Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Piller af kul

Spørgsmål vedr. miljøvenlig energi generelt
Rapsolie, jordvarme, Vindmøller, Varmepumper & alternative brændsler
stokerbent
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 865
Tilmeldt: 30 apr 2008 08:08
Mit fyr: Viadrus 22 m. Multi 22
Areal: 196m2
Brændsel: Piller/fastbrænsel/solvarme
Dagligt forbrug: 18-20
Årligt forbrug: 6

Piller af kul

Indlæg af stokerbent » 30 nov 2011 08:53

Det duer bare ikke

Petrokoks har solgt den længe

Men de brænder godt

Minus

De æder din bund i snegl gangen, da de er sværre at skubbe med samt hårdere end træpiller.
Yderligere skal kul helst have en relativ fugtighed for at opnå en fornuftig brændværdi
Derfor smider man også kul uden for er der lidt sne på dem er det faktisk bedre end helt tørre kul


Brugeravatar
Havmand
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2315
Tilmeldt: 17 mar 2010 21:08
Mit fyr: Atmos DC25 samt Scotte v.10 comfort 10KW
Areal: 190
Brændsel: Blandet træ og piller
Fremviser gerne i postnummer: 4700
Dagligt forbrug: 30 kg
Geografisk sted: Næstved, Sydsjælland
Modtaget likes: 2 gange

Piller af kul

Indlæg af Havmand » 30 nov 2011 09:08

stokerbent » 30 Nov 2011, 08:53 skrev: Yderligere skal kul helst have en relativ fugtighed for at opnå en fornuftig brændværdi
Derfor smider man også kul uden for er der lidt sne på dem er det faktisk bedre end helt tørre kul
Interessant - er det fordi hvis kullene er for tørre kan de nå at "kvæle" sig selv?
Umiddelbart virker det jo fuldstændigt ulogisk - Men det er der jo så meget der gør, bla kvinder icon_cheesygrin.gif
Bo Sarup-Havmand
Mit interface
Min Stokerlog

Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

Piller af kul

Indlæg af Landlyst » 30 nov 2011 09:54

Hmm er det det samme hvis det så er koksi piller? For jeg fyre med koks og har godt hørt den der med at de skal være våde for at brænde ordentligt..... Men ka ikke se nogen forskel, andet end når de er våde, så støver de ikke, samt man skal lige dampe vandet af inden de varmer.... Har hørt teorier som at det er ligesom når man bruger vandindsprøjtning i dieselmotore -lol- der er bare lige den forskel at i fyret fordamper vandet jo inden det når at gøre noget... så tror ikke på den teori....

noller
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 389
Tilmeldt: 25 aug 2011 16:20
Mit fyr: Bosch
Areal: 109
Brændsel: naturgas
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?

Piller af kul

Indlæg af noller » 30 nov 2011 12:11

Hej

har også fyret med koks i min viadrus herkules 24kw og fy for det er den undenme blevet en dyr fornøjelse. Havde i starten problemer med at antænde skidtet og fandt ud af de var tørre fik at vide de brændte bedre hvis de var våde og der var ingen problemer da de fik en omgang vand, tre skovlfuld skulle der til morgen middag aften. Det jo lidt samme når man sidder i en sauna som er halv fesen kommer man lidt vand på skidtet vupti så sker der noget, og hvad der sker rent kemisk kunne jeg også tænke at vide.

noller
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 389
Tilmeldt: 25 aug 2011 16:20
Mit fyr: Bosch
Areal: 109
Brændsel: naturgas
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?

Piller af kul

Indlæg af noller » 30 nov 2011 12:29

Lintz » 19 Nov 2011, 08:22 skrev: Jeg vil nu foretrække træ-støv frem for kul-støv i mit fyrerum - uanset om "kul-piller" skulle være bedre Drogar-Cry(LBG).gif
enig det er jo hele ideen i at fyre med træpiller lave emisionsværdier


Brugeravatar
Fer
Supporter
Supporter
Indlæg: 1019
Tilmeldt: 25 maj 2010 21:22
Mit fyr: Biotech Top Light
Areal: 237 + 25
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4684
Årligt forbrug: Forventet 8 tons.
Geografisk sted: Nr. Tvede
Modtaget likes: 1 gang

Piller af kul

Indlæg af Fer » 12 nov 2012 18:38

Havmand » 21 Nov 2011, 08:36 skrev:Hmm... Zarge - det var slet ikke nogen helt tosset ide...
Hvis kul bliver omdannet til diamanter i jorden, ca. 150 KM nede, ville det så ikke være et fint udgangspunkt at lave en presse med et tryk på 150.000 kg. pr cm2
Er der nogle der er gode til hydraulik-arbejde... Tror jeg får behov for en del :)
Jeg tilbyder provisionsløn samt del-patent 8)
Det ville du have ret i hvis vi talte om vand, og ikke jord. Man kan ikke umiddelbart sige hvilket tryk der er i jorden.

Dog tror jeg nu ikke der er nogen problemer at presse med tryk der kan lave diamanter. 50-70.000ato skulle være nok sammen med en 1500grader... http://bainite.wordpress.com/2006/09/29 ... a-diamond/
--
Mvh Tommy Fer
Biotech Top Light

Blaser
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 167
Tilmeldt: 28 nov 2011 14:15
Mit fyr: Atmos med ældre stoker
Areal: 200
Brændsel: træpiller, flis og andet
Dagligt forbrug: ved ikke endnu
Geografisk sted: Himmerland

Piller af kul

Indlæg af Blaser » 17 nov 2012 16:59

Hej,

I Polen findes der flere alternative pilletyper, som nævnt tidligere tørvepiller. Yderligere har de piller som er koks- baserede, men også brunkuls piller bliver brugt flittigt.
Min polske svoger bruger både kirsebærsten og kokspiller i sit stokerfyr

Hilsen Blaser


Besvar