Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

KL Stoker og Teknologisk Institut

Spørgsmål vedr. KL samt det tilbehør der laves til KL Stokerfyr
søren ø
Supporter
Supporter
Indlæg: 1018
Tilmeldt: 01 jan 2007 21:06
Mit fyr: Benekov pl27
Areal: 180
Brændsel: piller
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: midtfyn
Kontakt:

Re: KL Stoker og Teknologisk Institut

Indlæg af søren ø » 15 jan 2008 17:46

levi skrev: Jeg syntes nu ikke det var konklusionen på den debat - kvalitetsmæssigt fandt vi jo netop ud af at stålet var stort set identisk.

Forskellen er styringen og dets ledningsnet - det berettiger da absolut ikke den store prisforskel ?

Derudover er den sammenligningstest nok ikke helt saglig - det havde den været hvis det var en uvildig der havde foretaget testen, men det kan vi jo ikke ligefrem sige det var - vel ?

Nå jeg er enig - debatten skal ikke genstartes - men jeg er ikke enig i resultatet af den gamle debat :0)

ChainGun.gif ChainGun.gif ChainGun.gif
All men are created equal, but only the bravest become firefighters.


KimW
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 275
Tilmeldt: 31 dec 2007 00:50

Re: KL Stoker og Teknologisk Institut

Indlæg af KimW » 16 jan 2008 21:52

Hej,

Undskyld, jeg så ikke at der tidligere havde været en længere debat om emnet Kl vs Benekov.
KL Stoker er billig, og den er tjent hjem på ca. 2 år i forhold til mit Oliefyr fra 1970.
Min skorstenfejer har anbefalet at jeg kigger på DTI og finder en stoker fra deres liste så jeg har et billede af virkningsgrad osv.
Woody er også en billig løsning, den er testet på DTI.
Benekov er en meget dyr løsning og en 15 Kw har dårligere energi mærke ifht feks Woody.

Derfor spurgte jeg til oplysninger omkring KL stokeren.

Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: KL Stoker og Teknologisk Institut

Indlæg af Ulrik » 16 jan 2008 21:58

KimW skrev:Hej,

Undskyld, jeg så ikke at der tidligere havde været en længere debat om emnet Kl vs Benekov.
KL Stoker er billig, og den er tjent hjem på ca. 2 år i forhold til mit Oliefyr fra 1970.
Min skorstenfejer har anbefalet at jeg kigger på DTI og finder en stoker fra deres liste så jeg har et billede af virkningsgrad osv.
Woody er også en billig løsning, den er testet på DTI.
Benekov er en meget dyr løsning og en 15 Kw har dårligere energi mærke ifht feks Woody.

Derfor spurgte jeg til oplysninger omkring KL stokeren.
Alle de 3 anlæg du nævner har hver især deres berettigelse på markedet.
Kl er en billig stoker som langt de fleste brugere er tilfredse med.
Woody er en pillebrænder. Den udmærker sig ved at brænde træpiller med et godt resultat. Igen er langt de fleste brugere tilfredse.
Benekov er en stoker i mellemklassen hvad pris angår. Den udmærker sig ved at brænde korn og andre sjove ting af med godt resultat. Igen er de fleste brugere tilfredse.

Undtagelser er der altid. Dem kan du læse om forskellige steder her på forum.
Det er bare vigtigt at vide at ingen af de 3 nævnte kan sammenlignes. Styrkerne ligger forskellige steder. Det samme gør svaghederne.

Du nævner selv virkningsgraden og DTI = mulighed for at få bekræftet virkningsgraden som vigtig.
Jeg er helt enig.
MvH Ulrik©

Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: KL Stoker og Teknologisk Institut

Indlæg af Ulrik » 17 jan 2008 16:25

Ifølge aftale med Søren Oldenborg (Levi) fra VVS Eksperten, vedhæfter jeg testresultat (og testinstans)
Sproget er ikke lige min stærke side, men jeg antager at det er virkningsgraden der er angivet som: 83,5 - 85,3
2005.10.10_Swiadectwo_LING_wegiel.jpg
KL Testresultat polsk
MvH Ulrik©

KimW
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 275
Tilmeldt: 31 dec 2007 00:50

Re: KL Stoker og Teknologisk Institut

Indlæg af KimW » 20 jan 2008 17:11

Tak skal i have for den gode indsats med at besvare mit spørgsmål.
Jeg troede egentlig at der fandtes noget på dansk, jeg er vel ikke den første der har spurgt til det i DK?
På Agromek i går så jeg flere interessante stokere, også forklaringer på manglende DTI test, men ingen af dem tilbød at dokumentere virkningsgraden :)


Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: KL Stoker og Teknologisk Institut

Indlæg af Ulrik » 20 jan 2008 18:03

Nu har vi i hvert fald fået afklaret Kl'erens virkningsgrad.
Om den Combi kan fyre med korn, må du hellere kontakte VVS Eksperten for at få afklaret. Ring evt. til Levi.
På Agromek i går så jeg flere interessante stokere, også forklaringer på manglende DTI test, men ingen af dem tilbød at dokumentere virkningsgraden :)
Nu handler det slet ikke om at få testet sit anlæg hos DTI. Det handler om at kunne dokumentere virkningsgraden.
Det kan testes andre steder end hos DTI, f.eks. TÜV i Tyskland.

Ifølge dansk lov skal biobrændselsanlæg være godkendt i forhold til dette: viewtopic.php?f=45&t=1485
Den handler om at få fastslået bl.a. virkningsgraden (også meget andet) Virkningsgraden skal minimum være 75% for at få anlægget godkendt.

Min pointe er at når man har denne godkendelse, så kan man også dokumentere virkningsgraden. Hvis man ikke kender den, kan anlægget jo ikke godkendes med en virkningsgrad over 75%.
Så kan det ikke nytte noget at man slynger et tal ud til sine kunder uden at dokumentere det.
Dette var IKKE en hentydning til nogen. Blot min generelle holdning på det område.
MvH Ulrik©

KimW
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 275
Tilmeldt: 31 dec 2007 00:50

Re: KL Stoker og Teknologisk Institut

Indlæg af KimW » 20 jan 2008 22:55

Mht en DTI test eller ej, fandt jeg denne vejledning der er udarbejdet af Foreningen af Producenter af Fastbrændsels Anlæg (FOFA) i samarbejde med Skorstensfejerlauget, Teknologisk Institut, Forsikring & Pension samt Dansk Brandteknisk Institut.

Der er besrkevet krav til brandsikkerhed osv og i punkt 3 står der dette om valg af stoker:

3) Vælg en typegodkendt kedel
Køb en kedel, der er afprøvet af Prøvestationen for Mindre Biobrændselsanlæg på Teknologisk Institut i Århus.
Så har en uvildig kontrolinstans godkendt kedlen i forhold til de sikkerheds- og konstruktionskrav, man stiller til moderne biobrændselsanlæg.
En liste over de godkendte anlæg kan fås ved henvendelse til Energioplysningen (adressen findes på side 8.) eller på http://www.teknologisk.dk/911.

http://www.skorstensfejerfirmaetsunds.d ... endsel.pdf

Her er nævnt at godkendelsen er frivillig (frivillig godkendelse er en lidt kunstig størrelse):
http://www.biomasse.teknologisk.dk/kedl ... edning.htm


Besvar