biobrænder

Spørgsmål vedr. miljøvenlig energi generelt
Rapsolie, jordvarme, Vindmøller, Varmepumper & alternative brændsler
Besvar
mrjyden
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 250
Tilmeldt: 12 okt 2008 18:38
Mit fyr: Mgm junior
Areal: 140
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 9750
Geografisk sted: nordjylland

biobrænder

Indlæg af mrjyden »

er der nogle der har efaring med og bruge biobrænder har set på Fire Green brænder er der nogle
der har erfaring med denne har lige prøvet ub20 fra vvs experten det kørte ikke særlige stabilt.

nu vil jeg så teste fire green men vil høre om der er nogle der har erfaring med denne brænder

salemander
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 585
Tilmeldt: 25 dec 2009 21:51
Mit fyr: passat bioheat ogbiobrænder på fer kedel
Areal: 110+40m2 uiso garage
Brændsel: bio olie og træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8900
Dagligt forbrug: 15 kg
Årligt forbrug: 3000 kg
Geografisk sted: randers
Har takket: 4 gange
Blevet takket: 7 gange

biobrænder

Indlæg af salemander »

jeps har en til at køre
har ekstra dele til passat bioheat på lager til låns hvis fyret strejker
salemander
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 585
Tilmeldt: 25 dec 2009 21:51
Mit fyr: passat bioheat ogbiobrænder på fer kedel
Areal: 110+40m2 uiso garage
Brændsel: bio olie og træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8900
Dagligt forbrug: 15 kg
Årligt forbrug: 3000 kg
Geografisk sted: randers
Har takket: 4 gange
Blevet takket: 7 gange

biobrænder

Indlæg af salemander »

Den køre endelig godt nok når man lige lære at kende den og laver et par små justeringer på den så køre den endelig ok.
DE fleste problemer med disse brændere både kroll og firegreen er typisk olie kvaliteten jo ringere olien er jo mere ustabilt køre det.
nogle af disse problemer kan løses ved at bruge nogle ordenlige filter.Jeg bruger selv nogle 10 tommer vand filter hvor at det første er på 80 my og det andet er på 10 eller 20 my(kan ikke lige huske hvad der sidder der lige nu)yder mere kan det anbefale at sætte et filter mere på nede i selve oliekarret.Dette tager de urenheder der bliver når at olien bliver varmet op da man ellers konstant skal rense dyse.
Hvis du ikke bruger en af de vanvittige dyre lamel kompressorer som man kan købe til disse brænder og i stedet for anvender en alm kompressor Vil jeg anbefale at du sætter et lille benzinfilter(et af dem til biler til 10 kr) ind på slangen lige inden brænder da der ellers kommer nogle urenheder fra kompressor som kan give tilstoppet dyse.
Nu ved jeg ikke hvor stor en kedel du skal have den til og sidde på men min sidder på en lille 24 kw fer kedel og mit dyse tryk er imellem 0,25 og 0,4 afhængig af olie typen.Den magiske grænse ligger ved 0,2 da dysen ellers ikke forstøver olien ordenligt
Jeg syntes lige du skal have et lille fif med på vejen.Jeg ved godt at man normalt ikke har en trækstabilisator på til oliefyr men men tror mig det giver en noget nemmer hver dag når man har med biobrændere at gøre. som du sikket ved reducere du mængden af den luft der bliver trukket ind igennem kedlen og derved afkølingen af kedlen når at brænder ikke køre.Dette lille nr gør altså at brænder har meget nemmer ved tænde olien næste gang
har ekstra dele til passat bioheat på lager til låns hvis fyret strejker
salemander
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 585
Tilmeldt: 25 dec 2009 21:51
Mit fyr: passat bioheat ogbiobrænder på fer kedel
Areal: 110+40m2 uiso garage
Brændsel: bio olie og træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8900
Dagligt forbrug: 15 kg
Årligt forbrug: 3000 kg
Geografisk sted: randers
Har takket: 4 gange
Blevet takket: 7 gange

biobrænder

Indlæg af salemander »

du siger bare til hvis der er flere ting du vil vide.Jeg kan lidt flere fif hvis du ikke kan få den til at køre dog kræver nogle af disse fif at man ændre en lille smule på styringen og tilføjer et par komponenter mere.
hilsen en der har brugt rigtig rigtig mange timer med hans biobrænder.
nogle har deres stokere at lege med vi har vores oliebrændere :)
har ekstra dele til passat bioheat på lager til låns hvis fyret strejker
mrjyden
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 250
Tilmeldt: 12 okt 2008 18:38
Mit fyr: Mgm junior
Areal: 140
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 9750
Geografisk sted: nordjylland

biobrænder

Indlæg af mrjyden »

i mit tilfælde har jeg adgang til rent olie rapsolie og bio olie med fiskle olie tilsat så mon ikke det skulle kunne udne alt for mange problemmer det eneste jeg har hørt er man skal rense den dysse plade hver 2 mrd ca da der kan sætte sig urenheder dertil vil jeg have monteret et forbrændnings rør der får olie til og brænde mere rent af kan ikke lige huske hvad de kalder det rør men et eller andet med at det bliver helt rødt og derved vil olie blive afbrændt bedre især var det et problem med raps olie da det kunne kræve mere varme.

salemander
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 585
Tilmeldt: 25 dec 2009 21:51
Mit fyr: passat bioheat ogbiobrænder på fer kedel
Areal: 110+40m2 uiso garage
Brændsel: bio olie og træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8900
Dagligt forbrug: 15 kg
Årligt forbrug: 3000 kg
Geografisk sted: randers
Har takket: 4 gange
Blevet takket: 7 gange

biobrænder

Indlæg af salemander »

det forbrændnings rør du omtaler er kun nødvendigt ved større kedler og jeg syntes ikke rigtig det hjælper ret meget alligevel for ikke at sige ingenting
Hvis du har problemer med forbrændingen og din kedel er dyb så tag i stedet for og sætte et stykke skamol (staves)plade ind i kedelen ca 15-20cm fra enden af brænder. det hjælper rigtig meget på forbrændingen da du hæver temp lige omkring brænderøret betydeligt.. Hvis det ikke er nok kunne man måske lave en firkantet kasse af skamol plade som er åben i den ene side hvor at brænder kan brænde ind i. Det kan så være at man bliver nød til at have nogle huller i kassen til luft/varme men det kunne man så eksperimentere lidt med
Det med at dysse pladen skal renses hver 2 måned den holder altså ikke helt.Jeg vil nærmere sige engang hver måned afhængig hvilken olie man bruger.Jeg selv renser kedlen og dyse skiven efter max 160 liter også trænger det rigtig meget for mit vedkommende er det ca hver 14 dag om vinter
Jeg tænkte på hvad giver du for raps olien og bio olie med fiskolie tilsat og hvor køber du det henne af
har ekstra dele til passat bioheat på lager til låns hvis fyret strejker
Regin
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 1
Tilmeldt: 08 maj 2012 09:01

biobrænder

Indlæg af Regin »

Hvis du stadig har interesse i en Firegreen brænder så har jeg en jeg skal af med her i slutningen af maj

Besvar