Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Flis - Markeds undersøgelse

Spørgsmål vedr. miljøvenlig energi generelt
Rapsolie, jordvarme, Vindmøller, Varmepumper & alternative brændsler
Sømanden
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 21
Tilmeldt: 27 jun 2010 21:56
Mit fyr: Twin Heat CPI 12
Areal: 192kvm
Brændsel: Træpiller + div.
Fremviser gerne i postnummer: 9230
Geografisk sted: Aalborg

Flis - Markeds undersøgelse

Indlæg af Sømanden » 20 dec 2011 22:07

Hej Alle stoker gutter


Jeg overvejer at investere i en flishugger og hugge flis med salg for øje. Men hvilke erfaringer har folk som brugere af flisen, og kan man i det hele taget lave en lønsom forretning for både køber og sælger, så vi kan komme fri af pillerne :great:
  • Min ide er som udgangspunkt at køre i skove og lave flis af det træ der ikke er stort nok som stammer.

    Jeg har også mulighed for at flise hele stammer, der er solgt til brændsel (bøg, eg og ask) for at øge kvaliteten.

    Jeg har mulighed for at låne en lastbil med kran og lad eller container til aflæsning.

    Jeg kan også pakke flisen i bigbags, hvis der er nogle der mangler lager plads men gerne vil have et lidt billigere alternativ til pillerne.

    Jeg går ud fra at de fleste vil have miniflis / Pilleflis

    Hvad er folks erfaringer med skovflisen, til hvilke priser er skovflisen solgt til.

    Den rene flis har jeg set priser på omkring 1100 - 1300kr/ton med fugtighed på 10 - 20 %
Jeg håber vi får gang i en konstruktiv debat og måske en lille hobbyforretning med tiden :)


Mvh

Peter


Brugeravatar
Lars Hansen
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 81
Tilmeldt: 18 jun 2009 16:00
Mit fyr: Scotte 16 kw
Areal: 320
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Geografisk sted: Grindsted
Givet likes: 1 gang

Flis - Markeds undersøgelse

Indlæg af Lars Hansen » 20 dec 2011 22:41

Hej Peter

Du skriver ikke hvad for en str. hugger du vil ud og købe, om det skal være en mindre til at montere bag på en traktor eller en større bugseret model eller endda en komplet selvkørende hugger.
Er det noget du vil leve af eller skal det være mere "for sjov" dog med mulighed for at lave et overskud.
Med Venlig Hilsen

Lars Hansen

Baxiamatør
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 117
Tilmeldt: 07 nov 2011 23:15
Mit fyr: Baxi 2,5, 360 uden iltstyring
Areal: 300
Brændsel: Træpiller/Flis/korn
Fremviser gerne i postnummer: 4780
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 9-10
Geografisk sted: 4780 Stege

Flis - Markeds undersøgelse

Indlæg af Baxiamatør » 20 dec 2011 23:07

Jeg fyrer lejlighedsvis med pilleflis, synes dog jeg har svært ved at finde leverandører af det, ihvertfald hvis det skal være forholdsvis tørt.
Når man lige regner hurtigt på det skulle der jo være noget at spare i forhold til piller, men som jeg ser det er der en del ting ved flisfyring der gør det knap så attraktivt, rumvægten ( det fylder meget ) og håndteringen, kan ikke køre i snegle, danner bro osv.
Skal man have et rigtigt flismagasin, kræver det stor investering, plads, læssegrej osv. og så forsvinder besparelsen hurtigt.
Jeg tror de fleste hurtigt bliver træt af at fylde magasin med en spand, og det er heller ikke helt ufarligt (svampe)

Brugeravatar
hahomi
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 687
Tilmeldt: 01 jul 2011 17:34
Mit fyr: BIOMAX 16
Areal: 120
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4840
Dagligt forbrug: 15
Geografisk sted: Nørre Alslev Falster
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 1 gang

Flis - Markeds undersøgelse

Indlæg af hahomi » 20 dec 2011 23:12

Jeg har talt med min pilleleverandør om flis. Han er skoventrepenør og har de rigtige maskiner til lave flis med, men han laver kun til varmeværkerne.
I.flg. ham, er der for mange problemer med at sælge flis til private og derfor sælger han kun til varmeværker.

som jeg husker er nogen af problemerne:

Flisen er svær at tørre ordentlig
der dannes giftige svampesporer
den fylder meget og dermed dyr logistik

der var et par ting mere som jeg ikke husker, men jeg undrede mig meget over han ikke lavede miniflis, da der må være et marked for det. Søger du imidlertid på nettet er der næsten ikke nogen der sælger flis til fyr og det kunne godt være en indikation på at det simpelthen ikke er konkurrencedygtigt i.f.t. piller.
Vælg dine kampe med omhu.

Brugeravatar
miller
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 281
Tilmeldt: 20 mar 2008 14:23
Mit fyr: MCZ Face pilleovn, ellers el
Areal: 160
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4171
Geografisk sted: Herlufmagle

Flis - Markeds undersøgelse

Indlæg af miller » 21 dec 2011 04:48

Jeg ved at vi(firmaet) ikke laver pilleflis pga der skal laves en mængde så man har et lager,for det skal nok passe at når man holder på Nakskov varmeværk,så er der en der skal have flis. En anden ting er at der skal et forholds lille sold i for at undgå stikkere og at flisen bliver ensartet,det tager voldsomt meget af kap,og så bliver det for dyrt hvis man "kun" laver 75rm i timen istedet for 200.

Miller


Brugeravatar
KristianVilhelm
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 480
Tilmeldt: 07 jun 2011 21:44
Mit fyr: Benekov S25
Areal: 120
Brændsel: Flis
Årligt forbrug: Ca. 50m3
Geografisk sted: Nordvestsj (Odsherred)
Modtaget likes: 4 gange

Flis - Markeds undersøgelse

Indlæg af KristianVilhelm » 21 dec 2011 05:45

Er der økonomi i det over for piller, kan jeg ikke se hvorfor jeg ikke skulle kunne fyre med det.

Dog tror jeg ikke der er økonomi i at pakke det.

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5099
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Flis - Markeds undersøgelse

Indlæg af Bigfoot » 21 dec 2011 09:27

flis er vel ligesom at fyre med korn... det har nogle ulemper, altså plads, svampe, og størrelsen på flisen. Som gør at mange ikke vil være leverandører af flis. Varmeværkerne er jo gode aftagere af det, og de er ikke så pivet med størrelsen.

men dansk træmel kan da levere flis i forskellige størrelser
http://www.dansktraemel.dk/dk/produkter ... ndsel.html

Jeg kunne egentlig godt tænke mig at prøve pilleflis engang, men jeg tror desværre der skal en meget stor mængde til, i forhold til piller.

Og når man så ser på alle ulemper og problemer, så tror jeg faktisk ikke at der er særlig mange som fyrer med flis...
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

Flis - Markeds undersøgelse

Indlæg af Flemming DJ » 21 dec 2011 10:22

Bigfoot> Der er da ingen pilleflis i det link? new17

Sømanden> Jeg tester gerne en gang pilleflis - er meget interesseret i, om det kan være et alternativ til træpillerne. :great:

Big bag (på palle, så det kan stilles ind på plads) er nok det bedste valg, for det gi'r vel ingen mening som hobbyproducent at sække det i 16 - 20 kgs sække, selv om de er nemme at håndtere og dermed det mest fleksible?

Min indstilling til pilleflisen er, at det skal være så rent som muligt og ikke ha' højere fugtprocent end tørt brænde. Så undgår vi formentlig også de der svampe. (Og brændværdien er højere).

Mine største bekymring er, om skidtet danner bro i magasinet, blandingsforholdet med piller for at undgå det, og hvor ofte man skal fylde op. :?
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5099
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Flis - Markeds undersøgelse

Indlæg af Bigfoot » 21 dec 2011 12:15

Flemming DJ » 21 Dec 2011, 10:22 skrev:Bigfoot> Der er da ingen pilleflis i det link? new17
flis op til 25mm i længden, er vist pr definition pilleflis. Er det ikke????
De kalder det også røgelsesflis andre steder.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

Flis - Markeds undersøgelse

Indlæg af Flemming DJ » 21 dec 2011 12:51

Godt spørgsmål. Det skal i hvert fald være småt og ensartet.

Det pilleflis, jeg har set og rørt ved, var vel max. 5-7 x 12-15 mm som det groveste.
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk


Besvar