Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

KL 15. Sneglproblemer

Spørgsmål vedr. KL samt det tilbehør der laves til KL Stokerfyr
Besvar
levi

Re: KL 15. Sneglproblemer

Indlæg af levi » 31 mar 2008 10:57

Så er motor/gear ombyttet - i god ro og mag :0)


Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10376
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Re: KL 15. Sneglproblemer

Indlæg af thy » 31 mar 2008 12:41

levi skrev:Så er motor/gear ombyttet - i god ro og mag :0)
god service.... :great:
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

danni-nielsen
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 642
Tilmeldt: 20 dec 2006 18:45
Mit fyr: TwinHeat CPI 12
Areal: 350
Brændsel: Træpillersmuld
Fremviser gerne i postnummer: 8970
Årligt forbrug: 9 tons
Geografisk sted: Mariagerfjord

Re: KL 15. Sneglproblemer

Indlæg af danni-nielsen » 31 mar 2008 16:12

levi skrev: Hvis jeg sælger en Baxi, en passat - eller en twinheat - til over det dobbelte i pris, er der ikke montørbesøg eller opstartshjælp fra producenten med i prisen overhovedet!. (Længere, det var der for 8-10 år siden).

Jeg har haft reklamationer på f.eks twinheat - det kan "danni-nielsen" nok nikke genkendende til, men twinheat dækkede da også "kun" reservedelen til udbedring - de sendte da ikke en montør, så hvor er forskellen der ?

Jeg har også haft skader på baxi, hvor svaret hos leverandør var at vi selv måtte finde fejlen, og sende den defekte del retur - så vi kunne få en ny. Jeg har faktisk en sag kørende "as we speak" på en baxi motor der er brændt af, og som kunden selv skal skifte - hvorefter han får en ny - der kommer ikke nogen og gør det for ham.

Den der dækker reperationen er den som monterer anlægget, da kunden selv køber anlægget vil montøren/kunden selv - meget ofte henvise/kontakte forretningen hvor anlægget er købt - da han ikke har tjent på anlægget, og derfor ikke vil udbedre en reklamation på stokeren.

Det eneste en forretning/Producent kan - er at udlevere en ny stump til dækning af skaden, medmindre der naturligvis er tale om en stor skade på anlægget som køber umuligt selv kan udbedre - f.eks en utæt kedel eller des lige.

Jeg vil ikke sige det er god service, eller dårlig service - det er normal forretningsgang, og måden hvorpå "små" reklamationer udbedres.

Sagen er naturligvis helt anderledes ved store skader - men det er der ikke tale om i denne tråd.

Man bliver nødt til at trække en streg i sandet, og definere en reklamations størrelse - skal man også sende en montør hvergang en keramisk sten går i stykker - eller når en split knækker pga. manglende rensning ? - Hvis svaret var ja ville alle forretninger gå konkurs i løbet af ganske få år.

I denne sag drejer det sig om at løsne 4 bolte, og tage splitten ud - det tager ca. 10 min - og defineres som en meget lille reklamation uanset hvordan den er opstået.

Hvis man vil have mere service, så få vvs-manden til at købe den stoker du har udset dig - så er det ham der leverer den, og ham der skal sørge for at udbedre skaden i samarbejde med forretningen - tilgengæld betaler man typisk 20-30 procent mere for produktet, og de penge vil 99 procent af alle forbrugere naturligvis gerne spare.

Vil I betale 5000 kr mere for samme stoker, for at have dækket 20 min. arbejde af en smed - også når man selv uden problemer kan udbedre skaden ?

Nej vel - det vil jeg heller ikke selv.


Jeg har haft reklamationer på f.eks twinheat - det kan "danni-nielsen" nok nikke genkendende til, men twinheat dækkede da også "kun" reservedelen til udbedring - de sendte da ikke en montør, så hvor er forskellen der ?

Der må jeg nok lige sige at de sendte faktisk en montør ud fra dem selv, der lavede fejlen på stedet, der var byttet rundt på 2 ledninger i styringen fra fabrikkens side.

Fik samtidlig afvide fra dem at hvis jeg fik problemer igen skulle jeg bare ringe, som de sagde til mig "sådan et anlæg skal bare køre"

Det kalder jeg dælme god servic.
a-b-c-d-e-f-g-h-i-j-k-l-m-n-o-p-q-r-s-t-u-v-w-x-y-z-æ-ø-å
. ,
Så kan i selv sætte ind hvor der mangler :)

levi

Re: KL 15. Sneglproblemer

Indlæg af levi » 31 mar 2008 16:33

Ja ok - det er sku flot - der fik jeg ellers en anden historie da jeg snakkede med dem - men det endte jo også med at du fik en "direkte kontakt" til twinheat.

Flot service!.

Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: KL 15. Sneglproblemer

Indlæg af Ulrik » 31 mar 2008 18:26

Jeg tror det er vigtigt at man som kunde erkender at service ikke er gratis.
Det er ikke noget en sælger lige smider oven i handlen og så taber på det hvis der skal ydes service. Den er medregnet i prisen.

En Kl koster 18.373,75 og en Twinheat koster 51.500,-
Begge anlæg skal selvfølgelig virke, men jeg mener det er naturligt nok at servicen ikke er den samme.
Jeg ved at bl.a. NBE heller ikke sender montører ud, det er der mange andre der heller ikke gør.

Det er en god idé at undersøge hvordan servicen er når man køber noget. Jeg gør det altid.
Og selvfølgelig bør forhandlerne oplyse hvordan deres service fungerer.
Hvis man sælge stokere i den billige ende, så kan det være fornuftigt at sælge "Onsite service" som et ekstra produkt.
Så kan folk vælge.
MvH Ulrik©


KimW
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 275
Tilmeldt: 31 dec 2007 00:50

Re: KL 15. Sneglproblemer

Indlæg af KimW » 01 apr 2008 00:18

Går min bil i stykker midt på landevejen så sender Ford ikke en mekaniker ud og laver den på stedet, jeg skal selv bringe den ind på værkstedet.
Tjekker i jeres PC udstyr så bemærk at der findes forskellige garanti ordninger blandt andet 'on site' og 'bring ind'.
'on site' koster mere end 'bring ind'.

Jeg har købt min KL stoker gennem en VVS montør, og har netop tjekket i dag, at går den i stykker i garanti perioden, så laver han den ub.
Havde jeg købt den samme KL stoker af direkte af Levi, ja så måtte jeg acceptere at garantien er anderledes.
Derfor har jeg sikkert også betalt lidt mere end hvis jeg i spareiver havde købt den på nettet via vvs-eksperten.dk
Det skal så lige siges at vvs montøren startede stokeren op og fik den justeret ind inden han kørte, det betalte jeg ikke ekstra for.

levi

Re: KL 15. Sneglproblemer

Indlæg af levi » 01 apr 2008 09:19

KimW skrev:Går min bil i stykker midt på landevejen så sender Ford ikke en mekaniker ud og laver den på stedet, jeg skal selv bringe den ind på værkstedet.
Tjekker i jeres PC udstyr så bemærk at der findes forskellige garanti ordninger blandt andet 'on site' og 'bring ind'.
'on site' koster mere end 'bring ind'.

Jeg har købt min KL stoker gennem en VVS montør, og har netop tjekket i dag, at går den i stykker i garanti perioden, så laver han den ub.
Havde jeg købt den samme KL stoker af direkte af Levi, ja så måtte jeg acceptere at garantien er anderledes.
Derfor har jeg sikkert også betalt lidt mere end hvis jeg i spareiver havde købt den på nettet via vvs-eksperten.dk
Det skal så lige siges at vvs montøren startede stokeren op og fik den justeret ind inden han kørte, det betalte jeg ikke ekstra for.
Lige præcis - hvis man køber stokeren af en vvs-montør er det HAM der yder service på produktet hvis det går i stykker - naturligvis i dialog med os som leverandør.

Tilgengæld har man typisk også betalt lidt ekstra for anlægget, men service koster jo :0)

agentjensen
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 429
Tilmeldt: 02 jan 2007 11:26
Mit fyr: KL 15kw
Areal: 253+100L VVB
Brændsel: 8mm træpiller
Dagligt forbrug: ca 40kg
Årligt forbrug: ca 10
Geografisk sted: Halskov v/Skive

Re: KL 15. Sneglproblemer

Indlæg af agentjensen » 01 apr 2008 16:01

Jeg havde 100% samme oplevelse efter ca 1 måned drift med min KL15kw.
Det var de 4 bolæte der holder gear og moter fast der var rykket ud - eller rettere det gevind de var skruet ind i der ar rykket i stykker.

Jeg løste det selv midlertidligt med nogle længere bolte der kunne gå ind i de huller der var, hvor der var 5 mm gevind tilbage - og VVS eksperten i Aalborg sendte en mand efter jul (det skete selvfølgelig i julen) som lavede hullerne til 10mm gevind og nye bolte - så nu spiller det.

Jeg er helt tilfreds med service....

Problemet kan opstå hvis man ikke for renset sodring af i tide og splitten ikke ryger først - så presses motor og gear bagud og kan i sjældne tilfælde ødelægge gevindet i aluminium på gear.

Anbefaling:
VVS eksperten tager fat i producent og får dette forbedret - 10mm bolte det holder :-) :-)

End of story

/Michael.

levi

Re: KL 15. Sneglproblemer

Indlæg af levi » 01 apr 2008 16:16

Tak for anbefalingen - men jeg må sige det ikke er et problem anlægget har, 2 sager er ikke nok til at producenten vil ændre på konstruktionen.

Det skal dertil siges at KL er solgt i et meget meget stort antal efterhånden, og hånden på hjertet har jeg kun hørt om disse 2 tilfælde til dato - naturligvis har der været andre former for reklamationer, men ikke hvor motor/Gear er knækket af ?..

Jeg vil undersøge om nogen af mine kollegaer kender til lign. episoder, men mener jeg burde have hørt om problemet i givet fald til et af vores møder - og det har jeg ikke!.

KimW
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 275
Tilmeldt: 31 dec 2007 00:50

Re: KL 15. Sneglproblemer

Indlæg af KimW » 01 apr 2008 17:12

Ca. efter 3 ugerbegyndte det at knirke/hyle fra sneglen når den kørte.
Jeg hældte ½ liter rapsolie ned i pillerne og det holdt op.
Efterfølgende har jeg skiftet pillerne og de nye piller har ikke givet noget støj.

Det lyder lidt voldsomt hvis der efter 1 måneds drift kommer så meget sodring at stokeren går i stykker?


Besvar