Kan det lade sig gøre ?

Spørgsmål vedr. Pellx samt det tilbehør der laves til Pellx Brændere
Besvar
KimGuldberg
Stoker I
Stoker I
11
Indlæg: 1
Tilmeldt: 27 aug 2012 11:19

Kan det lade sig gøre ?

Indlæg af KimGuldberg »

Hej ...

Jeg har et Pellx fyr på en Alcon kedel, hvilket fungere rigtig godt. Problemet er at min varmtvandsbeholder er placeret ca 35 m. fra selve fyret. Jeg har opdaget at temperaturen i varmtvandsbeholderen falder meget hurtigere når pumpen kører selvom fyret er imellem opvarmninger. Ved at hive stikket til pumpen efter én opvarmning, har jeg faktisk varmt vand i et helt døgn (modsat et par timer hvis pumpen kører), ihvertfal her i de varme måneder :wink:
Mit spørgsmål er derfor om det er muligt at installere en trådløs termostat på varmtvandsbeholderen, der først starter pumpen når der skal varmes igen ? Og kan det gøres for en overkommelig pris ?
Håber mit spørgsmål giver mening, ellers må i stille opklarende spørgsmål icon_cheesygrin.gif

Kim

Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
12
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Har takket: 271 gange
Blevet takket: 361 gange
Kontakt:

Kan det lade sig gøre ?

Indlæg af lamborg »

Det der sker er selvfølgelig at når fyret stopper så trækker din pumpe varmen ud af VVB igen . Du kan sætte en termostat i kedlen hvor du kører din punpe ind over. Det er sådan en dobbelt overkogsikring hvor du kan styre en start og en stop temperatur på din pumpe på. Så kan du sætte den til at slukke når kedlen feks falder 5 gr under set punkt og derved stoppe cirkulation som trækker varmen ud af din VVB
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB
kadett 76
Stoker VI
Stoker VI
13
Indlæg: 212
Tilmeldt: 20 okt 2010 23:22
Mit fyr: DSU 10 med autotænding
Areal: 270 m2
Brændsel: alt der kan brænde, både fast og piller
Fremviser gerne i postnummer: 6760
Geografisk sted: jylland

Kan det lade sig gøre ?

Indlæg af kadett 76 »

du kan få en termostat til at montere på røret som så kan starte og stoppe din pumpe. http://www.billigvvs.dk/Varmesystemer-V ... 16374.html, den findes også med dyklomme men den man sætter om røret virker fint, simpelt og effektiv, har det selv men bruger det dog til sommer start/stop af pumpen da fyret kun kører morgen og aften, jeg har en motoriseret kuglehane op til vvb oveni så når fyret slukker, lukker den selv op til vvb, men min pumpe starter så også ved rimelig lave temperature da jeg også fyrer med træ og der vil jeg være sikker på god cirkulation inden kedlen kommer op i drifttemp, dette er ikke noget problem på ren stoker

Besvar