne for at forhindre det (sådan nogle trykimprægnerede ottekant nogle) - men sådan er vores tolerence forskellig. Jeg ville selvfølgelig også brokke mig over en gylletank i baghaven men mener ellers jeg er rimelig rummelig. Jeg skal ikke udtale mig om den konkrete sag med vindmøllen men jeg ville aldrig lave sådan en "reflektorisk klage" - jeg ville kun klage hvis jeg var meget sikkert på at den ville blive til stor gene....og så ville jeg klage hvis naboen ikke sørgede for at den der havde mest "ulempe" var ham selv.


Besvar