Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

KL: Samme kedel som Benekov?

Spørgsmål vedr. KL samt det tilbehør der laves til KL Stokerfyr
Besvar
capil
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 13
Tilmeldt: 31 mar 2007 13:17

KL: Samme kedel som Benekov?

Indlæg af capil » 31 mar 2007 13:38

Hej.

Jeg ved ikke, om dette kan være til hjælp for nogen, men da jeg forleden var forbi VVS-Eksperten, åbnede jeg lågen på en KL stoker. Så vidt jeg kan se (uden at have målt den op) er den identisk kedlen på L25 fra Benekov. Jeg tænker derfor, at det må være muligt at montere et kornsæt fra Liagro i denne? Har nogen prøvet det? Hvis ja, kunne det være interessant at høre mere om :-) KL fætteren er jo væsentlig billigere...

Jeg har så ladet mig fortælle, at den type stål, som bruges til kedlen på KL stokeren, skule have sværere ved at tåle syren fra kornet? Er det ikke bare at køre med høj kedeltemperatur og kridt? Hvis der altså er noget om det overhovedet?

Håber at nogen vil prøve dette.

Jeg lukker min L25 ned omkring 1/5. Og jeg vil gerne udlåne kornsættet til forsøget, hvis det har interesse... Jeg bor 20km vest for Århus.

/capil


Brugeravatar
Klaus
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 3772
Tilmeldt: 27 dec 2006 06:36
Mit fyr: MGM Comfort 15KW
Areal: 185kvm
Brændsel: De billigste træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Dagligt forbrug: 10-16kg
Årligt forbrug: Forventet 4 ton
Geografisk sted: Vestjylland ved siden af Ringkøbing fjord.
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 2 gange

Indlæg af Klaus » 01 apr 2007 08:07

Der er da flere her på forum der leger med korn i en KL
Den er dog ikke helt ens opbygget, prøv søge funktionen :)
KL kedlen er ikke lavet af Corten stål som Benekov og derfor går den hurtigt til :( Jeg har hørt om ned til 2 års levetid på kedler der ikke er lavet til korn !!
Men mangler du en ny kedel kan du jo få den løs ved Liagro, resten er jo svær at slide op :)

Per Krarup Olesen
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 161
Tilmeldt: 07 apr 2007 09:35
Kontakt:

Indlæg af Per Krarup Olesen » 12 apr 2007 01:07

GENEREL KORROSIONSHASTIGHED

Hvis der på rustfrit stål 18/8 sættes korrosionsfaktor 0 , har corten stål
(~1%Cr+0,5% Cu) en korrosionsfaktor på 2,29 og ulegeret stål en korrosionsfaktor på 12,2
Med venlig hilsen

Asaa-Multi-Service
Per Krarup Olesen
Certificeret supporter
Teknisk udvikler
http://www.asaa-multi-service.dk

liagro
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 126
Tilmeldt: 25 feb 2007 12:04
Mit fyr: MGM Comfort
Areal: 160
Brændsel: Diverse piller
Fremviser gerne i postnummer: 7480
Geografisk sted: Vildbjerg
Kontakt:

Indlæg af liagro » 12 apr 2007 06:30

KL og Benekov ligner på visse punkter hinanden, men er ikke ens. Så vi har måtte skuffe en del kunder der ønskede at monterer Benekov ekstraudstyr eller blot ønskede at købe holdbar keramik, snegle eller andre reservedele,men delene passer ikke sammen!!!
Hilsen Karsten

levi

Indlæg af levi » 25 apr 2007 11:33

Davs Klaus.

Hvorledes har du fået den oplysning at kl-stokeren ikke er lavet af Corten stål ?

Som sælger af produktet er jeg forfærdet over din oplysning - især taget i betragtning af at producenten ved kontraktindgåelse forsikrede os om at kedlen var lavet af netop denne ståltype..

Jeg håber på noget konkret materiale fra dig - så jeg straks kan kontakte fabrikken og få en forklaring på dit forhåbentligt veldokumenterede argument.

Hvis du ikke har dokumenter/belæg for din udtalelse vil jeg via vores advokat undersøge hvad et sådant "postulat" kan medføre af retslige represalier.

Har du derimod ret, skal jeg personligt sørge for der bliver taget hånd om sagen øjeblikkeligt !

Mvh Søren Oldenborg
Afdelingsleder
Vvs-eksperten - Roskilde


levi

Indlæg af levi » 25 apr 2007 11:54

Hej Capil.

Ja du har ret de 2 kedler ligner til forveksling hinanden - det gør alle de typer stokere fra polskiland sådan set.

Da Kl blev importeret for første gang lignede den endnu mere benekov - ja de var faktisk så ens at benekov truede os med retslige represalier hvis visse design features ikke blev lavet om.

Naturligvis blev de lavet om, og kl fremstår idag som sin egen.

Kvalitetsmæssigt er der ingen forskel på de 2 stokere - nogen sværger til det ene mærke, og andre til det andet.

Hvis vi skal forsvare/argumentere for liagros højere priser, er det at liagro har valgt selv at videreudvikle benekov produktet til det det er idag.

Dvs. Forberedelse til fyring med korn osv osv. - Resultatet er også flot, ingen tvivl om det.

Vi har derimod valgt ikke at ændre på konstruktionen, og ej heller forsøge os med kornherd etc . Årsagen er ganske simpel, vi mener simpelthen ikke at kornforbrænding i en pladejernskedel er særlig fornuftigt.

Derimod ved jeg at mange kunder har forsøgt sig med forbrændning af korn, nogen med held - og andre med det stik modsatte resultat.

I bund og grund - korn skal spises, det skal ikke brændes. (Det er vores holdning).

Mvh Søren Oldenborg
Afdelingsleder
Vvs-eksperten - Roskilde

Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Indlæg af Ulrik » 25 apr 2007 11:59

Hej Levi
Hvis du ikke har dokumenter/belæg for din udtalelse vil jeg via vores advokat undersøge hvad et sådant "postulat" kan medføre af retslige represalier.
Højst sandsynligt ikke nogen. Det såkaldte "postulat"? kommer fra en privatperson.

Derimod kan det medføre retslige repressalier mod VVS Eksperten hvis det viser sig at i har solgt et produkt der ikke, som lovet, er lavet af Corten stål.

Af almen interesse har jeg selvfølgelig bestilt et svar på spørgsmålet.
I får en opdatering når det kommer.
MvH Ulrik©

levi

Indlæg af levi » 25 apr 2007 14:31

"Citat"Derimod kan det medføre retslige repressalier mod VVS Eksperten hvis det viser sig at i har solgt et produkt der ikke, som lovet, er lavet af Corten stål. "Citat"

Det er nemlig korrekt - netop derfor søger jeg også et svar fra den "såkaldte" ekspert som tror han har svaret :0)

Det undrer mig dog at en privatperson kan have så dybdegående kendskab til vores produkt - når man nu ser han har en benekov stoker ?

Nå ja - jeg får jo det svar jeg vil have, så det ser jeg frem til.

Og Ulrik - uanset om man er privat mand, eller om man er registreret firma - ja så gælder loven for os alle, det er selvfølgelig sjovere at kæmpe mod firmaer, men hvis et firma mener at en privatperson skriver noget som er så forretningsskadeligt - som tilfældet er her, ja så vil jeg gerne se en advokat der siger nej tak til at slæbe mandspersonen i retten for det forurettede firma.

Man må ikke skrive "et faktum" - som ikke er korrekt - man må godt tro, men det er altid en fordel at vide :0)

Hvis man tror, skal man undlade at skrive i et forum, her har vi brug for fakta og hjælp - ikke religion !

Jeg kan godt lide det her forum, men lad det nu ikke udvikle sig til pilleklubben 2 - hvor der smides med alle mulige "religioner" og holdninger. - VI skal finde faktum.

En lille opdate - jeg har snakket med vores import afdeling kl. 14.12 dags dato - de har forsikret mig om at KL - IKKE har lavet om på deres ståltype - dvs det STADIG er Corten stål kedlen laves af.

Jeg ser frem til en konkret modbevisning - eller en officiel undskyldning mod vores produkt.


Mvh Søren Oldenborg
Afdelingsleder
Vvs-eksperten - Roskilde

levi

Indlæg af levi » 25 apr 2007 14:36

Det kunne jo også være utrolig sjovt at vide hvor Klaus har sine oplysninger fra, måske kan bolden derigennem kastes videre ?

Jeg venter med ophøjet sindsro :0)

En fadbamse til alle her i den dejlige varme :0)

Mvh Søren Oldenborg
Afdelingsleder
Vvs-eksperten - Roskilde

Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Indlæg af Ulrik » 25 apr 2007 15:24

Hej Levi

Det der stikker mig i øjnene er denne sætning:
Hvis du ikke har dokumenter/belæg for din udtalelse vil jeg via vores advokat undersøge hvad et sådant "postulat" kan medføre af retslige represalier.

Klaus kan tage fejl, jeg kan tage fejl og du kan tage fejl. Vi kan alle tage fejl.
Hvis det skulle ske, bør man nok indlede en dialog og gøre folk klogere i stedet for at true med advokat.

På Stoker Pro Forum er vi selvfølgelig ikke interesserede i at vores brugere trues med retssager pga. eventuelle forkerte udtalelser.
Jeg ringer gerne til VVS Ekspertens overordnede chef og hører om det er sådan det skal være?
Er det det, giver jeg gerne min personlige garanti for at det ikke sker igen.
Den eneste måde jeg kan garantere det på er, ved at censurere VVS Eksperten og alle deres produkter.

Det er sket en enkelt gang før, også i forbindelse med trussel om retssag.
MvH Ulrik©


Besvar