Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Røg i magasin

Spørgsmål vedr. KL samt det tilbehør der laves til KL Stokerfyr
Brugeravatar
Flunk
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 5377
Tilmeldt: 02 jan 2007 10:20
Mit fyr: Scotte 16 kW med Blackstar BS1016 kedel
Areal: 186 + 160 l VVB
Brændsel: 8 mm Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3660
Geografisk sted: Sjælland N / Slagslunde
Modtaget likes: 1 gang

Re: Røg i magasin

Indlæg af Flunk » 06 okt 2008 17:56

Benekov og KL er jo ens på nogen områder, så måske er der hjælp at hente her:

viewtopic.php?f=23&t=2591
__________________________________________________________

Flunk ( Claus )

Online: http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/d ... ?mac=Flunk


Brugeravatar
behansen
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 38
Tilmeldt: 18 dec 2006 14:55
Mit fyr: KL15
Areal: 300+m2+150l.vvb.
Brændsel: træpiller
Årligt forbrug: 8,5
Geografisk sted: Stestrup, midtsjælland
Givet likes: 2 gange

Re: Røg i magasin

Indlæg af behansen » 06 okt 2008 19:40

Et billigt forsøg kunne være og montere et ventilationsrør som midlertidig skorstensforlænger og se om det giver det manglende træk. Så finder du ud af med det samme om skorstenen er for kort. Hjælper det kan du skære den ned løbende, så du ved hvor meget du skal forlænge med.
http://vvs-eksperten.dk/index/spiroroer-405

Brugeravatar
andersholm
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 170
Tilmeldt: 05 sep 2007 20:39
Mit fyr: Scotte Blackstar 16 kw semirens
Areal: 174 + 50 m2 garage
Brændsel: Rw pellets
Fremviser gerne i postnummer: 7330
Årligt forbrug: 5 tons

Re: Røg i magasin

Indlæg af andersholm » 06 okt 2008 20:16

Ole - Nej kedlen blev renset i weekenden. Har nu prøvet at tage en renselem af, og der kommer der ikke røg ud. Men den røg også kun når det var i meget lav ydelse eller pause -> når blæseren ikke kører!
Kunne i øvrigt se, da jeg havde lemmen afmonteret, at skorsten var helt blank af glanssod inden i. Er det godt?
Nu hvor stabilisatoren vipper, betyder det så der er perfekt træk i skorstenen?

Flunk - mellem kedel og sneglehus har jeg fuget i weekenden, så det er ikke det.. Men tak for linket ellers :-)

Behansen - det var selvfølgelig en mulighed, men det er ved at være pæn akut, så tror jeg bestiller skorsten i morgen..

Hvis der nu er for lidt træk, kan det så give røg i magasin?? Forstår ikke helt det her..!

Skal lige siges da jeg slukkede i weekenden for at rense, ville jeg efter 10 min. lige tjekke om ilden var gået ud, og da jeg åbner lugen, kommer der nærmest et pust ud med røg!? Det burde vel blive suget op, især når man åbner - eller hva?

Brugeravatar
andersholm
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 170
Tilmeldt: 05 sep 2007 20:39
Mit fyr: Scotte Blackstar 16 kw semirens
Areal: 174 + 50 m2 garage
Brændsel: Rw pellets
Fremviser gerne i postnummer: 7330
Årligt forbrug: 5 tons

Re: Røg i magasin

Indlæg af andersholm » 07 okt 2008 16:52

Idag er der ikke så meget røg i magasinet. Dog lugter det af noget stærkt - lidt som kontaktlim.. Nogle der har prøvet det?
Det blæser lidt idag og nu står spjældet også lidt åben, så alt burde vel være i den skønneste orden?
Har lige taget lidt billeder af min skorsten:

Billede

Billede

Billede

Bo Andersen
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 94
Tilmeldt: 01 dec 2007 23:42
Mit fyr: KL15 Stoker
Areal: 207 + 400L VVB
Brændsel: 8mm træpiller
Dagligt forbrug: 35 kg
Årligt forbrug: 7 ton

Re: Røg i magasin

Indlæg af Bo Andersen » 10 okt 2008 22:45

andersholm skrev:Idag er der ikke så meget røg i magasinet. Dog lugter det af noget stærkt - lidt som kontaktlim.. Nogle der har prøvet det?
Det blæser lidt idag og nu står spjældet også lidt åben, så alt burde vel være i den skønneste orden?
Har lige taget lidt billeder af min skorsten:
Ja, hvis du er hurtig og stikker fjæset helt ned i suppen så er den så skarp at du får åndenød og øjenene løber i vand.
Faktisk samme virkning som ammoniak.
Jeg får oftest denne lugt i magasinet når pillerne er næsten brugt op.
Det er også der jeg kan få røg i magasinet, men hvad er problemet egentlig med det ? Røgen er jo som sagt i magasinet ?!

Kommer den ud i rummet, så er det givetvis en utæthed.
Jeg vil også mene at kommer der røg ud ved trækstabilisatoren, så er der for lidt træk i skorstenen.
Når røgen kommer ud, hvad er din røgtemp så ? En skorsten skal være varm for at virke.

Det er jo sådan med fysik et luft/vand mv. altid vil flytte sig fra det høje tryk mod et lavere tryk.
Dvs. at hvis der er et højt tryk omkring bålet, og ingen tryk i beholderen, så vil røgen søge tilbage.
Hvis nu man tog og monterede et lille 10-12mm kobberrør i toppen af blæseren, og ind i toppen af beholderen,
så vil der altid være højere tryk i beholderen end i bålet, og røgen _burde_ være væk fra beholderen.
(Hvis lugepakningen iøvrigt er tæt !)
Dette er teori :) Nogen der har mod på noget praksis ?

-Venligst, Bo Andersen-


Brugeravatar
andersholm
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 170
Tilmeldt: 05 sep 2007 20:39
Mit fyr: Scotte Blackstar 16 kw semirens
Areal: 174 + 50 m2 garage
Brændsel: Rw pellets
Fremviser gerne i postnummer: 7330
Årligt forbrug: 5 tons

Re: Røg i magasin

Indlæg af andersholm » 10 okt 2008 23:04

Hej

Har lige været ude og se til dyret, og der er masser af røg i magasin, og hvis jeg letter låget, puster den det nærmest ud, som om der er tryk på. Kører lige nu med 65 grader vand, 40 % ydelse og 110 grader røg. Men den gør det også ved 100 % ydelse.
Det med røg ud ved trækstabilisator har jeg ikke set mere til, men det blæste også meget den dag.

"Det er også der jeg kan få røg i magasinet, men hvad er problemet egentlig med det ? Røgen er jo som sagt i magasinet ?!"

Ja men når der åbnes er der røglugt i min fine nye garage icon_cheesygrin.gif Derfor skal jeg have fundet en løsning hurtigst muligt.

Det er måske ikke helt tosset med din ide. Men tror du ikke det ville blive svært at indstille forbrændingen, med det ekstra luft? Det bliver vel mere luft, jo mindre piller der er i magasinet?
Men godt fundet på :great:

pendec

Re: Røg i magasin

Indlæg af pendec » 11 okt 2008 00:46

da jeg havde stoker, og havde røg i min silo (på en EcoClimax), så var det primært når vinden stod ind på skorsten og når der var gennemtræk i huset. Fyrrum ligger op af stuen, så når vinduer var åbne, så kunne jeg i tilfælde risikere røg ud af silo, og det var ikke lemmen men kanterne på silo, som eller så perfekt sammensat ud dengang, alligevel trak røgen igennem kanterne. og luften kan vel nok komme igennem de tyndeste kanter på silo hvis den ikke er isoleret der.

en lille sjov en var, min "nøglehul" i døren var nok til at trække luft ude fra fyrrum når jeg åbnede vinduerne i stuen, så kom det såmænd igennem der.. og døren er ellers isoleret i kanten. Satte papir i nøglehul og væk var røgen derfra..

jeg har ladet mig fortælle at blæser hvis den styres af en generator godt kan dreje modsatte vej, så her fik jeg prøvet det, og så skulle jeg, når jeg tændte, så skubbe den rundt den rigtige retning igen.
nu ser din installation ny ud, så sådanne ting bør vil ikke eksistere idag..

og til sidst, som de andre skriver er herden ikke fyldt og skaber hul igennem ned til snegl, så kan det jo også skabe åbning for træk modsatte vej.

er der åbne døre omkring rummet? carport dør? eller lign?
Røgen kan komme hurtigt som når du åbner en dør og der er træk imod døren, så ryger det op i silo i det øjeblik, og ellers er det måske ok?

eggertcorydon
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 78
Tilmeldt: 25 apr 2008 20:16
Mit fyr: blackstar 1016 kedel 10kw nbe
Areal: 130
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 5672
Dagligt forbrug: 25
Årligt forbrug: 6
Geografisk sted: midt fyn

Re: Røg i magasin

Indlæg af eggertcorydon » 13 okt 2008 19:19

ryger den meget når den står på pause så kan det være at luftspjældet ved blæsern ikke kan lukke pga at den skrue blæsern er skruet sammen med klemmer på akslen til luftspjældet afmontere blæsern og kontroler det min var også lidt utæt ved magasin lågen har justeret den på hængslerne bag på og gummilisten der hvor den er klemt på magasinet har jeg givet sillicone fuge

Brugeravatar
miller
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 281
Tilmeldt: 20 mar 2008 14:23
Mit fyr: MCZ Face pilleovn, ellers el
Areal: 160
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4171
Geografisk sted: Herlufmagle

Re: Røg i magasin

Indlæg af miller » 31 okt 2008 17:01

Hej Anders
Har du fået løst dit røgproblem? Min er begyndt på det samme,og jeg er fuldstændig på
bar bund. Den er blevet renset i hoved og rø..,men den ryger stadig i magasinet. Jeg er nu inde på at det måske er mine piller,ved ikke hvorfor jeg er det,men jeg har skiftet mærke (dsh wood) som er en meget hård pille, og nu er den så begyndt på det pjat. Jeg ville jo nødigt skulle over i at aflive fyret,for så at købe nyt,min kl er 4 år gammel.
Mvh Miller


Besvar