Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

sten i afbrændingen

Spørgsmål vedr. KL samt det tilbehør der laves til KL Stokerfyr
fretplay
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 02 feb 2008 08:01

sten i afbrændingen

Indlæg af fretplay » 02 feb 2008 08:18

hej
jeg har nu haft min KL15 i godt et års tid, og det har ellers kørt fuldstendig fejlfrit.
Så her lige før vinter fik vi et læs Nitro X Koks hjem, som vi så begyndte at bruge af, og da begyndte den at danne små "sten" (ca i koks størrelse). -Gik ud fra at den var ved at skulle renses igen, -renser ellers ca 1 gang i måneden, så jeg har haft renset alt i fyret endtil nu, -dvs røg rør, luftrørene, luft gangen fra blæseren. -Men det bliver bare ved, og den er nu engang imellem begyndt at lave store sammensmeltede sten på størrelse med en knytnæve, hvilket i nogle tilfælde har resulteret i at fyret har stoppet. -En anden ting der er i det er, at det ser ud som om at fyret ikke rigtig udnytter brændværdien i koksene, da "stenene" jo nok er en form for uforbrendt koks, og der også i asken ligger flere koks der ikke er brændt af.
og det lidt træls for jeg har ellers været rigtig glad for fyret endtil dette skete. -håber der er nogle der vil hjælpe.

kører med flg. indstillinger til koks;
u0 65
u1 10
u2 60
u3 20
u4 05

-indstilling fået af vvs-eksperten.


Brugeravatar
Fyrteknik
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 612
Tilmeldt: 31 dec 2006 10:55
Mit fyr: RTB

Re: sten i afbrændingen

Indlæg af Fyrteknik » 02 feb 2008 10:03

Det er ikke fyret som det er galt med, men din indstilling.

Du skriver at du har fået indstillingstal af vvs-eksperten, men det er jo kun en grovindstilling, som du så skal
indstille efter dit anlægs drift,skorstenstræk o.s.v.

Og husk at indstille blæseren også, det er jo ikke bare styringen som skal indstilles.
Jan Pihl
Indehaver af Fyrteknik
Certificeret RTB - Woody - Ekoheat - Denviro - Vølund - Gejs - Baxi forhandler.
Salg - service og reparation af alle stoker og pillefyr overalt i Danmark.

fretplay
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 02 feb 2008 08:01

Re: sten i afbrændingen

Indlæg af fretplay » 02 feb 2008 11:21

ja det kan du have ret i, -men det sjove er at det kørte fuldstendig optimalt det første helve år, -og jeg mener VIRKELIG godt kørte det, -vil prøve at pille lidt ved indstillingerne så... ...-har lagt mærke til at den ring der sidder omkring brænderen kan skubbes frem og tilbage efter jeg har haft renset den sidste gang, kan ikke huske om den kunne det før, har du lagt mærke til det ved dit??

-takker for svaret

chriswil
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 10
Tilmeldt: 15 feb 2007 12:42
Mit fyr: KL 25
Areal: 250
Brændsel: NitroX
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 7 tons
Geografisk sted: Fyn
Kontakt:

Re: sten i afbrændingen

Indlæg af chriswil » 02 feb 2008 11:35

Lider af af samme problem, blot i større målestok. Har en KL 25 der har været problemer med lige siden jeg begyndte at fyre med NitroX koks (aldrig før). Der samler sig store, meget store, blokke af sammensmeltet koksrester. Så galt faktisk at det flere gange om ugen får fyret til at gå ud og de varmefaste plader nærmest " smelter" da disse glødende blokke bliver presset op mod dem. Jeg skal tømme askeskuffen hver dag, og den er fuld. Har prøvet en million forskellige indstillinger, det skifter jo lidt efter vejret, men KAN simpelthen ikke finde den "rigtige". Har tænkt på at der måske er en meget dårlig sending af Nitro, men syntes ikke det virker særlig sandsynligt, tror bestemt at det er et indstillingsproblem
Har PT flg indstilling: u0 70, u1 10, u2 40, u3 10, u4 10. Blæseren står på fuld power. Efter vejret står u2 ml. 30 - 50.
Skal lige siges at jeg faktisk 4 gange, 2 x mail, 2 x tlf., forgæves har søgt at få professionel hjælp af Fyrteknik, men uden held, Fyrteknik mener åbenbart ikke at problemet er stort nok til at reagere på eller er bare ikke interesseret. Men kunne virkelig godt tænke mig at vide om andre har, eller har haft, samme problem og om de i så fald har fundet en løsning.

levi

Re: sten i afbrændingen

Indlæg af levi » 02 feb 2008 11:46

Hejsa.

Jeg vil mene at Peter hos nitro-x har nogle gode indstillinger at køre med, han har jo testet det i flere år efterhånden.

Ring evt. til ham, han har garanteret nogle gode råd til at ramme en bedre indstilling :0)


levi

Re: sten i afbrændingen

Indlæg af levi » 02 feb 2008 11:51

http://www.bpr-dk.com/vurderinger.html

Man kunne måske også kontakte nogen af refererenceren på nitro-x`s hjemmeside, og evt. få deres indstillinger/Dele erfaring :0)

chriswil
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 10
Tilmeldt: 15 feb 2007 12:42
Mit fyr: KL 25
Areal: 250
Brændsel: NitroX
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 7 tons
Geografisk sted: Fyn
Kontakt:

Re: sten i afbrændingen

Indlæg af chriswil » 02 feb 2008 12:03

:o) har flere gange stået i kælderen med tlf. i hånden med Anders fra VVS-Eksperten Børkop i røret. han han været meget hjælpsom, men det er jo svært over tlf. Så han råede mig faktisk til at kontakte Fyrteknik. Vil prøve at ringe til Peter fra NitroX, har slet ikke tænkt på det, men det kan da være at han har løsningen.

Brugeravatar
Klaus
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 3772
Tilmeldt: 27 dec 2006 06:36
Mit fyr: MGM Comfort 15KW
Areal: 185kvm
Brændsel: De billigste træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Dagligt forbrug: 10-16kg
Årligt forbrug: Forventet 4 ton
Geografisk sted: Vestjylland ved siden af Ringkøbing fjord.
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 2 gange

Re: sten i afbrændingen

Indlæg af Klaus » 02 feb 2008 12:22

Jeg kan da lige tilføje jeg har brændt NitroX i min Benekov 27 Tornado, og der er det jo meget vigtigt at den er hel tæt og der ikke kan komme luft til andre steder end der hvor det skal, der er ilt styring på, men alligevel er det mere vigtigt end ved andre brændsler hvor man godt kan sjofle lidt hvis man ikke lige har tid til at kitte, det er nok pga den større brændværdi det er mere vigtigt. Lige et indspark fra mig :D

Brugeravatar
Fyrteknik
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 612
Tilmeldt: 31 dec 2006 10:55
Mit fyr: RTB

Re: sten i afbrændingen

Indlæg af Fyrteknik » 02 feb 2008 17:38

Hej chriswil

Jeg kan ikke forstå at du siger at jeg ikke er til at få fat i, jeg tager da altid min tlf, efter 17.00 og hvis man ligger en besked, bliver der også ringet tilbage.

Vedr. mail, så vil jeg gerne have din mail.
Da jeg ikke mener at have set nogen mail fra dig.
Jan Pihl
Indehaver af Fyrteknik
Certificeret RTB - Woody - Ekoheat - Denviro - Vølund - Gejs - Baxi forhandler.
Salg - service og reparation af alle stoker og pillefyr overalt i Danmark.

chriswil
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 10
Tilmeldt: 15 feb 2007 12:42
Mit fyr: KL 25
Areal: 250
Brændsel: NitroX
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 7 tons
Geografisk sted: Fyn
Kontakt:

Re: sten i afbrændingen

Indlæg af chriswil » 02 feb 2008 17:50

Har nu snakket med dig en gang (der var du syg med influenza, men ville ringe tilbage så snart du var rask), så har jeg sendt 2 mail's til dig og indtalt besked på din tlf. svarer. Men hvis du ikke har fået mine mails/telefonbesked, så kan du selvfølgelig heller ikke reagere. Dette er vel heller ikke forum til at snakke om det. Ringer til dig mandag, får jeg vil altså frygtelig gerne have noget vejledning. :)


Besvar