Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

PX21 tænd sluk ur

Spørgsmål vedr. Pellx samt det tilbehør der laves til Pellx Brændere
Besvar
ospdk
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 71
Tilmeldt: 21 aug 2009 14:16
Givet likes: 5 gange
Modtaget likes: 1 gang

PX21 tænd sluk ur

Indlæg af ospdk » 19 sep 2016 08:55

Jeg vil i overgangsperioden (efterår og forår) udbygge mit varmesystem med en brugt px21 brænder naboen har liggende, da mit Passat C2 ikke har automatisk start stop men ellers køre perfekt, men er for dyr i overgangsperioden da det pauser hele tiden.
Planen var at jeg vil have det til at starte om morgenen og køre 2 timer og det samme om eftermiddagen, men kan jeg bare sætte et alm tænd sluk ur på og så starter det op når det får strøm ?


Stationsforstanderen
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 41
Tilmeldt: 24 jan 2010 12:19
Mit fyr: Alcon 5. 21KW med pellx 20KW
Areal: 230 m2
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: ca 10-17 kg
Årligt forbrug: Ca 8-9 ton
Geografisk sted: Velling ved Ringkøbing
Modtaget likes: 1 gang

Re: PX21 tænd sluk ur

Indlæg af Stationsforstanderen » 19 sep 2016 17:29

Ja det kan du godt gøre. Det har jeg prøvet for et par år siden,det fungerer fint. Måske du skal have en timer på cirkulationspumpe også. Lige et spørgsmål ? Hvor gammel er den ? Er den fra før 2005 mener jeg ikke den er godkendt. Det skal være den hvor styring ikke sidder på brænder, men kan monteres på væg, ved siden af, eller beslag mener jeg. Det ved din fejer.

ospdk
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 71
Tilmeldt: 21 aug 2009 14:16
Givet likes: 5 gange
Modtaget likes: 1 gang

Re: PX21 tænd sluk ur

Indlæg af ospdk » 20 sep 2016 20:53

Jeg mener styringen sidder på brænderen men er ikke sikker, under alle omstændigheder vil jeg prøve hvis det kan lade sig gøre med start stop som du skriver. Jeg regner med at sætte den i lågen på Passat fyret og sætte en blænd prop i når jeg slår over på Passaten, hvis det så er en succes's vil jeg købe ny pillebrænder og køre endnu længere tid med ur løsningen.
Hvordan monterede du uret, tog du bare strømmen eller er der en indgang man kan bruge til det ?

Stationsforstanderen
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 41
Tilmeldt: 24 jan 2010 12:19
Mit fyr: Alcon 5. 21KW med pellx 20KW
Areal: 230 m2
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: ca 10-17 kg
Årligt forbrug: Ca 8-9 ton
Geografisk sted: Velling ved Ringkøbing
Modtaget likes: 1 gang

Re: PX21 tænd sluk ur

Indlæg af Stationsforstanderen » 21 sep 2016 18:51

jeg monterede bare tænd sluk uret i stikkontakten og så ledningen/stikket fra brænder i uret. Og indstillede til hvornår den skulle starte og stoppe. Har ikke undersøgt om der er en indgang til dette. Jeg har også en gang haft en blændprop til mit fastbrændsel fyr, der hvor brænder sidder det er fint nok.

ErikPellx
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 25 dec 2016 16:25
Modtaget likes: 1 gang

Re: PX21 tænd sluk ur

Indlæg af ErikPellx » 25 dec 2016 17:19

Med al respekt - det synes jeg ikke lyder særlig sikkert og ikke noget jeg ville gøre, jo det kan selvfølgelig virke da brænderen er sikret mod tilbagebrænding men hvis tilslutnings spændingen afbrydes midt i en brænding er der jo ingen blæser til at køle brænderøret, ligeledes vil der sikkert ligge ubrændte piller der vil udvikle en masse røg og måske forstyrre næste optænding

Den korrekte måde er IMHO at bruge kontakt vippen på brænderen, dette meddeler styringen at fyret ikke skal starte op igen når den igangværende brænding er færdig

...så en tidsurs aktiveret bryde kreds i serie med vippe kontakten må være den korrekte måde at lave det på


Besvar