Hej ktm.
De vindmøller Gaia producerer er "hustands møller" (små vindmøller der kun producerer nok til en enkelt hustand eller to), hvortil man skal igennem en lang proces med ansøgninger mv. før du kan få lov til at opstille en.
Vi havde i sin tid en repræsentant fra Gaia her, da vi overvejede mulighederne, men lokalplanerne tillader ikke at vi sætter en op, i den størrelse.
Hustandsmøllerne skal tilkobles efter reglerne for vindmøller, og derfor får du kun en brøkdel af de penge for den el du sælger, som det du skal købe (hvorefter der skal betales moms mv)
Derimod findes der enkelte vindgeneratorer, som den tråden startede, samt min, som kan er godkendt til at blive tilsluttet elnettet (desværre er min ikke blandt dem).
Jeg har pt ikke fået sat mig helt ind i reglerne, men har fået oplyst at man skal have en specielt certificeret elektriker ud og montere en boks, der i princippet gør det samme som den ikke godkendte lidt længere oppe i tråden. Den skal dog tilsluttes målerskabet, og ikke bare i stikkontakten.
Herudover skal man i samråd med sin el leverandør finde ud af om de tillader at elmåleren kan køre baglæns (det kan enkelte ældre modeller) når du producerer mere end du bruger, eller om de vil have en ekstra op til at måle det du producerer (ekstra måler afgift).
Så længe vindmøllen lever op til visse krav, kan du herefter å det samme for det el du producerer, som det du køber.
Disse vindgeneratorer kan ikke producere så meget el som de større husstandsmøller, men jeg tror der er bedre økonomi i dem.