Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Flis - Markeds undersøgelse

Spørgsmål vedr. miljøvenlig energi generelt
Rapsolie, jordvarme, Vindmøller, Varmepumper & alternative brændsler
Sømanden
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 21
Tilmeldt: 27 jun 2010 21:56
Mit fyr: Twin Heat CPI 12
Areal: 192kvm
Brændsel: Træpiller + div.
Fremviser gerne i postnummer: 9230
Geografisk sted: Aalborg

Flis - Markeds undersøgelse

Indlæg af Sømanden » 21 dec 2011 18:45

Ja der er meget usikkerhed omkring flisen.

Lars - Nej jeg er også meget usikker på hvor meget jeg økonomisk vil ligge i det her projekt. Maskinerne er meget dyre når de bliver store.

Men jeg tror man skal over i kvalitetsflisen til det private marked for at minimere bøvlet så meget som muligt. Det giver umiddelbart en pris på 1200 kr pr ton. ulempen er at den så fylder dobbelt så meget som pillen. Hvis det er den gode kvalitet.

Det vil sige at der skal fyldes dobbelt så tit op og der skal noget indkøring til. Med en træpillepris på ca 2000 kr pr ton er det jo også en væsenlig formindskelse af varme udgiften.

Jeg tænker jeg at flisen skal deles i 2 typer, den rene og skovflisen til dem der har de grove stokerkedler som Reka og industrien.

Peter


Brugeravatar
hahomi
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 687
Tilmeldt: 01 jul 2011 17:34
Mit fyr: BIOMAX 16
Areal: 120
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4840
Dagligt forbrug: 15
Geografisk sted: Nørre Alslev Falster
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 1 gang

Flis - Markeds undersøgelse

Indlæg af hahomi » 21 dec 2011 18:50

Sømanden » 21 Dec 2011, 18:45 skrev:Ja der er meget usikkerhed omkring flisen.

Lars - Nej jeg er også meget usikker på hvor meget jeg økonomisk vil ligge i det her projekt. Maskinerne er meget dyre når de bliver store.

Men jeg tror man skal over i kvalitetsflisen til det private marked for at minimere bøvlet så meget som muligt. Det giver umiddelbart en pris på 1200 kr pr ton. ulempen er at den så fylder dobbelt så meget som pillen. Hvis det er den gode kvalitet.

Det vil sige at der skal fyldes dobbelt så tit op og der skal noget indkøring til. Med en træpillepris på ca 2000 kr pr ton er det jo også en væsenlig formindskelse af varme udgiften.

Jeg tænker jeg at flisen skal deles i 2 typer, den rene og skovflisen til dem der har de grove stokerkedler som Reka og industrien.

Peter
Hvis du kan sælge pilleflis til 1.200 kr/tons med et vandindhold på ca. 10%, tror jeg der et marked, men jeg tror du får din sag for, hvis det skal tørres ned til den vandprocent.
Vælg dine kampe med omhu.

nordvestjyden
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 96
Tilmeldt: 07 jan 2009 19:43
Mit fyr: Baxi 2,5F 600L
Areal: 160m3+ 200m3værksted
Brændsel: Skovflis
Dagligt forbrug: 40-50kg
Årligt forbrug: 40-50m3
Geografisk sted: Vestjylland

Flis - Markeds undersøgelse

Indlæg af nordvestjyden » 22 dec 2011 03:32

Det fylder også mere end det dobbelte.. Tror du skal regne med det fem dobbelte. Jeg fyrer selv med flis og har gjort det i 3 år nu. Det er billigt, men der er meget mere arbejde ved det.. Hvis du kan lave ordenligt flis med 10-20% vand uden strittere og til ikke meget mere end 150 pr. m3.. Så har du et marked.. Det vejer ca. 220-280kg pr. m3.

Flisbrænderen
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 216
Tilmeldt: 09 sep 2009 11:56
Mit fyr: KSM 175-13 F-AUTO 11 kw
Areal: 132 m2, u.isolering
Brændsel: Flis
Fremviser gerne i postnummer: 8660
Dagligt forbrug: 50 kg
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: Østjylland
Modtaget likes: 5 gange

Flis - Markeds undersøgelse

Indlæg af Flisbrænderen » 22 dec 2011 17:39

Jeg fyrer med skovflis max 50 mm i længden og bruger ca. 60 m3 / år.
Flisen køber jeg hvor den er billigst og max 15-20 % vand. leveret Løs tippet 30-50 m3 ad gangen giver jeg for tiden 150kr / m3 ( svarer til ca 900 kr / ton ) med ca 10 % vand ( meget tørt ). For nylig købte jeg et parti i bigbag fordi prisen var rigtig, altså 150 kr / m3 leveret med ca. 10-15 % vand, fordi min anden leverandør ikke kunne levere. Skovflis Fylder ca. 6 gange mere end træpiller.
Bigbag kræver ikke så meget udstyr at flytte. Har man et plant gulv og en pallevogn er godt kørende. Har man god lofthøjde kan man med et elspil løfte bigbagen op og tømme ud af bunden over et magasin, en snegl eller et transportbånd. Man kan også vælte bigbagen og hejse den op i bunden, hvis den ikke har tømmetud i bunden.
Jeg har en traktor med frontlæsser som kan løfte bigbagene op på et ladeloft hvor de sættes på lager.
Til mit flisfyr har jeg bygget et og snart 2 magasiner med cirkeludmader ( omrører ) og snegl i bunden, som hver kan
indeholde ca 25 m3 flis. Det første magasin kører automatisk, styret af fyret. Det andet magasin starter jeg manuelt når der skal flyttes flis over i det første magasin. Man kan sagtens flytte flis med snegle, men det kræver omrører hvis flisen kommer mere end 10 cm over snegl, ellers danner flisen bro. Snegle til flis skal være bygget solidt, man kan ikke bruge kornsnegle. Mine snegle har sneglevindinger med 5-8 mm tykkelse.
For at lave flis med max 25 % vand er det en forudsætning, at nåletræerne er fældet ca et år før de flises og de må ikke være for tykke max 15 cm i diameter. Flisen skal hugges i en tørvejrsperiode bedst forår / sommer, hvis vand % skal ned på 20. Dem der laver flis med salg til stoker har typisk en lade eller hal hvor flisen kan ligge og tørre yderligere og komme ned på ca 15 % vand. Nyhugget flis er meget svær at få under 20 % vand. Jeg har været ude og mærke på en del flis partier, og ofte mærkes flisen ret fugtigt og klam, vand % typisk på 25 %, selvom nåletræerne har ligget et år før flisning. Løvtræ har jeg ingen erfaring med, men det må være endnu sværere at få tør nok.
Håber info kan give stof til eftertanke og god fyringssæson. :great:

Brugeravatar
hahomi
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 687
Tilmeldt: 01 jul 2011 17:34
Mit fyr: BIOMAX 16
Areal: 120
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4840
Dagligt forbrug: 15
Geografisk sted: Nørre Alslev Falster
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 1 gang

Flis - Markeds undersøgelse

Indlæg af hahomi » 22 dec 2011 17:47

Flisbrænderen.

Det er lige sådan det skal være, når man har pladsen og remedierne til det. Skal nu nok ned i noget tørt pilleflis, hvis det skal kunne sælges og så bliver produktionsomkostningerne for store, tror jeg du er enig i.
Vælg dine kampe med omhu.


Brugeravatar
KristianVilhelm
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 480
Tilmeldt: 07 jun 2011 21:44
Mit fyr: Benekov S25
Areal: 120
Brændsel: Flis
Årligt forbrug: Ca. 50m3
Geografisk sted: Nordvestsj (Odsherred)
Modtaget likes: 4 gange

Flis - Markeds undersøgelse

Indlæg af KristianVilhelm » 22 dec 2011 17:58

hahomi

Det kommer jo an på hvem der er kundekredsen. Der står jo ingen steder nævnt at det er flis til kræsne pillerbrugere. "Fri af pillerne", som der nævnes, kan jo godt være stoker kunder.

Jeg tror efterhånden der er en del der, ligesom mig, har stoker der kan håntere noget lidt grovere flis. Med tiden tror jeg nok der skal komme et marked for det. - Og dermed et billigere alternativ til træpiller.

Jeg vil personligt gerne ofre op mod 1200kr pr tons hvis det er nede på ok fugtighed. Jeg er udemærket klar over det giver udfordringer i forhold til opbevaring, og helst en lille læssemaskine. Det ofre jeg også gerne. :)

Brugeravatar
hahomi
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 687
Tilmeldt: 01 jul 2011 17:34
Mit fyr: BIOMAX 16
Areal: 120
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4840
Dagligt forbrug: 15
Geografisk sted: Nørre Alslev Falster
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 1 gang

Flis - Markeds undersøgelse

Indlæg af hahomi » 22 dec 2011 18:02

KristianVilhelm » 22 Dec 2011, 17:58 skrev:hahomi

Det kommer jo an på hvem der er kundekredsen. Der står jo ingen steder nævnt at det er flis til kræsne pillerbrugere. "Fri af pillerne", som der nævnes, kan jo godt være stoker kunder.

Jeg tror efterhånden der er en del der, ligesom mig, har stoker der kan håntere noget lidt grovere flis. Med tiden tror jeg nok der skal komme et marked for det. - Og dermed et billigere alternativ til træpiller.

Jeg vil personligt gerne ofre op mod 1200kr pr tons hvis det er nede på ok fugtighed. Jeg er udemærket klar over det giver udfordringer i forhold til opbevaring, og helst en lille læssemaskine. Det ofre jeg også gerne. :)
Jeg er bestemt ikke uenig og efterhånden som pilleprisen kommer op, bliver alternativerne jo mere interessante for jer der har stokerfyr :evil:
Vælg dine kampe med omhu.

Sømanden
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 21
Tilmeldt: 27 jun 2010 21:56
Mit fyr: Twin Heat CPI 12
Areal: 192kvm
Brændsel: Træpiller + div.
Fremviser gerne i postnummer: 9230
Geografisk sted: Aalborg

Flis - Markeds undersøgelse

Indlæg af Sømanden » 22 dec 2011 20:18

Jeg har fundet disse data på massefylde

Massefylde på flis
- Løvtræ 325-375 kg pr m3
- Gran 225 kg pr m3
- Piller 650-700 kg pr m3
- Korn 600-725 kg pr m3

Om det holde stik, er jo det store spørgsmål, er der nogle der kan hjælpe nærmere med det ?

Hr. Flisbrænderen er jo helt oppe på 6 m3 pr tons og det er 166 kg pr m3, men det skyldes måske at det er rent skovflis og grenene fylder meget uden der er noget gods i dem.

Hvis dette skema holder er rent løvtræ det halve af træpillernes massefylde, derved kun dobbelt så meget brændsel i forhold til træpiller.

Men det ligner klart er at et muligt marked er delt i 2 Rent træ lavet til pilleflis og skovflisen direkte fra skoven med alt hva dette indebære af skidt i og dårlig massefylde

Sømanden

nordvestjyden
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 96
Tilmeldt: 07 jan 2009 19:43
Mit fyr: Baxi 2,5F 600L
Areal: 160m3+ 200m3værksted
Brændsel: Skovflis
Dagligt forbrug: 40-50kg
Årligt forbrug: 40-50m3
Geografisk sted: Vestjylland

Flis - Markeds undersøgelse

Indlæg af nordvestjyden » 22 dec 2011 21:19


snubbi
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 29 nov 2010 22:02
Mit fyr: hkrst 10 fsk 500
Areal: 147m2+180m2værksted
Brændsel: flis - piller.
Fremviser gerne i postnummer: 4400
Dagligt forbrug: 40 -60 kg flis
Årligt forbrug: 7t piller/40 m3 flis
Geografisk sted: kalundborg
Modtaget likes: 1 gang

Flis - Markeds undersøgelse

Indlæg af snubbi » 22 dec 2011 22:27

hej sømand
de vægt fylde tal er gode nok . jeg laver flis i 2 sorteringer en grov og en fin jeg sælger en del som dækflis til have ejer .
jeg fylder en bigbags på 4-5 min med den lille flishugger jeg har.
jeg har selv en tp660 samt en 55hk traktor (lidt for lille til flis huggeren).
du får mest ud af det ved at sælge til private , fjernvarmeværker plejer ikke at vil give ret meget for flisen .
Hvis du skal eks. have en pc pille flishugger samt en ca100hk traktor er en ret stor investering det kan ikke nytte nået at købe noget der er for slidt ,det er for dyrt i længden samt spild af god tid mangle levring af flis/udtilfreds kunder.
Min gl.mester sagde altid ,husk at en utilfreds kunde kan gøre meger skade end 10 tilfredse kunder kan gøre godt.

nb. find en flishugger med kran ellers slider du dig selv op ,det er meget hård at føde en flis hugger i hånden .(jeg køber selv en kran til min først i de nye år.)

held og lykke med projekte


Besvar