Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Pellx21 og aku-tank

Spørgsmål vedr. Pellx samt det tilbehør der laves til Pellx Brændere
Brugeravatar
PellX21
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 275
Tilmeldt: 05 feb 2016 21:41
Mit fyr: Pellx P21 på Salamander A kedel
Areal: 140 & 60m2 værksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: 3-4 ton + 1-3rm
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 22 gange

Re: Pellx21 og aku-tank

Indlæg af PellX21 » 07 feb 2016 10:16

Tak det vil jeg lige undersøge.


Brugeravatar
PellX21
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 275
Tilmeldt: 05 feb 2016 21:41
Mit fyr: Pellx P21 på Salamander A kedel
Areal: 140 & 60m2 værksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: 3-4 ton + 1-3rm
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 22 gange

Re: Pellx21 og aku-tank

Indlæg af PellX21 » 08 feb 2016 18:40

Fik målt lidt op, det går ikke med både vvb og aku-tank - så løsningen bliver veksler med buffer og elvarmelegeme. Umiddelbart venter jeg lige med tilkøb af intelligent styring, jeg vil se hvad jeg får ud af en alm. føler i tanken og de muligheder, der er med pellx egen styring og det døgnur jeg har.

tak for tilbuddet Newpas med ebay-link - men jeg har en føler liggende til formålet, som jeg fik med i handlen i sin tid.

Brugeravatar
PellX21
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 275
Tilmeldt: 05 feb 2016 21:41
Mit fyr: Pellx P21 på Salamander A kedel
Areal: 140 & 60m2 værksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: 3-4 ton + 1-3rm
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 22 gange

Re: Pellx21 og aku-tank

Indlæg af PellX21 » 11 feb 2016 19:38

I en anden tråd blev jeg mindet om, at jeg jo havde gulvvarmeshunt.... lidt pinligt, men det her er ikke min stærke side, det må jeg indrømme.

500l tanken er moslet på plads, føleren til tanken har jeg - så nu vil jeg se mig om efter lidt ekstra stumper, elvarmelegeme og så et eller andet til erstatning for den gamle metro-combi - lige på det område er jeg ikke afklaret endnu, men der er også lidt tid til sommer.

Jeg er spændt på at se, hvor meget træpilleforbruget kommer til at falde.

Brugeravatar
PellX21
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 275
Tilmeldt: 05 feb 2016 21:41
Mit fyr: Pellx P21 på Salamander A kedel
Areal: 140 & 60m2 værksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: 3-4 ton + 1-3rm
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 22 gange

Re: Pellx21 og aku-tank

Indlæg af PellX21 » 20 feb 2016 18:11

Hej igen. Jeg fandt ud af at en kvalitets varmtvandsbeholder kostede stort set det samme, som den varmtvandsstation jeg havde kig på - så jeg valgte altså veksleren, og har også fået anskaffet mig en 6kw elpatron og lidt ekstra glasuld og flamingokugler. Jeg får ikke gjort mere ved det før sommer, men skal nok vende tilbage når der er lidt erfaringer at skrive ud fra.

Tak for hjælpen til jer her i tråden og andetsteds, jeg kan jo desværre se at der ikke er så mange Pellxejere at dele erfaringer med, men jeg holder lige fast i den her tråd og følger op alligevel. Det kan jo være, at der kommer en forbi, som kunne finde det brugbart.

Brugeravatar
PellX21
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 275
Tilmeldt: 05 feb 2016 21:41
Mit fyr: Pellx P21 på Salamander A kedel
Areal: 140 & 60m2 værksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: 3-4 ton + 1-3rm
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 22 gange

Re: Pellx21 og aku-tank

Indlæg af PellX21 » 19 mar 2016 15:21

Så strøg den gamle metro sgu i svinget her i mandags, så nu har jeg fået rigget det nye system til i en fart med en god kammerats hjælp.

Det fungerer ganske udmærket, der er lidt længere ventetid på det varme vand - måske 2-3 sekunder - men der er nok af det, to brusebade på samme tid har fungeret fint. Buffertanken kan være helt nede og vende på 36-38 grader førend der er flammer i Pellx'en, som så varmer denne op til 70 c. Det har endnu ikke givet anledning til kolde bade :) eller koldt hus :). Med den nye klima-shuntstyring er det slut med selv at justere på det ene og det andet, som vejret ændrer sig, det kører nu fuldautomatisk.

Elpatronen er sat øverst i tanken, og er pt slukket. Meningen er at jeg vil slukke fyret 15/4-1/5 og se hvor længe jeg kan strække fyrslukket med brug af bare brændeovn og elpatron inden overskudsstrømmen er brugt.

Jeg er meget spændt på den kommende drift, og om der i det hele taget er besparelser i vente. Lidt vil der være, da jeg endelig har fået genetableret en tidligere varmekilde i stuen med en fin lille væghængt 3kw brændeovn. Jeg bor på en mellemstor naturgrund, som kaster ½ til 1½ rm blandet træ af sig årligt ved helt alm. naturpleje, og det har længe irriteret mig, at jeg ikke har kunnet bruge det fornuftigt.


Brugeravatar
PellX21
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 275
Tilmeldt: 05 feb 2016 21:41
Mit fyr: Pellx P21 på Salamander A kedel
Areal: 140 & 60m2 værksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: 3-4 ton + 1-3rm
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 22 gange

Re: Pellx21 og aku-tank

Indlæg af PellX21 » 01 maj 2016 10:14

Så er fyret slukket. Nu må brændeovnen og elpatronen stå for varmen og det varme vand. Efter anlægget blev ændret har jeg brugt cirka 40% mindre målt i forhold til samme periode sidste år.

Brugeravatar
PellX21
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 275
Tilmeldt: 05 feb 2016 21:41
Mit fyr: Pellx P21 på Salamander A kedel
Areal: 140 & 60m2 værksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: 3-4 ton + 1-3rm
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 22 gange

Re: Pellx21 og aku-tank

Indlæg af PellX21 » 11 nov 2016 18:13

Fyret blev tændt 1/10 - det har kørt længe nok til at jeg tydeligt kan se, at der er en klar reduktion i forbruget i forhold til sidste år. Dette kan ikke kun tilskrives ombygningen i varmeanlægget, da jeg som før nævnt fik sat en brændeovn op i sommers. Den er brugt en del i denne svingende sommer, men er næsten ikke blevet brugt siden fyret blev tændt.

Brugeravatar
PellX21
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 275
Tilmeldt: 05 feb 2016 21:41
Mit fyr: Pellx P21 på Salamander A kedel
Areal: 140 & 60m2 værksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: 3-4 ton + 1-3rm
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 22 gange

Re: Pellx21 og aku-tank

Indlæg af PellX21 » 04 maj 2017 15:05

Fyret blev slukket 1/5 og skal så først tændes igen 1/10. Nu kommer varmen fra brændeovn og elpatron i akkutanken (solcelleoverskud). Jeg har brugt en lille rummeter brænde i fyringssæsonen i den lille morsø, og brugt 3150kg træpiller. Med til historien hører også at den sidste af børnene er fløjet fra reden, så der har kun været ganske lidt varme på førstesalen.

Men altså en reduktion på 1750kg fra sidste sæson, hvilket så ikke udelukkende kan tilskrives varmestyring fra bufferen og brug af elpatron om sommeren. Brændeovn og et mindre varmebehov skal medregnes også. I forhold til omkostningerne ved renovering/forbedring af varmeanlæg, så tvivler jeg lidt på det rentable i det - men noget skulle der jo ske da varmtvandsbeholderen stod af sidste år. Men at det er blevet nemmere at være ejer af et oldnordisk anlæg, det er der ingen tvivl om.

Brugeravatar
PellX21
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 275
Tilmeldt: 05 feb 2016 21:41
Mit fyr: Pellx P21 på Salamander A kedel
Areal: 140 & 60m2 værksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: 3-4 ton + 1-3rm
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 22 gange

Re: Pellx21 og aku-tank

Indlæg af PellX21 » 17 mar 2018 16:45

Sidste udvikling. Opsætningen har fungeret efter hensigten med en god besparelse og brug af overskudsstrømmen. Men desværre blev varmeveksleren til brugsvandet utæt for kort tid siden. Så der blev flyttet lidt rundt, og jeg fik sat en 110l metrocombi op i stedet. Tovejsventil og en ekstra føler gør at fyret skal starte op når vvb kalder, samme som med akkutanken.

Jeg er ikke sikker, men jeg tror, at det gør, at forbruget er steget lidt. Og umiddelbart har det sikkert noget at gøre med de ekstra tændinger, da fyret ikke kan køre med meget lang tidsforsinkelse i det her setup - medmindre jeg vil undvære det varme brugsvand :) - løsningen kunne også være, at have elpatronerne tændt, men jeg har ikke eksperimenteret færdig endnu, så vi får se ad.

Brugeravatar
PellX21
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 275
Tilmeldt: 05 feb 2016 21:41
Mit fyr: Pellx P21 på Salamander A kedel
Areal: 140 & 60m2 værksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: 3-4 ton + 1-3rm
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 22 gange

Re: Pellx21 og aku-tank

Indlæg af PellX21 » 14 jul 2019 10:17

Her lidt mere end et år senere kan jeg konkludere at anlægget kører glimrende. Forbruget er steget med 200-300kg, hvilket er så lidt, at jeg ikke kan tilskrive det noget bestemt. Brænderen kører med to timers tidsforsinkelse, da det viser sig, at 110l metrocombien godt kan holde på den nødvendige varme.

Så længe jeg køber træpiller i god kvalitet, så kan jeg nøjes med en rensning efter en palle - dvs cirka 4 gange årligt. Det gør arbejdsbyrden med den gamle salamander kedel overkommelig. Det er muligt, at jeg kunne få det nemmere med en ny kedel og måske endda spare en palle om året. Men jeg kan ikke forsvare det økonomisk - og da slet ikke efter, jeg brændte knap 15000dkr af på den her ombygning af anlægget (det kunne have været billigere, havde det ikke været for den dårlige veksler, jeg fik fra en forhandler, som desværre ikke ville tage ansvar for hans produkt).


Besvar