Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Min oplevelse med tørvepiller

Spørgsmål vedr. miljøvenlig energi generelt
Rapsolie, jordvarme, Vindmøller, Varmepumper & alternative brændsler
Brugeravatar
Poulsen
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 74
Tilmeldt: 29 jan 2007 12:15
Mit fyr: Benekov PL27 med RKU3
Areal: 200
Brændsel: korn/træpiller
Geografisk sted: Hurup Thy

Min oplevelse med tørvepiller

Indlæg af Poulsen » 19 sep 2007 13:43

Tørvepiller !

Den 17. september var jeg til åben hus hos Karby Bio Brændsel, et ganske udmærket arrangemet hvor bl.a. Karsten fra Liagro viste flaget.
Jeg havde taget traileren med, for når jeg nu alligevel var der, kun jeg ligeså godt tage et ton 10 mm tørvepiller med hjem, og det ganske uden betænkelighed, da tørvepillerne ifølge dette forum godt kunne brænde.

Da jeg ikke har mulighed for at løfte en bigbag af min trailer, skærer jeg altid hul i siden af sækken, så indholdet løber ud i min trailer og så skovler jeg det over i en stor tragt, hvorfra piller/korn blæses op i min silo.

Første overraskelse – det var sgu’ næsten ligeså meget støv og smuld der løb ud af sækken som det var hele piller (se foto). Ideen med at blæse det op i siloen som jeg plejer med træpiller og korn, blev straks skrinlagt, da jeg ikke vil have hele laden lagt til i sort/brun støv. I gang med skovlen og skovle det hele i 25kg sække, men hold da kæft hvor jeg alligevel så ud af støv bagefter – jeg kunne godt gå på scenen og spille neger i ”Onkel Toms hytte”.
Billede

Da jeg i nogle dag før åben hus arrangementet var løbet tør for træpiller, havde jeg bare ladet oliefyret producere den nødvendige varme, det vil sige varm brugsvand og varme til nogle få radiatorer – al gulvarme slukket. Gulvvarmen måtte vente til jeg igen fik ”billig” varme.
Nogle timer før Benekoven skulle på arbejde igen, slukkede jeg for oliefyret og åbnede for gulvvarmen og nogle flere radiatorer – nu skulle jeg nemlig se hvad tørvepiller dur til, når huset er koldt og anlægstemp. er ned på under 30 grader.
Den ny ren gjorte Benekov påfyldes ca. 50 kg tørvepiller uden kridt, jeg ville lige se om der dannes meget slager uden kridt.

Anden overraskelse – efter ca. 2 timers intensiv drift, ligger der allerede en stor slagger kant på begge sider af kornbuen (se foto). Disse fjernes samtidig med at kornbuen fjernes.
Det skal lige nævnes at de to rør der sidder i denne gamle kornbrænder er afmonteret og hullerne afblændet pga. af sommerdrift med træpiller. Kornbuen var monteret fordi det forlyder, at tørvepiller kræver mere varme for at antænde ved opstart, så jeg tænkte at det måske var en god ide at montere kornbuen for at forøge temperaturen i brændehovedet under drift.
Der iblandes kridt (samme mængde som når jeg fyrer med korn).
Billede

Tredje overraskelse – efter ca. 6 timer uden at røre ved noget og hvor kedeltemperaturen på 70 grader er nået, ligger der nu en hård ring af slagger hele vejen rundt om ”bålet”. Der er i siden ud mod lågen ved at opbygge et låg af slagger ind over bålet (se foto).
Ringen tages ud, enda i hel tilstand så hård er den.
Billede

Der reguleres nu lidt på luft og brændselstilførsel, men jeg har stadig ikke fundet det optimale endnu. Enten produceres der ikke nok varme, og slagger og støv blokere luftspalten eller også opbygges der en stor slaggerkager på kort tid.

Nå, men jeg har altså stadig ca. 1 ton til at ligge, så jeg må prøve at komme igennem det, og jeg håber stadig at jeg finder den helt rigtige indstilling, så det kan brændes af uden at skal tilse forbrændingen hver 6. time.

Konklusion – Med det her ”Kinder Egg Brændsel” (der er også 3 overraskelser i Kinder Egg) så går jeg langt uden om det næste gang.
Med alt den snavs og besværlighed, så er prisen alt for høj i forhold til træpiller. Der er simpelthen for lidt sparet i forhold til egen arbejdsindsats.
Jeg vil ikke afvise, at forbrændingen kan blive bedere, end det jeg indtil nu har kunnet finde frem til, men det skal knageme også blive meget bedere, hvis det skal have min interesse igen.
:evil:


Brugeravatar
Klaus
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 3772
Tilmeldt: 27 dec 2006 06:36
Mit fyr: MGM Comfort 15KW
Areal: 185kvm
Brændsel: De billigste træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Dagligt forbrug: 10-16kg
Årligt forbrug: Forventet 4 ton
Geografisk sted: Vestjylland ved siden af Ringkøbing fjord.
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 2 gange

Indlæg af Klaus » 19 sep 2007 14:00

Jeg ville da give forhandleren et ring, det var vel tørvepiller og ikke en pose spagnum du købte ?
Det er helt sikkert ikke i orden at komme hjem med sådan en pose :evil:
Slaggeren kommer sikkert fra støvet..

Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Indlæg af Ulrik » 19 sep 2007 14:15

Hej Poulsen

Den er da til en reklamation! Jeg kan bestemt forstå din utilfredshed.
Støv har jeg, men langt fra i den mængde.
Slagge har jeg, det skal fjernes efter 3-4 dages drift.

Ifølge Martin fra Liagro skulle Tornadoen kunne fjerne slaggen helt.
Da jeg pt ikke har Tornado monteret kan jeg ikke bekræfte det.
MvH Ulrik©

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10374
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Indlæg af thy » 19 sep 2007 14:21

det ser sku da træls ud...

har i dag åbnet ny bigbag og må sige smulder er der noget mere af end der var i den første.. dog ikke så meget som du har billed af... har også kun sækket ca 350kg af bigbagen

min beholder er næsten tom og det ser ud til at det er smuldern.. der giver noget af slakkern..
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

Brugeravatar
Momme
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 318
Tilmeldt: 07 jan 2007 14:01
Mit fyr: Benekov 27PL silver
Areal: 260
Brændsel: Kirsbærsten
Dagligt forbrug: slukket pt.
Årligt forbrug: 10-15 ton.
Geografisk sted: Sydsjælland, Faxe, Orup

Indlæg af Momme » 19 sep 2007 15:04

Ja nu håber jeg ikke at det er 24 ton spagnum der komme på onsdag det ville da være surt, hvis kvaliteten er faldet fra test til levering. :cry:

Når men nu skal man ikke tage sorgerne til forskud. 8)

Jeg har lige sagt ja til at det bliver 10mm piller da jeg så kunne få leveret på onsdag :great:
Du får HØJST de du betaler får (tit mindre)


Brugeravatar
admin
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 314
Tilmeldt: 09 dec 2006 11:43

Indlæg af admin » 19 sep 2007 15:33

Hej

Jeg har lige snakket med Bernt fra BMF Energi.
Han beklager meget at kvaliteten ikke var iorden.

Problemet er at der er købt 10 træk 10 mm tørvepiller. Disse 10 mm har vi ikke set før og derfor heller ingen erfaring med.
Bernt har snakket med producenten idag og forklaret situationen. Producenten oplyste at de var fra første produktion og at der åbenbart var gået noget galt uden deres viden.

Grundet ovenstående stoppes salget af 10 mm og der udleveret IKKE flere af dem.
Dog vil de blive solgt hos forhandleren med info og til nedsat pris.

Poulsen -> Du er hermed garanteret udlevering af ny bigbags i Karby uden beregning.


Yderligere kan jeg oplyse at tørvepillerne kommer i sække fra starten af næste måned.
Mere info om dette følger.
Venlig hilsen
Admin
Teknisk administrator

Brugeravatar
Momme
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 318
Tilmeldt: 07 jan 2007 14:01
Mit fyr: Benekov 27PL silver
Areal: 260
Brændsel: Kirsbærsten
Dagligt forbrug: slukket pt.
Årligt forbrug: 10-15 ton.
Geografisk sted: Sydsjælland, Faxe, Orup

Indlæg af Momme » 19 sep 2007 16:12

Vil det sige at jeg for leveret 8 mm. på onsdag eller skal jeg selv kontakte forhanleren?
Du får HØJST de du betaler får (tit mindre)

Brugeravatar
admin
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 314
Tilmeldt: 09 dec 2006 11:43

Indlæg af admin » 19 sep 2007 18:28

Momme skrev:Vil det sige at jeg for leveret 8 mm. på onsdag eller skal jeg selv kontakte forhanleren?
Jeg fik oplyst af Bernt at de kunder han har aftalt 10mm med, vil få 6 mm leveret istedet.
Uden merpris.

Men for en sikkerhedsskyld synes jeg da lige at du skal give ham et kald.
Venlig hilsen
Admin
Teknisk administrator

info@taeppecenteret.dk
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 10
Tilmeldt: 16 feb 2007 15:47

Indlæg af info@taeppecenteret.dk » 19 sep 2007 19:51

Ja disse problemer kommer I sku til at opleve mange af i løbet af vinteren.
Tørvepiller blev afprøvet for ca. 2 år siden i DK, med samme nedslående resultat, læs andet forums resultat.

Noget som graves op af jorden indeholder bare mange fremmedelementer så som jord, sand osv. icon_cheesygrin.gif

Der er forhåbentligt ingen som tror, at hver skovfuld som en polak eller Litauer graver op annalyseres.

Køber du billigt brændsel :roll: er du nogen gange heldig og andre gange uheldig.

Skulle nogle være intereseret, har jeg 1 hetar klyneret til tørv i Herning. Det er helt gratis dog skal I dække hullerne til når I har hentet tørvet. Ligger kun ca. 2 til 4 meter under jorden icon_cheesygrin.gif

Brugeravatar
Dyrehavevej
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 264
Tilmeldt: 28 feb 2007 11:29
Mit fyr: Woody 16kw (Tidligere R15 ejer)
Areal: 220 + 110 liter VVB
Brændsel: 8mm Laxå træpiller
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: Sydsjælland

Indlæg af Dyrehavevej » 19 sep 2007 21:41

Hej Thy

1 % kridt = 0 slagger

Men der er masser af aske, og det støver meget ved håndtering fra BB til magasin.
Men det ok indtil videre. Jeg har snart brændt 1 ton af nu.


Besvar