Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

KL 15. Sneglproblemer

Spørgsmål vedr. KL samt det tilbehør der laves til KL Stokerfyr
Besvar
Bo Andersen
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 94
Tilmeldt: 01 dec 2007 23:42
Mit fyr: KL15 Stoker
Areal: 207 + 400L VVB
Brændsel: 8mm træpiller
Dagligt forbrug: 35 kg
Årligt forbrug: 7 ton

Re: KL 15. Sneglproblemer

Indlæg af Bo Andersen » 17 maj 2008 20:38

levi skrev: Hej Michael.

Jeg tror det er en problemstilling alle forretninger kender alt for godt.

Som du selv siger, bilen går i stykker - den skal afleveres på værksted.

Hvis vi var MEGET firkantede kunne vi slynge den samme frase af - men det gør vi ikke på sådan en "lille sag".

Hvis stokeren havde været utæt - så havde jeg sendt en ny, og aftalt med kunden at den gamle var afmonteret og klar til afhentning af fragtmanden. - Ergo - kunden skal ikke selv aflevere fyret, han skal blot afmontere det - så får han et nyt, og fragtmanden henter det defekte.

I sammenligning med andre brancher, syntes jeg det er en god service.
Hmm, man kan jo altid stille de spørgsmål der giver de svar man ønsker.
Men jeg kan da nævne at BOSCH, Beko og Miele alle 3 har været her og afmontere + reparere/udskifte + afprøve + montere, alle inden for reklamationsperioden.
Her er der tale om 2 'mærkevare' og en billig-vare. Men alle med samme serviceniveau.
Alle produkter er købt hos den forhandler jeg fandt som den billigste, og ingen af dem har jo serviceansvaret (Som du skriver i et andet indlæg at hvis smeden køber fyret så har han også service-ansvaret...)

Alle 3 produkter, tilsammen, er billigere end et KL15 fyr, og servicen er 'dårligere' da man selv skal fejlfinde, afmontere, køre, argumentere i forretningen at nu er styringen (igen) brændt af, køre tilbage, montere, afprøve, samle og starte fyret igen. Og det var så den (arbejds)dag.

Kvaliteten af Jeres fyr-produkter burde være så høj, at antallet af reklamationer sagtens kunne løbe rundt med 'on-site' service.
Alternativt hæve prisen med 1000,- og skrive med FED i reklamen '3-års ON-SITE garanti' med den mulighed for at fortælle kunden på forhånd, at de kan spare 1000,- ved at fravælge on-site delen.

Måske mener brachen selv (under påskud af at markedet er presset :cry: ), at hvis du har købt den billig, så er der ingen on-site service.
Det gælder så igen ikke Hårde hvidevare markedet hvor en Beko opvasker kan fåes til 2000,- med 2-års on-site.

Tja, hvad er konklusionen, måske lave et reklamefremstød om noget on-site garanti, eller på anden måde forklare kunden serviceniveauet.
Måske en slags 'tillægs_on-site_forsikring' Så er der også mere at tinge om. icon_cheesygrin.gif
-Venligst, Bo Andersen-


KimW
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 275
Tilmeldt: 31 dec 2007 00:50

Re: KL 15. Sneglproblemer

Indlæg af KimW » 17 maj 2008 22:21

Det vil helt sikkert være bedst med en 'on-site' garanti, og skulle en Kl´er koste 1000,- kr mere så er det ok.
MEN at få et forsikringsselskab til at tegne en garanti, i stil med de garantier diverse radio, TV og hardehvidevare forretninger tilbyder som tillægs forsikringer er en skævvridning.
De første 24 måneder er det VVS-eksperten der hænger på en defekt styring, og her burde forbrugeren ikke selv skulle skifte den.

Vores vaskemaskine til 3900,- kroner har haft montørbesøg 4 gange det første år, og det er ikke Skousen der har haft en mand ude, men en montør fra et andet firma.
Det koster selvklart ikke noget, og måske derfor forventes der en højere service fra VVS-eksperten.

Få evt. 'trykpøvet' den omtalte garanti ordning, hvor forbrugeren selv skal skifte defekte dele, ved forbrugerstyrelsen, så kommer der en afgørelse som alle bør rette sig efter.
Jeg købte min stoker inkl opsætning af den næsten lokale Stoker forhandler, og der er derfor ingen tvivl om garantien i mit tilfælde.

levi

Re: KL 15. Sneglproblemer

Indlæg af levi » 17 maj 2008 23:08

Som jeg skrev tidligere så tager jeg denne debat op til vores afdelingsmøde 27/5.

Vi vil yde så god service som overhovedet muligt, indtil nu syntes jeg ikke det har været så nødvendigt, da vi normalt har kunne løse problemerne med køber på en fornuftig måde.

Der er altid nogen som har 10 tommelfingre, og der er vores service nok ikke altid god nok hvis man f.eks bor meget langt væk fra en afdeling, så en af vores medarbejdere ikke lige kan tøffe forbi på vejen hjem...

Som sagt, jeg tager emnet op til mødet, og skal nok vende tilbage med resultatet af "on-site" garanti mod ekstra betaling - så man har valgmuligheden ved køb af anlæg.

levi

Re: KL 15. Sneglproblemer

Indlæg af levi » 27 maj 2008 22:13

Hej igen.

Efter veloverstået møde har jeg nu nyt.

Jeg har drøftet garanti debatten her fra forum med lederstaben, og er trængt igennem.

Jeg har fået til opgave at udarbejde en form for garantiformular som man kan tilkøbe hvis man køber en stoker, pillebrænder eller et solvarmeanlæg.

Garantien forestiller jeg mig egentlig man selv definerer, prisen bliver blot derefter - f.eks - ønsker man 8 års garanti på kedelkroppen, så koster såden en garanti f.eks 4000 - 6000 kr plus moms.

Prisen på garantien er naturligvis afhængig af anlæggets pris, jo dyrere anlæg, jo dyrere garanti.

MEN nu lader det til det bliver en mulighed, det er blot op til mig at definere garantibestemmelserne - og nedfælde disse i en "Garanti kontrakt".

Hvis I har forslag til indhold, og hvad der skal dækkes af garantien, så giv mig gerne hints - HUSK, jo mere garantien skal dække, jo dyrere vil den naturligvis blive!.

Derudover vil jeg arbejde på en service kontrakt, hvor ens anlæg kan efterses 1 gang om året, og opdateres hvis der er kommet en opdatering til styringen - denne service vil formodentligt blive udført af fyrteknik.dk - men mere herom senere.

Normalt er det sådan (Baxi) at hvis en kedel nu går i stykker inden for garanti perioden, så dækker baxi en ny kedel, men vvs-manden som har monteret den dækker monteringsomkostningerne da han jo har haft avancen på anlægget, og har tjent på installationen.

Der har vi lidt et dilemme - for ofte monterer de kunder som køber vores anlæg selv anlæggene, og de står derfor selv for en udskiftning hvis en kedel bliver utæt - dette løser vi dog også gerne, med en onsite garanti som også kan tilkøbes - det skal dog siges at den bliver forholdsvis dyr da ingen montører har haft nogen avance på anlægget, og derfor udelukkende får sin arbejdsløn for udskiftningen - men vi vil gerne tilbyde garantien alligevel, naturligvis hvis man vil betale for det :0)

Jeg håber vi hermed viser at vi har lyttet til jeres forslag, og altid tager forslag om forbedringer meget seriøst.

Brugeravatar
Tass
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 512
Tilmeldt: 29 jul 2007 15:56
Mit fyr: Benekov R15
Areal: 220 + 2x60 VVB
Brændsel: Piller/korn
Dagligt forbrug: 30 kg
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: NV/Sjælland

Re: KL 15. Sneglproblemer

Indlæg af Tass » 28 maj 2008 06:59

Hvor i købeloven er det lige at det står at man kan undsige sig retten til de almindelige garanti regler jvf købeloven.

Og i dem står der i øvrigt (sakset fra)
http://www.forbrug.dk/klage/retogpligt/ ... eparation/

Afhjælpning / reparation

Afhjælpning er et juridisk udtryk, der dækker over mere end blot en reparation. Det betyder, at fejlen repareres eller på anden måde fjernes uden udgift for forbrugeren. Fx kan en sælger, der ikke har udlevet en brugsanvisning til en kompliceret vare, afhjælpe manglen ved at udlevere brugsanvisningen.

Afhjælpning af mangler skal altid ske uden omkostninger for forbrugeren.

Du skal altså ikke betale for reparationen og skal heller ikke betale udgifter til eventuel transport af varen.

Større ting som fx en vaskemaskine eller en fryser, må sælgeren enten afhente eller reparere på forbrugerens bopæl.

Der står intet om at man kan forlange af køber at denne skal kunne afmontere den defekte del og returnere denne.

Og det gælder også selvom man har købt billigt.
The test of democracy is freedom of criticism. ~David Ben-Gurion
We cannot have that relationship if we only dictate or threaten and condemn those who disagree. ~Zbigniew Brzezinski


levi

Re: KL 15. Sneglproblemer

Indlæg af levi » 28 maj 2008 09:29

Hej Taas.

Spændende læsning, men nu var det ikke liiiige det der var opgaven.

Opgaven var at man ville have muligheden for længere og bredere garanti, og det gør vi nu muligt.

Mht. alm forbrugergaranti så mener jeg absolut vi lever op til denne, ellers havde vi såmænd nok været hængt ud i den offentlige gabestok for flere år siden.

Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: KL 15. Sneglproblemer

Indlæg af Ulrik » 28 maj 2008 09:37

Tass skrev:Større ting som fx en vaskemaskine eller en fryser, må sælgeren enten afhente eller reparere på forbrugerens bopæl.
Mon ikke en stoker hører under dette?

Ergo skulle kunden vel ikke afmontere snegl og motor, køre ind med det og få udleveret nyt som han selv skulle montere?
Så skulle VVS Eksperten have sendt en montør ud til kunden for at udbedre problemet.


Det oprindelig problem som startede denne tråd var nu engang dette:
GDS-stoker skrev:Jeg skriver påvegne af en kammerat som har et problem med en KL15
Kan andre nikke genkendende til følgende problem .:
Han fik indstalleret stokeren i efteråret, købt og leveret af VVS-Grossisten i Roskilde, indstalleret ef en montør de anbefaler, og den har kørt upåklageligt indtil for et par dage siden, hvor motor/gear til sneglen åbenbart raslede af, boltene er gået løse, hvorefter motor/gear så drejer rundt i stedet for sneglen, indtil kablet bliver for kort og bliver revet ud af motoren, derudover bliver der en stor bule i Pillebeholderen.

VVS-Grossisten er villige til at SE på problemet, HAN KAN BARE KOMME MED STOKEREN, så vil de se om det er noget der er dækket af garantien !!!!
De vil ikke sende en montør ud og klare problemet.


Så mit spørgsmål er, har andre her på Stoker Pro samme erfaringer med KL15 m.m.


GDS-Stoker.
Jens.
MvH Ulrik©

levi

Re: KL 15. Sneglproblemer

Indlæg af levi » 28 maj 2008 09:52

Hvis du læser alle punkter i skrivelsen der linkes til - står der bla. også.

"Vidste du at, sælger kan afvise at afhjælpe/reparere
Sælger kan afvise at afhjælpe og i stedet tilbyde ombytning, hvis afhjælpning er umulig, hvis der fx ikke kan fås reservedele, eller det vil påføre ham uforholdsmæssige omkostninger. Læs om sælgers valg."

Denne sag blev løst ved at kunden fik et ny motor/gear - og selv skiftede den, hvordan sælger og kunde helt konkret aftalte denne løsning ved jeg ikke. - Men jeg ved fra vores Næstved afd. at sagen blev løst i god ro og mag.

Der er en historie til hver reklamation, og hver reklamation behandles separat - de behandles efter opgavens omfang!.

Vi løber ikke fra garanti, og sender også montører ud i visse tilfælde - det gjorde vi ikke i dette tilfælde. - End of story.

Brugeravatar
Tass
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 512
Tilmeldt: 29 jul 2007 15:56
Mit fyr: Benekov R15
Areal: 220 + 2x60 VVB
Brændsel: Piller/korn
Dagligt forbrug: 30 kg
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: NV/Sjælland

Re: KL 15. Sneglproblemer

Indlæg af Tass » 28 maj 2008 10:12

levi skrev:Hvis du læser alle punkter i skrivelsen der linkes til - står der bla. også.

"Vidste du at, sælger kan afvise at afhjælpe/reparere
Sælger kan afvise at afhjælpe og i stedet tilbyde ombytning, hvis afhjælpning er umulig, hvis der fx ikke kan fås reservedele, eller det vil påføre ham uforholdsmæssige omkostninger. Læs om sælgers valg."
Her taler vi om hele varen kan ombyttes og ikke den del som er gået i stykker.
Og det er der jo ikke tale om i dette tilfælde, så nej den valgte løsning fra sælgers side er ikke ok.

At køber så er gået med til den er jo heldigt for sælger. Men det havde han/køber ikke behøvet.
The test of democracy is freedom of criticism. ~David Ben-Gurion
We cannot have that relationship if we only dictate or threaten and condemn those who disagree. ~Zbigniew Brzezinski

Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: KL 15. Sneglproblemer

Indlæg af Ulrik » 28 maj 2008 10:19

levi skrev:Hvis du læser alle punkter i skrivelsen der linkes til - står der bla. også.

"Vidste du at, sælger kan afvise at afhjælpe/reparere
Sælger kan afvise at afhjælpe og i stedet tilbyde ombytning, hvis afhjælpning er umulig, hvis der fx ikke kan fås reservedele, eller det vil påføre ham uforholdsmæssige omkostninger. Læs om sælgers valg."
Det har jeg læst Levi, men hvordan kan det lige være relevant i denne diskussion?
Afviste i at reparere og byttede istedet varen?
Nej, det gjorde i ikke. I tilbød reservedele og lod selv manden reparere. Han skulle endda afmontere og hente reservedelene selv.
Det er HELE stokeren der er købt hos jer og ikke bare snegl og motor.

levi skrev:Denne sag blev løst ved at kunden fik et ny motor/gear - og selv skiftede den, hvordan sælger og kunde helt konkret aftalte denne løsning ved jeg ikke. - Men jeg ved fra vores Næstved afd. at sagen blev løst i god ro og mag.
Helt tilfredsstillende har det da ikke været for kunden. Så havde vi vel ikke hørt om sagen?

Alt det her om udvidet garanti er sprunget ud fra denne tråd.
Men handler det ikke bare om at købeloven overholdes og VVS Eksperten tilbyder at sende en montør ud når der er behov for det?
MvH Ulrik©


Besvar