Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hjælp...Pellx stopper periodisk og vi fryser

Spørgsmål vedr. Pellx samt det tilbehør der laves til Pellx Brændere
Besvar
wwts
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 1
Tilmeldt: 04 okt 2009 00:28
Mit fyr: Pellx 20
Areal: 265m2
Brændsel: Samba piller

Hjælp...Pellx stopper periodisk og vi fryser

Indlæg af wwts » 04 okt 2009 01:21

Hej

Jeg har en Pellx 20 som har haft styringen siddende på brænderen. Blæsermotoren røg i starten af året og jeg skulle have en ny motor. Samtidig fik jeg "opgraderet" brænderen til microprocessorstyring (det vil sige en ekstern styring med display, dtc9002). Fyret har kørt uden driftstop eller andre problemer. :-)
Nu har jeg i sidste uge tændt for fyret og konstateret at fyret periodisk går i stå. På den ekstern styring på displayet, kan jeg se at der lyser den rød diode (alarm). Desuden lyser 7 af lamperne/bjælkerne, den nederste blinker. I følge manualen er der noget galt med enten startdosen eller flammeindikatoren. Der blev købt en ny flammeindikator og den blev straks skiftet ud. Fejlen fortsætter desværre. Startdosen er også som den skal være, 250 gram. Varmelegemet sidder også som det skal.
Jeg har nu tilbragt adskillige timer, med mit fyr og lavet et protokol af driften. Jeg har konstateret at fejlen består i, at styringen periodisk "glemmer" at tage piller (kun startdosen) ind. Fyret kan køre upåklagelig i 3 gange eller 4 timer. På et eller andet tidspunkt går det så galt.
Beskrivelse: Minimumstemperatur er nået - Den nederste lampe/bjælke blinker - Varmelegmet starter med at varme - (nu bør sneglen efter ca. 90 sekunder påfylde startdosen) dette sker bare ikke! - blæser begynder at køre, men den kan jo selvfølgelig ikke sætte ild til noget. - Blæseren og varmelegmet kører fortsat. - efter et stykke tid (ca. 6 minutter) kører sneglen en driftsdosis ind. Brænderne kan dog ikke starte, fordi mængden af pillerne er for lille og brænderen på nuværende tidspunkt har kørt de 3 forsøg. Brænderen stopper og på styringen lyser den rød alarmdiode, samtidig med at de 7 grønne lamper/bjælker lyser.

Er der nogen som ved, hvad der er galt her?
Er det processoren, der er noget galt med? Kan det virklig ske efter ca 5 månedes drift?

Mvh. Alex


Brugeravatar
Gjelff
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 55
Tilmeldt: 04 jan 2007 15:17
Mit fyr: Pellx KMP20
Areal: 130
Brændsel: træpiller
Årligt forbrug: 5-6 t
Geografisk sted: Ikast/Bording

Re: Hjælp...Pellx stopper periodisk og vi fryser

Indlæg af Gjelff » 04 okt 2009 13:10

Tja, processoreren i Pellx kan ha fejl, jeg har selv fået lavet samme "opgradering" fik skiftet den interne styring, og gløderørs tændingen blev skiftet med "varmluftstænding".
Jeg oplevede så, at sneglen blev ved med at køre piller ind, og ikke startede op.
Det var tæt på at koste en ny sneglmotor.
Processoren blev så skiftet, og den har kørt rimeligt det sidste års tid, men langtfra så driftsikkert som den gamle.
Jeg oplever både stop pga. manglende tænding, men også stop under drift, hvor den glemmer at køre piller ind.
(jeg ærgrer mig lidt over, at jeg ikke beholdt min "gode gamle styring/tænding)

kentwj
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 21
Tilmeldt: 21 mar 2007 18:45
Mit fyr: Pasat C1+ og pellx p21
Areal: 175
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Dagligt forbrug: ca20 kg
Årligt forbrug: ca5,5 tons
Geografisk sted: Hårlev Stevns

Re: Hjælp...Pellx stopper periodisk og vi fryser

Indlæg af kentwj » 04 okt 2009 18:09

Hej.

Nu kan det godt være at det er et "skud" i tågen, men er den gule kappe mont. på brænderen, og står fyr+brænder et sted hvor der er stærk sol-lys, ja jeg ved godt det lyder lidt spøjst, :wink: men jeg har faktisk selv haft prob. med nogenlunde de ting som I nævner, og det er på den nye type brænder hvor styringen er standard i en separat box.
Jeg havde afmont. kappen i en per.og næsten hver gang solen stod lige på i lokalet,eller døren til fyrrummet stod åben, så hvar der prob. med driften, :| nogenlunde som I beskiver det, jeg gætter mig til at flammeindikatoren er blevet "forstyrret", så på med kappen og ingen prob. :lol:
Lad høre fra jer, om i synes jeg er "tosset" eller ej. :?

mvh kentwj
DEN LYKKELIGE PELLX-MAND MED SOLFANGER

Brugeravatar
Gjelff
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 55
Tilmeldt: 04 jan 2007 15:17
Mit fyr: Pellx KMP20
Areal: 130
Brændsel: træpiller
Årligt forbrug: 5-6 t
Geografisk sted: Ikast/Bording

Re: Hjælp...Pellx stopper periodisk og vi fryser

Indlæg af Gjelff » 04 okt 2009 20:10

[quote="kentwj"........
Lad høre fra jer, om i synes jeg er "tosset" eller ej. :?

mvh kentwj[/quote]

Nope, har aldrig kørt uden kappe, og min brænder er nærmest bygget ind i kappen omkring fyret, så jeg skal
nærmest have lommelygten med for at finde den :-)

dennis ingemann
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 10 jan 2010 10:52
Mit fyr: pellx 20
Areal: 240
Brændsel: piller højlund
Dagligt forbrug: ca 25 kg
Årligt forbrug: 8 tons

Re: Hjælp...Pellx stopper periodisk og vi fryser

Indlæg af dennis ingemann » 10 jan 2010 11:22

jeg har samme problem fik i løst det og hvordan?


lense93
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 16
Tilmeldt: 13 dec 2007 11:38
Mit fyr: HS Tarm oliekedel m/Pellx
Areal: 112 m2
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: 12 - 14 kg

Re: Hjælp...Pellx stopper periodisk og vi fryser

Indlæg af lense93 » 10 jan 2010 22:18

Hej

Nu har jeg haft mit Pellx 20 siden 2001 - Jeg fik sat en glødenål i i stedet for tændstiften, efter 3 års upåklageligt kørsel - i 2007 var det tid til en opgradering til det nye styre system - jeg skulle lige bruge nogle dage på justering - så kørte igen upåklageligt - og det har det gjort lige siden - Jeg har skiftet glødenålen 1 gang siden det nye system i 2007 - men det tillægger jeg ikke fyret - men nogle ualmindelig dårlige piller jeg havde fået hjem - De brændte slagger og det resultat at glødenålen ikke kunne komme af med varmen - og derfor røg sig en tur..

Min erfaring er at startdosisen ikke må være for lille(der går lang til i opstarten inden der på ny bliver taget piller ind) - Driftdosis må heller ikke være for lille - Hvis i har muglighed så kig ind i fyrret medens det køre - så vil i se om flammen har den rigtige gullige farve - og uden af ryge - så køre det bare..

Mit fyr er et gammelt HH Term fra 1972(oliefyr) - jeg har bygge en flange på så pellx'en er ca 30 cm fra bagvæggen - inder-brændkammeret holdt i 7 år - men var tjenlig til udskiftning - derfor ombygningen...

Ni år med helårsdrift(varmt vand om sommeren) og uden nævneværdige problemer - må siges at være godt - og jeg piller aldrig - det er nok også en af årsagerne - Håber i vil få samme nglæde af jeres fyr, som vi har haft.

I er hjertelig velmomne til at skriv her - eller på lennartkarlsson@pc.dk - så vil jeg prøve at hjælpe så godt jeg kan..
Med venlig hilsen
Lennart Karlsson

Kring
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 10
Tilmeldt: 01 feb 2010 09:35
Mit fyr: Tasso MS 20 A / Pellx 20
Areal: 86
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 2650
Dagligt forbrug: 30kg
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Hvidovre

Re: Hjælp...Pellx stopper periodisk og vi fryser

Indlæg af Kring » 01 feb 2010 09:41

Hej

Jeg har også haft problemet, med at pellxen ikke tog piller. Løsningen for lå lige omkring hjørnet. mellem stikket fra sneglen og stikdåsen var der en dårlig forbindelse. Jeg har renset ( kontaktrens) og rusker lidt i stikket en gang i mellem. Test . du kan jo prøve når den starter op og tager piller og bevære stikket og se om den stopper, så er problemet sikkert der.

hilsen kring


Besvar