Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Snegl fjeder

Spørgsmål vedr. Pellx samt det tilbehør der laves til Pellx Brændere
Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Snegl fjeder

Indlæg af Troldmand. » 05 jan 2009 22:25

Ole!!! Helt rigtigt, ingen problem i at bruge olie i pillerne - også gerne linolie. I bund og grund er alle vegetabilske olier lige brandfarlige.
Da jeg engang for mange år siden gik på teknisk skole, fik vi afprøvet hvor brandfarlig de der vegetabilske olier er - og jo, de fænger faktisk ret godt når rette omstændighed er tilstede. En bomulds klud vædet sådan lidt halvtør, og i god varme fænger faktisk ret hurtigt.
Jeg ved ikke lige om jeg selv turde prøve til pillerne .... sådan lidt halvt om halvt..........


Brugeravatar
Ole S.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1876
Tilmeldt: 08 apr 2007 00:25
Mit fyr: Multi 22 på Viadrus
Areal: 105+40 uisolværksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: sæson 07-08 3460 kg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Snegl fjeder

Indlæg af Ole S. » 05 jan 2009 22:43

Hej

Du har muligvis ret, dog er linolie fremstillet på hørfrø og ikke raps, ved ikke om det kan gøre en forskel. jeg ville ikke vove kasketten og putte det i pillerne. Egentligt er det jo også ligemeget, pga. den høje pris på linolie, så nok ikke mange der vil bruge det som smøremiddel.

Nu har du jo lavet forsøget før med linolie, kunne du så ikke prøve det samme med rapsolie, for at se om det også kan selvantænde??? Så skylder jeg en kold, hvis det lykkedes dig at få ild i rapsolien. :lol: :lol: :lol:

Ps: Nu kom vi desværre lidt langt off topic.
Med Venlig Hilsen Ole S.
Multi 22 på Viadrus kedel, Trækstabilisator
Røgvender over herd, plader midt i kedlen.
Timetæller, Vvb 140 l.
Ca 6 meter isokern, 25 m. præ isolerede pexrør

jni
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 550
Tilmeldt: 15 jul 2008 15:30
Mit fyr: woody / OPOP418
Areal: 135+70
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Dagligt forbrug: 35 kg
Årligt forbrug: 6-8 tons
Geografisk sted: skælskør

Re: Snegl fjeder

Indlæg af jni » 05 jan 2009 22:46

er helt sikker på at jeg har læst om en spiralsnegl der kørte baglængs, og hvad der var galt. under indlæg med scotte woody boink. jeg kan bare ikke huske hvor, prøv og led lidt
mvh jesper

Brugeravatar
Bop
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 534
Tilmeldt: 01 okt 2008 19:08
Mit fyr: Woody kedel 24 kw chip 611
Areal: 296
Brændsel: Faurkilde træpiller
Årligt forbrug: kommer an på vejret
Geografisk sted: NV Sjælland

Re: Snegl fjeder

Indlæg af Bop » 06 jan 2009 10:55

Jamen det med en snegl der kørte baglæns har jeg også læst et sted.
Nå men en flexsnegl såsom scotte / woody er vel ret normalt den gir sig en lille smule retur da det jo er en fjeder kan man sige.
Nu er det jo enormt svært at se herfra om spiral i hans snegl enten er tyndslidt eller bare meget spinkel for så kan den da sagtens gi sig i længden.
Du kan jo være uheldig der er noget der kører i klemme i snegl hvis det ikke før har været galt så selvom det er surt job så ville jeg rense den og checke om der evt er noget galt.

Hvis det derefter gentager sig så prøv med evt rapsolie er vel det billigste.
Hvis det stadig er et problm så tænk evt på at skifte fjeder ud med fast snegl syntes jeg ogsåm har læst et sted en der havde gjort det.
Det var jo altså plusset ved den bio18 jeg kortvarigt havde det var sneglen men den ga for meget til den kunne benyttes til woody.

Men op med humøret jeg fyrede jo med korn og min tidligere 8 meter flexsnegl klarede det wupti meeeen så fyldte jeg træpiller i og ved i hvad en 8 meter flexsnegl der er pakket totalt og så knækker på midten det er IKKE så sjovt icon_cheesygrin.gif Sikke noget L... at skille ad.
Nå men forsøgte så at flytte motor så den trak piller ind i stedet for at skubbe så kørte det ådan set bortset fra den nærmest malede piller som en kværn
SÅ røg den a H til GG nu har jeg fast snegl mellem silo & beholder problemer er væk såååå er ikke så meget flexsnegl FAN

Men ok woody sneglen kører da ok indtil videre kunne dog godt være man skulle give den en sjat olie for sikkerheds skyld :great:

epo
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 255
Tilmeldt: 29 jun 2008 22:12
Mit fyr: Scotte 16 kW + OPOP H418
Areal: 239
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9280
Dagligt forbrug: 34kg Nov/Dec i snit
Årligt forbrug: 9 paller

Re: Snegl fjeder

Indlæg af epo » 06 jan 2009 14:33

Troldmand. skrev: Ole......... Hvad er linolie for en tingest kontra rapsolie??????? Rapsolie er vel også linolie... Alle vegetabilske olie tørre op ved iltning, derfor brandfare....
På et tidspunkt fandt jeg et sted, hvor der stod omkring rapsolie at det netop ikke havde egenskab til at selvantænde. Tænk også på al den madolie der spildes omkring i de danske hjem og tørres op med køkkenrullen, som havner i skraldespanden... Har aldrig hørt at det har givet anledning til selvantændelse.

Bruger selv rapsolie i pillerne af og til. Det fungerer super :) sørger dog også for altid at lægge låg på siloen, så hvis det antænder skulle det hurtigt kvæle sig selv igen..


svsommer
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 775
Tilmeldt: 05 aug 2008 17:30
Mit fyr: Biomax 15
Areal: 170
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 6 gange
Kontakt:

Re: Snegl fjeder

Indlæg af svsommer » 06 jan 2009 16:47

Hvis nu jeg vil lave min snegl om til en fast kan jeg så bruge den spiral jeg har og svejse på en stang?
Og vil der være nogle ulemper ved det?
mvh
svsommer

Brugeravatar
thoken
Supporter
Supporter
Indlæg: 1988
Tilmeldt: 21 nov 2007 10:21
Mit fyr: scotte/dor 10 kw
Areal: 140 m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5500
Årligt forbrug: 3,5 t
Geografisk sted: Fyn
Givet likes: 98 gange
Modtaget likes: 46 gange

Re: Snegl fjeder

Indlæg af thoken » 06 jan 2009 23:29

Hej!
Her er lige et link til en fin olie dispenser, for at undgå for meget smuld i sneglen(og deraf uens dosering): http://www.woodville.dk/comments.php?y= ... 011-190819
Jeg bruger selv noget tilsvarende, og bruger fritureolie(fordi vi havde en 2,5 liters dunk stående efter at vi havde smidt frituregryden ud)

mvh thoken
Domptør for en scotte! Tidligere tb mini- kriger!
Scotte 10 kw,V7 styring, keramisk eltænder fra q-Pro, kompressorrens, vvb-prioritering (Metro 110l), trækstabilisator, alpha pro pumpe.
Solcelleanlæg: 5,85 kw, med 2x3kw KLNE invertere.
http://stokercloud.dk/dev/thoken.html

Brugeravatar
Bop
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 534
Tilmeldt: 01 okt 2008 19:08
Mit fyr: Woody kedel 24 kw chip 611
Areal: 296
Brændsel: Faurkilde træpiller
Årligt forbrug: kommer an på vejret
Geografisk sted: NV Sjælland

Re: Snegl fjeder

Indlæg af Bop » 07 jan 2009 09:04

Til dit spørgsmål ved montere rør i midt og punktsvejse spiral på.
Det mener jeg sådan set godt du kan mener jeg engang har set en lille snegl der så ud til at være lavet på den måde.
Men om der er nogen der har forsøgt det ved jeg ikke for spørgsmålet er så om den så kan give nok piller hvis du gør det.

Jeg ville jo nok rense den grundigt først og så prøve med olien som de forskellige foreskriver .

Mener ikke nødvendigvis at en fast indmad til din snegl er ret dyr. Spørg evt fabrikant såsom Arni Maskinfabrik. Men nu ved jeg ikke hvor meget hastighed du kan justere på din snegl men det kan muligvis være svært at ramme den rigtige størrelse sneglvinding .


:great:

svsommer
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 775
Tilmeldt: 05 aug 2008 17:30
Mit fyr: Biomax 15
Areal: 170
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 6 gange
Kontakt:

Re: Snegl fjeder

Indlæg af svsommer » 07 jan 2009 17:13

Jeg takker for jeres indlæg
Jeg vil lave det bundleje og sådan en dispenser da jeg også har en del smuld i faldrør.
mvh
svsommer

boots
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 15
Tilmeldt: 23 apr 2009 22:45

Re: Snegl fjeder

Indlæg af boots » 27 apr 2009 21:10

Hejsa
Har en helt anden stoker "Fasan" men har haft samme problem med at den "tilbagefjedre" når den giver piller, men jeg justerrede bare stok = pille tid op med 2 sekunder og så passede penngene !! igen, men det kræver jo at man kan justere på stok tid !
i øvrigt vil jeg gerne i kontakt med andre der kender til "Fasan" så hvis, så giv mig et prej.
Mvh Peter


Besvar