Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Erfaringer med miniflis

Spørgsmål vedr. miljøvenlig energi generelt
Rapsolie, jordvarme, Vindmøller, Varmepumper & alternative brændsler
Renevinum
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 602
Tilmeldt: 18 jan 2012 20:34
Mit fyr: Benekov mgm15 fra 2007
Areal: 214m2
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6780
Geografisk sted: 6780 Skærbæk, sønderjylland
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 3 gange

Erfaringer med miniflis

Indlæg af Renevinum » 21 feb 2012 19:00

Vi har fyret med miniflis hele denne vinter i vores tp2000 fra 70'erne. Først uden omrører og det dannede bro hele tiden, så jeg fik lavet omrøreren som var i stykker på. Det har kørt helt uden problemer siden.
Men ja det fylder en del mere, men taget i betragtning af at vi kun gav 600kr pr. Ton så kunne vi godt leve med at der skulle fyldes på hveranden dag.


carlsen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 24
Tilmeldt: 26 okt 2009 22:53
Mit fyr: HS kombikedel
Areal: 110
Brændsel: brænde ca 25rm
Geografisk sted: sydjylland

Erfaringer med miniflis

Indlæg af carlsen » 21 nov 2012 21:58

Hej
jeg fyrer med flis i en JA-stoker med 400l magasin. Det har jeg gjort i godt 3 år, i starten monterede jeg omrører men de sidste 2 år uden. jeg laver flis af både rent træ og med grene på. Det bedste er uden grene. Jeg sætter madehastigheden ned så huggeren laver fint flis , det synes jeg brænder bedst og det kan selv falde ned uden at danne bro. Jeg har selv træet til at lave flis af. Det bedste er at lave flis når det er godt tørt og jeg hugger det direkte ind i skuret, så fylder det mindre( luften bliver slået ud).
Jeg bruger vel ca 50-60m3 om året på hus på 265m2 og værksted på ca 60m2.

Blaser
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 167
Tilmeldt: 28 nov 2011 14:15
Mit fyr: Atmos med ældre stoker
Areal: 200
Brændsel: træpiller, flis og andet
Dagligt forbrug: ved ikke endnu
Geografisk sted: Himmerland

Erfaringer med miniflis

Indlæg af Blaser » 22 nov 2012 09:59

Jeg har brugt omkring 4 tons miniflis i min stoker. Det er rigtigt som det er nævnt tidligere at med flis bliver det nemmere at komme ned i ydelse.
Pris for miniflis er omkring 1000 kr/ton. Dertil skal du forvente tillæg for bigbags eller sække.

Blaser

Joachim
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 14
Tilmeldt: 27 mar 2018 23:11
Mit fyr: Blackstar 30 kW
Areal: 340 m2
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8500
Årligt forbrug: 12
Geografisk sted: Grenaa
Givet likes: 4 gange

Re: Erfaringer med miniflis

Indlæg af Joachim » 29 aug 2022 19:52

snubbi skrev:
16 feb 2012 21:38
jeg laver flis med en tp 660 flishugger , man kalder det en skive flis hugger den skær "12mm skiver " af stammen .
flishuggeren jeg har, laver en meget ensarte flis i god kvalitet næsten uden stikker og lange stumper uden at der sold i som der er i en pilleflis hugger .
jeg kan ikke fyre om sommeren med flis eller piller fordi den er meget for stor , men med flis kan jeg få den meget lang ned i ydelse.
meget længer ned end med piller
Hvis det er rimlig tørt opfør det sig næsten som pille , og meget levne .men det kan godt lave bro . hvis du komer meget lidt pille måske 10-15% så tro jeg at omrøre ikke behøves pillerne er kun for at gøre det meger levende,eller du kan rode lidt i det nogle gange i døgne.
jeg bruger pt.omkring ca 250 L i døgne der igen svar til ca 50-60 kg flis :great:
Hej
Hvordan går det med miniflisen? Tror nok vi snart er nogle stykker som er klar til at fuske med den slags igen. Har du måske en lille smule man kan komme og købe?


Besvar