Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

nødstrømsanlæg ved strømsvigt

Spørgsmål vedr. KL samt det tilbehør der laves til KL Stokerfyr
Besvar
wintherz
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 25 dec 2009 19:28

nødstrømsanlæg ved strømsvigt

Indlæg af wintherz » 25 dec 2009 19:36

Hej ; hvad gør i , når strømmen går og du ikke er hjemme, så starter vandsvineriet og alt går i sort , dyrt at rense hvis du ikke kan selv. er der anlæg der starter automatisk op , når strømmen går. ??? er lige sket , men var heldigvis hjemme, usmart med stoker , med vand som slukning.


Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: nødstrømsanlæg ved strømsvigt

Indlæg af Ulrik » 25 dec 2009 19:42

Du har ret, den er svær at undgå.
Men på den anden side så skal stokerens magasin næsten være utæt hvis den skal brænde så langt tilbage at vandsikringen udløses.

Jeg tror det løber op i pris hvis du skal have noget der automatisk tager over.
MvH Ulrik©

Hr.Hansen
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 421
Tilmeldt: 27 feb 2009 14:28
Mit fyr: Opop/scotte 16kw.
Areal: 170m2 + 250 l. vvb.
Brændsel: 6 mm. piller
Fremviser gerne i postnummer: 6230
Årligt forbrug: 5-6 ton.
Geografisk sted: 6230 Rødekro

Re: nødstrømsanlæg ved strømsvigt

Indlæg af Hr.Hansen » 25 dec 2009 20:03

Det bliver mere og mere udbredt med automatiske nødstrøms anlæg, så forsvinder strømmem kun et par sekunder, før generatoren er oppe at køre.

Hvad prisen angår, tror jeg heller jeg vil tage chancen også måske skulle gøre kedlen ren.
Mvh Thomas Hansen

wintherz
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 25 dec 2009 19:28

Re: nødstrømsanlæg ved strømsvigt

Indlæg af wintherz » 25 dec 2009 20:38

Tak for jeres svar , nu er jeg mere rolig , hvis det skulle ske igen.

Bo Andersen
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 94
Tilmeldt: 01 dec 2007 23:42
Mit fyr: KL15 Stoker
Areal: 207 + 400L VVB
Brændsel: 8mm træpiller
Dagligt forbrug: 35 kg
Årligt forbrug: 7 ton

Re: nødstrømsanlæg ved strømsvigt

Indlæg af Bo Andersen » 28 dec 2009 22:57

wintherz skrev:Hej ; hvad gør i , når strømmen går og du ikke er hjemme, så starter vandsvineriet og alt går i sort , dyrt at rense hvis du ikke kan selv. er der anlæg der starter automatisk op , når strømmen går. ??? er lige sket , men var heldigvis hjemme, usmart med stoker , med vand som slukning.
Jeg har aldrig oplevet en tilbagebrand, med mindre jeg har leget med fyret og prøvet alternative styringer, brændsler osv.
Faktisk er det sådan at jeg kan slukke på styringen (Svarer til strømafbrydelse) og så dør bålet bare ud. Nuvel det brænder/gløder en del tilbage, men det har aldrig udløst vandslukningen.
Jeg bruger det faktisk om forår/efterår, slukker om morgenen inden arbejde, og når jeg kommer hjem, så kan jeg bare snegle piller frem og starte blæseren igen. Så er der lige et par gløder tilbage til at starte op igen.
-Bo Andersen-

PS: Jeg har en lille Harald-Skrald 'Nød-strøms-generator' til at lege med, og skulle strømmen forsvinde, så kan den sagtens trække fyret og pumpe. Men ingen automatik.


wintherz
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 25 dec 2009 19:28

Re: nødstrømsanlæg ved strømsvigt

Indlæg af wintherz » 29 dec 2009 23:59

Hej Bo : tak for svaret, Lyder som noget jeg skal prøve, Har du erfaring med hvor langt hen på sommeren du kan køre med stokeren. Der er jo grænser for hvor langt ned du kan sætte blæser, min 21 procent. på KL 2 stoker. og sneglhastighed fremføring.af piller.

Bo Andersen
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 94
Tilmeldt: 01 dec 2007 23:42
Mit fyr: KL15 Stoker
Areal: 207 + 400L VVB
Brændsel: 8mm træpiller
Dagligt forbrug: 35 kg
Årligt forbrug: 7 ton

Re: nødstrømsanlæg ved strømsvigt

Indlæg af Bo Andersen » 30 dec 2009 10:09

wintherz skrev:Hej Bo : tak for svaret, Lyder som noget jeg skal prøve, Har du erfaring med hvor langt hen på sommeren du kan køre med stokeren. Der er jo grænser for hvor langt ned du kan sætte blæser, min 21 procent. på KL 2 stoker. og sneglhastighed fremføring.af piller.
Jeg tror ikke vi kører med samme styring. Jeg har den der modulerende 'VVS Eksperten Stoker 9002'
Her er mine luft indstillinger min.5% max.21%
Sneglemax.32%
Brændsel:3.50
Minimum indfyring 35% (Skal der fyres mindre end det går fyreet i pause)

Ellers slukker jeg fyret i April/Maj, og starter det igen i Oktober (d.1 Oktober i år)

-Bo Andersen-

anderswitt
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 458
Tilmeldt: 30 maj 2010 22:27
Mit fyr: orland 25 super
Areal: 180m2
Brændsel: bøg/ask
Fremviser gerne i postnummer: 4983
Årligt forbrug: 20-30rm

Re: nødstrømsanlæg ved strømsvigt

Indlæg af anderswitt » 17 dec 2010 20:42

hvis du vil undgå at der bliver koldt hvis strømmen svigter så kan du bruge en (ups) som er en batteri drevet enhed
som tager over og du ser slet ikke at den tager over og en ups som kan holde fyret kørende i 5-10 timer vil koste 2000 kr
vilde selv have en på fyret så vi havde varme men er ikke nået så langt med fyttummet
mhv anders


Besvar