Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Sammenbygning af olie og stoker...

Spørgsmål vedr. KL samt det tilbehør der laves til KL Stokerfyr
Bisse
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 15
Tilmeldt: 19 okt 2007 17:44
Mit fyr: KL15
Areal: 170m2+40m2+Vvb 140L
Brændsel: 8mm Træpiller
Dagligt forbrug: Ca.25Kg
Geografisk sted: Jerslev J

Sammenbygning af olie og stoker...

Indlæg af Bisse » 31 dec 2007 17:03

Hej jeg har et olie fyr med indbygget varmvandsbeholder så har jeg købe en kl15 stoker som jeg prima vil bruge.... jeg skal så have dem bygget sammen der sidder en pumpe olie fyret fremføring den vil jeg gerne have til at trække alt varmen rund i systemet..... så vil jeg gerne lige hvide hvordan jeg skal bygge det sammen? gerne tegninger hvis det er muligt....

Skal jeg fra olie fyrets ferm og ud til stokerens retur og fra stokerens frem til rediatoren frem og fra rediatorens retur til olie fyrets retur... så de 2 fyre sider i serie...

Hilsen
Christian


Brugeravatar
BFE
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
Indlæg: 407
Tilmeldt: 31 aug 2007 23:59
Mit fyr: Biocomfort 16KW på Woody-Opop H418
Areal: 250m2 opført i 2005
Brændsel: 8mm piller: HøjlundPillen
Årligt forbrug: 8.400Kg
Geografisk sted: Sydfyn

Re: Sammenbygning af olie og stoker...

Indlæg af BFE » 01 jan 2008 19:36

Har i princippet et anlæg som det du vil bygge op. Dvs en oliekedel med indbygget vvb + cikulationspumpe, der føder et gulvvarmeanlæg, som dog har sin ege shuntpumpe.
Efter kedlen, men før gulvarmeanlæg, er stokeren koblet i parallel på frem og retur over et sæt kugleventiler. Stokeren, som står 25mtr fra oliekedlen, er forsynet med en cirkulationspumpe i fremløb plus shunt for opretholdelse af min.temp på stokerens retur (pladejernskedel).
Kører jeg med stokeren + dens cirk.pumpe, er de to kugleventiler åbne og kedel + cirk.pumpe helt slukket. Derved forsyner stokeren gulvvarmeanlæg med varme, samt vvb i oliekedlen. Vædskestrømmen er godt nok i dette tilfælde i modsat retning af normal, når oliekedlen kører, men det betyder ikke noget, da kedlen jo er stoppet.

Det er meget simpelt og virker uden problemer. Det har dog den hage, skal du være opmærksom på. Der vil konstant blive cirkuleret vand, med den tempratur din stoker er stillet på, rundt over vvb i oliekedlen, og dermed også i din retur.
Men du kan vælge at bygge en zoneventil ind i sløjfen til oliekedlen og dermed lade den styre af temp. i vvb, når den kalder på varme, eller du kan vælge ikke at bruge vvb i din kedel og i stedet købe en separat vvb styret af en zoneventil.
Det sidste her, er jeg ved at bygge op og regner dermed at kunne spare en del energi, ved kun at tilføre den varmeenegi der er behov for.
Mvh, BFE
100 trins (Woody 4.19a) 16KW Bio-Comfort (-O2) på Woody/Opop H418, opvarmer 250m2
Placeret i 70m2 uopvarmet værksted. Kedelshunt: RAVK 25-65 Gr. + RAV 1/2".
6m 3/4rør + 25m fjernvarmerør 2x25mm præisoleret.
Ingen trækstabilisator, 3,5m Metalbestos Multi-50 Ø150mm. 1500L silo.

levi

Re: Sammenbygning af olie og stoker...

Indlæg af levi » 01 jan 2008 19:57

Hej Bisse.

Hvis du ringer til mig i morgen Onsdag, skal jeg gerne sende dig en diagramtegning over hvordan man laver anlægget simpelt.

Tlf - 98990303 - Søren

9-17.00

Brugeravatar
Flunk
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 5377
Tilmeldt: 02 jan 2007 10:20
Mit fyr: Scotte 16 kW med Blackstar BS1016 kedel
Areal: 186 + 160 l VVB
Brændsel: 8 mm Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3660
Geografisk sted: Sjælland N / Slagslunde
Modtaget likes: 1 gang

Re: Sammenbygning af olie og stoker...

Indlæg af Flunk » 02 jan 2008 07:58

Vær opmærksom på at når du varmer din oliekedel op på denne måde påfører du dig selv et ekstra varemtab gennem skorstenen på oliekedlen.
Hvis du ikke får stoppet luftgennemstrømningen gennem oliekedlen når den er stoppet kan det nemt udgøre 5 %
__________________________________________________________

Flunk ( Claus )

Online: http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/d ... ?mac=Flunk

levi

Re: Sammenbygning af olie og stoker...

Indlæg af levi » 02 jan 2008 11:39

Korrekt flunk - tilgengæld fungerer oliekedlen som en lille form for akkutank, og du vinder derfor lidt akkumulering og får derved en længere sæson.

Så hvad du mister i drift, vinder du tilbage i form af bedre overgange fra vinter - forår og omvendt.


Brugeravatar
BFE
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
Indlæg: 407
Tilmeldt: 31 aug 2007 23:59
Mit fyr: Biocomfort 16KW på Woody-Opop H418
Areal: 250m2 opført i 2005
Brændsel: 8mm piller: HøjlundPillen
Årligt forbrug: 8.400Kg
Geografisk sted: Sydfyn

Re: Sammenbygning af olie og stoker...

Indlæg af BFE » 02 jan 2008 18:19

levi skrev:Korrekt flunk - tilgengæld fungerer oliekedlen som en lille form for akkutank, og du vinder derfor lidt akkumulering og får derved en længere sæson.
Så hvad du mister i drift, vinder du tilbage i form af bedre overgange fra vinter - forår og omvendt.
Det er helt rigtigt. Oilekedlen fungerer lidt som buffer. Når jeg lukker kugleventilerne i frem og retur for oliekedel, og der kun er gulvvarmeanlægget tilbage, er der ikke længere samme "elastik" tilbage i reguleringen.
Oliebrænderen er forsynet med en drosselklap, der lukker helt, når den kke er i drift, hvorfor tab ved træk gennem kedlen, reduceres. 8)
Mvh, BFE
100 trins (Woody 4.19a) 16KW Bio-Comfort (-O2) på Woody/Opop H418, opvarmer 250m2
Placeret i 70m2 uopvarmet værksted. Kedelshunt: RAVK 25-65 Gr. + RAV 1/2".
6m 3/4rør + 25m fjernvarmerør 2x25mm præisoleret.
Ingen trækstabilisator, 3,5m Metalbestos Multi-50 Ø150mm. 1500L silo.

Andersen
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 77
Tilmeldt: 21 maj 2007 12:51
Mit fyr: 12 Kw varmepumpe
Areal: 223
Brændsel: El
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 7 gange
Modtaget likes: 7 gange

Re: Sammenbygning af olie og stoker...

Indlæg af Andersen » 02 jan 2008 19:58

Hej

Jeg har også beholdt min gamle oliefyrs kedel med indbygget varmtvandsbeholder. Den nye pillefyrskedel
har jeg forbundet i serie med oliekedelen. Pillefyrskedlen er koblet ind på returen fra radiatorerne. Dvs. at returvandet løber gennem pillefyrskedel og bliver opvarmet, hvorefter det løber ind i oliekedlen og afsætter noget af energien til den indbyggede varmtvandsbeholder. Fra oliekedlen løber det på vanligvis videre ud til radiatorerne. Oliefyrstermostaten står så ca. 10 grader laver end den temperatur der er i oliekedlen når pillefyret kører.
Hvis pillefyret fejler, vil oliefyret starte op når temperaturen er faldet 10 grader.
Resultat er at man inde i huset ikke mærker noget til at der opvarmes med de dyre dråber.

Ps Har lige hør at olieprisen er over 100dollar/tønde så det er med at holde gang i pillefyret.

Mvh
Steen

Bisse
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 15
Tilmeldt: 19 okt 2007 17:44
Mit fyr: KL15
Areal: 170m2+40m2+Vvb 140L
Brændsel: 8mm Træpiller
Dagligt forbrug: Ca.25Kg
Geografisk sted: Jerslev J

Re: Sammenbygning af olie og stoker...

Indlæg af Bisse » 03 jan 2008 09:27

Hej sten

det var også lige sådan jeg ville koble mit sammen....
hvor har du din pumpe til at side? den sidde vel på olie fyrets fremføring....
Så må jeg bare se at komme i gang...

Hilsen
Christian

Andersen
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 77
Tilmeldt: 21 maj 2007 12:51
Mit fyr: 12 Kw varmepumpe
Areal: 223
Brændsel: El
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 7 gange
Modtaget likes: 7 gange

Re: Sammenbygning af olie og stoker...

Indlæg af Andersen » 03 jan 2008 18:14

Bisse skrev:Hej sten

det var også lige sådan jeg ville koble mit sammen....
hvor har du din pumpe til at side? den sidde vel på olie fyrets fremføring....
Så må jeg bare se at komme i gang...

Hilsen
Christian
Hej Christian,

Min pumpe sider på returstrengen, lige inden tilgangen til pillefyrskedlen.
Umiddelbart vil det også fungere hvis den sidder på afgangen af oliekedlen.
Det eneste jeg kan se, at der bliver problematisk er hvis du skal have en shuntforbindelse
(bypass) over pillefyrskedlen. Er din pillefyrskedel lavet af støbejern skulle det ikke være
nødvendigt at etablere forbindelsen. Ved pladejernskedler anbefales det at man kører med
en returtemp. på 60 grader.
Min shunt sidder mellem afgangen af pillefyrskedlen og sugesiden af cirk. pumpe.
Har dog kun en ventil der stilles manuelt.

Jeg har endvidere monteret en anden shunt. Den går fra afgangen af oliekedlen til sugesiden af pumpen.
Formålet med denne er at sikre flow gennem olie kedlen under sommerdrift.
Det er ligeledes en man ventil der åbnes lidt om sommeren, når der ikke er varme på radiatorene.
Dette sikre at der er varme på varmtvandsbeholderen.

Mvh
Steen

JOP
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 126
Tilmeldt: 26 jan 2007 03:12
Mit fyr: Hjemmeflik med pavitronic 2320
Areal: 142
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: 5T
Geografisk sted: Midtjylland

Re: Sammenbygning af olie og stoker...

Indlæg af JOP » 03 jan 2008 19:16

Ps Har lige hør at olieprisen er over 100dollar/tønde så det er med at holde gang i pillefyret.
Ja olien har netop passeret den historisk højeste pris nogensinde.

Bla. derfor blev jeg også lidt overrasket over at nogen stadig vil eksperimentere med at koble et oliefyr ind.
Er du bange for at stokeren svigter el. lign. ?


Besvar