Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hvilken stoker skal vi købe

Spørgsmål vedr. KL samt det tilbehør der laves til KL Stokerfyr
KimW
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 275
Tilmeldt: 31 dec 2007 00:50

Re: Hvilken stoker skal vi købe

Indlæg af KimW » 15 jul 2008 19:40

Grete skrev:Vi har inden længe 205 m2 bolig, 56 m2 værksted og en gang også 50 m2 hobbyrum.

vi er ved at erstatte vores oliefyr med et stokeranlæg, i den forbindelse overvejer vi at købe et KL anlæg. Vores VVS mand syntes ikke vi skal købe et anlæg som kan fyrre med forskellige brændsler (kombi af stoker og fastbrændsel) da han ikke mener vi får nok ud af den fastebrændsel. Er der nogen her der ved om det er rigtig.

Vi syntes det er svært at finde ud af hvilket anlæg vi skal købe og vil gerne have nogle input vedr. KL anlæggene eller evetult hvilket alternativ der findes.

vi vil gerne hvis der er nogen der kan fortælle os hvad man får fo de ekstra 20.000 kr. man betaler for f.eks et gejs, DB eller baxi anlæg

Hvis du beregner på http://www.baxi.dk/calculate.asp?strTar ... tryISO=DNK
kan du se at du med 2500 liter olieforbrug med et KL2 stoker 15 KW til 19993,- kroner har en tilbagebetalingstid på 1.1 år.
det er ved en pille pris på de nuværende 1750 pr. ton.

Køber du et stoker der koster 20000 mere er tilbagebetilngstiden: 2.19 år.

Du sparer altså penge allerede efter første år med den billige stoker.

Om du så får mere værdi for de sidste 20000 kroner, det vil jeg ikke byde ind på, for så kører tråden af sporet :)
Mht manglende godkendelsen af KL Stoker er det stadigvæk kun spekulationer i forum, og så længe at skorstensfejeren godkender installationen, er alt ok.

Jeg har en KL Combi 25 kw, og har ikke fortrudt et øjeblik. Jeg gik selv i spekulationerne omkring et dyrere anlæg osv.
Hvis ikke jeg havde valgt et stoker kombi havde det været en pille brænder jeg havde valgt.


Stokerservice
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 336
Tilmeldt: 02 sep 2007 22:36
Mit fyr: PT Woody DOR ellers KSM
Areal: 162
Brændsel: Træpiller
Geografisk sted: Nyk Mors
Kontakt:

Re: Hvilken stoker skal vi købe

Indlæg af Stokerservice » 15 jul 2008 19:45

I sommersted og omegn kan du finde flere KSM mulitstoker (bla. cafe ellegård, det sted kender i nok)
KSM kan fyre med alt også træ, din smed siger at det ikke køre optimal... måske han har ret hvis man ikke har det rette anlæg, .... men en KSM er udstyret med en styring der kan håntere det træfyring (vil du se en KSMer i det virklige liv der kan det, så kontakt KSM)
Kristian Poulsen

servicetekniker Pricatech-KSM-BAXI-WOODY-SCOTTE-DENVIRO-TB MINI-VVS-EKSPERTEN
http://www.stokerservice.dk
info@stokerservice.dk

Brugeravatar
kaptajnen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1199
Tilmeldt: 29 dec 2007 17:27
Mit fyr: RTB 10 V7 styring
Areal: 170m2
Årligt forbrug: ca 5½ ton
Geografisk sted: Herning kommune

Re: Hvilken stoker skal vi købe

Indlæg af kaptajnen » 15 jul 2008 20:32

KimW skrev:
Hvis du beregner på http://www.baxi.dk/calculate.asp?strTar ... tryISO=DNK
kan du se at du med 2500 liter olieforbrug med et KL2 stoker 15 KW til 19993,- kroner har en tilbagebetalingstid på 1.1 år.
det er ved en pille pris på de nuværende 1750 pr. ton.

Køber du et stoker der koster 20000 mere er tilbagebetilngstiden: 2.19 år.

Du sparer altså penge allerede efter første år med den billige stoker.

Om du så får mere værdi for de sidste 20000 kroner, det vil jeg ikke byde ind på, for så kører tråden af sporet :)
Mht manglende godkendelsen af KL Stoker er det stadigvæk kun spekulationer i forum, og så længe at skorstensfejeren godkender installationen, er alt ok.

Jeg har en KL Combi 25 kw, og har ikke fortrudt et øjeblik. Jeg gik selv i spekulationerne omkring et dyrere anlæg osv.
Hvis ikke jeg havde valgt et stoker kombi havde det været en pille brænder jeg havde valgt.
Ja en KL er billig, men der har jo været tvivl om den var lovlig ifølge EN 303-5,,,,,
Mvh Peter

RTB 10 m/iltstyring, 6.6m2 Batec solfangere, 1200L olietank m/2 radiatorer som solvarme vekslere

Hellere spørge dumt end at dumme sig ved at lade være!

KimW
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 275
Tilmeldt: 31 dec 2007 00:50

Re: Hvilken stoker skal vi købe

Indlæg af KimW » 15 jul 2008 23:00

kaptajnen skrev:Ja en KL er billig, men der har jo været tvivl om den var lovlig ifølge EN 303-5,,,,,
Kun hos nogle i dette forum, skorstensfejeren er ikke i tvivl.
Jeg havde besøg i sidste uge af fejeren og spurgte ham om den er godkendt efter 1/6 og det kunne han ikke se et problem i.

Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Hvilken stoker skal vi købe

Indlæg af Ulrik » 16 jul 2008 01:01

Jeg synes egentlig at vi skal lade grete danne sin egen mening om hvor vidt hun mener kl er godkendt eller ej.
Og så lade den diskussion ligge.

Grete, du spørger om en baxi er de 20000 mere værd.
Svaret er at det er den.
Det samme gælder db, ksm, benekov og alle de andre anlæg.
Du får hvad du betaler for.
MvH Ulrik©


KimW
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 275
Tilmeldt: 31 dec 2007 00:50

Re: Hvilken stoker skal vi købe

Indlæg af KimW » 16 jul 2008 07:08

Ulrik skrev:Jeg synes egentlig at vi skal lade grete danne sin egen mening om hvor vidt hun mener kl er godkendt eller ej.
Og så lade den diskussion ligge.

Grete, du spørger om en baxi er de 20000 mere værd.
Svaret er at det er den.
Det samme gælder db, ksm, benekov og alle de andre anlæg.
Du får hvad du betaler for.
Pris alene er ikke et kvalitetsstempel.
Hvis det handler om at få varme i huset, så leverer de alle varen.

Stop nu det pjat med om KL er godkendt eller ej.
Indtil at den er taget ud af markedet er den godkendt, dette forum er jo trods alt ikke en forbruger domstol.

Brugeravatar
Julehund
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2192
Tilmeldt: 12 mar 2007 07:14
Mit fyr: ivt jordvarme m. 300m turboflex slange
Areal: 145
Brændsel: EL
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Dagligt forbrug: 16 kWh I nov.
Geografisk sted: Staby
Kontakt:

Re: Hvilken stoker skal vi købe

Indlæg af Julehund » 16 jul 2008 07:22

kimW-->
Stop nu det pjat med om KL er godkendt eller ej.
Indtil at den er taget ud af markedet er den godkendt, dette forum er jo trods alt ikke en forbruger domstol.
jeg kan ikke forstå du bliver ved med at tale for dette forholdsvis dårlige produkt, som ikke er godkendt!! (min personlige mening) kunne aldrig drømme om at købe et produkt, hvor der er tvivl om det er godkendt eller ej!! og så stopper den her!!

Grete
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 14 jul 2008 11:02
Mit fyr: Skal til købe et stokeranlæg
Areal: 205+(56+50) udhuse
Brændsel: Olie nu
Årligt forbrug: ca. 2500 l olie
Geografisk sted: 6560 Sommersted

Re: Hvilken stoker skal vi købe

Indlæg af Grete » 16 jul 2008 08:15

Hej igen

Jeg sætter stor pris på alle tilbagmeldingerne og får mange gode indput i dette forum. Nu ser jeg lige hvad VVS eksperten siger på fredag, men efter at have talt i telefon med dem i går er endnu et anlæg "kommet i kiggerten" det er BIO-18 som jeg egntlig ikke kan finde så meget dårligt om ud over at virkningsgraden er lidt dårligere end ønsket.

Jeg skal nok give en tilbagemelding når vi har besøgt VVS eksperten.

Min mand mener at vi måske skal have to anlæg stående en pillebrænder (scotte/opop) og så en fastbrændselskedel ved siden af, men det vil vi også snakke med VVS eksperten om. Er der andre der køre med denne løsning?

Første gangs køber en nød til at stole på det sælgerne siger og så tjekke det ved at besøge nogle der har det anlæg vi gerne vil invister i.

Brugeravatar
Klaus
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 3772
Tilmeldt: 27 dec 2006 06:36
Mit fyr: MGM Comfort 15KW
Areal: 185kvm
Brændsel: De billigste træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Dagligt forbrug: 10-16kg
Årligt forbrug: Forventet 4 ton
Geografisk sted: Vestjylland ved siden af Ringkøbing fjord.
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 2 gange

Re: Hvilken stoker skal vi købe

Indlæg af Klaus » 16 jul 2008 08:27

Hvis i vil fyre med fastbrændsel skal i også have en akkutank, husk at få et samlet tilbud ;)
Der er helt sikkert mange der vil vise deres anlæg frem, bare spørg her på siden.
Har du set denne tråd?: viewtopic.php?f=137&t=3460

KimW
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 275
Tilmeldt: 31 dec 2007 00:50

Re: Hvilken stoker skal vi købe

Indlæg af KimW » 16 jul 2008 16:02

Julehund skrev:kimW--> jeg kan ikke forstå du bliver ved med at tale for dette forholdsvis dårlige produkt, som ikke er godkendt!! (min personlige mening) kunne aldrig drømme om at købe et produkt, hvor der er tvivl om det er godkendt eller ej!! og så stopper den her!!

I en tråd om KL stoker er det vel forventligt at der tales både for og imod en Kl Stoker.
Til forskel fra dig har jeg faktisk en KL Stoker og har derfor pratisk erfaring med stokeren.


Besvar