Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

KL: Samme kedel som Benekov?

Spørgsmål vedr. KL samt det tilbehør der laves til KL Stokerfyr
Besvar
levi

KL: Samme kedel som Benekov?

Indlæg af levi » 26 maj 2007 17:39

Askham skrev:Som ny Benekovejer er jeg nu spændt på hvad Karsten vil gøre ved de fejlagtige oplysninger som er fremkommet om Benekoven...

Jeg er også lidt i tvivl om de 8 års garanti nu også holder fordi det står her i forummet. Jeg ser derfor frem til et juridisk holdbar dokument fra Liagro, som dokumenterer at jeg har 8 års garanti på min Benekov.

Benekoven er bestemt ikke uden fejl jeg har haft en del besøg hvor der er blevet rettet forskellige ting. Dog vil jeg understrege at selvom Karsten ikke altid er lige hurtig, bliver fejlene hen ad vejen rettet uden brok.

Jeg anede ikke KL stokeren fandtes, og havde nok ikke valgt den alligevel, fordi jeg vil fyre med korn. Men ellers er det da interessant at spare 15.000 - hvem vil ikke gerne det? :) Kan man iøvrigt ikke bare putte en tornado i KLstokeren?
Jo det kan man faktisk, problemet er - eller rettere sagt, vi har valgt ikke at anbefale en sådan anordning. - Derfor stoppede udviklingen af en Tornado for 3 år siden - det er ikke ensbetydende med at der faktisk er en del der har forsøgt, og også efter sigende faktisk kører korn på deres KL. (En anden detalje - Tornadoen er allerede opfundet, og når der er patant på anordningen kan man jo ikke opfinde den dybe tallerken 2 gange).

Jeg har til dato ikke hørt om en KL der er tæret op, og jeg har solgt dem siden de kom til Dk.

Jeg har oplevet et par KL stokere der var utætte fra fabrikken, og disse er naturligvis blevet byttet og sendt retur. - Vi benægter naturligvis ikke at der altid er nogle reklamationer - det er der uanset hvilket produkt man køber.

Vi anbefaler ikke at fyre korn i vores pladejernskedler - uanset mærke - det er egentlig mest af princip, og ikke så meget det faktum at det ikke kan lade sig gøre.

Forestil jer en koncern som sælger ca. 1500 stokere om året produceret af pladejern - alle ved at fyring med korn absolut ikke er problemfrit, eller rengøringsfrit.

Hvis Fru Pedersen får problemer med at fyre korn, er hun i røret - forestil jer så 1500 kunder som ringer ind. - NETOP derfor anbefaler vi det ikke - hvis man vil fyre med korn, gælder garantien stadig - MEN man må selv bøvle/Eksperimentere.

Mvh Søren


Brugeravatar
Momme
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 318
Tilmeldt: 07 jan 2007 14:01
Mit fyr: Benekov 27PL silver
Areal: 260
Brændsel: Kirsbærsten
Dagligt forbrug: slukket pt.
Årligt forbrug: 10-15 ton.
Geografisk sted: Sydsjælland, Faxe, Orup

Indlæg af Momme » 26 maj 2007 21:34

Det med at i ikke hjælper med at fyre med korn kan alene forklare en del at pris forskellen.

Et pris eks. jeg bruger ca. 10 ton korn á 800 kr m.moms pris ialt 8000,-
skulle jeg fyre med pille vile jeg måske kunne klare mig med 8 ton á 1800 m.moms ialt 14400,- jeg spare min 6400,- holder min benekov kedel kun i 8 år har jeg sparet 51200,-
Jeg gav 39000,- så har jeg sparet 12200,- mere end fyret har kostet :great:
Kunne dette ikke alene forklare prisforskelle. (på 17762,50)

Der ud over har jeg et fyr man nærmest kan putte hvad som helst i uden at skulle stille på det store om da iltstyringen klare det meste.

Jeg sige ikke at KL ikke har sin beretelse som billig pille brænder men jeg ser heller ikke en grund til at sige at Liagro ikke er pengene vær, da det at liagro's fyr også sin berettelse som korn brænder mm.

konklotionen må være at de to fyr ser ens ud men kan ikke det samme.
Du får HØJST de du betaler får (tit mindre)

liagro
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 126
Tilmeldt: 25 feb 2007 12:04
Mit fyr: MGM Comfort
Areal: 160
Brændsel: Diverse piller
Fremviser gerne i postnummer: 7480
Geografisk sted: Vildbjerg
Kontakt:

Indlæg af liagro » 27 maj 2007 17:49

Hej Liagro
De 8 års garanti hænger vel sammen med at anlægget er monteret af en autoriseret eller godkendt montør eller hvad ?
Hej Flunk
Betingelserne for de 8 års garanti kan ses i Benekov tråden. Vore vejledninger til din kedeltemp m.v. er ikke ændret det er vore forventninger til levetid heller ikke, hvis vi legede med den tanke at du på trods af det ønskede at hæve din røgtemp med 10 grader vil det ved 8% ilt sænke din årsnytte virkning med ca 0,54%, regne ekssempel: 3000 liter 0lie = 7200 kg korn a`0,7 kr= 5040,- x 0,54% = 27,25 kr X 12 år = 327,-
Hilsen karsten

Per Krarup Olesen
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 161
Tilmeldt: 07 apr 2007 09:35
Kontakt:

Indlæg af Per Krarup Olesen » 28 maj 2007 01:35

Hej Liagro

Man kan ikke sammeligne energier i forskellige benævnelser.
Skal olie og korns energier sammenlignes skal der kompenseres
for oliens densitet, der er 0,85 . Så i dit regnestykke skal du udgå
fra ca. 8970 kg korn istedet for de oplyste 7200 kg.
Kunne du ikke fremlægge din beregning af den påståede ekstra energi der skal tilføjes for at hæve røgtemperaturen med 10 grader på årsbasis
og til sidst kunne du ikke forklare hvad iltindhold og røgtemperatur har
med hinanden at gøre.
Med venlig hilsen

Asaa-Multi-Service
Per Krarup Olesen
Certificeret supporter
Teknisk udvikler
http://www.asaa-multi-service.dk

liagro
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 126
Tilmeldt: 25 feb 2007 12:04
Mit fyr: MGM Comfort
Areal: 160
Brændsel: Diverse piller
Fremviser gerne i postnummer: 7480
Geografisk sted: Vildbjerg
Kontakt:

Indlæg af liagro » 28 maj 2007 07:37

Hej Per
Fyrings olie energi indhold 35,9 Mj/Liter(42,2 Mj/kg)
Korn 14,73 Mj/kg (fra 300-Elab-1158)
35,9/14,73=2,43
Luften ilt indhold 21%
Ved 7% iltoverskud anvendes 2/3 af luftens ilt ved forbrænding.
Ved 14% iltoverskud anvendes 1/3 af luftens ilt ved forbrænding
Du skal derved bruge flere m3 luft for at brænde en given mængde brændsel, da tabet i grove træk er lig (energi indhold x mængde) og mængden er afhængig af ilt% er det nødvendigt agså at medtage denne
Jeg har anvendt regne arket på scottes hjemmeside til mine beregninger
http://www.nordjysk-bioenergi.dk/
under downloads beregn virkningsgrad
Hilsen Karsten


Per Krarup Olesen
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 161
Tilmeldt: 07 apr 2007 09:35
Kontakt:

Indlæg af Per Krarup Olesen » 28 maj 2007 13:19

Hej Liagro

Du fortsætter med at regne med æbler og pærer.
Energi sammenligninger skal foregå i samme benævnelse
og ikke som du gør i liter og kg.
Fyringsolie : 42,3 Mj/kg
Korn : 14,73 Mj/kg
Omregningsfaktoren bliver derfor : 42,3/14,73 = 2,87 => 8610 kg korn
Hvis du absolut vil bruge oliens 35,9 Mj/l skal du omregne korns densitet og vægtfylde til liter. Ellers bliver det ikke korrekt.

An. ilt % er det et udtryk for hvor optimal den kemisk forbrændingsproces foregår, og ikke den tilførte mængde af brændsel.
Derimod har flow-hastighed og brændselsmængde sammensatte faktorer hvor røgtemperaturen spiller ind.
Udfra iltprocenten udtrykker forbrændingsfaktoren 20,9 hvad CO2 tallet bør være.
Ved et CO2 tal på f.eks. 13% bør ilt% således være : 20,9-13=7,9%

Jeg kan ikke udlede din påstand omkring 0,54 % øget energimængde fra div. regneark.
Kunne du ikke uddybe det nærmere.

Jeg antager at det brugeren egentlig mente var en forhøjelse af kedel temperaturen med 10 grader.
Hvis det er korrekt, og man antager en kedel med 80 ltr. vand og en ønsket forhøjelse af kedelvandet
med 10 grader stiger energiforbruget mellem 19 % – 21 %.

Hvis det er det brugeren mente er dette resultat jo et ganske andet.
Med venlig hilsen

Asaa-Multi-Service
Per Krarup Olesen
Certificeret supporter
Teknisk udvikler
http://www.asaa-multi-service.dk

liagro
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 126
Tilmeldt: 25 feb 2007 12:04
Mit fyr: MGM Comfort
Areal: 160
Brændsel: Diverse piller
Fremviser gerne i postnummer: 7480
Geografisk sted: Vildbjerg
Kontakt:

Indlæg af liagro » 28 maj 2007 13:50

Hej Per
Jeg regner ikke med pærer og æbler, jeg regner med legoklosser:
energien i 1 liter olie (og ikke et kilo)=36 Mj = 36 lego klosser
energien i 1. kilo korn= 14,73 mj =15 legoklosser
energien i 2,4 kilo korn 2,4 x 15 lego klosser =36
og da 36 er lig med 36 må energi indholdet være ens i 1liter olie og 2,4 kilo korn.
Det med de 10 grader højere kedel temp der blev spurgt om hvordan kan det forøvrigt give et tab på 21% at gå fra 70-80 hvis tabet stiger 10% med 10 grader må tabet allerede være i nærheden af 100% når kedel temp er 50 grader over rumtemp.
På en Benekov kan man have røgtemp ved at justerer røgens vej gennem kedlen
Hilsen Karsten

liagro
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 126
Tilmeldt: 25 feb 2007 12:04
Mit fyr: MGM Comfort
Areal: 160
Brændsel: Diverse piller
Fremviser gerne i postnummer: 7480
Geografisk sted: Vildbjerg
Kontakt:

Indlæg af liagro » 28 maj 2007 14:27

Hej Per

Lidt tal fra Scottes regne ark:

Rum temp....25..............25
røg temp....125.............135
Ilt %.............8................8
Røg tab.....5,76%.........6,33%

hvilket giver en forskel på 0,57% og ikke 0,54% hvilket gør at udgiften til korn i eksemplet stiger med +1,50/år til 5068,75 men det er dog stadig en del billigere end 3000 liter olie

Hilsen karsten

Per Krarup Olesen
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 161
Tilmeldt: 07 apr 2007 09:35
Kontakt:

Indlæg af Per Krarup Olesen » 28 maj 2007 18:43

Hej Liagro
Du bliver ved med at sammenligne liter og kilo. Det kan man ikke !!!
Læs mine indlæg. Skal man sammenligne to energimængder skal det foregå i den sammen benævnelse.
Skal det absolut være i termologien med lego klodser, så sammenligner
du nogle klodser der ikke vejer lige meget !!
Altså, skal korn og olie sammenlignes skal det ske med 1 kg olie og 1 kg korn.
Densiteten i olie er 0,85 .
Derved bliver omregningsfaktoren 2,87 og dermed 8610 kg korn.

Vdr. forhøjelse af kedel vandet med 10 grader skriver jeg intet omkring
tab.
Det er den ekstra energimængde der skal til for at hæve temperaturen
med 10 grader.

Såvidt jeg kan udlede af de oplyste tal fra regnearket er der tale omkring
den procentielle stigning i røgtabet, men ingen angivelse af den ekstra
energitilførsel.
Røgtab og brændselsmængde er ikke direkte proportionale, så derfor er det den ekstra procientelle energimængde der skal tillægges
kornet og ikke den procentielle stigning af røgtabet.
Med venlig hilsen

Asaa-Multi-Service
Per Krarup Olesen
Certificeret supporter
Teknisk udvikler
http://www.asaa-multi-service.dk

Bjarne Petersen
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 54
Tilmeldt: 14 jan 2007 13:27
Mit fyr: Ikke udfyldt
Geografisk sted: Lolland
Givet likes: 23 gange
Modtaget likes: 3 gange

Indlæg af Bjarne Petersen » 28 maj 2007 19:50

Per Krarup Olesen skrev:Hej Liagro

Vdr. forhøjelse af kedel vandet med 10 grader skriver jeg intet omkring
tab.
Det er den ekstra energimængde der skal til for at hæve temperaturen
med 10 grader.
Hej

Nu har jeg siddet og læst med på denne her tråd de sidste dage og må give en anden debatør ret i, det er "sgu" så man krummer tæer nogen gange :roll:

Til Per:
Hvis du hæver kedelvandet 10 grader så skal du altså kun opvarme vandet de ekstra 10 grader en gang. Den varmemængde som forbruges i huset er den samme uanset hvad din fremløbs temperatur er.
Det ekstra forbrug / tab der vil forekomme kommer af en lidt højere røggas temp og lidt mere tab fra rør og kedel, og det skal godt nok være dårligt isoleret hvis man skal nå de procenter som du kommer frem til.
Men hvorfor begynde at blande kedelvands temp ind i det spørgsmål der gik på at hæve røggas med 10 grader :?:

Til Flunk:
Ring dog til Karsten og få ham til at tage kedlen retur,så skal du da ikke gå og bekymre dig om den tærer op før tid og om du får en virkningsgrad som er lidt dårligere end du troede, det er livet da for kort til :)
Det bør jo også være nemt at finde en anden kedel med alle de modeller der findes på markedet :D

Til Levi:
Er KL testet på teknologisk ?
Hvordan syntes du selv at den håndværskmæssige udførsel af det elektriske på en KL er ?
Alene de to ting har gjort at jeg har fravalgt en KL til mit kommende fyrrumsprojekt.
Din "formulering / måde at udtrykke sig på" i de fleste af dine indlæg tror jeg også skræmmer nogle væk, men det kan du nok bedst selv fornemme :o

Til Karsten:
Beundre dig lidt, at du gider blive ved i den her "tråd", det virker jo som om visse andre går mere efter manden end bolden :D
Er folk i tvivl om noget kontakter de dig vel direkte på mail eller tlf.

Og NEJ, jeg har ikke en Benekov stående.
Men efter bl.a. at have været på Agromek så fremstår Karsten / Liagro for mig som nogle af de mest seriøse og inovative på stoker markedet pt.

Med venlig hilsen (og slut herfra)
Bjarne Petersen


Besvar