Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

indstilling af Alpha 2 pumpe

Spørgsmål vedr. KL samt det tilbehør der laves til KL Stokerfyr
Besvar
gitte_vendelbo
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 15 mar 2015 11:00

indstilling af Alpha 2 pumpe

Indlæg af gitte_vendelbo » 27 okt 2016 16:56

Da vi tændte op i vores stoker fyr var den ene pumpe gået i stykker. Det var en gammel pumpe med kun tre indstillinger. Den nye pumpe kan jeg ikke finde ud af at indstille. Det er som skrevet en Alpha 2, 25-40. Den gamle var også en grundfos Alpha 2, men 25-60.
Vores problem er at der kommer varme på for neden men der er ikke varme på på første sal. Det skal siges at der heller ikke er vand i radiatorerne oven på. Heller ikke selvom vi kommer ekstra vand på systemet. Der har to enkelte gange kommet vand ud når vi har luftet ud ovenpå.
Hvad skal pumpen stå på for at den får tryk nok på vandet til at det kommer ovenpå?


Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: indstilling af Alpha 2 pumpe

Indlæg af John Skov Jensen » 27 okt 2016 17:33

Det er desværre slet ikke sikkert din nye pumpe kan lave tryk nok til at få ordentlig varme i hele varmesystemet. Den nye pumpe har lavere løftehøjde/evne til at lave tryk end den gamle pumpe havde.

Brugeravatar
J-B
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1548
Tilmeldt: 27 feb 2012 10:28
Mit fyr: HS Tarm Woody 10kw V10 pt.
Areal: 85 Kvm
Brændsel: Varga træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7950
Årligt forbrug: 3.222,4kg.
Geografisk sted: Thorup Mors
Givet likes: 50 gange
Modtaget likes: 39 gange

Re: indstilling af Alpha 2 pumpe

Indlæg af J-B » 27 okt 2016 20:18

Når du har skiftet pumpen, så har vandet vel været af anlægget?
Nu skriver du at der ikke er vand i radiatorerne ovenpå, så mangler der vand i systemet.
Du slukker for pumpen, åbner alle radiatorventiler på maks, fylder vand på til det løber ud af overløb ved åben ekspansion/tryk stiger på manometer efter den har stået stille ved lukket ekspansion, luk for vandet og lad slangen blive på.
Så udlufter du til at der ikke er luft tilbage i radiatorerne, du skal nok fylde efter undervejs, så starter du pumpen og den skal stå på 3 tynde lodrette streger, lad den køre nogle minutter, sluk pumpe og udluft igen, det kan godt tage lidt tid og der skal som regel påfyldes vand nogle gange.
Lad slangen blive på mellem vandhanen og anlægget, der skal nok efterfyldes og udluftes efter et par dage, så undgår du at fylde luft ind i anlægget, luk dog begge haner.
Det med løftehøjde på pumpen er hvad mængde vand der skal til for at få varme nok rundt i systemet, det er ikke at den løfter så mange meter, modstand i systemet er det rigtige at regne med.
Efter alt er udluftet og kørt nogle dage, så kan du sætte den på Autoadapt, kan den ikke få nok varme rundt, så kan den sættes på konstant flow, men burde ikke være nødvendig.

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: indstilling af Alpha 2 pumpe

Indlæg af John Skov Jensen » 27 okt 2016 20:45

Jeg havde udtrykt mig upræcist i det tidligere indlæg, så det har jeg rettet op på. Gør som JB beskriver det og se om den nye pumpe kan klare opgaven, ellers må der en kraftigere 25-60 pumpe på som der sad før

gitte_vendelbo
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 15 mar 2015 11:00

Re: indstilling af Alpha 2 pumpe

Indlæg af gitte_vendelbo » 28 okt 2016 23:53

Tusind tak for jeres hjælp.


mchlbk
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 177
Tilmeldt: 12 feb 2013 23:00
Mit fyr: Luft/vand Vølund F2120 + VVM310
Areal: 270 m2
Brændsel: Varmepumpe + brænde til hygge
Årligt forbrug: Endnu ukendt.
Geografisk sted: Odsherred
Givet likes: 30 gange
Modtaget likes: 7 gange

Re: indstilling af Alpha 2 pumpe

Indlæg af mchlbk » 31 okt 2016 19:13

gitte_vendelbo skrev:Tusind tak for jeres hjælp.
Lykkedes det at få varme på 1. sal Gitte?


Besvar