Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hvilken stoker skal vi købe

Spørgsmål vedr. KL samt det tilbehør der laves til KL Stokerfyr
Grete
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 14 jul 2008 11:02
Mit fyr: Skal til købe et stokeranlæg
Areal: 205+(56+50) udhuse
Brændsel: Olie nu
Årligt forbrug: ca. 2500 l olie
Geografisk sted: 6560 Sommersted

Re: Hvilken stoker skal vi købe

Indlæg af Grete » 20 jul 2008 13:02

Vi har nu kigget på scotte, BIO 18 og KL. KL bliver det ikke, der er for besværligt, margasinet for lille og så har jeg ikke helt tiltro til det. Vi har besluttet at det er ok kun at fyrre med piller. Det bliver nok BIO 18 da vi kan spæde op med lidt træ når vi f.eks har lidt affaldstræ til overs eller hvis vi får fat i billig træ.

Mht. godkendelse så siger VVS eksperten at det ikke er et problem på nogen af anlæggende, da de kun sælger godkendte anlæg - de må ikke andet. Derfor stoler jeg på at anlæggene kan godkendes, eller må VVS eksperten jo tage det anlæg retur som evt. ikke kan godkendes af skorrstensfejeren.

Hvor meget er det jeres erfaring at jeg kan handleprisen ned? Havde bestemt ikke tænkt at jeg skulle give fuld pris, da vi samtidig skal handle bla. amaturer til badeværelse, toilet og olietank (til eksisterende fyr).


Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: Hvilken stoker skal vi købe

Indlæg af MichaelK » 20 jul 2008 16:43

Grete skrev: ......

Hvor meget er det jeres erfaring at jeg kan handleprisen ned? Havde bestemt ikke tænkt at jeg skulle give
fuld pris, da vi samtidig skal handle bla. amaturer til badeværelse, toilet og olietank (til eksisterende fyr).

Hej

Det kommer an på, hvor/hvem du handler med. Lavprisforhandlere har ikke så store avancer, at de kan
tillade sig at slå ret meget af priserne. Det er endda ikke sikkert, der kan opnåes rabatter af betydning
hos disse forhandlere. Det bør dog ikke holde dig tilbage. Jeg fik 10 % på mit anlæg, og det er købt
direkte ved importøren.


Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

KimW
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 275
Tilmeldt: 31 dec 2007 00:50

Re: Hvilken stoker skal vi købe

Indlæg af KimW » 04 aug 2008 21:27

Klaus skrev:
Uanset hvad er den eneste gældende liste over godkendte stokerfyr her : http://biomasse.teknologisk.dk/kedler/l ... egning.asp
Lad os se om ikke også KLen dukker op på den på et tidspunkt.
Jeg har spurgt DTi om listen er den eneste gældende liste over godkendte stokere:

"Er det kun de stokere der er nævmt på listen over godkendte biobrændselsanlæg der er godkendte i DK. Hvis de er godkendte på et udenlands institut efter 303-5 metoden, men ikke testet hos DTI er de vel også lovlige?"

og svaret fra DTI:

"Ja de kan godt være lovlige selvom de ikke er på nævnte liste.
I forbindelse med salg af kedler m.v. skal der ihht. brændeovnsbekendtgørelsen følge en prøvningsattest med oplysninger om bl.a. afprøvningsinstituttets akkreditering til gennemførelse af prøven med kedlen. Se linket:
http://www.energitjenesten.dk/index.php?id=2281
Du kan kontakte forhandleren og høre om en sådan forefindes."

BMJ
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 15 sep 2008 20:48
Mit fyr: DB Stoker med Alcon A6 LE 740
Areal: 300
Brændsel: Træpiller fra stampemøllen
Dagligt forbrug: 30 kg om dagen
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: sønderjylland

Re: Hvilken stoker skal vi købe

Indlæg af BMJ » 15 sep 2008 21:34

Hej...Grete jeg har et DB anlæg og opvarmer ca 300m3, jeg bor i nærheden af ribe så kan jo komme og se anlægget som også kan fyrre med fastbrændselt..


Besvar