Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Pellx-hypoteser...

Spørgsmål vedr. Pellx samt det tilbehør der laves til Pellx Brændere
Petter Pellx
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 11
Tilmeldt: 08 jan 2007 18:33
Mit fyr: Ikke udfyldt

Pellx-hypoteser...

Indlæg af Petter Pellx » 14 mar 2007 15:50

Det er tilsyneladende et absolut fåtal, der skriver om vores kære Pellx'er. Det kan man jo vælge at tolke på flere måder, her er tre forslag (find selv på flere):

1. Enten er der meget få, der ejer disse herlige brændere (hvilket salgstallene indikerer ikke passer)

2. Det kan også være ingen interesserer sig for dem, fordi de i bund og grund er ret enkle og måske endda lidt kedelige (det ku godt passe).

3. Eller min favoritteori: Lortet dur bare og passer sig selv (Det ku også godt passe, for sådan er det med min Pellx).

Det er jo herligt:-)

Ha et godt forår og nyd det dalende forbrug i takt med temperaturernes stigning:-)

PP


Brugeravatar
Gjelff
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 55
Tilmeldt: 04 jan 2007 15:17
Mit fyr: Pellx KMP20
Areal: 130
Brændsel: træpiller
Årligt forbrug: 5-6 t
Geografisk sted: Ikast/Bording

Indlæg af Gjelff » 14 mar 2007 17:24

1. ???
2. Det er nok svært at finde mere enkelt?
3. Det MÅ være forklaringen, skidtet kører jo bare og kører og.....

Brugeravatar
PellX21
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 275
Tilmeldt: 05 feb 2016 21:41
Mit fyr: Pellx P21 på Salamander A kedel
Areal: 140 & 60m2 værksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: 3-4 ton + 1-3rm
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 22 gange

Re: Pellx-hypoteser...

Indlæg af PellX21 » 08 feb 2016 09:02

en opdaterende kommentar her fra 2016 :)

1: Der sælges ikke mange Pellx mere i Danmark, selvom de er godkendt. Det er klart NBE der løber af med flest handler. Det der med at sætte en brænder på en gammel kedel er ikke så udbredt længere, on/off brændere er heller ikke et hit, som de er i Sverige f.eks. Der er også en del mere rengøring ved en gammel kedel, men med en god askesuger, synes jeg nu ikke, det er så slemt.
2: Ja det er ret enkelt. Men styringen rummer dog nogle muligheder og der er nogle funktioner, som er fine (jeg købte en fra ny i 2009) - umiddelbart får man vel mest ud af den med en mindre aku-tank - eller hva'?
3: Jeg har ikke haft en fejlmelding eller reservedels-udskiftning i næsten syv år - ikke en. Her i januar har jeg døjet med puftændinger for første gang, men det tilskriver jeg nogle elendige træpiller, som jeg aldrig køber igen.

ErikPellx
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 25 dec 2016 16:25
Modtaget likes: 1 gang

Re: Pellx-hypoteser...

Indlæg af ErikPellx » 25 dec 2016 16:49

1. Jeg har 3 stk., 2 stk. af den ældre type med styring direkte på brænder, den ene har kørt upåklagelig i ca. 4 år hos min ærede fader på 90, købte så en brugt CC som backup men der har ikke været brug for den endnu, begge med keramisk tænder for driftsikkerhedens skyld
Sidst anskaffet brugt 2007 model med skrå bagkant på brænderør for lettere tænding (piller lander tættere ved tændelement) og løs styring

2. ja den er rørende simpel i sin opbygning, noget jeg som elektromekaniker sætter pris på, især når man er værge for sin ærede faders pillefyr (han er nemlig en rigtig pillefyr med hang til at pille i alt ting)

3. ja kører uden problemer

Per T
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 16
Tilmeldt: 19 jan 2018 22:59
Givet likes: 1 gang

Re: Pellx-hypoteser...

Indlæg af Per T » 21 jan 2018 21:39

Interessante betragtninger. Jeg har en ældre ecotec a3 på en støbejernskedel og overvejer at investere i et mere effektivt system når fyringssæsonen er ovre. Egentligt ville jeg købe en NBE black star kedel og brænder men efter jeg har set hvad der diskuteres af problemer på NBE's forum er jeg kommet alvorligt i tvivl. Kan det virkelig passe et "lejrbål" i en jernkedel kræver så meget?

Jeg vidste faktisk ikke Pellx var lovlige i dag... men prisen er da lidt pebret, 18600 for en brænder med snegl, det er jo næsten det samme man skal give for et helt system med kedel hos NBE. Eller ser jeg på en forkert side?https://pillestoker.dk/pillebraendere/p ... snegl.html

Fandt også denne brænder i min søgen - Jeg troede faktisk det var en Pellx men den ser lidt anderledes ud i virkemåde, er det en polsk gren af familien? http://jyskboligopvarmning.dk/produkt/p ... ebraender/


Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Re: Pellx-hypoteser...

Indlæg af Tom_AT » 21 jan 2018 21:48

Det må siges at være en gammel tråd du har fået fisket frem.

Per T
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 16
Tilmeldt: 19 jan 2018 22:59
Givet likes: 1 gang

Re: Pellx-hypoteser...

Indlæg af Per T » 22 jan 2018 10:16

Tom_AT skrev:
21 jan 2018 21:48
Det må siges at være en gammel tråd du har fået fisket frem.
Er der noget galt i det? Den stod som nr 5-6 på listen over pellex tråde icon_cheesygrin.gif

Brugeravatar
PellX21
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 275
Tilmeldt: 05 feb 2016 21:41
Mit fyr: Pellx P21 på Salamander A kedel
Areal: 140 & 60m2 værksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: 3-4 ton + 1-3rm
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 22 gange

Re: Pellx-hypoteser...

Indlæg af PellX21 » 10 mar 2018 20:37

Per T skrev:
21 jan 2018 21:39
Interessante betragtninger. Jeg har en ældre ecotec a3 på en støbejernskedel og overvejer at investere i et mere effektivt system når fyringssæsonen er ovre. Egentligt ville jeg købe en NBE black star kedel og brænder men efter jeg har set hvad der diskuteres af problemer på NBE's forum er jeg kommet alvorligt i tvivl. Kan det virkelig passe et "lejrbål" i en jernkedel kræver så meget?

Jeg vidste faktisk ikke Pellx var lovlige i dag... men prisen er da lidt pebret, 18600 for en brænder med snegl, det er jo næsten det samme man skal give for et helt system med kedel hos NBE. Eller ser jeg på en forkert side?https://pillestoker.dk/pillebraendere/p ... snegl.html

Fandt også denne brænder i min søgen - Jeg troede faktisk det var en Pellx men den ser lidt anderledes ud i virkemåde, er det en polsk gren af familien? http://jyskboligopvarmning.dk/produkt/p ... ebraender/
Ja, jeg synes også Pellx er ret dyr set i lyset af, hvad man ellers kan få for de penge - er der så et energitilskud inde over, så er der vist ikke meget grund til at beholde det gamle anlæg. Jeg har dog set gode tilbud på kmp/pellx brændere i Sverige, så kan hænde du skal skele til den anden side af sundet. Jeg har til sinde, at køre mit anlæg i sænk, og det ret lange udsigter, da jeg udover lidt reservedele har en lettere brugt p21 liggende, hvis det går helt galt :).

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5464
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 402 gange
Modtaget likes: 420 gange

Re: Pellx-hypoteser...

Indlæg af triumph » 10 mar 2018 21:13

Man kan da næsten få et helt metro/vølund anlæg. Der er langt mere moderne. For samme pris som en pellux

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5464
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 402 gange
Modtaget likes: 420 gange

Re: Pellx-hypoteser...

Indlæg af triumph » 11 mar 2018 12:02



Besvar